Citat:
Ursprungligen postat av
Vastmanlanning
En tänkbar förklaring är att han inser att han kommer att bli ifrågasatt som utlänning och som snickare (sexualbrottslingar är ju oftast hanterverkare sager psykiatriker Långström) som dessutom arbetade i ladan, väldigt nära platsen där Lisa försvann.
GW säger att han måste ha känt till något som han inte kunde ha vetat men det håller jag inte med om. Alla visste att cafeet stängde 18:00 och därför vore det bra att varit hemma 18:00.
Litauerna var kanske osäkra på sina tider, vem är inte det och NB tyckte kanske att det var battre att de kunde svara lite säkrare än bara "jag vet inte riktigt".
Nu vet inte jag om det var så, han kanske ljög för att han var skyldig, vad vet jag , jag var inte där. Men jag tycker inte att detta på något sätt vare sig bevisar eller ens indikerar att han var skyldig. Under liknande omständigheter hade jag gjort exakt samma sak.
Jag tror du missar poängen med det GW säger. Om, vilket jag inte vet säkert men GW påstår, NB har bett IB och AB om alibi innan det är allmänt känt att en flicka är försvunnen så är det konstigt.
Oavsett om caféet stänger 18 och alla vet detta så är det vid den aktuella tidpunkten inte allmänt känt att ett brott har begåtts.
Det kan iofs vara så att NB bad din fru varenda dag att ljuga om tidpunkten han kom från jobbet, men det är ingen av de som bodde med NB som sagt något om detta i polisförhören.
Att ett brott har begåtts vet vid 19-tiden på söndagen endast GM samt eventuella vittnen till mordet. Om NB råkat bevittna mordet på Lisa, eller ser henne strax efteråt, så torde den normala reaktionen vara att ringa polis och ambulans. Detta gäller, enligt min mening, även om man är litauisk gästarbetare.
Vidare så borde NB, om han bara bevittnat det hela och inte var inblandad på något sätt samt låter bli att ringa 112 (tex pga lojalitet eller rädsla) rimligtvis uppvisa ett lite mer stressat beteende än han gör. Han är precis som vanligt och skajpar med morsan och åker till affären! Hade han råkat stövla in och bara hitta Lisa död i ladan så borde han ha fått en rejäl chock som jag tror skulle varit svår att dölja, särskilt om han också blivit hotad av den riktige GM.
Nu anser jag att bevisningen mot NB är solid och att han är skyldig till mord så ovanstående är bara ett försök att bemöta de alternativ som dyker upp i tråden.