2015-11-07, 00:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Och då undrar jag när detta har skett? När placerades Lisas kropp i skåpet? Var befann hon sig innan detta? Vad gjorde misstänkte under den här tiden? Och var är spåren av att hon befunnit sig på annan plats?

Det ligger en massa spår utefter vägen till Håkan Jansgården.
2015-11-07, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Är det enda sättet som finns?
Själv tror jag att någon som har rätt kompetens, ganska lätt skulle kunna plantera bevis likaväl som undanröja bevis. Det har inte hittats något annat DNA på Lisa, vilket är lite mysko.

Två gm. Den andra har handskar, den andra inte. Vem lämnar mest DNA? Han med hadskar kan ju sprida den andres DNA, men inte sitt eget. Om man inte räknar hårstrån och sånt med i bilden.
2015-11-07, 00:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Rätta mig om jag har men var det inte så att redan på måndag morgon var det någon anställd på Martorp som var till boden och upptäckte att gräset var nertrampat där. Om det var på måndagsmorgonen tyder det på att Lisa redan då fanns i skåpet. Det var ju inte precis någon gågata till boden som det var frågan om utan det var sällan någon hade ärende dit.

Borde ju finnas hederliga fotavtryck där men dem förstördes väl. Det är förvånansvärt lite fotavtryck i detta fallet. Hur kan man undgå att få skit under skorna om man rör sig i dessa lokaler.
2015-11-07, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Borde ju finnas hederliga fotavtryck där men dem förstördes väl. Det är förvånansvärt lite fotavtryck i detta fallet. Hur kan man undgå att få skit under skorna om man rör sig i dessa lokaler.

Det var på tisdag fm som en som gårdsanställd såg detta. Öppnade dörren och kikade in. Utan att se något anmärkningsvärt.
2015-11-07, 00:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Med ett välbyggt gravbål går det på ca två till tre timmar. Man måste förstås ha specialkunskaper i hur man bygger bålet.

Det är väl cirka 70% vatten i kroppen som mmåste förångas.
2015-11-07, 00:17
Medlem
Draifoss avatar
Hur var det med den här datorn med porrbilder? Var det NB:s personliga dator, eller kan det lika gärna vara brodern som har porrsurfat?
2015-11-07, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Någon har begått det perfekta brottet? Ja, varför inte. Frågan är bara vem.

Här anar jag att lillebror AB driver med snuten, FUP sidan 1112:

Kan någon ta detta vittne på allvar?

Ja varför inte. Kan inte ha varit så lätt att leva tillsammans med ett gift par, alla vill väll behålla någon slags intigritet. Frågan du borde ställa är om man kan ta N på allvar, som trots en +4 fortsätter neka att han någonsin träffat Lisa Holm.
2015-11-07, 00:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nej det var på tisdag och då var Lisa med största sannolikhet redan i boden och den stackaren tittade in i boden men såg inget. Han har mått väldigt dåligt för att han inte såg Lisa. Han hade funderingar runt om han kunde ha hittat henne vid liv

Fup sid 457-458
Däremot på tisdagen då vi förstod att hon fortfarande var borta så började vi leta efter flickan Lisa. Vi åkte runt på en fyrhjuling i områdena runt i kring. Vi tittade i skiffergruvorna runt kring Blomberg, vi letade i ödehus och torp.

Efter att vi ätit lunch på tisdagen, strax efter ett, så gick jag ner mot byssan som står i ena hörnet av Martorp. Jag såg att det höga gräset till entrédörren på byssan var nedtrampat och att långt gräs var fastklämt in under dörren. Jag lade också märke till att en kvist satt fast i dörren. Min reflektion var att någon bör ha varit där inne och letat efter flickan redan.
Jag öppnade dörren, lutar mig in och tittar åt båda håll.

Christoffer ombeds beskriva vad han ser.
Fört rakt fram så finns det orange omklädningsskåp. Till vänster är det ett bord och en kökssoffa och stolar.
Christoffer uppger att det är svårt att minnas exakt hur det såg ut denna gång eftersom han tidigare besökt byssan då den var fikarum fram till 2007.

Fup sidan 459
Vi har trott hela tiden att någon haft henne, gömt henne. Vi har letat jätte mycket. Känns väldigt obehagligt nu när jag vet att hon hittats därinne att jag var där inne och letade. Christoffer uttrycker frågor kring utifall han skulle hittat henne där, skulle han kunnat rädda henne då. Han känner ångest över att han inte letade mer noggrant.

Stackars karl

Bra försök att förklara varför hans skoavtryck finns där.
Polisn gick på den enkla...
2015-11-07, 00:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är uteslutet att samtlig kritisk DNA-bevisning har tillkommit genom kontamination, och i och med att det är så, är det relativt poänglöst att spekulera om huruvida någon enstaka av träffarna eventuellt, möjligen, teoretiskt sett, skulle kunna ha orsakats av kontamination.
Ja, den sammantagna bilden som gör bevisningen stark. Det är inte intressant att stirra sig blind på ett DNA med LCN-metoden när det andra de facto finns.
2015-11-07, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
LS mobil var i rörelse söder ut efter 18.26. In i ladan och sedan till slaktrummet som har stdnväggar, säkerligen dåligare täckning täckning i slaktrummet med fönster söderut som "lurat" masten. Mobilen krossades troligen i slaktrummet och delarna sprider ut på vägen till Martorp. Slutsats LH hängdes strax innan 18.39.

Detta är intressant för det fanns ingen täckningsbrist i rummet. Enligt kordinatangivelser för hennes mobil var det här som den dog.
Om jag uppfattade försvaret rätt, kritiserade hon mobilsökningen. Någon teknik att spåra döda mobiler finns ännu inte.

Det är lite konstigt att det inte framgår av FUP vems mobil som fanns in samma kordinater som offret. Det kanske sparas till en ev. överklagan.
2015-11-07, 00:24
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tolka det här då...

Förhör med Forensiker vid NFC
https://minfil.org/q2pek5bfba/Lisa_Holm_F_rh_r_med_Forensiker_vid_NFC_Helena_Eri ksson._Tingsr_tten_2_November_2015_live_fr_n_nlt.s e.pdf

Reagerar på en fråga här som inte det finns något mer svar på. Troligen sekretess på den biten. Hon borde ha svarat ja om det inte fanns några spår... eller tänker jag fel?

Semir Hasanbegovic:*Stämmer det att det inte fanns något på flickans kropp som kom från den misstänkte?
16:15
Semir Hasanbegovic:*– Nej.
16:15
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Detta har jag också påpekat tidigare i tråden, men jag tror det är ett syftningsfel. Eller så blir hon förvånad över att det inte kommer någon följdfråga.
Reportern skriver inte allt, dom censurerar sånt som är för starkt. Kanske får dom heller inte lov att publicera sånt som går under sekretessen.

Jess:*Snälla du censurera inga detaljer. Det är en offentlig rättsak! Jag har läst Lisas FUP och jag vill veta. Säg inte bara att "jag hann inte med" eller "Vittnet fortsätter beskriva hur Lisa Holm låg i skåpet". HUR låg hon i skåpet? Jag vill veta det som sägs. Censurera inte för allmänheten, tack.

Semir Hasanbegovic:*Om du redan vet, varför är det så viktigt att jag skriver det? Vi har publicistiska och moraliska regler att ta hänsyn till.
2015-11-07, 00:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Hur var det med den här datorn med porrbilder? Var det NB:s personliga dator, eller kan det lika gärna vara brodern som har porrsurfat?
NB och IBs egna. AB hade en egen så det finns ingen anledning att gå in på deras rum och surfa.
Inget nämns i förhör heller - så det är nog samma som med bilen som NB själv sa: Han kör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in