Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-06, 23:03
  #769
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Oh buhu.. Irans cyberkrigskapacitet blev ju uppenbarligen avslöjad innan den hann ställa till nån verklig skada, till skillnad från exempelvis stuxnet, så vad vill du säga? "Tala ur skägget" som talesättet säger, men det kanske blir svårt för dig? Vad vet jag?
Att du sen länkar till en politisk/propaganda video, skulle det påvisa vad? Att du har rätt? I vadå? Stolle!

Vad blev avslöjat? Har allt Iran gjort blivit avslöjat?
Citera
2015-11-07, 05:17
  #770
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -boof-
Vad blev avslöjat? Har allt Iran gjort blivit avslöjat?

Så hur kan du ens bedöma deras förmåga? Typiskt u-landstänk du har.

"Iran är super bra på att bygga spanings och attackdrones, jag har inga bevis förutom en grynig youtubevideo och ett uttalande från propagandaministeriet, allahu akbar"
Citera
2015-11-07, 05:45
  #771
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -boof-
Iran producerar och opererar ett tiotal drönare, finns videoklipp som visar dem i aktion mot ISISrael. Hur många producerar Sverige? Noll.


Att bygga en modern kompetent drönare är liite mer invecklat än att slänga ihop en glasfiberkropp och beställa RC-utrustning från Hobbex(Irans infallsvinkel)


https://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_nEUROn

Du vet ett riktigt miltärt projekt av detta slaget kostar miljarder och tar flera år.
Undantaget Iran som kan det här mycket bättre som har super ingenjörer vilka löser uppgiften med endast glasfiber, limpistol och koranen.

Hur kan man misstro regimen som visa dessa skapelser för oss:

http://elliottback.com/wp/wp-content...otoshop-02.jpg

http://images.grab-media.com/one_min...c2_preview.jpg

http://s619.photobucket.com/user/Spu...87389.jpg.html
Citera
2015-11-07, 16:27
  #772
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorernasuger
Så hur kan du ens bedöma deras förmåga? Typiskt u-landstänk du har.

"Iran är super bra på att bygga spanings och attackdrones, jag har inga bevis förutom en grynig youtubevideo och ett uttalande från propagandaministeriet, allahu akbar"


https://www.youtube.com/watch?v=lcG4nfkvZQo

Det är en iransk drönare. Jag frågar dig igen, vad tillverkar Sverige för drönare?


Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorernasuger
Att bygga en modern kompetent drönare är liite mer invecklat än att slänga ihop en glasfiberkropp och beställa RC-utrustning från Hobbex(Irans infallsvinkel)


https://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_nEUROn

Du vet ett riktigt miltärt projekt av detta slaget kostar miljarder och tar flera år.
Undantaget Iran som kan det här mycket bättre som har super ingenjörer vilka löser uppgiften med endast glasfiber, limpistol och koranen.

Hur kan man misstro regimen som visa dessa skapelser för oss:

http://elliottback.com/wp/wp-content...otoshop-02.jpg

http://images.grab-media.com/one_min...c2_preview.jpg

http://s619.photobucket.com/user/Spu...87389.jpg.html

Dassault är franskt, är du fransos? Men jag förstår att du tar ett annat land, Sverige har som bekant lagt ner sin armé och är nu med i prideparaden.
https://www.google.se/search?q=f%C3%...SpE7adGiErM%3A


Ett par av de photoshoppade bilderna är inte bra, men jag har inga problem med att man inte visar cockpiten och håller den hemlig. Det var en visningsmodell, det finns en bild på en mer komplett Qaher, sök efter f-313. Jag väljer iaf ett par photshoppade bilder framför Sveriges situation och hade jag varit svensk hade jag verkligen inte spelat Allan.

https://www.youtube.com/watch?v=lYxmB7YGIK8
Citera
2015-11-07, 16:59
  #773
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -boof-
https://www.youtube.com/watch?v=lcG4nfkvZQo

Det är en iransk drönare. Jag frågar dig igen, vad tillverkar Sverige för drönare?

HAHAHHAHAAHA Tack för att du bevisar min poäng, ditt klipp visar tydligt att det är en liten obeväpnad drönare typ hobbymodell utrustad med en kamera.

Här är några klipp från glada amatörer i Sverige, dessa ligger på samma tekniska nivå som ditt klipp.

https://youtu.be/gPN_3RPUdPY?t=1m41s



Citat:
Ursprungligen postat av -boof-
Dassault är franskt, är du fransos?

Man läser från vänster till höger, kan vara bra att veta.

Citat:
The nEUROn development, originally planned by Dassault as "AVE Grand Duc", evolved into a European cooperation including Swedish Saab AB, Greek EAB, Swiss RUAG Aerospace, Spanish EADS CASA and Italian Alenia


Citat:
Ursprungligen postat av -boof-
Ett par av de photoshoppade bilderna är inte bra, men jag har inga problem med att man inte visar cockpiten och håller den hemlig. Det var en visningsmodell, det finns en bild på en mer komplett Qaher, sök efter f-313. Jag väljer iaf ett par photshoppade bilder framför Sveriges situation och hade jag varit svensk hade jag verkligen inte spelat Allan.

https://www.youtube.com/watch?v=lYxmB7YGIK8

Inte bra? nej det är ett stort skämt är vad det är

1. f-313 qaher whatever är propaganda, ett fantasifoster kalla det vad du vill. Alla "bevis" som finns består av glasfibermodeller, klip där man flyger med en rc-modell och låtsas att det är en riktig testflygning och ett par photoshoppade bilder

Tex
http://jurnalul.ro/thumbs/big/2013/0...i-18444548.JPG

Intressant att man känner sig tvungen att förfalska bilder

2. Skillnaden är att Sverige och svenskar inte sitter på internet och påstår att vi kan sänka amerikanska hangarfartyg osv. vi har ett nedmonterat försvar och det inser vi, för dom flesta svenskar lever i verkligheten tillskillnad från hjärntvättade iranier.

3. Sverige har en lång historia av framgångsrika jaktplan, i motsats till Iran som inte lyckats med mer än att måla om sina AMERIKANSKA f-14or och f5or.(RC-hobbyplan räknas tyvärr inte)

4. Du skriver på svenska, bor antagligen i sverige. Men sättet du skriver visar tydligt din iranska nationalism och förakt för riktiga svenskar.
Citera
2015-11-07, 17:05
  #774
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -boof-
Allmänna fantasier och svammel

Som användaren Moderatorernasuger här ovan redan försökt förklara för dig, så bygger vi inte våra sågningar av det du presenterar på fantasier om svensk förintelsekraft och militär förträfflighet, utan på fakta kring Iran och dess nuvarande och tidigare uppvisningar av tvivelaktiga photoshopjobb och kapaciteter.

De flesta svenskar har en förmåga att se vad vi förfogar över, göra objektiva jämförelser med andra länder, och sedan fastslå att vi har liten eller ingen chans mot länder som USA, Ryssland och Kina. Den förmågan verkar iranier (av diskussionerna i V&M att döma) sakna.

Alltså, mer objektivitet, och mindre fantasier, så ska du se att även du på nolltid inser både det ena och det andra om de faktiska förhållandena i världen -boof-.
Citera
2015-11-07, 17:27
  #775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorernasuger
1. f-313 qaher whatever är propaganda, ett fantasifoster kalla det vad du vill. Alla "bevis" som finns består av glasfibermodeller, klip där man flyger med en rc-modell och låtsas att det är en riktig testflygning och ett par photoshoppade bilder
Man kan fundera på om iranierna är så smarta att de inser att de inte har någon möjlighet att konkurrera med väst militärt och skydda sig mot ett angrepp. Samtidigt så utmålas Iran som ett stort hot i somliga västmedia och det mullras ständigt om att man borde bomba landet. Om de då gör uppenbart fotoshoppade alster som denna kommer folk skratta åt deras militär och då börja fundera på vad som egentligen är det stora hotet som skulle göra sådana bombningar nödvändiga.
Citera
2015-11-07, 17:45
  #776
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Man kan fundera på om iranierna är så smarta att de inser att de inte har någon möjlighet att konkurrera med väst militärt och skydda sig mot ett angrepp. Samtidigt så utmålas Iran som ett stort hot i somliga västmedia och det mullras ständigt om att man borde bomba landet. Om de då gör uppenbart fotoshoppade alster som denna kommer folk skratta åt deras militär och då börja fundera på vad som egentligen är det stora hotet som skulle göra sådana bombningar nödvändiga.

Hotet bestod i att Iran, trots att nationen ratificerat icke-spridnings avtalet försökte/försöker nå möjlighet och infrastruktur att så gott som omedelbart producera egna kärnvapen. "Bombningarna" skulle i så fall naturligtvis begränsas till reaktorer, forskningsanläggningar samt de militära högkvarter som ansågs vara de som skulle ha dessa kärnvapen i sin arsenal.

Kort sagt, man skulle se till att Iran höll sig till icke-spridningsavtalet med våld om så skulle behövas.
Att de flesta annars skrattar åt Irans bröstdunkningar för sin militära kapacitet har inget med saken att göra
Citera
2015-11-07, 17:59
  #777
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Hotet bestod i att Iran, trots att nationen ratificerat icke-spridnings avtalet försökte/försöker nå möjlighet och infrastruktur att så gott som omedelbart producera egna kärnvapen.
Detta avtal ger uttryckligen stater rätt till att utnyttja civil kärnkraft, t ex att anrika sitt eget uran. Det omvärlden krävt av Iran har gått betydligt längre än vad de har stöd för i NPT. (Däremot säger NPT att kärnvapenstaterna skall verka för att avveckla sina kärnvapen. Hur bra tycker du de jobbat med det?)

Det är riktigt att Iran också förefaller försökt lära sig teknik så att de kunde bygga kärnvapen vid behov, speciellt under den tid USA gick ut hårt med hur livsfarlig Saddam Hussein och hans massförstörelsevapen var. (Du kanske minns hur Saddam anföll Iran?) När Saddam föll minskade de satsningarna även om Iran som lever i ett farligt grannskap fortfarande tycks vilja ha kompetensen att bygga atombomber med relativt kort varsel.

Situationen är inte ideal, men jag tror inte militära hot är bästa sättet att få ett land att känna mindre behov av avskräckningsvapen. Nordkorea skaffade kärnvapen och finns kvar, Irak skaffade dem inte och invaderades. Det är en läxa som stater som USA har fientliga relationer till måste ta hänsyn till.

Citat:
"Bombningarna" skulle i så fall naturligtvis begränsas till reaktorer, forskningsanläggningar samt de militära högkvarter som ansågs vara de som skulle ha dessa kärnvapen i sin arsenal.
Att bomba en reaktor i drift leder till utsläpp som antagligen skulle bli värre än Tjernobyl. Vad skulle du säga om Iran med samma argument bombade Dimona, Israels anläggning som vi vet tillverkar vapenplutonium?
Citat:
Kort sagt, man skulle se till att Iran höll sig till icke-spridningsavtalet med våld om så skulle behövas.
Struntprat!
Citera
2015-11-07, 18:11
  #778
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Situationen är inte ideal, men jag tror inte militära hot är bästa sättet att få ett land att känna mindre behov av avskräckningsvapen.
Därav fleråriga ekonomiska sanktioner och inte militärt ingripande

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nordkorea skaffade kärnvapen och finns kvar, Irak skaffade dem inte och invaderades. Det är en läxa som stater som USA har fientliga relationer till måste ta hänsyn till.
Irak hade massförstörelse vapen i form av C-stridsmedel vilken du säkert minns. Om inte, så kan du ju höra efter med några kurder.
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Att bomba en reaktor i drift leder till utsläpp som antagligen skulle bli värre än Tjernobyl. Vad skulle du säga om Iran med samma argument bombade Dimona, Israels anläggning som vi vet tillverkar vapenplutonium?
Du "glömde" att Israel aldrig undertecknat icke-spridningsavtalet.
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Struntprat!
Och du producerade en massa nonsens och oärligheter
Citera
2015-11-07, 18:30
  #779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Därav fleråriga ekonomiska sanktioner och inte militärt ingripande
Även de snarare för att man ogillade Iran rent allmänt än för något brott mot NPT. Har du t ex klart för dig att det var USA som försåg Iran med den forskningsreaktor som anses mest känslig och att denna på den tiden gick på höganrikat uran direkt användbart för att bygga en bomb? Det var efter den islamistiska revolutionen Iran byggde om reaktorn så att den nu går på drygt 20% anrikat uran oanvändbart for att bygga bomber.

Citat:
Irak hade massförstörelse vapen i form av C-stridsmedel vilken du säkert minns. Om inte, så kan du ju höra efter med några kurder.
Irak hade utan tvivel massförstörelsevapen vid tiden för kriget mot Iran, men på den tiden försåg USA dem med helikoptrar utrustade för att "spruta kemiska bekämpningsmedel" och med satellitbilder för att hitta lämpliga iranska mål att angripa. Ursprungligen hävdade rentav USA att det var Iran som låg bakom attacken i Halabja. Så kemvapnen var inte problemet för USA.

Nu talade jag om tiden för den amerikanska invasionen och då var i slutändan de enda massförstörelsevapen man hittade en och annan bortglömd och obrukbar kemvapengranat från den tiden.


Citat:
Du "glömde" att Israel aldrig undertecknat icke-spridningsavtalet.
Och det gör deras kärnvapen mindre farliga? Som sagt, Iran har inte brutit mot NPT så det är mest en undanflykt. Var i NPT står att man har rätt att bomba länder för att man anser att de brutit mot det?
Citera
2015-11-07, 19:29
  #780
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Även de snarare för att man ogillade Iran rent allmänt än för något brott mot NPT. Har du t ex klart för dig att det var USA som försåg Iran med den forskningsreaktor som anses mest känslig och att denna på den tiden gick på höganrikat uran direkt användbart för att bygga en bomb? Det var efter den islamistiska revolutionen Iran byggde om reaktorn så att den nu går på drygt 20% anrikat uran oanvändbart for att bygga bomber.
Ja.. FN är ju allmänt kända för att införa sanktioner pga allmänt ogillande.
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Irak hade utan tvivel massförstörelsevapen vid tiden för kriget mot Iran, men på den tiden försåg USA dem med helikoptrar utrustade för att "spruta kemiska bekämpningsmedel" och med satellitbilder för att hitta lämpliga iranska mål att angripa. Ursprungligen hävdade rentav USA att det var Iran som låg bakom attacken i Halabja. Så kemvapnen var inte problemet för USA.
Aha, det var USA som var de elaka. Igen. Inte Iraks regim i det här fallet? Ja då så.
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nu talade jag om tiden för den amerikanska invasionen och då var i slutändan de enda massförstörelsevapen man hittade en och annan bortglömd och obrukbar kemvapengranat från den tiden.
Kul, det talade inte jag om, ta det i en tråd som gäller Irak istället för Iran eller någon mer lämpad tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och det gör deras kärnvapen mindre farliga? Som sagt, Iran har inte brutit mot NPT så det är mest en undanflykt. Var i NPT står att man har rätt att bomba länder för att man anser att de brutit mot det?
Näe, kärnvapen blir inte mindre farliga om man som stat har, eller inte har undertecknat icke-spridningsavtalet. Har jag nånsin påstått det? Din argumentation kan väl betecknas som minst sagt oärlig, tycker du inte?
Kan vi kanske återgå till topic?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback