2015-11-07, 06:02
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad ska djupanalyseras?
Det beskrivs stress/adrenalinpåslag, hastigt efterförlopp och sökmetoden sker enligt MSO och fynd.
Att han kastat ut små saker genom rutan indikerar att han är irrationell och stressad.
Alla andra mördare? Tona ner dig. NB hade god koll på rishögen och att den tänds på vid behov. Den var rejäl. Han kan mycket väl ha glömt kvar detta i bilen och behöver i all hast göra sig av med sakerna. Inte ett dugg besynnerligt. Det är lagt på baksidan högen, den iakttas inte från framsidan.

Vem har förklarat hela brottsfallsförloppet med MP?

Vad det gäller ett litet örhänge ställer jag mig tvivlande på om han letat minutiöst i den röran. Folk har gått där och det kan ha framträtt likaväl. Att polis sen har tusen funderingar under en pågående FU ser jag mer som sunt än konstigt. Tratten är vid i ena änden och smalnar sen av.
Oavsett så finner jag du påtalar inte värst graverande/förvånande - inte svårt att leva sig in i vad som hänt med utgångspunkt FUP.

Det jag har pekat på är ett beteende som jag inte hört eller läst om tidigare. Naturligtvis har jag inte kännedom om alla fall. Men ett relativt stort antal.

Detta sticker alltså ut och blir då för mig intressant. Inte i bemärkelsen att någon annan skulle vara inblandad eller han skulle vara oskyldig.

Men precis som du skriver. Det är inte svårt att leva sig in i vad som hänt i detta fallet. Men varför har det inte snitslats i tidigare fall. Om du har kännedom om något liknande får du gärna ange var. Skulle vara intressant att ta del av.

Tycker du inte själv att det är märkligt att någon som har en bunt av ägodelar inte kastar alla i en klump utan i stället snitslar vägen fram till likets placering. Eller de andra ägodelarna som strötts både här och där. Ju fler som placeras ut, desto större risk för upptäckt eller hur. Och uppenbarligen har vi inte med en förståndshandikappad att göra.

Titta en gång till på bilden som finns på sid 12 i FUP. Där Lisas pappa och Missing People bokstavligen följde följde spåren fram till Martorp.

Om det nu skulle vara så att mördaren är unik, så har han skapat ett eget kapitel i kriminalhistorien. Mer betyder det naturligtvis inte.

Intressant för mig, men kanske inte för dig.
2015-11-07, 06:16
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det jag har pekat på är ett beteende som jag inte hört eller läst om tidigare. Naturligtvis har jag inte kännedom om alla fall. Men ett relativt stort antal.

Detta sticker alltså ut och blir då för mig intressant. Inte i bemärkelsen att någon annan skulle vara inblandad eller han skulle vara oskyldig.

Men precis som du skriver. Det är inte svårt att leva sig in i vad som hänt i detta fallet. Men varför har det inte snitslats i tidigare fall. Om du har kännedom om något liknande får du gärna ange var. Skulle vara intressant att ta del av.

Tycker du inte själv att det är märkligt att någon som har en bunt av ägodelar inte kastar alla i en klump utan i stället snitslar vägen fram till likets placering. Eller de andra ägodelarna som strötts både här och där. Ju fler som placeras ut, desto större risk för upptäckt eller hur. Och uppenbarligen har vi inte med en förståndshandikappad att göra.

Titta en gång till på bilden som finns på sid 12 i FUP. Där Lisas pappa och Missing People bokstavligen följde följde spåren fram till Martorp.

Om det nu skulle vara så att mördaren är unik, så har han skapat ett eget kapitel i kriminalhistorien. Mer betyder det naturligtvis inte.

Om detta brott av det här slaget, var hans första gång, så kanske allt fram till att göra sig av med kroppen var under hans wierda extas men att göra sig av med kroppen efteråt, blir ett annat scenario?
Dvs, stressat, ett "shit" och bråttom panik?

Han har ju bevisligen stått och spanat i sitt kyffe mittemot caféet och fantasin och planeringen har eskalerat men sen står han med en kropp att föra bort och allt ter sig mer irrationellt?
2015-11-07, 06:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Eftersom det intresserar dig kan du ju berätta varför?

Ren statistik alá LGWP. I första hand familjemedlemmar, i andra hand bekanta o.s.v. Grannar är väl bekanta.
2015-11-07, 06:31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
VEM i denna röra skulle vara kompetent nog att få blod från NB för att iscensätta ett mord? Vem skulle inneha all denna utrustning och främst:

Varför?

Ja, med en Alfa-Laval separator kan man skilja grädden från mjölken.

Animering:
https://www.youtube.com/watch?v=QFceEwe7gjc

Sen kan man ju göra en med en 3D skrivare.
2015-11-07, 06:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så du tyckte det var helt normalt när åklagaren återremitterade obduktionprotokollet där man inte kunde bestämma tidpunkten bättre än mellan 7 - 12 juni. När rapporten återkom var det 7 juni som gällde. Helt normalt?

Ja, helt normalt.
Numera ska ett sannolikt dödsdatum (inte längre ett intervall) anges på dödsbeviset
och intyget om dödsorsaken som rättsläkaren utfärdar. Utifrån kroppens tillstånd, att den placerats i skåpet innan likstelhet inträdde - kort efter döden samt med information om omständigheter som framkommit i polisens utredning - är det mest sannolika dödsdatumet 7 juni.
2015-11-07, 06:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Appropå blod och blodplasma, måste man ha det? räcker det med annat som tex något som innehåller järn för att indikera blod? Jag undrar också hur man skiljer blodet från människa och djur och om det också går att lura på ett enkelt sätt om man är kunnig?

I Vatchereeja-tråden nämndes som exempel att vildsvin och människa ligger nära på nåt vänster. Det verkar ju som en del i tråden tyder på det.
2015-11-07, 06:59
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Om detta brott av det här slaget, var hans första gång, så kanske allt fram till att göra sig av med kroppen var under hans wierda extas men att göra sig av med kroppen efteråt, blir ett annat scenario?
Dvs, stressat, ett "shit" och bråttom panik?

Han har ju bevisligen stått och spanat i sitt kyffe mittemot caféet och fantasin och planeringen har eskalerat men sen står han med en kropp att föra bort och allt ter sig mer irrationellt?

Det är nästan omöjligt att förklara orationella beteenden med rationellt och logiskt tänkande.

Om man nu sitter med en hög bevis som man vill, eller måste göra sig av med. Varför kastar man då ut dessa styckevis i färdriktningen mot där man tänker sig placera liket. Ingen med samma panik eller adrenalinpåslag har mig veterligen tidigare betett sig på samma sätt.

De tveksamheter som just finns i detta fall rör sig just om offrets ägodelar. Handske som borde hittats tidigare. Örhänge som en polis enligt egen utsago inte fanns där tidigare. Jacka och en hjälm i en rishög. Blått snöre och hörlurar öppet på en jordhög i rishögens omedelbara närhet. Varför ratades rishögen i detta fallet.

Det jag är ute efter är att denna mördaren beter sig på ett sätt som andra mördare i en liknande situation uppenbarligen inte betett sig.

Slutsatsen måste då bli att han är unik. Unikt orationell.
2015-11-07, 07:13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Hur var det med den här datorn med porrbilder? Var det NB:s personliga dator, eller kan det lika gärna vara brodern som har porrsurfat?

I båda datorer fanns bilder men bara i cachén. Alltså inte medvetet sparade i egna mappar utan som sagt i webläsarens caché. Om jag kommer ihåg rätt så var de 12 bilder av 1500 som var typ bondage och av dessa 12 var 6 dubletter. NB och IB hade gemensam dator.
2015-11-07, 07:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
God morgon.
#Finner ingenting sensationellt i nåt du tar upp i ett efterförlopp - om man lägger till faktorer som ett stort stresspåslag, förstagångsmord och därmed irrationell.
Jämförelse som handlar om stress i efterförlopp:
UO slog till på offentlig plats, tidig kväll (blitz attack) Offret hölls troligen vid liv nåt dygn och sen ses det irrationella i efterförlopp. Han stryper henne men använder övervåld - detta sägs förekomma utifrån stress och panik. Offret dör inte så fort som förövaren tänkt sig, offret har ljud för sig. Han kör sen bilen (riskmoment urlastning), dumpar på en plats där det fanns stora möjligheter att dölja kroppen bättre (lägga saker över som finns på platsen tillgängligt) och det är en illa vald plats.
Efter mord ses således irrationella handlingar - hur välplanerat det än kan vara innan i tanke och/eller handling. Själva mordet kan överväldiga förövaren - det går inte att förutse reaktioner.

#Finns ingenting som jag ser som snitslat. Det är en resväg.
Snarare ser det ut som att han har rafsat ihop lösa, små saker (kan ha ramlat ur LH:s jacka och han kan ha stoppat dem i sin egen jackficka sen) och kastar sen sonika ut dem genom rutan. Utom hjälm och jacka - de större sakerna.

#Det unika i detta mord är avsaknad av penetrering och/eller sexuella fysiska handlingar med BO. Ett annat unicum vore att gå från noll till hundra - Dock är inte NB kartlagd än. Detta får mig osökt får mig att tänka på Russel Williams. Fläckfritt förflutet, högutbildad, familj och hur normal som helst och som debuterar tvärt vid 44 års ålder och chockar hela sin omgivning. Williams hade dess innan brutit sig in hos kvinnor och hade en trosfetisch. Han var fullständigt vidrig och filmade sina offer. Han hade med sig ett kit (rep, tejp) och hade iakttagit offret från sin bil innan. Han rekade innan. Sexualsadist, tejp, strypning. Jag rekommenderar verkligen länkarna jag saxat ur:
Citat:
"Williams had a successful career and a long, apparently loving marriage, and didn't embark on a life of crime until he began a series of fetish home burglaries in September 2007, at the age of 44."
"Williams seems a walking Jekyll and Hyde: by day, commander of CFB Trenton, the biggest air force base in Canada; by night, a sexual predator."
" Instead, he was competent on the job and friendly with staff. He visited his secretary in hospital when she got sick, and helped with a fundraiser for the sick cousin of an employee. In his spare time he golfed, fished and played cribbage with friends and neighbours."
"His regular jogs through his neighbourhoods were reconnaissance missions.
“When sex predators go out for a jog, they are always on the hunt — they're looking for the opportunity,” says Glenn Woods, former director of the RCMP's criminal profiling unit. “They spend a lot of time casing a place.”
I artikeln finns flertal reflektioner från experterna, men inget verkar stämma på Williams. En hyoptes är slutligen följande:
Citat:
Both Quinsey and Woods speculate that a sudden, significant event might have triggered Williams' life of crime.
“We all have stressors that put pressure on us and we all have different ways of relieving it,” says Woods, who left the RCMP in 2007 and now runs a company that trains police forces on criminal profiling. “Some people go for a run, others have a glass of wine, and sexual predators go out and rape.”
"The fact that Williams killed close to home doesn't surprise Jack Levin, a professor of sociology and criminology"
Says Quinsey: “The only scenario I can think of is that this guy had these interests for a long time, but he was able to control them. And then something sets him off and he can't control them any more.”
During one of his sexual assaults, he reportedly told his victim he was attacking her “so I can move on with my life.”http://www.thestar.com/news/gta/2010/10/09/col_russell_williams_a_serial_killer_like_none_pol ice_have_seen.html
Citat:
"If I die, will you tell my mom that I love her," Ms. Lloyd asked at one point near the end of her ordeal. The courtroom was filled with the sounds of weeping as the prosecutor recounted that part of the video."
" Col. Williams broke into Ms. Lloyd's home as she slept, restrained her with rope and duct-taped her eyes. He repeatedly sexually assaulted her, videotaping and photgraphing his attacks."
"For several hours that same afternoon, Col. Williams forced Ms. Lloyd to model lingerie, duct tape still covering her eyes. Later, he gave her fruit and suggested they would leave. As she began walking, he struck her on the head with a flashlight, knocking her out and causing her to bleed. Then he strangled her with a rope and put her body in his garage."
http://www.theglobeandmail.com/news/national/col-williamss-murder-victims-pleaded-for-their-lives-before-death/article1215299/?page=all
2015-11-07, 07:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ja, det var någon datakunnig i tråden som förklarade det så tidigare, d.v.s man måste besökt våldsporrsidor för att sånt ska "lagras".

Men om det bara fanns 6 sådana bilder av 1500 så har man väl inte varit så ofta på dessa sidor. Hade man bara varit på sådana sidor så hade det varit 1500 stycken.
2015-11-07, 07:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ren statistik alá LGWP. I första hand familjemedlemmar, i andra hand bekanta o.s.v. Grannar är väl bekanta.
Ahh, du har gjort bort dig med andra ord och snöat inne i statistiken parallellt som du ignorerar befintlig bevisning. Gör dig själv en tjänst:
Lyssna fullt ut till GW - han har nämligen insett vad detta handlar om, dvs en gedigen förundersökning och stark bevisning.
2015-11-07, 07:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, med en Alfa-Laval separator kan man skilja grädden från mjölken.
Animering:
https://www.youtube.com/watch?v=QFceEwe7gjc
Sen kan man ju göra en med en 3D skrivare.
Skärp dig. Du lyckades inte ens redogöra för frågorna. Du är lika kass i denna tråd som i trippel gällande argument ser jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in