2015-11-17, 18:51
Moderator
T-80Us avatar
Ämnet är inte Israel VS Hamas, utan den iranska försvarsmakten. Vi håller oss till att diskutera den.

/Mod
Citera
2015-11-20, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
...USA 's fattigare allierade, det var inte långt före sin tid. Däremot var F4 Phantom avancerat för sin tid precis som F14.

Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Det var F-5 designen som åsyftades.

F-5 var från början tänkt som en snabb lösning för mindre kompetenta militärer som inte kunde underhålla andra flygplan.
Senare blev även många västerländska militärer intresserade av F-5. Bla Storbritannien, Norge, Schweiz och Grekland även Kannada..
Saeqeh är en testversion baserad på F-5E och det utgör ett stort hot mot F-15. Saeqeh har en bättre radarförmåga och är elektriniskt sett mycket svår att utmana. Ease of maintenance, effektivit och kan bestyckas med irans egna system.

Men vad som bör påpekas är att dessa flygplan teknologiskt sett inte ska jämföras med västerländska flygplan. Men jag tror däremot inte att teknologin som man nuförtiden flaggar med är realistiska lösningar. Inte att själva teknologin inte finns men att man inte mycket åstadkommer som på något sätt skulle vara annat än man gjorde under 70 o 80-tal.

Det bästa flygplanet som på senare tid presenterats av västvärlden är JAS-Gripen. Det här flygplanet är ett exempel på realistiskt tänkande.
Senast redigerad av IR5 2015-11-20 kl. 10:28.
Citera
2016-01-31, 20:13
Bannlyst
https://www.youtube.com/watch?v=3r7v72DhqiE&feature=youtu.be&t=10m5s

nån som har koll på vad helikoptern håller på med? Var detta otränade soldater från Pahlavis armé som inte visste nåt om säkerhet?
Citera
2016-01-31, 21:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -boof-
https://www.youtube.com/watch?v=3r7v72DhqiE&feature=youtu.be&t=10m5s

nån som har koll på vad helikoptern håller på med? Var detta otränade soldater från Pahlavis armé som inte visste nåt om säkerhet?
Av åldern på filmen att döma så gissar jag att det är någon evakuering av utlänningar eller möjligen inhemska motståndare till den iranska revolutionen som försöker starta från Amjadieh-stadion i Teheran någon gång 1979-1980. Stadion planerades även användas som helikopterlandningsplats för fritagning av gisslan från den amerikanska ambassaden i Operation Eagle Claw men den gick ju åt helvete innan man kom så långt och innefattade inte den helikoptertypen så det kan det inte vara. Jag gissar på någon annan evakuering i ungefär samma veva.
Senast redigerad av skunkjobb 2016-01-31 kl. 22:00.
Citera
2016-01-31, 21:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
F-5 var från början tänkt som en snabb lösning för mindre kompetenta militärer som inte kunde underhålla andra flygplan.
Senare blev även många västerländska militärer intresserade av F-5. Bla Storbritannien, Norge, Schweiz och Grekland även Kannada..
Saeqeh är en testversion baserad på F-5E och det utgör ett stort hot mot F-15. Saeqeh har en bättre radarförmåga och är elektriniskt sett mycket svår att utmana. Ease of maintenance, effektivit och kan bestyckas med irans egna system.

Men vad som bör påpekas är att dessa flygplan teknologiskt sett inte ska jämföras med västerländska flygplan. Men jag tror däremot inte att teknologin som man nuförtiden flaggar med är realistiska lösningar. Inte att själva teknologin inte finns men att man inte mycket åstadkommer som på något sätt skulle vara annat än man gjorde under 70 o 80-tal.

Det bästa flygplanet som på senare tid presenterats av västvärlden är JAS-Gripen. Det här flygplanet är ett exempel på realistiskt tänkande.
Det var ett billigt dagjaktflyg från start som sedan utrustades med starkare motorer och radar med någon förmåga. F5E är ingen match för en F15 om inte F15 har en otränad och oerfaren besättning.
Irans egna system är kopior på föråldrade amerikanska system, inget att hänga i julgranen, Irans enda chans är att löpa ryska eller kinesiska flygplan och vapen.
Citera
2016-02-11, 16:31
Medlem
http://www.tasnimnews.com/en/news/2016/02/11/998311/iran-russia-likely-to-sign-su-30-warplane-deal-next-week-source

Iranierna ska tydligen få Sukhoi Su-30. Deras försvarsminister har också sagt att man fått tillgång till GLONASS och kan tänka sig köpa S400 i framtiden.

Vad tror ni?
Citera
2016-02-11, 19:36
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chambre
http://www.tasnimnews.com/en/news/2016/02/11/998311/iran-russia-likely-to-sign-su-30-warplane-deal-next-week-source

Iranierna ska tydligen få Sukhoi Su-30. Deras försvarsminister har också sagt att man fått tillgång till GLONASS och kan tänka sig köpa S400 i framtiden.

Vad tror ni?

https://sv.wikipedia.org/wiki/GLONASS har jag i min lilla BadElf kopplad min iPad så det är inte mycket att hänga i julgranen. Fast det kanske är ett steg upp från garmins marinplottrar att sätta i sina helis och flygplan beroende på vad de använder för att ta ner signalen med, kanske är till för deras nya plans "Glass Cockpit" bestående av 4 iPadair kanske? För att vara lite seriös så...

Jag tror att ryssarna inte säljer nåt de själva inte kan ta sig runt själva så det blir nog en bantad exportversion av allt som kan tänkas säljas ut så man ska nog inte stirra sig blind på S400 och Su-30 eftersom de versionerna av dem förmodligen inte är lika badass som de är speccade för ryssarna.
Citera
2016-02-11, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
https://sv.wikipedia.org/wiki/GLONASS har jag i min lilla BadElf kopplad min iPad så det är inte mycket att hänga i julgranen. Fast det kanske är ett steg upp från garmins marinplottrar att sätta i sina helis och flygplan beroende på vad de använder för att ta ner signalen med, kanske är till för deras nya plans "Glass Cockpit" bestående av 4 iPadair kanske? För att vara lite seriös så...

Jag tror att ryssarna inte säljer nåt de själva inte kan ta sig runt själva så det blir nog en bantad exportversion av allt som kan tänkas säljas ut så man ska nog inte stirra sig blind på S400 och Su-30 eftersom de versionerna av dem förmodligen inte är lika badass som de är speccade för ryssarna.
Jo, man kan tänka sig att Ryssland inte kommer ge samma S400 som de använder - annars tror jag att Iran får något i klass med Su30MKI, alltså det som indierna fick.
Citera
2016-02-12, 02:54
Medlem
Citat:

Vad det gäller bantade exportversioner, så beror det lite på vilket land som köper systemet. Vanligen så föredrar länder som redan har en militärteknologi att köpa bantade versioner eftersom dessa är billigare och dessutom kan dessa uppgraderas hemma..
Citera
2016-02-12, 09:59
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Vad det gäller bantade exportversioner, så beror det lite på vilket land som köper systemet. Vanligen så föredrar länder som redan har en militärteknologi att köpa bantade versioner eftersom dessa är billigare och dessutom kan dessa uppgraderas hemma..

Inte för att vara sån men får jag skrika Bullshit!!

Jag tror de flesta länder som har ett bra militärteknologiskt komplex gärna köper fullversioner alt. rättigheterna för licenstillverkning eftersom det frigör ens egna industri att ta fram annat. Visst om man blandar standarder så kan man få lägga ner tid och pengar på att modda så det fungerar men lättast är ju att köra på en standard och jobba där efter.

Att köpa materiell utifrån bygger på att man inte ska lägga några utvecklings kostnader internt utan bara materialkostnader, skulle man köpa utifrån och sen modda upp det till nåt bättre så kräver det förmodligen mer resurser i slutändan än att man skulle ha tagit fram det själv.
Ge gärna exempel på andra länder än just Iran där det förekommer i stor skala, Kina har ju nu börjat att ta fram eget och slutat klistra nya flaggor på gamla Sovietprylar.

Vet inte hur jag ska förklara detta på ett sätt som inte kliver för mycket på ömma tår..

Jag betvivlar att man kan ghetto modda upp ett s400 (exportvarianten) att bli likabra/bättre som/än ryssarnas egna version. Hade man den kunskapen skulle man inte köpa i första hand.
Citera
2016-02-12, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
USA kommer inte våga anfalla Iran, för de vet att tusentals av deras unga gossar kommer att dö i ett sådant krig enbart i invasionsskedet. Iran är inte Irak, Iran är ett mycket större land med en större befolkning, och dessutom har de en terräng med bergskedjor etc. som är perfekta för försvar. Finns exempelvis berg vid foten av Teheran som är rena drömmen för gerillakrigare. För att inte tala om ockupationsskedet där situationen i Irak skulle verka fredlig och lugn vid en jämförelse.

Så enkelt är det, och därmed har Irans försvarsdoktrin med en enorm väpnad styrka (milisen inräknad) och en högteknologisk försvarsindustri (hur många länder tillverkar allt från granatkastare till attackhelikoptrar och stridsflyg?) tjänat sitt syfte, då den har bevarat freden. Ungefär som det svenska invasionsförsvaret en gång i tiden, som skulle vara så starkt att fienden skulle tvingas överväga om det var värt det.

Dessutom kanske man kan lägga till att talibanerna förefaller kriga på i Afghanistan trots att det är fem år sedan USA invaderde, i Irak är Anbarprovinsen rena vilda västern och tillhåll för allsköns gerillagrupper och utländska organisationer (läs: Al-Qaida). Skulle USA på eget bevåg (givetvis tillsammans med knähunden Storbritannien, påhejade av Israel), anfalla Iran på något sätt, har jag en känsla av att resten av oss i hela västvärlden kommer att få ångra det bittert.
Låter som IS propaganda och västvärlden ska frukta. Saddam sa liknande och även Hitler. Men tal indoktrinering och propaganda är inte allt. Handling betyder mer.
Citera
2016-02-12, 22:56
Medlem
Citat:
Inte för att vara sån men får jag skrika Bullshit!!

Jag tror de flesta länder som har ett bra militärteknologiskt komplex gärna köper fullversioner alt. rättigheterna för licenstillverkning eftersom det frigör ens egna industri att ta fram annat. Visst om man blandar standarder så kan man få lägga ner tid och pengar på att modda så det fungerar men lättast är ju att köra på en standard och jobba där efter.

Att köpa materiell utifrån bygger på att man inte ska lägga några utvecklings kostnader internt utan bara materialkostnader, skulle man köpa utifrån och sen modda upp det till nåt bättre så kräver det förmodligen mer resurser i slutändan än att man skulle ha tagit fram det själv.
Ge gärna exempel på andra länder än just Iran där det förekommer i stor skala, Kina har ju nu börjat att ta fram eget och slutat klistra nya flaggor på gamla Sovietprylar.

Vet inte hur jag ska förklara detta på ett sätt som inte kliver för mycket på ömma tår..

Jag betvivlar att man kan ghetto modda upp ett s400 (exportvarianten) att bli likabra/bättre som/än ryssarnas egna version. Hade man den kunskapen skulle man inte köpa i första hand.

Jo, men allt handlar inte om kostnader. Vissa teknologier har en långsiktig inverkan på landets försvar. Köpet gjordes för länge sedan.. Du borde se allt annat också, hur Iran ändå lyckats avancera när det gäller försvaret. Det enda som är bra med köp är ifall man har en långsiktig planering vid sidan om.

Om vi säger så här att du har en "teknologi" på högre nivåer än S300, men att du behöver systemet under tiden medan du utvecklar annat. Du lägger ju inte dina resurser på massproduktion av dess motsvarighet utan du köper systemet och planerar framåt.
Det är en väsentlig skillnad här.. Iran lägger tex inte sina resurser på att producera Shahab 1 och 2.. Man massproducerar "nya" generationer .. Men man kan göra det..

Samma sak med flygplan.. Du kan inte jämföra teknologin Iran har och det man industriellt presenterar.. Det är en fråga om lönsamhet och framhållning. Sedan finns det många missuppfattningar om hur man överför en teknologi från ett land till ett annat. Inget land i hela världen använder samma teknologier i sina exportversioner av vapen som den man själv har.. Ryssland kommer aldrig rusta upp Iran med teknologier som man själv har..
Det finns undantag men dessa undantag är något som exportlandet väljer.. Det rör sig om andra avtal vid sidan om där importlandets militär inte fullt förfogar över kontrollen. Vi har erfarenhet av liknande avtal eller att importlandet redan har teknologier på samma nivå..

En del av avtalen är hemliga..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in