2015-11-02, 20:46
Medlem
Det är ju bra att kritiken släpps fram även inom sjuklöverpartierna, men som flera mycket riktigt har påvisat så har vi ännu inte sett några som helst åtgärder som verkligen löser några problem.

Folkutbytet pågår ännu med full kraft och ökar i kraft för varje månad som går. Sjuklövern har fortfarande full kontroll på vart de tänkt att leda Sverige.
2015-11-02, 20:54
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror att det finns två sorters sympatisörer (och väljare): Dels de som verkligen tycker att SD (rent allmänpolitiskt) är det bästa som hänt, sedan man lärde sig att koka gröt i microugn (*), dels de som påstår sig sympatisera med SD (eller t o m väljer SD) därför att de är besvikna på alternativen, speciellt avseende invandringsfrågan.

SD har några små problem här, eftersom man så uppenbart försöker positionera sig på två axlar, samtidigt. Den ena axeln är höger-vänster, den andra är invandringskonservatism-invandringsliberalism. Det går utmärkt att plocka enkla poäng på den senare axeln, på höger/vänsterskalan kan man inte ta från alla samtidigt.

Då kan man fundera på vad som händer när det verkar vara som förgjort att SD får (eller ges) inflytande i sin hjärtefråga OCH vad som händer om det verkar som man kan få det som SD erbjuder av sitt vanliga parti. Det KAN ju vara så som många här påtalar, det är invandringsfrågan som triggat opinionen att välja SD. Hur trogen SD man då skulle vara om SD:s generalpolitik inte är så särskilt tillpass kan man ju fråga sig.

(*) Den som tycker det verkar osannolikt, tänk på att det finns både V, Mp och föralldel KD att jämföra med... Det kan nog finnas de som skulle välja SD även om invandring, rent hypotetiskt, var en ickefråga. Men om de är många kan man fundera på.

Sedan är ju frågan också om det är ett trendbrott eller bara ett tillfälligt hack i den trend som synts till en längre tid.
Fast nu gör 7klövern just ingenting mot massinvandringen av ekonomiska lycksökare, vi kommer ha en rad krismöten mellan regeringen och deras stödpartier inom allahiansen fram till nästa sommar.
Samtidigt sätter passiviteten en enorm press på våra statsfinanser och vi saknar de facto kontroll över våra gränser och vem som befinner sig i landet.
Att det kommer få konsekvenser när nästa val går av stapeln kan du vara lugn för.

Desto längre 7 klövern väntar desto hårdare straffas de.
2015-11-02, 21:00
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Må så vara hänt, min kontakt med äldre i avfolkningsorter är trots allt rätt begränsad. Det få gånger det ändå händer, är mitt intryck att det fortfarande finns många som lever i sin lilla bubbla och röstar socialdemokratiskt. Man tar inte del av annat än statsmedia. Att personalen på boendet bytt etnicitet eller byatorget är fullt av hucklen kan man gnälla över och släppa ur sig någon med moderna mått mätt rasistisk kommentar, men att koppla det till att man kanske inte ska rösta S nästa väl gör man inte. De är ju arbetarnas rediga parti som kommer styra upp det här. SD är inget alternativ, om man ens känner till dem lever man kvar i gamla föreställningar om att det är Nordiska Rikspartiet reinkarnerat med folkmord på agendan.

Fast det du talar om - att SDs väljare i hög grad är redo att rösta SD igen osv. - är ju ett mått på hur trogna marginalväljarna är, inte hur trogna de mest trogna, dvs kärnväljare, är.

Att det finns en hög tröskel för att gå över till SD gör rimligtvis att det också är ett långt steg för nytillkomna att gå tillbaks, absolut. Men det säger inget om hur trogna de mest trogna är. Det går ju knappt ens att vara en trogen SD-väljare, eftersom SD ständigt justerar sin sakpolitik och sin (påstådda) ideologi, samtidigt som man utesluter alla som inte följer med på millimetern i ens ständiga åsiktskiftningar. Vissa kan såklart hänga kvar endå och ligga lågt medan man låter ledningen köra sitt race eftersom man inte ser något alternativ, men att ha SD som det minst dåliga alternativet gör att man knappast kan räknas som kärnväljare.

SD är för ungt för att ha identitetsmässiga vaneväljare, för kontroversiellt för att ha allmänt oinformerade vaneväljare och för populistiska för att ha ideologiskt förankrade väljare. Man har valt att duka upp ett brett smörgåsbord med köttben åt alla tidigare åsiktsläger - undantaget progressiva Södertörnare såklart - och därmed valt snabb väljartillväxt framför en stabil kärna. Det behöver såklart inte vara dåłigt, många SD-väljare är säkert nöjda när invandringen är minskad och partiet i sin nuvarande skepnad spelat ut sin roll i svensk sakpolitik.

Skillnaden mig och dig är att jag regelbundet besöker en rad olika av dessa orter och hör tongångarna, att man fortsätter rösta S stämmer inte på riksnivå, tvärtom ligger SD mellan 15-25 % i den typen av orter i riksdagsvalen.
Det är i mindre städer och orter SD växt, det är storstäder som släpar efter där " upplysta" och " informerade" påstås bo!

Sanningen är att mer konforma och inskränkta individer är i medelklassområden i storstäder får man leta efter.
Nu börjar SD växa även där men betydligt senare än i de orter du pratar om.
2015-11-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Något jag fortfarande inte förstår är hur vissa väljare helt verkar köpa olika utspel som politikerna gör. Var är de reela skillnaderna och var är folks egna kritiska tänkande egentligen?

Faktum är trots allt att:
- Tiggarplågan fortsatt precis som vanligt
- Invandringen till Sverige har inte sjunkit utan t om eskalerat
- Integrationen verkar aldrig någonsin kunna bli annat än sämre
- Varken regeringen eller de blå har gjort någonting konkret som haft någon typ av effekt överhuvudtaget för ovanstående punkter

Trots detta verkar SD nu gå i sidled i opinionsundersökningarna.

Min teori är att segregeringen gör att det fortfarande är alldeles för få som blir direkt påverkade. Där jag bor finns det inte direkt någon negativ mångkultur att prata om utan det är som det varit de senaste tio åren. Det är alltså avsaknad av riktiga effekter som saknas. Effekter som folk generellt sett faktiskt känner av och inte bara är något de läser om i tidningen. Folks verklighet är trots allt bra mycket tyngre än något som skrivs i någon tidning eller någonstans på internet.

Det enda folk generellt sett faktiskt känt av är tiggarplågan och det är också, enligt mig, uteslutande detta som stått för all medvind för SD sedan valet. Man skulle kunna tro att SD redan fångat upp alla som stör sig på tiggarna och att det inte längre finns mer att hämta där. Samtidigt är detta lite konstigt för man tycker att desto längre tid som går desto fler bör ifrågasätta vad de styrande i Sverige faktiskt sysslar med då de trots allt inte verkar kunna lösa några problem.

Jag tillhör 60-talsgenerationen och jag tror att det är av tradition och "indoktrinering" att de flesta lär sig att tro på det som sägs i massmedia och att det är nån form av "nyhetsbibel" för många.
MSM gjordes ju till att vara den/de kanaler som skildrade/skildrar "sanningen".
Med tiden har ju MSM blivit den 3:e statsmakten och har nu en självpåtagen roll att vilja styra opinionen som den vill.
Folk har tyckt att det som sägs och visas i MSM, det är det som är "sanningen".

Sen kom då de alternativa kanalerna in i bilden, där det började skrivas och visas om saker som sa precis tvärtom - Den nakna sanningen.
Folk vill läsa mer o mer om detta och det är inte "fult" längre att säga att man är inne på FB och andra sidor och tar del av nyheter.
Finns en del inlägg på Facebook där jag gått in och bara skrivit om att googla på Rothschilds och sen ta sig en funderare en gång extra på vad som ligger bakom allting i M.Ö.

Vad jag tycker SD borde göra, är att beskriva lite djupare det komplexa i vad flyktinghanteringen innebär
Vilka som skor sig på det hela, vad bankvärlden tjänar på det, befolkningsbyte, m.m.
2015-11-02, 21:07
Medlem
RudyardKiplings avatar
Lite OT, men ändå. Robert Gustavsson verkar vara nästa kändis som ger PK fingret! Sverige lider av PK-fascism säger han i Skavlan och jämför med 1950-talets USA där McCarthy jagade kommunister. Han säger inte invandringen rakt ut, men alla vet vad han pratar om. "Det börjar bli lite harklande obehagligt".

http://avpixlat.info/2015/11/02/fredrik-virtanen-putt-pa-robert-gustafsson/#more-159156
2015-11-02, 21:19
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Skillnaden mig och dig är att jag regelbundet besöker en rad olika av dessa orter och hör tongångarna, att man fortsätter rösta S stämmer inte på riksnivå, tvärtom ligger SD mellan 15-25 % i den typen av orter i riksdagsvalen.
Det är i mindre städer och orter SD växt, det är storstäder som släpar efter där " upplysta" och " informerade" påstås bo!

Sanningen är att mer konforma och inskränkta individer är i medelklassområden i storstäder får man leta efter.
Nu börjar SD växa även där men betydligt senare än i de orter du pratar om.

Det beror givetvis på att man i storstäderna har väldigt många olika typer av områden. I Stockholm eller Göteborg kan man leva hela sitt liv utan att ens besöka ett av de mer socioekonomiskt utmanade platserna. I våra största städer där det faktiskt bor flest invandrare och där problematiken dessutom är störst är problematiken också väldigt koncentrerad till vissa specifika platser.

Prova att åka ut i Stockholms skärgård för att sedan åka till Tensta eller Rinkeby. Det är inte ens löjligt att påstå att dessa platser är som att befinna sig i helt olika länder.
2015-11-02, 22:52
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
man ökade i Skop

Ähum... Skop gjorde inga mätningar alls mellan juli-september. Så nej!

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Inte på ett sätt som jag för min del ser som signifikant.

Stoppet är signifikant. Nedgången är mindre tydlig ja, men går knappast att vifta bort när precis alla institut visar på detta mönster. På det hela taget är det anmärkningsvärt eftersom förutsättningarna borde gett SD ytterligare en kick uppåt just nu. Om de inte kan klara det nu, när ska de klara det då?

Psykologiskt ska det bli intressant att se vad detta gör med SD-anhängarna, när det får fortsätta och sjunka in. Jag förutspår att signifikanta delar av dem kommer att väckas ur sitt övermodiga rus, återfå förmågan att skilja på rätt och fel, och börja ifrågasätta SD-ledningens tyranni.

Opinionsökningar har varit ett opium för SD-folket.
2015-11-02, 23:43
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Ähum... Skop gjorde inga mätningar alls mellan juli-september. Så nej!

Stoppet är signifikant. Nedgången är mindre tydlig ja, men går knappast att vifta bort när precis alla institut visar på detta mönster. På det hela taget är det anmärkningsvärt eftersom förutsättningarna borde gett SD ytterligare en kick uppåt just nu. Om de inte kan klara det nu, när ska de klara det då?

Psykologiskt ska det bli intressant att se vad detta gör med SD-anhängarna, när det får fortsätta och sjunka in. Jag förutspår att signifikanta delar av dem kommer att väckas ur sitt övermodiga rus, återfå förmågan att skilja på rätt och fel, och börja ifrågasätta SD-ledningens tyranni.

Opinionsökningar har varit ett opium för SD-folket.

Vad tror du kommer ske?

Att se det enda invandringskritiska riksdagspartiet gå som en raket i OU har bortsett från familjen och arbetet varit enda genuina glädjen jag haft senaste åren.
2015-11-02, 23:48
Medlem
Strombolizs avatar
Är inte förvånad att SD backar en del. Deras försök till mjukare framtoning för att locka till sig (naiva och emotionellt tänkande)kvinnliga väljare kan göra att många av deras manliga väljare tröttnar och söker sig till ett "hårdare" alternativ eller går tillbaka till dom gamla beprövade korten då det inte skiljer tillräckligt mellan partierna. Istället för att se Kent Ekeroth som en belastning borde dom anamma lite av hans jävlaranamma och tuffa retorik.
2015-11-03, 00:20
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
https://twitter.com/AndersSundell/status/658907987654914048

Rådata för förra valet:
Urval vs Verklighet
V 8% vs 6%
S 28% vs 31%
MP 8% vs 7%
C 5% vs 6%
FP 8% vs 5%
KD 5% vs 5%
M 25% vs 23%
Övriga 4% vs 4%
SD 9% vs 13% !

Rådata från SIFO/SVT

Viktning av "Vilket parti röstade du på i riksdagsvalet 2014?" för SD
Från 139 till 194 => +40%
Viktning av "Vilket parti skulle du rösta på om det var val idag?" för SD
Från 236 till 274 => +16%

Värt att påpeka att viktningen beror även på skevheten i andra grupper. SIFO viktar t.ex. i relation till ålder, kön och region.

Men om vi multiplicerar SIFOs "smarta" viktning med viktningen från FranzLisztBlevEj75s partimodell, blir det
1.16*1.143 = 1.32, dvs 32% som ligger väldigt nära till SIFOs "dumma" viktning på 40%

Intressant att se lite rådata.

Man konstaterar underrepresentation av gamla (valet 2014) SD-väljare, 8.7% istället för förväntade 12.1%. Oklart varför "Vägt bastal" för "Röstade inte eller röstade blankt" är så lågt. Ett slumpmässigt urval borde väl innehålla mer än 2.2% av sådana? Sen verkar det som om man korrigerar för underrepresentationen för de gamla väljarna men inte tar höjd för samma fenomen hos nya väljare, dvs precis det som jag skrivit om tidigare i tråden.
2015-11-03, 01:35
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Lite OT, men ändå. Robert Gustavsson verkar vara nästa kändis som ger PK fingret! Sverige lider av PK-fascism säger han i Skavlan och jämför med 1950-talets USA där McCarthy jagade kommunister. Han säger inte invandringen rakt ut, men alla vet vad han pratar om. "Det börjar bli lite harklande obehagligt".

http://avpixlat.info/2015/11/02/fredrik-virtanen-putt-pa-robert-gustafsson/#more-159156

Robert är tillräckligt duktig som komiker för att märka av det. Resten är ju mest klåpare av varierande grad som tycker att det är kul att sitta bekvämt i den politiskt anvisade lilla rutan som anses acceptabel numera. Torsk på tallinn skulle ju som exempel aldrig kunna göras idag.

Sedan är ju inte Robert Gustavsson ensam om att tycka det här. John Cleese har uttryckt samma sak, liksom Jerry Seinfeld och flera andra. Till och med Chris Rock har ju fått social justice-krigare i publiken som gnäller. Det är ju mycket det som South Park driver med i den senaste säsongen.
2015-11-03, 03:20
Medlem
RingRing2014s avatar
Såg klippet nu och det är en sensation att det äntligen är en stor folkkär artist som går på halvknock på konsensuskorridoren, mycket bra! Detta bereder vägen för andra offentliga personer att kliva ut ur garderoben och säga sitt hjärtas mening, det kommer dra tveksamma väljare som behöver en extra knuff mot SD.

Sånt här kan få medelklassvensson att höja SD i opinionen, lätt.

Åsiktskorridoren börjar för övrigt krackelera ordentligt nu, den är nere i parterr och den kommer få svårt att resa sig, den gyllene eran för PK är över.

Jag tror dock att sjuklöverns ålderstest-posering kan ha en viss dämpande effekt på SDs siffror. Men snart kommer herr verklighet och knackar på Svennes dörr, då finns inga politiska fiskespön som biter, då rusar SD.

Två krafter står och balanserar mot varandra nu. 7Ks lilla marginella omvändande vs SDs riktiga svar på Sveriges framtid, många velar nu, detta är tveksamhetens tid. Men snart bär det som sagt av uppåt på nytt.

En annan grej som är aktuell är ju Stefan Löfvéns komplett dödfödda projekt om att få andra länder att ta emot fler utlänningar, där tror jag det är uppenbart nu för svenska folket vilken buskiskomedi detta är. Det är som att ställa sig i AIK-klacken och skrika Djuuurgåården, kooom igen. Det är tragikomiskt att se denna sorgliga historia inför öppen ridå. Vi skämmer ut oss som ryggradslösa mähän i hela världen.

Kämpa nu Sverige!
Senast redigerad av RingRing2014 2015-11-03 kl. 04:02.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in