2015-11-06, 00:43
Medlem
Maulcas avatar
Lisa-Holm tråden måste vara den längsta nu förkommande aktiva tråd. Brottet är fruktansvärt, gärningsmannen NB tror han kan snurra upp vilken svensk polis och åklagare som helst, riktigt så korkade är inte den akademiska eliten i Skaraborg. Advokat Rönnbäck griper efter halmstrå efter halmstrå, för att förmå både tingsrätt och åklagare att hennes klient har inte mördat Lisa Holm.

Uppenbart det kan vilken vanlig nu levande individ förstå att Lisa har inte försvunnit av egen kraft och hittas sedan hängd och intryckt i ett klädskåp. Med heta DNA-spår på både det ena och andra plagget.

Tingsrätten har en jobbig tid fram till domen ska meddelas nu, att inte påverkas av all den mediala storm som är, dom kan knappast blunda för verkligheten.

Min nyfikenhet är kostnaderna i målet, advokatkostnaderna måste vara skyhöga
2015-11-06, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Som advokaten sa så är han redan dömd på förhand genom medias rapportering.
Ända sedan i juni har tidningarna, och social media (texFlashback) basunerat ut baltisk skuld.
Den Enda offentliga rösten som uppmanat till besinning har varit GW, och han har man gjort allt för att "skratta ner."
Domstolens ledamöter läser tidningarna som alla andra, de tar till sig som alla andra.

Det är egentligen Underligt att just detta fallet hetsat upp så många.
Det finns inga motsvarigheter vad jag vet.
Folk beter sig som om Lisa var deras egen lilla 10-åriga dotter.

Men ärligt talat så har alla dessa idioter inte ens någon Rätt att ens bry sig.
De kände inte Lisa, de kände inte hennes familj.
De visste inte ens att hon fanns.
Och NU, nu försöker de hetsa upp sig själv till att Tro att de har rätt att bry sig om henne.

Men det har de inte.
De har inte förtjänat rätten att få bry sig om Lisa.
Den rätten har bara hennes anhöriga.

Helt ofattbart!!
Om Lisa hade kunnat prata så hade hon säkert tyckt deras beteende var både äckligt och oönskat
Det är precis som för kändisar - som blir äcklade av sina alldeles för fanatiska fans, som tror att de känner dem, som tror att de har rätt att få bry sig.

Varsågod här får du några rader från Lisa Holms föräldrar :

– Även om Lisa var vår känner vi att hennes död inte bara är vår sorg eller hennes släktingars, utan också en sorg för alla vänner, alla i samhället, i Skövde, i Sverige – alla kan identifiera sig med det som hänt.

* Så säger Lisa Holms föräldrar när de intervjuas av Skaraborgs Allehanda.
2015-11-06, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tänkvärt inlägg.

Det är i grunden sunt att reflektera, analysera och ifrågasätta. Men när det börjar gränsa till en sport att gå emot strömmen så handlar det mycket riktigt om något annat; möjligen som en färgklick till en i övrigt grå vardag? Drivs man däremot som skribent av en uppriktig vilja att förstå, resulterar också ofta den äktheten i ett givande meningsutbyte där båda parter är beredda att överge en tidigare övertygelse, i smått som i stort.
Sedan får man väl ta i beaktning att ett annorlunda tankesätt kan ge upphov till speciella resonemang.

De mest uppenbara självklarheter i det här fallet torde vara DNA-spår samt ett flertal vittnesiakttagelser under dagen. FUP´en är gedigen och visar att utredarna inte har lämnat mycket åt slumpen.

Jag följer tråden med ett getöga, i hopp om att det ska bli en intressant diskussion om detta fall och det rättsliga efterspelet.

Jag har fått lära mig saker om DNA som jag inte kunde. Information som man bara kan få tillgodogjord genom en bra diskussion där alla frågeställningar besvaras välvilligt. Genom att läsa en gedigen FUP samtidigt som man deltar i en krimtråd lär man sig mycket om rättsprocessen i brottmål.

Därför blir jag beklämd av olika saker som framförs, för det verkar som det saknas spärrar. Ibland blir det så sjuka inlägg att jag tänker att det faktiskt är farligt där ute!

Det pågår olika diskussioner parallellt och jag är faktiskt rädd när jag läser den ondska som man utsätter Lisas familj för, genom att vända allt som är fint till något negativt.

I belysning av det som har framförts i tråden blir det perverst att advokaten Inger Rönnbäck hittar uppslag hos dårarna i denna tråd. Att hon har mage att framföra dessa horribla spekulationer i en domstol utan den minsta research eller bevis för det hon framför, gör mig beklämd. Det måste finnas någon nyttokalkyl innan man slår sönder det som är resterna av Litauerns trasiga familj. Förtal och falsk tillvitelse är inte det som menas när man vill få till rimligt tvivel på någons skuld.
2015-11-06, 01:53
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Har du bevis för att det är gjort INNAN likstelheten uppträdde?
Det kan ju lika gärna ha gjorts EFTERÅT!

Dödstid är inte fastställd, det finns ingenting som säger NÄR kroppen ska ha förflyttats. Så en förbannad idiot och patetisk, stämmer lika bra på dig.

Även OM det är NB som är GM så finns det inga bevis på hur ev. transport/placering har gått till, eller hur många ställen kroppen har befunnit sig på.

Ursäkta men, hur många andra tillfällen körde NB som en blådåre mellan ladan och fyndplatsen?
Vittnen finns från söndag kväll och jag betvivlar att han skulle känna det som speciellt fritt fram att blåsa på med en kropp i bilen dagarna efter...han som knappt sov, kedjerökte och bygden som var proppfull med folk som letade....
2015-11-06, 04:56
Medlem
Snabb fråga; finns det nånting väsentligt från Lisa som fortfarande saknas? Halsband, ringar,etc.

Tänker souvenir, en liten minnessak som han sitter och trycker på.
2015-11-06, 06:28
Medlem
Titianas avatar
Kan ju vara upprepningar, i så fall ber jag om ursäkt, jag hinner tyvärr inte uppdatera mig fullt ut på denna tråd.
Tejpen: Helt klart planerat dåd till en viss del. Tejpen han hade med sig tog slut så han lånade lite från "jobbet" och läger tillbaka rullen för annars blir ju AJ arg.

Plasten: jag anser att han förbredett med plast på golvet så det eventuella bloddropparna från Lisa finns på den och kanske också en sats från GM. Det skulle förklara lisas eget blod på ryggen men frånvaron av det på golvet. Tom tejprulle och plast tar han naturligtvis med sig.

Det börjar bli ont om tid för macken stänger så Lisas kropp läggs i platsen i bakluckan och GM hämtar frugan..men han är ju lite extra upphetsad i dag så frugan får sig en kärleksstund...sen gör sig GM sv sig med kroppen i byssjan och fruns DNA hamnar på Lisas.

Handsken: kan han ha använt sig av Lisas handskar...dna på ytterkläder i stort sett sen rätt rent. Allt detta hanterade av handsken gör ju naturligtvis att den inte testas....men det finns ju en till. Alt har han även haft med sig handskar men inte vid avlastandet av kroppen.
2015-11-06, 06:44
Medlem
andersaanderssonas avatar
Det mesta som förekommer i detta fallet finns redan beskrivna i andra fall i kriminalhistorien.

Med ett undantag mig veterligen. Vilket stör mig. Är denna mördaren unik tro.

Det jag tänker på är den stora mängden utspridda ägodelar från offret.

I ladan. 3 örhängen och en handske upphittade på olika platser. Kan naturligtvis förklaras logiskt. Dessutom snören flyttade från den förmodade mordplatsen till slaktrummet. Där man finner offrets DNA.

Bilden på sid 12 i FUP. Om den nu är korrekt, har i så fall mördaren bokstavligen snitslat vägen till Martorp och liket, och indirekt till sin eget hem. Dessutom verkar ledtrådarna vara placerade ett och ett. Ett fullständigt ologiskt beteende, om han samtidigt påstås köra fort. Sitter han verkligen med ägodelarna i passagerarsätet och förpassar dem enskilt genom en öppen sidoruta.......

Samtidigt har det framkommit att polisen har inte ens gjort ett försök att analysera detta beteendet.

FUP på onumrerad sida i början.

-På tisdagskvällen görs ett antal fynd längs enskild väg.........

- Under onsdagen den 10/6 flyttas därför sökområdet längre söder- och österut.........

Dessutom. Liket i byssjan. Jackan och hjälmen i rishögen. Ett blått snöre och hörlurar helt öppet på en jordhög i anslutning till rishögen.

Han är ju inte den förste i historien som drabbats av brådska, panik och adrenalinpåslag.

Alla andra mördare i historien som har tagit med sig offret, har förpassat dessa till mordplatsen eller i något enstaka fall i dess omedelbara närhet. Eller låtit dessa följa med till dumpningsplatsen.

Dessutom har det framkomit i rättegången att han inte är dum på det sättet. Han är knappast förståndshandikappad.

Detta sticker ut på ett sätt som gör att jag och några andra reagerar. Eftersom det sticker ut på ett markant sätt mot all tidigare erfarenhet.

Att förklara det med att han inte kände till Missing People och den uppmärksamhet fallet väckte, räcker inte som förklaring för mig. Detta beteendet borde i så fall iakttagits tidigare i historien.

Och så finns det samtidigt andra irriterande fakta.

En polis säger sig vara säker på att ett örhänge har blivit planterat i efterskott.

Handsken i ladan borde setts tidigare enligt de beskrivningar som getts.

Nu ska ni inte missförstå mig. Han är skyldig! Men det finns detaljer som jag reagerar på.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-11-06 kl. 06:52.
2015-11-06, 07:02
Medlem
Qjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitestripe
Snabb fråga; finns det nånting väsentligt från Lisa som fortfarande saknas? Halsband, ringar,etc.

Tänker souvenir, en liten minnessak som han sitter och trycker på.

Enligt FUP så verkar alla örhängen, mobil, kontokort osv ha återfunnits. Kan ju självklart haft nåt halsband.
2015-11-06, 07:27
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qj
Enligt FUP så verkar alla örhängen, mobil, kontokort osv ha återfunnits. Kan ju självklart haft nåt halsband.

Det är enbart vissa mördare som tar trofeer.

För att efteråt kunna uppleva mordet fler gånger.

Om jag förstått det hela rätt, är det vanligast bland seriemördare.

Vilket jag inte tror gäller i detta fallet.
2015-11-06, 07:40
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jag tycker dock att det är konstigt att NB vill ha ett alibi för en försvunnen 17-årig tjej. Det vanligaste är att tonåringar har rymt hemifrån och inte att de blivit sexmördade. Även om han nu är rädd för att bli utpekad pga att han är gästarbetande litauer.

Dessutom borde väl då alla i den lilla familjen tillsammans försäkra sig om att de hade alibi? Tex borde väl brorsan, som var på sitt rum stora delar av dagen, också vilja få försäkringar om att IB ska säga att de var tillsammans hela dagen och tex spelade spel eller hängde i köket.

Edit: jag skrev detta inlägg samtidigt vastmanlanning skrev sitt om att polisen sa klockan 7, därav redigering av inlägget.

Man kan definitivt säga att det är så enkelt som att; Om man har rent mjöl i påsen, oavsett om man är knekt eller kung, har man inget att dölja/vara nervös för, samt än mindre vilja be anhöriga om alibi kring så direkt. AB + IB har synbart aldrig anledning att ge sig själva alibi.

NB ber AB om "18.00"-alibi redan i samband med att dom topsas/förhörs på Måndag morgon, och ber sedan IB om detsamma i stort sett direkt dom kommer hem efter topsning.
Alibi knäckt i polisförhör 14/6.
Ihop med händelsen vid kopplingsstationen 6/6 är det egentligen inte konstigt om advokat Rönnbäck tycker att polisen siktat in sig en aning på hennes klient till första omgången häktning.
2015-11-06, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
SH säger att hon kört omkull. Polis utreder inte och mopeden undersöks sent, av någon anledning.

Om hon kört omkull tidigare så borde väl flera personer kunna bekräfta det (ser inte att så är fallet), skadorna på mopeden bör väl stämma överens med den påstådda händelseförloppet vid det tidigare tillfället (ser inte att så är utrett), skadorna bör väl vara konstaterade gamla (ser inte att det är utrett). LH:s skada som SH påstår att hon fick borde väl kunna verifieras av flera personer (ser inte att det är gjort), eventuellt besök på vårdcentral/sjukhus osv.

Vad mer skall man utreda gällande mopeden som är hennes transportmedel,

mopeden har inte lämnat den plats där den parkerades samma morgon, mopeden har inte setts köra i områden efter 18.00, varken av offret eller GM. Gamla skador på mopeden verifieras av offrets föräldrar,

vilka fler skall man fråga, hela skolan och vänner ??? Sen är jag hyfsat övertygad att i slasken finns sådana klargöranden som absolut inte har något med mordet att göra utan helt enkelt styrker utsagan om tidigare skador på moppen.

Den mopeden har inte rullat en meter efter kl:18.00 med offret i sadeln, den möjligheten fråntogs offret av GM genom att lura henne och därefter mörda flickan.
2015-11-06, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qj
Saknas inte mobilens "kärna"?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in