2015-11-06, 23:43
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
.
Hur hann han med det ??

Att dra ner byxorna?
2015-11-06, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Med Grad +4 menar vi att det är mer än en miljon gånger mer sannolikt att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (1 000 000 ≤ V ).
http://nfc.polisen.se/tjanster/utlatandeskala/vad-betyder-utlatandet-grad-1/
Det betyder att det är ett mycket bra testresultat som matchar just den aktuella personen. Siffrorna betyder att man vill överdriva värdet av beviset.
2015-11-06, 23:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, har man dålig koll då uppskattar man säker det som kommer - men vid en närmare granskning oavsett ämne så har det visat sig vara mycket sakfel där.

Det är möjligt. Men å andra sidan, hur givande är en diskussion där alla tycker lika? Någon måste väl ändå ifrågasätta den etablerade uppfattningen.
2015-11-06, 23:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Blod på en behanskad hand behöver inte alldeles növändigtvis komma från samma hand. Testa själv om det måsta vara uteslutet. Nu står jag här med handskar på och råkar komma åt ett sår som det sipprar lite blod ifrån. Oj då! Det kom blod på handsken. Ett mirakel!!!

Ja, i sanning, halleluja. Ta nu din blodiga handske och avsätt som en droppe på ett rör.
Oj, det kom blod på röret, inte.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu gör dig dummare än vad du är.
Varför har ni inte köpt slasken och grottat in er i den?
IR har gjort det och vad resulterade det i? Tycker du?
Finns det mer att finna?
Essansen finns som det sig bör i FUP. Det är liksom meningen.
Ja, varför inte? Borde väl gå att skramla ihop till men ända sen jag skrev om slasken, att det går att begära ut den - att i alla fall pröva - finns noll intresse. Det är samma mönster som innan FUP release:
inte en tendens att få ut nåt kreativt av klappjakten efter alternativ gärningsman. Bara ett evigt ältande här. Borde väl ha varit jättebra att tipsa IR och skrivit ihop en story? Hon levererade inte värst trovärdigt. Man är ju så mån om att inte NB ska dömas. Obegripligt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad har pappan gjort iom att du anser honom så hemskt mystisk? Vad är fortsättningen i din gissningslek? Han är topsad och på Lisas kläder finns NBs DNA. Tell me the connection.

Personer som lever så närä på varandra som Lisa ja hennes pappa så har de varandras DNA på sig båda två. Dessutom pappan kom med kläder till Lisa så på dessa kläder fanns ju också pappas DNA och säkert även mammas och kanske systerns. Även deras hårstån kan ha funnits på Lisas kläder. Inte alls uteslutet. Dessa DNA räknas inte som gällande pga den nära anknytningen till varandra. Provsaven finns i slasken, eller inte, det vet vi ju inte.

Om man hade funnits pappas blod tex bland provsvaren då hade man behövt undersöka saken närmare på.
2015-11-06, 23:46
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tolka det här då...

Förhör med Forensiker vid NFC
https://minfil.org/q2pek5bfba/Lisa_Holm_F_rh_r_med_Forensiker_vid_NFC_Helena_Eri ksson._Tingsr_tten_2_November_2015_live_fr_n_nlt.s e.pdf

Reagerar på en fråga här som inte det finns något mer svar på. Troligen sekretess på den biten. Hon borde ha svarat ja om det inte fanns några spår... eller tänker jag fel?

Semir Hasanbegovic:*Stämmer det att det inte fanns något på flickans kropp som kom från den misstänkte?
16:15
Semir Hasanbegovic:*– Nej.
16:15

Detta har jag också påpekat tidigare i tråden, men jag tror det är ett syftningsfel. Eller så blir hon förvånad över att det inte kommer någon följdfråga.
2015-11-06, 23:48
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
f

För att slippa undan eget ansvar och sätta dit en annan, genom att fejka ett sexmord.

VEM?
2015-11-06, 23:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu gör dig dummare än vad du är.

Varför har ni inte köpt slasken och grottat in er i den?

IR har gjort det och vad resulterade det i? Tycker du?

Finns det mer att finna?

Essansen finns som det sig bör i FUP. Det är liksom meningen.
IR fick inte någon lika omfattande FUP på de andra personerna i härvan, och även de som inte har presenterats ännu. Hon tog del av en 7000 sidor utredning på en dryg vecka. Även om hon hann läsa igenom allt är det svårt att koppla ihop fakta med vittnesuppgifter och hitta motstridiga uppgifter och dra slutsatser på den korta tiden. Hon är inte världens bästa advokat heller, ska NB skaffa sig en bra advokat bör han göra det snarast, så hen hinner sätta sig in i materialet tills HR.
2015-11-06, 23:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Intressant, hur löser saliv, svett och urin blod kanske även tillsammans med vatten?
Den frågan förstår jag inte. Kan du formulera om den så att den blir kemiskt begriplig? Vad är det du vill ska lösa vad?

Citat:
Inte för att jag tror på en "plantering" utan är då inne på kontaminering, bara för att det då är intressant (för att inte hetsa upp någon här).

Om vi utgår från att blod fanns på plats (röret, golv) och sperma (rummet intill) och att kroppen två gånger har legat på golvet. Sperma har kommit in i rummet via golv (skor) och dörrhantag. Svett och saliv finns också efter arbetet.
Det är ju inte bara en molekylärbiologisk fråga. Det handlar också om hur många spår från MGM som dokumenterats, och i hurpass komprometterande sammanhang de ha hittats. MGM:s DNA i en blodfläck på offrets bh-band är en extremt graverande bevisning. Varje ytterligare fynd av MGM:s DNA på positioner där en GM kan förväntas avsätta DNA gör bevisningen än starkare. Vad gäller i vart fall svett och spott gäller ju att det rimligen bör finnas från fler personer i de där arbetslokalerna. Likafullt är det bara NB:s DNA som hittas i anslutning till kroppen.

Citat:
Saliv, urin, blod och/eller annan vätska finns från BO på golv tillsammans med från GM gammalt koagulerat blod från en tidigare skada, svett och sperma samt övrig DNA. Vatten och fukt kan också tillkomma. Det kan även vara kroppsvätskor från BO på GM handskar och inte bara golv.

Är det uteslutet att jacka och byxor kontaminerats?
Det är uteslutet att samtlig kritisk DNA-bevisning har tillkommit genom kontamination, och i och med att det är så, är det relativt poänglöst att spekulera om huruvida någon enstaka av träffarna eventuellt, möjligen, teoretiskt sett, skulle kunna ha orsakats av kontamination.

Citat:
I fallet med Lisa vet vi inte för kvadratmetern av golv under hängplatsen är inte undersökt och lämnar detta öppet. En av många funna missar i utredningen som en advokat kan hugga på.
Det är ingen miss i utredningen. Bevisningen är tillräcklig. Ett kontaminations- eller planteringsscenario ligger inte inom rimligt tvivel.
2015-11-06, 23:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är möjligt. Men å andra sidan, hur givande är en diskussion där alla tycker lika? Någon måste väl ändå ifrågasätta den etablerade uppfattningen.
Att ha olika åsikter är mycket givande - om motparten är intresserad och inte kör sitt race för att älta för ältandets skull.
Det som ifrågasätts är inte olika åsikter - det är den extremt låga nivån.
Sen återigen: Det bottnar helt i alternativa teorier, det finns en speciell tråd för detta - varför fungerar det inte då den tråden skapats för detta ändamål?
Att anse att NB inte är mördaren är att ha en helt annan teori än åklagaren.
Man behöver inte ens vara överens i sak för att man anser att NB högst troligt är skyldig, så dialogen lär inte stanna av.
2015-11-06, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det går alldeles utmärkt att kladda ner något med någons blod på ett trovärdigt sätt om man har tillgång till blodet alldeles färskt. Tyvärr koagulerar blod snabbt, så man måste hämma dess koagulation med någonting om man vill kladda med det efter sådär en halvtimme, lite beroende på vilka mängder vi pratar om.

Tex om vi var två och jag har handskar och den andra inte. Den andra råkar blöda så skulle jag kunna sprida den andras blod utan att jag skulle lämna mitt DNA på platsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in