2015-11-05, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Hm, någonstans sas det hur hon hittades och hur hon satt då. Var nog i rättegången när polisen som fann henne berättade. Ska leta lite... Såvida ingen annan kommer ihåg?

Polisen som hittade Lisa sa att hon satt med ryggen mot baksidan av skåpet, lite snett och med huvudet lutande framåt.

Så hemskt och sorgligt!
2015-11-05, 22:42
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Om benen var knäckta skulle det väl ha stått i fup, eller åtminstone kommit fram under rättegången? *funderar*
Det talades om att benen var vikta så att hon låg som i en fosterställning fast med benen åt fel håll. Jag tror att det var i FUPen jag läste det, men det kan även vara i något förhör med den polisen som fann henne som jag har hört det. Jag får inte ihop det i mitt huvud dock. Behandlingen av kroppen gör dock att det måste räknas som försvårande eftersom det visats så lite respekt för den döde. Jag vet inte ens om man döms för griftefrid och mord eller om det är ihopbakat i samma brott.
2015-11-05, 22:43
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är möjligt att du har rätt då en expert som jobbar för polisen troligen har rätt. Gamla blodfläckar kan alltså inte överföras till ett tyg på ett trovärdigt sätt, mängd uppsugen avgör kanske. Jag tycker fläckarna ser intetsägande ut då dom verkar kraftig utsmetade. Det är inte mycket mer man kan göra åt det, upplösningen på bilderna är egentligen för dåliga för att se hur fläckarna ser ut. Det finns heller inga bilder i uv-ljus (eller annan ljus om det nu är annan test) som gör att man kan dra några andra slutsatser. Närbilden på byxliningens fläckar ser i alla fall inte ut som en förväntad blodbesudling.

Hur är det då med två eller fleras DNA i blod, kan man avgöra via DNA vems eller vilkas blod det ursprungligen var. Jag har svårt att tro att dom kan se celltyp i dessa DNA prov. Testar dom blodet separat eftersom dom kan skriva vem det kommer ifrån?

Man får lära mer och återkomma.

Vad menar du med att blodet ska testas separat? Det är ifrån blodet ( de vita blodkropparna enligt Hamilkar) man får en DNA- profil som visar vems blod det är! Eller två profiler om gärningsmannens blod blandats med offrets.

I blod finns mängder av vita blodkroppar.
2015-11-05, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Hur kan hon tänkas ha suttit i det där lilla smala skåpet. Det var ingen stor tös men hmm ja.

En död 17årig flicka som man tar ut sin frustration på med kraft går in där...
Har hängt in kläder i precis sådana skåp massor av gånger,de är inte stora alltså..
Ett jävla kronsvin som gjorde det och de som ägnar en stor del av sin vakna tid att försvara honom har jag,för att uttrycka mig så milt jag kan,ingen förståelse för.
2015-11-05, 22:45
Medlem
Jag tror att det hela gick fortare än någon kan föreställa sig

Han lurade in henne i ladan, och väl utom synhåll från vägen så slängde han över ett rep runt halsen och drog in henne i slaktrummet. På golvet ligger redan en plastfilm utlagd (sånt lär man sig redan efter två avsnitt av Dexter på TV).

Lägger upp repet runt slangen i taket och drar i halv panik allt vad han orkar, Lisa dör.
Nu vaknar NB till, Lisa ser ut som en död flicka och det är i verkligheten inte alls så upphetsande som det var tänkt. Han tejpar över ansiktet för att slippa se det.

Nu är det full fokus på att fixa det han ställt till med så fort som möjligt.

Så han släpper ner Lisa på plasten och rullar in henne i den. Nu gäller det att snabbt få undan kroppen och få ett alibi. Kör bort henne och gömmer kroppen provisoriskt för att snabbt åka hem och låtsas som ingenting. Skypa och åka och handla borde ge fina alibin.

Sen kom det så mycket poliser och folk att det blev omöjligt att flytta kroppen från det provisoriska gömstället.

Nu är det bara neka som gäller.
2015-11-05, 22:47
Medlem
Okej det här är inte världens roligaste läsning, lite känsligt, men så här vittnade polisen som hittade Lisa i rättegången. Det här är taget från nlt:s liveuppdatering.

- Jag lyfte lite på klädhögen och där såg jag Lisa.
- Vi har sett bilder, kan du kort beskriva hur hon låg?
- Ja, hon satt med ryggen mot bakdelen av skåpet, lite snett, huvudet framåtlutat.
Vittnet fortsätter beskriva hur Lisa Holm låg i skåpet.
- Vi funderade länge innan vi påbörjade det här, hur vi skulle få ut kroppen. Vi beställde rättsläkare till platsen.
– Vi funderade mycket på hur vi skulle göra. Det var trångt i skåpet och vi insåg att det skulle vara besvärligt. Vi funderade på om vi skulle såga eller hur vi skulle göra
– Vi bestämde att göra ett försök att få ut Lisa för att minimera skador.
– Det var inte lätt. Vi var fyra stycken som fick hjälpas åt.
– Vi fick ta i allt vi kunde allihop.
2015-11-05, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
På bilden med skåpet hon hittades i. Hur fan fick han in liket där. Förstår att benen var i ett onaturligt läge. Knäckta bakåt?

Jag tycker offret kränks gång på gång. Inte nog med att han har ihjäl henne, han måste hänga upp henne och förnedra henne ytterligare med kläderna osv. Sen fortsätter det, hon måste tryckas in i ett trångt litet skåp. Han fortsätter med sitt aggressivt sjuka beteende även efter hennes död. Känns som han behållt henne som någon slags trofé, för särskilt undangömd var hon ju inte direkt.
2015-11-05, 22:49
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Varför är inte fiber-spår på kläder av intresse för polis och åklagare?
Borde inte den åtalade ha avsatt massor med fiber-spår om det gått till som polis och åklagare påstår?

Passar inte fiber-spår in i polisens och åklagarens hypotes?

Jag tror inte att de hittat några fibrer från bilens bagagerumsmatta iallafall. Kan det vara så att den tekniska bevisningen räknas som väldigt god och därför så finns det inte någon mening att påvisa fibrer... de kan ju ändå inte räknas som någon jättesäker metod i jämförelse med DNA. Det främsta beviset, bättre än DNA måste ju ändå fingeravtryck vara... går liksom inte att kontaminera, plantera eller skylla bort... om de sitter på rätt ställe förstås, och i det här fallet så skulle det vara på något som Lisa hade på sig.
2015-11-05, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jag tror du missar poängen med det GW säger. Om, vilket jag inte vet säkert men GW påstår, NB har bett IB och AB om alibi innan det är allmänt känt att en flicka är försvunnen så är det konstigt.

Oavsett om caféet stänger 18 och alla vet detta så är det vid den aktuella tidpunkten inte allmänt känt att ett brott har begåtts.

Det kan iofs vara så att NB bad din fru varenda dag att ljuga om tidpunkten han kom från jobbet, men det är ingen av de som bodde med NB som sagt något om detta i polisförhören.

Att ett brott har begåtts vet vid 19-tiden på söndagen endast GM samt eventuella vittnen till mordet. Om NB råkat bevittna mordet på Lisa, eller ser henne strax efteråt, så torde den normala reaktionen vara att ringa polis och ambulans. Detta gäller, enligt min mening, även om man är litauisk gästarbetare.

Vidare så borde NB, om han bara bevittnat det hela och inte var inblandad på något sätt samt låter bli att ringa 112 (tex pga lojalitet eller rädsla) rimligtvis uppvisa ett lite mer stressat beteende än han gör. Han är precis som vanligt och skajpar med morsan och åker till affären! Hade han råkat stövla in och bara hitta Lisa död i ladan så borde han ha fått en rejäl chock som jag tror skulle varit svår att dölja, särskilt om han också blivit hotad av den riktige GM.

Nu anser jag att bevisningen mot NB är solid och att han är skyldig till mord så ovanstående är bara ett försök att bemöta de alternativ som dyker upp i tråden.

Enligt FUP sid 1067, 1071, 1072, 1083 etc var det vid morgonkaffet den 8/6 som MGM första gången försökte tubba frun och brodern, …igår klockan sex var jag redan hemma
Vid den tidpunkten var försvinnandet allmänt känt, men inte mordet. Om den exakta tidpunkten var känd vet jag inte.
2015-11-05, 22:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry

Han lurade in henne i ladan, och väl utom synhåll från vägen så slängde han över ett rep runt halsen och drog in henne i slaktrummet. På golvet ligger redan en plastfilm utlagd (sånt lär man sig redan efter två avsnitt av Dexter på TV).

Lägger upp repet runt slangen i taket och drar i halv panik allt vad han orkar, Lisa dör.
Nu vaknar NB till, Lisa ser ut som en död flicka och det är i verkligheten inte alls så upphetsande som det var tänkt. Han tejpar över ansiktet för att slippa se det.

Så han släpper ner Lisa på plasten och rullar in henne i den. Nu gäller det att snabbt få undan kroppen och få ett alibi. Kör bort henne och gömmer kroppen provisoriskt för att snabbt åka hem och låtsas som ingenting. Skypa och åka och handla borde ge fina alibin.

Sen kom det så mycket poliser och folk att det blev omöjligt att flytta kroppen från det provisoriska gömstället.

Hur kunde två snören ligga kvar på golvet? Hamnade de under plasten? Varför lade han tillbaka tejpen? Hur klarade han friktionen av snöret mot röret? Hur kunde han dra i det smala snöret? Det måste ha skurit in i handflatorna. När började han att blöda?
2015-11-05, 22:54
Medlem
Trollsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Det talades om att benen var vikta så att hon låg som i en fosterställning fast med benen åt fel håll. Jag tror att det var i FUPen jag läste det, men det kan även vara i något förhör med den polisen som fann henne som jag har hört det. Jag får inte ihop det i mitt huvud dock. Behandlingen av kroppen gör dock att det måste räknas som försvårande eftersom det visats så lite respekt för den döde. Jag vet inte ens om man döms för griftefrid och mord eller om det är ihopbakat i samma brott.

Ja, det var ett troll i tråden som skrev att hon satt så i skåpet. Om alla såna puckon slutade skriva i dessa trådar så hade vi andra kunnat läsa hela trådar 😑🔫

Adam (heter han om jag inte minns fel) obducerade Lisa. Han sa att om likstelheten hade inträffat när mördaren skulle få in henne i skåpet så hade denne varit tvungen att bryta för att få in henne i skåpet.

Men hon satt ändå i en onaturlig vinkel. Inte jättekonstigt.

Snälla lär er söka i tråden.
2015-11-05, 22:55
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry

Notera också att de behövde fyra personer för att dra ut henne sen när de hittade henne. Tror definitivt det stora pådraget hade sin betydelse, men Nerijus hade säkert haft tid att kunna göra sig av med kroppen vid rätt tillfälle. Skulle vara sjukt om han kommit tillbaka till byssjan mellan att Lisa dödades och att han åkte fast för att göra sig av med kroppen. Sedan upptäcker han att den inte går att få ut. Platsen han placerade kroppen på är nog GM's största misstag i det här mordet.

Gällande hur och när hon dog exakt så är det nog inget vi någonsin kommer få svar på. Inte ens om Nerijus erkänner är det säkert att han själv vet det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in