Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-11-08, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Fast det är väl ändå hyfsat pinsamt att inte ha koll på att mars och augusti har 31 dagar...

Jo. Framför allt har du kanske inget att göra i ett program av denna sort, om du har problem med den frågan. Men min poäng är att färre än vad tror, har koll på detta. Frågan är alltså passande på en relativt hög nivå.
Citera
2015-11-08, 21:50
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Jo. Framför allt har du kanske inget att göra i ett program av denna sort, om du har problem med den frågan. Men min poäng är att färre än vad tror, har koll på detta. Frågan är alltså passande på en relativt hög nivå.
Jo, förstår hur du menar. Det säger väl kanske mer om kunskapsnivån/allmänbildningen i dagens Sverige. Skrämmande är det.
Citera
2015-11-08, 22:28
Medlem
UtanEkorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Uppenbarligen, hade du ju det eftersom att drygt hälften svarade helt fel. Jag kunde naturligtvis frågan, men jag kan inte dra mig till minnes att vi fick lära oss någon ramsa eller teknik för att minnas hur många dagar respektive månader har. Givetvis ingår det i läroplanen att gå igenom detta, men kan inte påstå att det lades lika stor vikt vid detta, som i lärandet av antal dagar på ett år, månader, veckor etc.
Om du räknar på knogarna och börjar på valfri ände med januari, så är varje knoge en månad med 31 och en grop en månad med 30/29/28. Tar även hänsyn till juli/augusti vid byte av hand eller börja från början, mycket smidig metod
Citera
2015-11-13, 19:53
Medlem
Corrans avatar
Varför ta 50\50 när man inte är säker på någon?
Och på en sådan låg nivå. ALLTID ta publiken först.

Lägger folk inte upp nån taktik innan?

Historia var ju inte hennes ämne iaf
Citera
2015-11-13, 21:41
Medlem
Kupongfritts avatar
Jag vet att det mesta är lätt när man kan det, men idag var väl ändå 100.000 kr-frågan osedvanligt enkel? Årets Nobelpristagare i litteratur. Jag kom inte ihåg namnet på rak arm men med de fyra alternativen blev det en baggis. En 20.000 kr-fråga enligt mig.
Citera
2015-11-21, 19:47
Medlem
Lakritspotatisens avatar
Förstår inte hur folk tänker vid val av livlinorna?

Klassikern är att de diskuterar lite, säger att de är osäkra, det står mellan 2 val.
- "Antingen X eller Y, Z och W vet jag att det inte är! Jag väljer 50/50."

Då har de ju påverkat den som kommer att plocka bort två av alternativen.

Ännu värre är när det lägger fram en teori och sedan frågar publiken. Förstår inte folk att de påverkar publiken?
Citera
2015-11-22, 00:37
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritspotatisen
Förstår inte hur folk tänker vid val av livlinorna?

Klassikern är att de diskuterar lite, säger att de är osäkra, det står mellan 2 val.
- "Antingen X eller Y, Z och W vet jag att det inte är! Jag väljer 50/50."

Då har de ju påverkat den som kommer att plocka bort två av alternativen.

Ännu värre är när det lägger fram en teori och sedan frågar publiken. Förstår inte folk att de påverkar publiken?

50/50 styrs av en dator och inte av någon fysisk person. Det är slumpen som avgör vilka alternativ som försvinner.
Citera
2015-11-22, 05:16
Medlem
schlafhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corran
Varför ta 50\50 när man inte är säker på någon?
Och på en sådan låg nivå. ALLTID ta publiken först.

Lägger folk inte upp nån taktik innan?

Historia var ju inte hennes ämne iaf
Stör mig något inåt helvete, detta. De tre senaste deltagarna har använt livlinorna på ett uselt sätt. Fråga publiken bör man göra sig av med i ett tidigt läge (om man behöver någon typ av hjälp) då publiken allt som oftast är pinsamt dålig. Dock kan det ibland komma frågor som man märker av är publikfrågor, möjligtvis kan de vara knepiga stundtals - använd då publiken för helvete, inte 50/50.

Det är nästan som en parodi med de tre senaste, ärligt talat. Där dessa deltagare valt 50/50 kunde de likväl använt publiken istället. Och fy fa-an när 50/50 och publiken används på samma fråga med 50/50 först. Kan man göra ett värre misstag?
Citera
2015-11-26, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schlafhund
Stör mig något inåt helvete, detta. De tre senaste deltagarna har använt livlinorna på ett uselt sätt. Fråga publiken bör man göra sig av med i ett tidigt läge (om man behöver någon typ av hjälp) då publiken allt som oftast är pinsamt dålig. Dock kan det ibland komma frågor som man märker av är publikfrågor, möjligtvis kan de vara knepiga stundtals - använd då publiken för helvete, inte 50/50.

Det är nästan som en parodi med de tre senaste, ärligt talat. Där dessa deltagare valt 50/50 kunde de likväl använt publiken istället. Och fy fa-an när 50/50 och publiken används på samma fråga med 50/50 först. Kan man göra ett värre misstag?

Haha! Jag håller med om en parodi. Det är dock du som är parodin, inte deltagarna (inte alla i alla fall). Om vi tar dem i tur och ordning:
Först var det en tjej som använde 50/50 på en relativt låg nivå. Hon svarade rätt efter det och sedan använde hon Fråga publiken någonstans mellan 10.000 och 50.000 (minns inte exakt). Publiken svarade rätt, hon gick på deras svar och svarade alltså rätt.

Vad är det som är parodiskt med att hon klarade sig på en taktik som uppenbarligen var bättre än din?

Efter henne var det någon snubbe som tog 50/50 på en låg nivå han också. Jag kan hålla med om att han gjorde en tabbe eftersom han sedan frågade publiken på samma fråga. Otroligt korkat.

Och nu senast en kvinna som frågade publiken och tog 50/50 på samma fråga (Mälaren, va?). Också det korkat.

Så, ja. Okej. De två senaste spelade inte så smart. Det kan jag ge dig. Men den första spelade helt rätt. Vem är du förresten att döma hur de spelar? Den första av de tre gick hem med 100.000. Mannen 75.000 och kvinnan får minst 100.000. Det är inte dåligt. Men det är lätt för dig att sitta här och vara kaxig, eller hur? Sök själv och visa hur långt du går. Tveksamt ens om du kommer med. Dessutom vet du inte själv vilken taktik deltagarna har eller vilken information och vilka tips de fått innan de satt sig.
Citera
2015-11-28, 20:40
Medlem
Ytterligare en deltagare som använde fråga publiken på en relativt hög nivå. Hur tyckte ni att det gick nu då, alla ni som klagar? Tja, hon kan ju tacka publiken för 75.000 kronor.

För övrigt är det kul att se en deltagare som valde fyra livlinor. Får se hur långt han går!
Citera
2015-11-28, 21:06
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squeezee
Ytterligare en deltagare som använde fråga publiken på en relativt hög nivå. Hur tyckte ni att det gick nu då, alla ni som klagar? Tja, hon kan ju tacka publiken för 75.000 kronor.

För övrigt är det kul att se en deltagare som valde fyra livlinor. Får se hur långt han går!

Det är klart det finns undantagsfall när publiken hjälper på en hög nivå, men rent generellt är det en värdelös livlina från 20-30.000 och uppåt då publiken bara gissar trots att de inte är säkra på svaret och Rickard inte säger åt dem att endast trycka om de är säkra på svaret till skillnad från Bengt Magnusson. Hade varit bättre att publiken var en extra livlina om man valde 4 st och att byt fråga var en standard-livlina.
Citera
2015-11-28, 23:12
Medlem
Kupongfritts avatar
För mig är "Fråga publiken" en livlina som skulle fungera optimalt på en fråga i ett ämne som jag vet att jag själv kan mindre än genomsnitts-svensken om oavsett vilken nivå den är på. Exempelvis är sport och film två ämnen som jag förmodligen skulle få problem med om jag satt i heta stolen samtidigt som jag vet att det är två ämnen som många andra är mycket intresserade av och som kan räknas som allmänbildning även på ganska höga poängnivåer. Frågor om Zlatan, VM-/OS-guld, StarWars-filmer, osv osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in