2015-11-03, 04:24
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stromboliz
Är inte förvånad att SD backar en del. Deras försök till mjukare framtoning för att locka till sig (naiva och emotionellt tänkande)kvinnliga väljare kan göra att många av deras manliga väljare tröttnar och söker sig till ett "hårdare" alternativ eller går tillbaka till dom gamla beprövade korten då det inte skiljer tillräckligt mellan partierna. Istället för att se Kent Ekeroth som en belastning borde dom anamma lite av hans jävlaranamma och tuffa retorik.

Hade Sverigedemokraterna sett Kent Ekeroth som en belastning så hade han och hans bror blivit utkastade för länge sedan.

Har man som jag sett Kent Ekeroth hålla tal eller liknande på riktigt ett flertal gånger så vet man att alla påståenden om att han är en hatisk Hitler eller vad som nu brukar påstås är ren anti-SD-propaganda. Ekeroth är en typisk "no nonsense"-personlighet men han hatar inte och är noggrann med att allt han säger är ren fakta.
Senast redigerad av thewellovedone 2015-11-03 kl. 04:30.
2015-11-03, 05:56
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Hade Sverigedemokraterna sett Kent Ekeroth som en belastning så hade han och hans bror blivit utkastade för länge sedan.

Har man som jag sett Kent Ekeroth hålla tal eller liknande på riktigt ett flertal gånger så vet man att alla påståenden om att han är en hatisk Hitler eller vad som nu brukar påstås är ren anti-SD-propaganda. Ekeroth är en typisk "no nonsense"-personlighet men han hatar inte och är noggrann med att allt han säger är ren fakta.
Däremot verkar han lida av bristande omdöme, att lägga ut listor över asylboenden eller stöka på krogen är omdömeslöst rakt av.
2015-11-03, 07:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Intressant att se lite rådata.

Man konstaterar underrepresentation av gamla (valet 2014) SD-väljare, 8.7% istället för förväntade 12.1%. Oklart varför "Vägt bastal" för "Röstade inte eller röstade blankt" är så lågt. Ett slumpmässigt urval borde väl innehålla mer än 2.2% av sådana? Sen verkar det som om man korrigerar för underrepresentationen för de gamla väljarna men inte tar höjd för samma fenomen hos nya väljare, dvs precis det som jag skrivit om tidigare i tråden.

Jag tror personligen (dvs, en ren gissning ) att förklaringen kan hittas i de nya modellerna för att hämta in underlag. Att delta i framförallt politiska undersökningar ser åtminstone en del av deltagarna som ett "politiskt arbete" och stora delar av populationen är troligen inte intresserade av sådant. Då tror jag att de med ett budskap tackar ja, de utan ett budskap tackar nej. Att jobba gratis för att tidningarna skall kunna skriva om "dagens bubblare" är inte så intressant.

Utan en äkta variation i undersökningspopulationen får man trolla med stratifieringar och viktningar, och då blir handaskickligheten hos instituten instrumentell för utfallet.

Är det sedan så att fd SD-väljare "ljuger" med en viss bias (så såg det ju ut, kan man tycka) kan man fundera på om det är likadant med de som då skulle vara SD-sympatisörer. Det finns ju till och med något som säger att en del av SD-sympatierna kan vara riktningssignaler och inte tunga löften om att nästa gång skall man minsann rösta på SD.
2015-11-03, 12:44
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Skillnaden mig och dig är att jag regelbundet besöker en rad olika av dessa orter och hör tongångarna, att man fortsätter rösta S stämmer inte på riksnivå, tvärtom ligger SD mellan 15-25 % i den typen av orter i riksdagsvalen.
Det är i mindre städer och orter SD växt, det är storstäder som släpar efter där " upplysta" och " informerade" påstås bo!

Sanningen är att mer konforma och inskränkta individer är i medelklassområden i storstäder får man leta efter.
Nu börjar SD växa även där men betydligt senare än i de orter du pratar om.
Det är säkerligen så att du har långt mer kontakt med folk i landsbygden. Tror ändå inte riktigt vi pratar om samma sak. Givetvis har SDs tillväxt gått snabbare fram ute i landsort än i Stockholm, men det är inte de som går över eller kan tänka sig gå över som är aktuella. De som först lämnar S, eller de som lämnar S när S har 30%, 25%, 20% eller ens 10% är ju inte kärnväljarna. Om vi ska ställa frågan helt ärligt, när du är ute i verkligheten, träffar du inte på en del som ser det som sitt kall att rösta S och kommer göra det nästan oavsett? Må så vara att det går 1 på 20 av dessa partigängare mot varje person med "vanligt sunt förnuft" som redan reagerat eller är påväg att reagera mot vad som händer på ett sätt som medelklassfolk i storstäderna är för fega, segregerade eller upp i elfenbenstornetf för att göra.

Den typen av S-partigängare hittar du överlag inte i Stockholm, där det bland svenskar är mer trendkänsligt och folk hoppar mellan S, MP, FI, V beroende på vad som för tillfället är inne. De är inte ett dugg mer öppna för SD än folk i landsort, tvärtom, men de är inte kärnväljare på samma sätt. Stockholms invandrarförorter givetvis undantagna, där dynamiken är lite annorlunda.

På samma sätt kan jag inte identifiera någon grupp i samhället, som kommer rösta SD alldeles oavsett fram tills den dagen de trillar av pinn. Det enda som förenar SDs väljarstöd just nu är motståndet mot pågående invandringen och "flyktingkrisen" i synnerhet, inte längre nationalismen, och eftersom "kriser" till sin natur inte brukar hålla på någon längre tid utan antingen lösa sig eller eskalera till kollaps - varpå parlamentariska SD inte längre lär vara relevant - blir man inte riktigt ett långsiktigt bestående parti på det sättet. Inte mer än till namnet i alla fall.

[quote=Erk Swede|55252837]
Citat:
Sådan finns givetvis,och det är främst politiskt ointresserade,både Centern och moderaterna har liknande grupper.
Där har du fel,väldigt många pensionärer har börjat ifrågasätta förd politik ,och man pratar med varann,fler och fler genomskådar dessutom MSM.Här är det främst folk börjar ifrågasätta MSM ,varför detta eviga tjat om nazister när det är kommunismen man varit rädd hela livet? ,De ärliga svaren på frågor från SD imponerar också på folk som alltid är vana undanglidande lögner från proffspolitiker

SD har en extremt stor mängd kärnväljare i förhållande till övriga partier.

Det där är ju svammel som sprids genom MSM ,men visst ifrågasätter jag också vissa uteslutningar som gjorts på grund av media drev. Ideologiförändringar har däremot inte skett alls,var har du fått det ifrån?. det här med ungdomsförbundet var sunt och har hänt flera andra partier också.
Så är det väl med alla partier man väljer det minst dåliga?

Trams ,så unga är man inte,man kämpade hårt innan man kom in i riksdagen och har växt på bredden underifrån vilket gör att man har en väldigt stabil bas.man är inne på andra valperioden och har vuxit unikt mycket för att vara ett svenskt parti.Att man påstås vara kontroversiella är en media och sjuklövermyt då politiken är tämligen normal jämfört med våra grannländer,lögnerna om SD,s historia börjar även den komma upp till ytan tillsammans med övriga partiers avsevärt brunare historia.Populismen är också överdriven av media. Vet inte det man profilerar sig som det mittenparti man är. Egentligen är det inte SD som är extremt utan MP som fått med sig övriga partier,så sd kommer nog att vara bland Sveriges största partier väldigt lång tid framåt.
Den ideologiska resa SD gjort är nog ett ämne för sig som lämpar sig bättre i ett annat forum. Jag konstaterar bara att gick man med i partiet före de fyras gäng gjorde man det i ett nationalistiskt parti som värnade den etniskt svenska nationen. Går man med i SD idag går man med i ett parti som ersatt nationalismen med socialkonservatism som primär ideologisk beteckning och förnekar den etniskt svenska nationens existensberättigande, man rent av verkar aktivt för att upplösa den genom kombinationen av öppen svenskhet och assimileringspolitik. Endast den som fullständigt struntar i partiets ideologiska grund, som alltså svängt 180 grader från att sätta den etniskt svenska nationens intressen främst till att verka för dess utplånande, kan alltså varit en trogen väljare i mer än den period som nuvarande ledning satt den ideologiska agendan i partiet. (Dvs från ~2003 med det nya principprogrammet och framåt).

Att man ryker ur partiet om man är "ideologiskt avvikande", behöver väl knappt ens exemplifieras. Man anförde ju bland annat, att SDU inte explicit skrev "socialkonservatism" i sina dokument när man ville utesluta dem, trots att principprogrammet i allt väsentligt innehållsmässigt var att betrakta som "socialkonservativt" och SD själva inte antagit det så sent som förrän 2011. Hatta med i förändringarna direkt och på millimetern eller åk ut ur partiet, är en slogan som inte direkt borgar för trogna väljare som är intresserade av något djupare med partiet än att ev. driva igenom en minskning av invandringen framåt 2022.

Några ideologiskt förankrade kärnväljare kan partiet således knappast ha, och ärligt talat - inte särskilt många av dagens SD-väljare lär ju faktiskt tro på "öppen svenskhet". (48% går ju till och med så långt i andra riktningen som att tala om raser enligt den senaste novus.)

Kontroversiellt är man ju eftersom partiet har varit tabu i offentligheten och rör upp mycket känsor, även om du tycker att det SD står för är en självklar och sund politik som liknar den i övriga världen. Man har många väljare som väldigt, väldigt gärna vill se partiet lyckas, men det är inte samma sak som kärnväljare.
2015-11-03, 15:03
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Vad tror du kommer ske?

Att se det enda invandringskritiska riksdagspartiet gå som en raket i OU har bortsett från familjen och arbetet varit enda genuina glädjen jag haft senaste åren.

Ja det där har ju varit ett glädjeämne som vi varit många som delat, senkommet som det har varit här i Sverige, jämfört med resten av Europa. Jag trodde att den europeiska vågen skulle smitta av sig på Sverige redan till valet 2002, och satt och hoppades, men fick tji.

OU-raketen är i sig något positivt, men samtidigt det som är själva grogrunden för det som jag beskriver som opiumet för SD-folket. Detta lyckorus efter den senkomna ketchupeffekten efter en så lång ökenvandring för törstande själar, och i en situation som piskar upp känslor av desperation och t.o.m. chock hos många, har skapat en fartblindhet som allvarligt grumlat omdömet. Det hela liknar alltför mycket en väckelserörelse, där de många zeloterna blint följer sektledarna i en ändamålen-helgar-medlen-anda. Eftersom det hela har tagit denna form så mår det bara bra av avbräcket som skett nu. Dags att vakna upp och lukta på kaffet. Det är inte med känslor som vi kan göra något åt situationen i landet, utan med förnuft.

OU-raketen tillhör dig och mig, lika mycket som Karlsson och Åkesson. Den visar på en potential; det är en valuta som kan växlas in till ett nytt parti om så krävs. Det är en marknadsundersökning som visar hur många som är beredda att köpa en viss produkt, men inte nödvändigtvis av vilket företag.

Magnituden på opinionsstödet är en historisk nödvändighet (essentiell), medan partiets form och ledarskap är en historisk tillfällighet (kontingent). Det inser man lätt om man blickar ut över Europa där man ser samma nivå på opinionsstöd överlag, men stor variation på partiernas bakgrund och karaktär.

DF anförs ofta som exempel här, och då ska man komma ihåg att de gjorde precis det jag talar om här. DF var en avknoppning från Glistrups Fremskridtsparti som tog över dess väljarbas, för att sedan öka den, eftersom det var ett bättre parti.

Vad tror jag kommer ske? Det kommer att bli turbulens. Ja, turbulensen har ju redan börjat under detta år. Skaparen av denna turbulens är Mattias Karlsson. Så länge han finns kvar, kommer smutsen att fortsätta. Jag har under hösten spekulerat här kring hur det hela kan komma att utveckla sig - nytt parti?, maktövertagande inom befintligt parti? - men kommit fram till att det enda man kan säga säkert just nu är att Karlsson inte kommer att finnas kvar inom svensk politik till 2018. Vid slutet av den här månaden kommer vi att ha fått en klarare bild av om det kommer att bli ett nytt parti eller inte (det kan också hända att Söder ihop med Åkesson manövrerar ut Karlsson på Landsdagarna, och i så fall krymper möjligheterna för ett nytt parti rejält).
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2015-11-03 kl. 15:06.
2015-11-03, 20:20
Medlem
Svithjods avatar
=sm910dif|55262217]Det är säkerligen så att du har långt mer kontakt med folk i landsbygden. Tror ändå inte riktigt vi pratar om samma sak. Givetvis har SDs tillväxt gått snabbare fram ute i landsort än i Stockholm, men det är inte de som går över eller kan tänka sig gå över som är aktuella. De som först lämnar S, eller de som lämnar S när S har 30%, 25%, 20% eller ens 10% är ju inte kärnväljarna. Om vi ska ställa frågan helt ärligt, när du är ute i verkligheten, träffar du inte på en del som ser det som sitt kall att rösta S och kommer göra det nästan oavsett? Må så vara att det går 1 på 20 av dessa partigängare mot varje person med "vanligt sunt förnuft" som redan reagerat eller är påväg att reageyra mot vad som händer på ett sätt som medelklassfolk i storstäderna är för fega, segregerade eller upp i elfenbenstornetf för att göra.

Den typen av S-partigängare hittar du överlag inte i Stockholm, där det bland svenskar är mer trendkänsligt och folk hoppar mellan S, MP, FI, V beroende på vad som för tillfället är inne. De är inte ett dugg mer öppna för SD än folk i landsort, tvärtom, men de är inte kärnväljare på samma sätt. Stockholms invandrarförorter givetvis undantagna, där dynamiken är lite annorlunda.

På samma sätt kan jag inte identifiera någon grupp i samhället, som kommer rösta SD alldeles oavsett fram tills den dagen de trillar av pinn. Det enda som förenar SDs väljarstöd just nu är motståndet mot pågående invandringen och "flyktingkrisen" i synnerhet, inte längre nationalismen, och eftersom "kriser" till sin natur inte brukar hålla på någon längre tid utan antingen lösa sig eller eskalera till kollaps - varpå parlamentariska SD inte längre lär vara relevant - blir man inte riktigt ett långsiktigt bestående parti på det sättet. Inte mer än till namnet i alla fall.

=Erk Swede|5525283
Den ideologiska resa SD gjort är nog ett ämne för sig som lämpar sig bättre i ett annat forum. Jag konstaterar bara att gick man med i partiet före de fyras gäng gjorde man det i ett nationalistiskt parti som värnade den etniskt svenska nationen. Går man med i SD idag går man med i ett parti som ersatt nationalismen med socialkonservatism som primär ideologisk beteckning och förnekar den etniskt svenska nationens existensberättigande, man rent av verkar aktivt för att upplösa den genom kombinationen av öppen svenskhet och assimileringspolitik. Endast den som fullständigt struntar i partiets ideologiska grund, som alltså svängt 180 grader från att sätta den etniskt svenska nationens intressen främst till att verka för dess utplånande, kan alltså varit en trogen väljare i mer än den period som nuvarande ledning satt den ideologiska agendan i partiet. (Dvs från ~2003 med det nya principprogrammet och framåt).

Att man ryker ur partiet om man är "ideologiskt avvikande", behöver väl knappt ens exemplifieras. Man anförde ju bland annat, att SDU inte explicit skrev "socialkonservatism" i sina dokument när man ville utesluta dem, trots att principprogrammet i allt väsentligt innehållsmässigt var att betrakta som "socialkonservativt" och SD själva inte antagit det så sent som förrän 2011. Hatta med i förändringarna direkt och på millimetern eller åk ut ur partiet, är en slogan som inte direkt borgar för trogna väljare som är intresserade av något djupare med partiet än att ev. driva igenom en minskning av invandringen framåt 2022.

Några ideologiskt förankrade kärnväljare kan partiet således knappast ha, och ärligt talat - inte särskilt många av dagens SD-väljare lär ju faktiskt tro på "öppen svenskhet". (48% går ju till och med så långt i andra riktningen som att tala om raser enligt den senaste novus.)

Kontroversiellt är man ju eftersom partiet har varit tabu i offentligheten och rör upp mycket känsor, även om du tycker att det SD står för är en självklar och sund politik som liknar den i övriga världen. Man har många väljare som väldigt, väldigt gär
na vill se partiet lyckas, men det är inte samma sak som kärnväljare.

Fast det är kärnväljare som lämnar i allt snabbare takt, även bland trogna gammelmoderater.
Att Löfven numer låter som Åkesson för några månader sedan undgår ingen normalbegåvad.
Att ABK och snart Löfven kommer låta som Åkesson gällande de ekonomiska lycksökarna inom några månader kommer inte minska SD's trovärdighet eller minska folks lust att byta ut idioterna från 7klövern.
Problemet för 7klövern är att redan om 5-6 månader så kommer kostnaderna ha stigit väldigt kraftigt med påföljd att bolåneräntorna kommer börja stiga.

Sverige kommer hamna i en ekonomisk
härdsmälta inom 24-36 mån om det här fortsätter.
Senast redigerad av Svithjod 2015-11-03 kl. 20:32.
2015-11-05, 15:39
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg utbrutna och infogade här:
(FB) SD utesluter Kasselstrand med flera, vad betyder detta för partiets utveckling?

// mod
2015-11-05, 18:34
Medlem
Någon som vet när nästa undersökning kommer? Tycker vi borde fått ett par vid denna tiden på månaden.

Är för övrigt intresserad av hur Morgan Johanssons bomb idag kommer påverka opinionen. Till och med den mest hjärntvättade sosse torde förstå att han indirekt målar upp SD som de goda som har försökt hjälpa Sverige och svenskarna hela tiden.
2015-11-05, 22:57
Medlem
Bellanias avatar

Kommer stora lyftet för SD redan i november?
2015-11-05, 23:04
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania

SD har stått helt still i fyra månader nu så för att de ska börja öka igen så verkar det behövas ännu större budgetunderskott skulle jag tro. Maggan kommer inte att kunna mörka så mycket nu när DÖ har fallit så chansen finns när den nya budgeten ska spikas i december. Hålen i budgeten lär ju vara bra mycket större än tidigare aviserat.
2015-11-05, 23:11
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania

Jag är tveksam. Mer tror jag på att förflyttningen i sidled kommer att fortsätta, kanske kommer vi även att se en minskande trend.

I extrema lägen som det vi nu upplever så är det många som reagerar med:

a) Uppgivenhet.
b) "Stockholmssyndromet" alt. mediaprogrammerad medkänsla.
c) Omfamnandet av det välkända (sjuklövern).

Hur konstigt det än låter så tror jag att dagens krissituation är sämre för SD:s opinionsutveckling än läget före sommaren.
2015-11-05, 23:17
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Jag är tveksam. Mer tror jag på att förflyttningen i sidled kommer att fortsätta, kanske kommer vi även att se en minskande trend.

I extrema lägen som det vi nu upplever så är det många som reagerar med:

a) Uppgivenhet.
b) "Stockholmssyndromet" alt. mediaprogrammerad medkänsla.
c) Omfamnandet av det välkända (sjuklövern).

Hur konstigt det än låter så tror jag att dagens krissituation är sämre för SD:s opinionsutveckling än läget före sommaren.
Och sen kan man tillägga att folk inte vill ha fel. Även när man nu inser vad 7k gör med Sverige så vägrar man att erkänna att man hade fel och rösta på SD istället. Det är ungefär som en kapten på ett sjunkande skepp som vägrar att ge upp trots att det är för sent.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in