Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Et jurysystem har många nackdelar, och jag är mycket glad att vi inte har det i Sverige men man ska ha klart för sig att en sån här tråd mycket kraftigt anrikar för alternativteoretiker, och att sådana är mycket mer sällsynta ute i den allmänna populationen. Jag är övertygad om att de totalt rör sig om mindre än en på tusen invånare, kanske till och med mindre än en på tiotusen.
Det var ändå lite intressant att du tog upp just det du gjorde här, för jag har också tänkt en smula på det. Men jag har en annan slutsats än du.
Dvs det Finns en anledning till att detta ärende producerat så många "alternativ-teoretiker".
Det beror på flera saker.
Men om du jämför med tex alla andra brottmål i de andra trådarna i detta delforum, så ser du att det inte är normen att "alternativ-teoretiker" dyker upp, eller till så stort antal.
Orsaken till att de dykt upp i detta fallet beror på att så många sett problemen i den officiella berättelsen.
Naturligtvis hjälpte det inte heller med det sk "yppandeförbudet", för så fort någon auktoritetsperson försöker mörklägga något, så börjar många per automatik ana ugglorna i mossen.
Och då blir det inte bättre när elementen i den officiella berättelsen inte håller för granskning.
Ju fler hål, omöjligheter, sannolikheter, känsloargument, stora drag, övergripande/svepande förklaringar, etc som kommer fram - ju mera misstänksamma blir folk.
Dvs dessa "alternativ-teoretiker" är inte personligheter som litar på auktoriteter bara för att de är auktoriteter.
Det finns ju tyvärr en väldigt stor andel människor som faktiskt just litar på auktoriteter bara för att det är auktoriteter.
Det är inte "fel", utan det är en del av att vara mänsklig. Vi följer "ledare", och har så gjort "alltid."
Det har både lett vårt släkte framåt - men det har också orsakat katastrofer, stora som små.
Därför är självständigt tänkande individer viktiga också.
Och det är alltså dessa, de självständigt tänkande individerna, som vi ser här i denna tråden.
Vi ser "den stora massan" också.
Det är de som följer i ledarens fotspår (åklagaren), och de Tittar inte ens på felaktigheterna, etc, utan de bara stödjer ledaren - den officiella berättelsen.
Utan självständigt tänkande individer, då kn du ju själv förstå vilka problem som kan uppstå, eller hur?
Jurysystem anser jag vara bra. Bättre än de politiskt tillsatta nämndemännen iaf.
Men det hade krävts mer i Lisa-målet för att kunna få till stånd en rättvis prövning, en neutral jury.
Man hade behövt flytta hela domstolen till ett annat ställe. Ett ställe som inte kände en så stor tillhörighet med offret (eller den åtalade).
De hade behövt flytta domstolen till en helt annan landsdel, och där bara välja jurymedlemmar som inte var insatta, eller ens medvetna om fallet.
Först då hade man kunnat få en helt neutral och objektiv prövning.
Det hade tex varit intressant att låta tex en helt oinsatt amerikansk jury få spela jury, och domstol, med detta fall som jämförande exempel.
Och där se vilket resultat de hade kommit fram till.
Hur tror du själv att de hade dömt?
Hade den åtalade fått livstid, eller hade han inte ens dömts?
Hade de pekat på en allt för stor möjlighet för alternativa gärningsmän och alternativa scenarion?
hade de tryckt på Rimligt Tvivel?
Och därför friat den åtalade?
Vad tror du själv?
Vist hade det varit ett intressant experiment, eller hur?