2015-11-06, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ok, så ateister är värst antar jag, och polyteister då?
Eller vad är din åsikt om polyteister som t.ex. hinduer?
Och buddhister då, är de ateister eller gudstroende?

De är varken eller. De har en tro. Gud kommer att döma de utifrån de kunskaper de besitter. Vad ateister beträffar förnekar de allt som har med den icke-materiella världen att höra endast av högmod och mot bättre vetande. Deras straff är värst ja.
Citera
2015-11-06, 22:05
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
De är varken eller. De har en tro. Gud kommer att döma de utifrån de kunskaper de besitter. Vad ateister beträffar förnekar de allt som har med den icke-materiella världen att höra endast av högmod och mot bättre vetande. Deras straff är värst ja.

Borde inte de som tror på andra falska gudar straffas hårdare än de som inte tror alls?
Citera
2015-11-06, 22:11
Medlem
Citat:
Du påstår alltså att ateister förnekar Gud, fastän dom vet att han existerar??
Citera
2015-11-06, 22:55
Medlem
Citat:
[Sepiritz|55295434]Nej, döden är inte ett ting som existerar. Precis som jag skrev. Uppenbarligen gör du ju inte det. Jag har hela tiden att vi "inte känner till om det existerar". Vad var det du skrev om att du förstår vad jag skriver? Igen demonstrerar du att du uppenbarligen inte gör det.
Döden existerar även om det inte är liv. Förstå det!! Idag lever du imorgon kan du vara död. Det är nåt du kan vara. Ingenting existerar. Men du kan inte känna, ta på, se, höra, fantisera om ''ingenting'' just för att det är ingenting. Ingenting är frånvaron av nånting.
Citat:
Socker har vi observerat, vi kan hitta socker på andra ställen, vi vet att socker finns. Vad får dig att tro att det är samma sak? Om ingenting står att mäta, observera eller se, då är det just ingenting. Men på inget ställe i universum förekommer ett sådant tillstånd. Så igen, vi har aldrig observerat ett "ingenting" eller total avsaknad av allting. Sluta svamla. Det skulle inte kunna hända. Då skulle ändå energi finnas. Du vet att det finns mer än atomer i världen, eller hur? Du menar att du intuitivt föreställer dig att ett tillstånd av ingenting finns, men det är inte observation eller evidens. Det är inte ens indikation. Hur dålig är du på vetenskaplig metodologi egentligen?
Sluta svamla nu och håll dig till verkligheten.
Dina hjärnceller har fått fnatt. Du kan inte mäta, se, ta på, väga ''ingenting'' just för att det är ingenting. Det är inte ens vakuum. Vi kan inte heller känna tillståndet eftersom det finns inget att känna men ''ingenting'' finns. Det existerar utan att man kan bevisa det genom matematiska metoder. Precis som en tanke, här menar jag inte de elektriska signalerna som kan detekteras utan självaste tanken, själva bilden som man får i hjärnan, kan varken vägas, ses höras osv men de existerar. ''ingenting'' är inte konkret. Det är avsaknaden av allt som är konkret. Vi kan inte känna tillståndet men det existerar även om vi inte kan befinna oss i tillståndet och känna det. Våra sinnen kan endast detektera materiella ting och ''ingenting'' är just avsaknaden av materiella ting.
Citat:
Ponera att allt blev till sockervadd, då hade allting varit sockervadd! Fan vad meningslösa spekulationer.
Om allting är speciellt är det normativa tillståndet att vara "speciellt" vilket innebär att det som tidigare var speciellt nu är vanligt, vilket gör att allting är vanligt. Hänger du med?
Skitsnack. Det du försöker dig på kan inte appliceras på det vi pratar om. Vi pratar om liv på jorden, om arterna och deras anatomi, om förståndet osv. Allt detta är ett under och du kan inte säga att eftersom allt är ett under så är inget ett under. Försök att fatta istället för att förvirra din egen själ. Det är ett under att hjärtat slår i 80 år utan att missa ett end slag. Det hade varit ett under endast om en enda människa hann bli 80 år. Så kom inte och prata om att det finns människor som får fel på hjärtat i unga år. Det är ett under att människor andas utan att tänka på det, i sömnen, när de springer osv. Mekanismen som är automatiserad. Det är ett under att blodet rinner i hela kroppen dygnet runt, transporterar syre, salt, socker, och andra näringsämnen till kroppens minsta beståndsdelar. Det är ett under att kroppen renar sig självt så att den inte går under och slaggprodukter kommer ut i form av svett, urin och avföring. Det är ett under att vatten och dess kretslopp fungerar som det ska. Det är ett under att det existerar hundratusentals arter på jorden, var och en med varsin uppgift. Det är ett under att fåglarna kan flygga utan att falla. Det är ett under att förståndet hos människor finns som gör det möjligt att skriva, räkna, prata, skapa, rita, fantisera osv. Allt det här kunde ta vilken riktning det velat men istället blev allt så perfekt som det är. Välsignad vare han, den bästa skaparen.
Citat:
För att vår nisch ledde till andra förändringar än arter som fyllde andra nischer. Vi blev lämpade för att göra det vi gjorde. Det är inte så svårt att förstå.
Skojar du eller är det seriös? Varför just människan? förändringar som sker av sig själva kan inte vara unika. Vi ser det i naturen. Ingen förändring har varit unik för en enda art. Att kunna flygga kan fjärilar, fåglar, myggor osv. Att springa fort kan flera andra arter. Inga förändringar är unika. Varför just förändringen hos människan?
Citat:
Bevis är bevis, det du "lägger fram" är inte bevis. Det är svammel, logiska felslut och vetenskaplig analfabetism. Ett "argument from ignorance" är fortfarande inte bevis.
Vad jag än lägger fram kommer du avvisa eftersom du inte vågar berätta vad som är bevis.[QUOTEOch så vidare. Vet inte varför jag anstränger mig för någon som aldrig kommer att faktiskt titta på bevisen.

[/quote]HAHAH jag ställer mig samma fråga och ställt dig samma fråga också. Vad driver dig till det? Varför anstränger du dig? Det verkar som att du inte vet det själv. Hur som helst. Jag har gett dig motbevis på varenda punkt vad evolution beträffar.
Citat:
Har du glömt bort vad tråden handlar om? Du kan ju inte ens bevisa att det finns en gud, hur skulle religioner kunna vara sanna utan en gud? Oavsett räcker det ju att påpeka vetenskapliga felaktigheter i dina mytologiska manualer och det faktum att INGENTING i böckerna kräver övernaturliga förklaringar. Med andra ord, inga mirakel i texterna.Dessutom är faktiskt bevisbördan på er att bevisa för oss att era religioner är sanna. Inte tvärt om.
Är det din uppgift att bevisa att Hinduismen inte är sann om så inte var fallet?
HAHA, Vad pratar du om? Jag har gett dig drösvis med bevis. Och vilka är vi och vår bevisbörda? Varför lägger du alltid ansvaret på Gud, de troende. Känner du inget ansvar själv? Jag förstår mig verkligen inte på dig. Du måste lida av nåt psykiskt sjukdom. Du deltar själv i en diskussion och kräver bevis. Vem kräver du bevis av och varför? De som har antagit tron har sina egna bevis och de lägger fram sina bevis, sedan om du inte vill acceptera de som bevis är det bara att gå vidare. Det finns inget som tvingar dig. Du hade kunnat kräva bevis om nån tvingade dig men så är inte fallet. Jag fattar inte hur du tänker. En sak är säker och det är att dina hjärnceller har fått fnatt.
Citat:
Nej, det handlar inte om vad jag vill. Det handlar om den mest troliga förklaringen baserad i verkligheten. Naivt är att hitta på magiska lösningar när man inte vet. Igen argumenterar du utifrån att din intuition avgör verklighetens beskaffenhet. Det är bara ännu en variant av "det bara är så för jag tycker det".
Det handlar verkligen inte om vad du vill. Dina förklaringen är verkligen inga troliga förklaringar. Jag har svarat på alla dina frågor.
Citat:
Så du förstår inte ens den enkla tesen? Det var ju trist för dig.Allmänintresse.
Du är helt borta.
Citat:
Nej, jag har inte sagt att jag har hittat sanningen. Det är ditt påhitt enbart. Det är den mest troliga förklaringen enligt vad vi hittils vet om verkligheten.
Religion kan inte vara kul? Varför filosoferar filosofer. För att man tycker det är en intressant övning förmodligen.
Jag svär på den nåderike att du lider av nåt grovt störning. Och jag svär inte ofta om jag inte är väldigt övertygad. Du är helt förvirrad. Du säger att evolution är fakta och du ger gett mig dussintals artiklar som bevis på att evolution ska vara fakta. Är det då inte att du har hittat din sanning? Nu helt plötsligt innebär ingenting alla artiklar du har skickat som bevis och fakta på evolution eftersom du nu säger att det är den mest troliga förklaringen. Från fakta och bevis till den mest troliga förklaringen. Hur kan religion vara kul för dig? Det var min fråga från första början. Du förnekar skaparen gång på gång. Du tycker att religion är vara skit och sagor från forntiden. Du tycker att evolution är fakta och har bevis. Du hänger endast på religionsforumet av alla andra forum. Det finns politi, relation, resor, samhälle, juridik, fordon, ekonomi, sport, sex, data, droger, mat. livstil vetenskap och under varje rubrik finns det dussintals andra ämnen men religion valde du trots att du anser att du absolut inte har nåt av värde att hämta i religioner. Detta har du själv sagt hela tiden.HAHAH filosofi? ge dig bara! Det finns en underrubrik här på Flashback som precis heter filosofi och där filosofiska frågor diskuteras. Om det är filosofi du är intresserad av hittar du ditt intresse där. Nej ärligt talat. Vi struntar i hela diskussionen. Jag vill bara diskutera med dig om vad som driver dig till att hänga på religionsforumet? Svara ärligt på frågan. Det är väl inte så mycket begärt. Klargör för mig en gång för alla om du tycker att evolution är fakta och det finns bevis för det eller om det är den mest sannolika? Kom igen endast dessa två frågor vill jag ha ärliga svar på. Hittills har dina svar varit dessa:

Då jag frågade om du var kommunist, svarade du nekande.
Då jag frågade om du var humanist, svarade du ''delvis'' Alltså osäkert.
Det kan inte heller vara för att du vill bli övertygad eftersom du endast ägnar dig åt förnekelse och verkar ha hittat din sanning som är evolutionen.
Sist svarar du att du finner det intressant att diskutera filosofiska frågor. Först och främst finns det en underrubrik där filosofiska frågor kan diskuteras, sedan har dina diskussioner endast innehållit förnekelse och fakta om evolution. Inte så filosofiskt av dig med andra ord.
Detta tror jag om dig:
1)Du är ond och ondska bor i dig och du vill sprida det. 2)Egentligen vill du bli övertygad och det är nåt i ditt innersta som suktar efter det men på grund av 3)all hjärntvättning kan du bara inteacceptera skaparen.4)Du har misslyckats i livet och skyller dina tillkortakommanden på skaparen men i själva verket är det du själv som är orsaken till din misär.
Citera
2015-11-06, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Borde inte de som tror på andra falska gudar straffas hårdare än de som inte tror alls?

Ni har fått det hela bakom fotknölen. Hinduer tror på en skapare. De tror visserligen på många olika skapare men de tror att en skapare står över alla andra. Buddhister tror också. Skillnaden mellan ateister och de som har olika definitioner på Gud är att ateister avvisar allt som har med Gud att göra, när de vill göra nåt gott gör de det inte för att de tror på att Gud blir nöjd med dom, utan gör det med andra avsikter. Och när de begår ondska tänker de inte alls på att Gud kommer att ställa de till svars. När en hindu gör nåt gott gör denne det för att denne tror på att skaparen till alltet blir nöjd med denne, och när denne vill begå nåt ont, hindras denne från att begå det och om denne ändå begår det så drabbas denne av skuldkänslor för att denne tror på att skaparen ser denne. Ateister har gått till syndens yttersta gräns.
Citera
2015-11-06, 23:05
Medlem
Citat:
Ni har fått det hela bakom fotknölen. Hinduer tror på en skapare. De tror visserligen på många olika skapare men de tror att en skapare står över alla andra. Buddhister tror också. Skillnaden mellan ateister och de som har olika definitioner på Gud är att ateister avvisar allt som har med Gud att göra, när de vill göra nåt gott gör de det inte för att de tror på att Gud blir nöjd med dom, utan gör det med andra avsikter. Och när de begår ondska tänker de inte alls på att Gud kommer att ställa de till svars. När en hindu gör nåt gott gör denne det för att denne tror på att skaparen till alltet blir nöjd med denne, och när denne vill begå nåt ont, hindras denne från att begå det och om denne ändå begår det så drabbas denne av skuldkänslor för att denne tror på att skaparen ser denne. Ateister har gått till syndens yttersta gräns.
Ja, det är väl bra att göra gott för "den goda sakens skull"?
Och det är väl bra att få dåligt samvete när man gör något dåligt, av ånger istället för rädsla för Gud?
Ditt inlägg sågade din Gud vid fotknölarna.....
Citera
2015-11-06, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, det är väl bra att göra gott för "den goda sakens skull"?
Och det är väl bra att få dåligt samvete när man gör något dåligt, av ånger istället för rädsla för Gud?
Ditt inlägg sågade din Gud vid fotknölarna.....

Tala för dig själv. Om du gör nåt gott men inte för Guds skull kommer det vara som att du inte gjort nåt alls.
Citera
2015-11-06, 23:52
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Tala för dig själv. Om du gör nåt gott men inte för Guds skull kommer det vara som att du inte gjort nåt alls.

Jag är övertygad om att det inte finns några gudar. Om jag då räddar en annan människans liv eller skänker 10 miljoner till välgörenhet. Betyder det mindre då bara för att jag inte gör det för någon "guds" skull?? Förstår inte riktigt din logik.
Citera
2015-11-06, 23:57
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Att försöka bevisa en religion är bara patetiskt. Jag är halvreligiös själv, älskar teistiska diskussioner med filosofi som grund, men det är inte värt att bevisa något som man tror på. Det går inte att bevisa eller motbevisa att Gud finns.
Citera
2015-11-07, 00:17
Medlem
Citat:

Är detta några idéer du snappat upp på typ sunniforum?

Men det verkar inte som om alla muslimer håller med dig. Många anser att bara muslimer kommer till himlen, resten kommer till helvetet. Jag har alltid tyckt det är ologiskt att man kommer till himlen bara för att man råkar tillhöra rätt grupp... och börjar man dela upp folk och folk så måste man snart skilja mellan "sanna" muslimer och övriga, sen blir det mer och mer strikt vad som räknas som "sann muslim" där alla har sin åsikt.
Citera
2015-11-07, 00:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ok, så ateister är värst antar jag,

Citat:
De har en tro.

Ateismen är ingen tro (och även om den var är det inget 'guds'-bevis).

Citat:
Gud kommer att döma de utifrån de kunskaper de besitter. Vad ateister beträffar förnekar de allt som har med den icke-materiella världen att höra endast av högmod och mot bättre vetande. Deras straff är värst ja.

Totalt irrelevant.
Citera
2015-11-07, 00:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Döden existerar även om det inte är liv. Förstå det!! Idag lever du imorgon kan du vara död. Det är nåt du kan vara. Ingenting existerar. Men du kan inte känna, ta på, se, höra, fantisera om ''ingenting'' just för att det är ingenting.

Det är du som fantiserar. Dina kritiker försöker hålla sig till fakta (d.v.s. bevis).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in