2015-11-06, 11:58
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
På kvällen 7 juni sökte en polishund genom ladan och tillbyggnaden. Hundföraren rapporerade att golvet i tillbyggnaden var tomt på föremål. Ekipaget hittade ingenting, inget blod, inga föremål som kunde tillhöra Lisa. En handske hittades, liggande fullt öppet, i ladan av en privatperson 8 juni. I ladan hittade en annan privatperson två örhängen 10 juni på en plats där ett polisbefäl är övertygad om att det inte fanns något örhänge 8 juni, "detta måste kommit dit efteråt". Platsen hade genomsökts av kriminalsökshundar, polispersonal och tekniker. Örhängena hittades med lätthet av privatpersonen kl 22 på kvällen, efter att avspärrningarna av ladan hävdes 10 juni kl 15:32. Han ringde direkt till polisen efter att ha hittat båda örhängena. Varför inte redan efter första fyndet? 12 juni hittade polisen ett örhänge på golvet i tillbyggnaden.

Detta luktar plantering i efterhand. Att polisen missade ett av fyra fynd första kvällen kan man förstå, och möjligen två. Men att polisen skulle missa alla fyra fynden av Lisas tillhörigeter är för mycket. Man kan naturligtvis undra varför planteringen inte gjordes redan på kvällen 7 juni, men då var sannolikt uppståndelsen kring försvinnandet redan för stor för att det skulle vara möjligt. Vid arbetsdagens start 8 juni gavs tillfälle att smussla in handsken i ladan, och när avspärrningarna hävdes några timmar 10 juni kunde även örhängena och snörena placeras ut.

För att helt generellt balansera ut det kan man i viss mån placera en sådan sak som örhängen i periferin, ganska långt ned på listan över vad man naturligt söker. Något som glimmar i skenet av en lampa (LED - bryter en reflektion starkt?) ger viss förklaring, och är inte direkt att beskriva som lättfunnet.

Det var sök efter människa i huvudsak samt sådant som ingår i det större signalementet.
Handsken borde dock lett in på detaljgranskning/finkammning av ladan/mjölkrummet efter just sak, men av vad man kan utläsa gjordes inte det innan kroppen påträffats och ärendet tagit sikte.
Handsken förvisso halvt vinkel-skymd, inledningsvis på marken, men tillräckligt öppen för att närvara i sinnet av att nyss hört beskrivning av signalement.
Balsnöre är mer av förklarliga skäl helt ointressanta innan 12/6.

Men man kan inte välja sanning i frågan, utan att läsa förslag till förklaring. Det luktar lika mycket av bägge resonemang.
Även SH med vänner upplevde dessa fynd märkliga i kontexten, och det är i mina ögon också kvarstående frågetecken i detta som påträffats i ladan.
2015-11-06, 12:00
Medlem
klurigklurings avatar
Att läsa igenom hela FUP (jobbigt nog) är en sak. Att analysera materialet och sätta ihop bevishanterig, resultaten av analyserna och sammanfoga dessa med relevanta vittnesmål till ett trovärdigt händelsesammanhang är något annat.

Ärendet är långtifrån avgjort. Av det som har framkommit hittills är det en sannolik gissning att den åtalade fälls i tingsrätten och att domen kommer att överklagas av försvaret till hovrätten. Det är för tidigt att spekulera om en fortsättning i HD.

Svagheter i utredningen försvagar åtalet och stärker försvaret. Det är vad den fortsatta objektiva diskussionen bör handla om för att vara intressant oavsett vad FB deckarna har för personlig inställning.

Det borde vara självklart att utelämna känsloutbrott av typen att den åtalade må brinna i helvetet eller att det är respektlöst gentemot de sörjande att ifrågasätta konstigheter av någon närståendes beteende. Elaka tillmälen om min intelligens och analytiska oförmåga kommer jag inte att svara på.
2015-11-06, 12:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
För att helt generellt balansera ut det kan man i viss mån placera en sådan sak som örhängen i periferin, ganska långt ned på listan över vad man naturligt söker. Något som glimmar i skenet av en lampa (LED - bryter en reflektion starkt?) ger viss förklaring, och är inte direkt att beskriva som lättfunnet.

Det var sök efter människa i huvudsak samt sådant som ingår i det större signalementet.
Handsken borde dock lett in på detaljgranskning/finkammning av ladan/mjölkrummet efter just sak, men av vad man kan utläsa gjordes inte det innan kroppen påträffats och ärendet tagit sikte.

Handsken förvisso halvt vinkel-skymd, inledningsvis på marken, men tillräckligt öppen för att närvara i sinnet av att nyss hört beskrivning av signalement.
Balsnöre är mer av förklarliga skäl helt ointressanta innan 12/6.

Men man kan inte välja sanning i frågan, utan att läsa förslag till förklaring. Det luktar lika mycket av bägge resonemang.
Även SH med vänner upplevde dessa fynd märkliga i kontexten, och det är i mina ögon också kvarstående frågetecken i detta som påträffats i ladan.
Det fetstilta skedde på sid 602:
Citat:
Ladan/magasinet söktes av specialsökshundar (lik, blod och sperma) och Tekniker samt
Polispersonal.
Efter avslutad undersökning gick jag in i ladan för att titta. Ladan är under ombyggnad och
det låg fyllnadsmassor och diverse verktyg och jordbruksredskap utspritt över golvet.
Där örhängena anträffades (platsen identifierad via foto från patrull) 10/6-15 kl 22:00 minns
jag särskilt eftersom de platsen var vid en trattliknande plåtkonstruktion som jag blev extra
nyfiken på under mitt besök den 8/6-15.
Jag kan med 100% säkerhet säga att det INTE låg något örhänge på den platsen den 8/6-15
utan detta måste kommit dit efteråt.
Kommissarien skojar inte.
2015-11-06, 12:13
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det mesta som förekommer i detta fallet finns redan beskrivna i andra fall i kriminalhistorien.

Med ett undantag mig veterligen. Vilket stör mig. Är denna mördaren unik tro.

Det jag tänker på är den stora mängden utspridda ägodelar från offret.

I ladan. 3 örhängen och en handske upphittade på olika platser. Kan naturligtvis förklaras logiskt. Dessutom snören flyttade från den förmodade mordplatsen till slaktrummet. Där man finner offrets DNA.

Bilden på sid 12 i FUP. Om den nu är korrekt, har i så fall mördaren bokstavligen snitslat vägen till Martorp och liket, och indirekt till sin eget hem. Dessutom verkar ledtrådarna vara placerade ett och ett. Ett fullständigt ologiskt beteende, om han samtidigt påstås köra fort. Sitter han verkligen med ägodelarna i passagerarsätet och förpassar dem enskilt genom en öppen sidoruta.......

Samtidigt har det framkommit att polisen har inte ens gjort ett försök att analysera detta beteendet.

FUP på onumrerad sida i början.

-På tisdagskvällen görs ett antal fynd längs enskild väg.........

- Under onsdagen den 10/6 flyttas därför sökområdet längre söder- och österut.........

Dessutom. Liket i byssjan. Jackan och hjälmen i rishögen. Ett blått snöre och hörlurar helt öppet på en jordhög i anslutning till rishögen.

Han är ju inte den förste i historien som drabbats av brådska, panik och adrenalinpåslag.

Alla andra mördare i historien som har tagit med sig offret, har förpassat dessa till mordplatsen eller i något enstaka fall i dess omedelbara närhet. Eller låtit dessa följa med till dumpningsplatsen.

Dessutom har det framkomit i rättegången att han inte är dum på det sättet. Han är knappast förståndshandikappad.

Detta sticker ut på ett sätt som gör att jag och några andra reagerar. Eftersom det sticker ut på ett markant sätt mot all tidigare erfarenhet.

Att förklara det med att han inte kände till Missing People och den uppmärksamhet fallet väckte, räcker inte som förklaring för mig. Detta beteendet borde i så fall iakttagits tidigare i historien.

Och så finns det samtidigt andra irriterande fakta.

En polis säger sig vara säker på att ett örhänge har blivit planterat i efterskott.

Handsken i ladan borde setts tidigare enligt de beskrivningar som getts.

Nu ska ni inte missförstå mig. Han är skyldig! Men det finns detaljer som jag reagerar på.

Det är väl just detta som egentligen är det som gör detta fall intressant, i alla fall för mig. Jag är övertygad om att det är rätt GM men som du säger spåren är helt ologiska. Kan de vara brodern eller frun som spridit dessa för att "visa vägen"? Frun dna på Lisa kropp då hon tagit tillhörigheterna? Går ju inte heller riktigt ihop med att GM ville att hon skulle vittna....
2015-11-06, 12:17
Medlem
Octavions avatar
Hittade en film från ett förhör med MGM för er som är intresserade:

https://m.youtube.com/watch?v=OoniQrZXzvc

PS: Ny i tråden, ursäktar om det redan postats.
2015-11-06, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Detta är kanske GM?
Som NB hjälpt flytta kroppen, under hot.
" Du fixar det här, du sager inte ett pip". "Säger du något så händer det din mor något ..."

Det åklagaren kan bevisa med vittnen och DNA - bevis är att NB kan ha flyttat kroppen, troligen har flyttat kroppen.

Du har nu övertygat mig! Du är faktiskt korkad och deltar i en diskussion utan att begripa vad saken handlar om.

Om en person hanterar en kropp och lämnar så mycket bevis som Litauern gjort, så ska han ha en förklaring till det, om han vill reducera sitt deltagande till "griftefrid". Nu har ju Litauern enligt egen utsaga inte sett Lisa någonsin, så din förklaring har inte ens använts av tokan Rönnbäck.

Den gärning saken handlar om är mord, och det är lika straffbart att mörda en annan människa om det så sker genom att strypa, hänga eller kväva någon till döds, och det är lika straffbart om det sker en söndag, eller en annan dag!

Den enda uppfattning du har, som jag kan respektera är att det kan ha funnits fler inblandade i detta mord. Det betyder inte att Litauern är oskyldig. Det betyder bara att det är fler gärningsmän som inte infångats. Vi vet ju att polis och åklagare misstänkte resten av familjen för delaktighet med det fanns inget bevis för misstankarna och de släpptes.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-11-06 kl. 12:32.
2015-11-06, 12:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du behöver inte tro utan kan läsa på sidan 43 att det var en kriminalsökhund plus fem forensiker som undersökte ladan på måndagen efter det att handsken hade hittats där av bröderna. Hunden markerade ganska omgående i lokalen där NB uppgivit att han masturberat i sydöstra delen av ladan. Men i övrigt inte alls, trots att rummet där hon ska ha hängts, med alla besudlade snörstumpar, låg precis i närheten.

Inledningsvis söktes efter Lisa i all hast. Men hund visar intresse. Även nästa hund.
Citat:
Min hund markerade i en del av ladugården som var
kaklad och som låg i motsatt ände från där handsken
hittades. Ulf Lundström sökte även detta utrymme med
sin hund även han markerade . Tekniker Thomas
Carlsson topsade där hunden markerat.
Gällande mjölkrummets lokaler är det mycket dofter:
Citat:
Över allt fanns damm och smuts och framförallt i slaktrummet fanns hår och
besudlingar från djurslakt.
Sen lägger vi till LCN som analysmetod för DNA gällande snöre på golvet, det andra låg på diskbänken. Vi lägger även till att hårstrå hittades uppe vid röret där NB:s blod hittades på röret (ej LCN). Nu är redan forensiker i full gång.

Det är kryllar inte av spår - förutom på hennes kläder. Att hund inte indikerar för lik indikerar oerhört kort tid i ladan. Diskussionen i sig är av ointressant förskjutningskaraktär.
Här är tyngden:
DNA/blod +4. Kläder samt rör.
DNA/blod +3 (blandning m LH, starkaste graden)
LCN stärker sen övriga DNA-fynd med tanke på snöre virat runt halsen.

Idioter.
Senast redigerad av develi 2015-11-06 kl. 12:30.
2015-11-06, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Octavion

Jävlar vad ynklig han är.
2015-11-06, 12:42
Medlem
Citat:
Han behöver inte vara skyldig till mord.

Om man ser DNA-bevisningen mot honom som ett faktum så kvarstår möjligheten att han hjälpt till att städa upp efteråt.
Detta kan han ha gjort på grund av lojalitet eller hot.
Någon kan ha hotat honom: säger du något så dör din mamma.
NB bryr sig väldigt mycket om sin familj och är därför sårbar.
Han är ett väldigt lätt offer att lägga skulden på: Kan inte svenska, har ingen utbildning och ingen släkt som kan hjälpa honom, och dessutom är han inte alltför välpolerad. Därför har alla lätt att tro att han är skyldig.

spårbilden visar att NB varit aktiv,
uppstädning hade sett helt annorlunda ut,

2% av rimligt tvivel går tydligen att koka soppa på hur länge som helst,
tyvärr saknar soppan innehåll och smakar mest vatten,

det måste finnas ett hållbart alternativt scenario för att konspirationsteorierna
skall bli intressanta, men det finns ju inget sådant,

ockhams rakkniv är bra att tänka på ibland,
och även Hanlons dito:

"Tillskriv aldrig något ont uppsåt när det är tillräckligt att förklara det med dumhet"
2015-11-06, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Octavion

Man märker klart och tydligt på hans kortfattade svar där han endast nekar utan att bidra till något varför det inte skulle vara han, att det är han som mördat Lisa, eller hjälpt till.
2015-11-06, 13:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Bilden på sid 12 i FUP. Om den nu är korrekt, har i så fall mördaren bokstavligen snitslat vägen till Martorp och liket, och indirekt till sin eget hem. Dessutom verkar ledtrådarna vara placerade ett och ett. Ett fullständigt ologiskt beteende, om han samtidigt påstås köra fort. Sitter han verkligen med ägodelarna i passagerarsätet och förpassar dem enskilt genom en öppen sidoruta.......
Samtidigt har det framkommit att polisen har inte ens gjort ett försök att analysera detta beteendet.FUP på onumrerad sida i början.
-På tisdagskvällen görs ett antal fynd längs enskild väg.........
- Under onsdagen den 10/6 flyttas därför sökområdet längre söder- och österut.........
Vad ska djupanalyseras?
Det beskrivs stress/adrenalinpåslag, hastigt efterförlopp och sökmetoden sker enligt MSO och fynd.
Att han kastat ut små saker genom rutan indikerar att han är irrationell och stressad.
Citat:
Dessutom. Liket i byssjan. Jackan och hjälmen i rishögen. Ett blått snöre och hörlurar helt öppet på en jordhög i anslutning till rishögen.
Han är ju inte den förste i historien som drabbats av brådska, panik och adrenalinpåslag.
Alla andra mördare i historien som har tagit med sig offret, har förpassat dessa till mordplatsen eller i något enstaka fall i dess omedelbara närhet. Eller låtit dessa följa med till dumpningsplatsen.
Alla andra mördare? Tona ner dig. NB hade god koll på rishögen och att den tänds på vid behov. Den var rejäl. Han kan mycket väl ha glömt kvar detta i bilen och behöver i all hast göra sig av med sakerna. Inte ett dugg besynnerligt. Det är lagt på baksidan högen, den iakttas inte från framsidan.
Citat:
Att förklara det med att han inte kände till Missing People och den uppmärksamhet fallet väckte, räcker inte som förklaring för mig. Detta beteendet borde i så fall iakttagits tidigare i historien.
Vem har förklarat hela brottsfallsförloppet med MP?
Citat:
Och så finns det samtidigt andra irriterande fakta.
En polis säger sig vara säker på att ett örhänge har blivit planterat i efterskott.
Handsken i ladan borde setts tidigare enligt de beskrivningar som getts.
Nu ska ni inte missförstå mig. Han är skyldig! Men det finns detaljer som jag reagerar på.
Vad det gäller ett litet örhänge ställer jag mig tvivlande på om han letat minutiöst i den röran. Folk har gått där och det kan ha framträtt likaväl. Att polis sen har tusen funderingar under en pågående FU ser jag mer som sunt än konstigt. Tratten är vid i ena änden och smalnar sen av.
Oavsett så finner jag du påtalar inte värst graverande/förvånande - inte svårt att leva sig in i vad som hänt med utgångspunkt FUP.
2015-11-06, 13:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Han behöver inte vara skyldig till mord.

Om man ser DNA-bevisningen mot honom som ett faktum så kvarstår möjligheten att han hjälpt till att städa upp efteråt.
Detta kan han ha gjort på grund av lojalitet eller hot.
Någon kan ha hotat honom: säger du något så dör din mamma.
NB bryr sig väldigt mycket om sin familj och är därför sårbar.
Han är ett väldigt lätt offer att lägga skulden på: Kan inte svenska, har ingen utbildning och ingen släkt som kan hjälpa honom, och dessutom är han inte alltför välpolerad. Därför har alla lätt att tro att han är skyldig.
Men den hypotetiska möjligheten utgör inte rimligt tvivel. Inte heller om han skulle komma med en utförlig sådan berättelse skulle det utgöra rimligt tvivel, inte utan stödbevisning.

Sådan stödbevisning skulle ju kunna finnas, t.ex. genom att NB emottagit pengar från någon och att det finns bankkontouppgifter som matchar detta, eller genom tele- eller datatrafik med en medgärningsman. Steg 1 är dock att NB berättar vad som i så fall har hänt. Annars blir det han som sitter på livstid, och det med rätta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in