Citat:
Ursprungligen postat av
Dejad
Inte för att vara sån men får jag skrika Bullshit!!
Jag tror de flesta länder som har ett bra militärteknologiskt komplex gärna köper fullversioner alt. rättigheterna för licenstillverkning eftersom det frigör ens egna industri att ta fram annat. Visst om man blandar standarder så kan man få lägga ner tid och pengar på att modda så det fungerar men lättast är ju att köra på en standard och jobba där efter.
Att köpa materiell utifrån bygger på att man inte ska lägga några utvecklings kostnader internt utan bara materialkostnader, skulle man köpa utifrån och sen modda upp det till nåt bättre så kräver det förmodligen mer resurser i slutändan än att man skulle ha tagit fram det själv.
Ge gärna exempel på andra länder än just Iran där det förekommer i stor skala, Kina har ju nu börjat att ta fram eget och slutat klistra nya flaggor på gamla Sovietprylar.
Vet inte hur jag ska förklara detta på ett sätt som inte kliver för mycket på ömma tår..
Jag betvivlar att man kan ghetto modda upp ett s400 (exportvarianten) att bli likabra/bättre som/än ryssarnas egna version. Hade man den kunskapen skulle man inte köpa i första hand.
Jo, men allt handlar inte om kostnader. Vissa teknologier har en långsiktig inverkan på landets försvar. Köpet gjordes för länge sedan.. Du borde se allt annat också, hur Iran ändå lyckats avancera när det gäller försvaret. Det enda som är bra med köp är ifall man har en långsiktig planering vid sidan om.
Om vi säger så här att du har en "teknologi" på högre nivåer än S300, men att du behöver systemet under tiden medan du utvecklar annat. Du lägger ju inte dina resurser på massproduktion av dess motsvarighet utan du köper systemet och planerar framåt.
Det är en väsentlig skillnad här.. Iran lägger tex inte sina resurser på att producera Shahab 1 och 2.. Man massproducerar "nya" generationer .. Men man kan göra det..
Samma sak med flygplan.. Du kan inte jämföra teknologin Iran har och det man industriellt presenterar.. Det är en fråga om lönsamhet och framhållning. Sedan finns det många missuppfattningar om hur man överför en teknologi från ett land till ett annat. Inget land i hela världen använder samma teknologier i sina exportversioner av vapen som den man själv har.. Ryssland kommer aldrig rusta upp Iran med teknologier som man själv har..
Det finns undantag men dessa undantag är något som exportlandet väljer.. Det rör sig om andra avtal vid sidan om där importlandets militär inte fullt förfogar över kontrollen. Vi har erfarenhet av liknande avtal eller att importlandet redan har teknologier på samma nivå..
En del av avtalen är hemliga..