2015-11-05, 21:29
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det fanns inget blod på det snöret.

Ja, DNA från båda ska det vara.
2015-11-05, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Forensikerns hund markerade sperma men missade(?) blod.

Först markerade den avföringen, därefter mjölkrummet .... ingen specialsökshund.

Forensikern? Detta var hunden till första polis på plats,
2015-11-05, 21:30
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Vi låter honom få leva i sin lilla lyckobubbla och i fred få fortsätta fantisera om unga, fasttejpade och bundna kvinnor - ett tag till. För jag är lugn och väl medveten om vad som kommer att vänta på honom i framtiden. Kanske inte här i Sverige, men i Litauen.
Ja det är en from förhoppning för det fall att han överlever tiden i fängelse och kommer ut i friheten en dag att han då söks upp och får det rättmätiga straffet.
Det sker inte ofta men i det här fallet så vete fan................
2015-11-05, 21:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, DNA från båda ska det vara.
Bra, då är vi överens om att det här är fel.
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Blodet på repen är färskt. Det är avsatt samtidigt som blodet på LH.
Det fanns inget färskt blod på repet, det fanns inget blod alls.
2015-11-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jmbstyle
[spoiler]

Klart han hinner... Många här på forumet tror på superhjältar och superbalter. Klar de hinner på en timmes tid: lura till sig en flicka, stänga av och ta sönder hennes mobil, tejpe hennes mun & näsa, klä av henne, hänga henne, sagga ner väggarna, lägga en korv i ladan, ta ner flickan, springa med den döda flickan 3km på sina axlar (alt. rulla in hennes kropp i byggplast och slänga in i bilen så inga dna från henne hittas), köra 3km bort ifrån dödsplatsen, trycka in hennes kropp i ett skåp, slänga på henne lite kläder, sprida ut hennes ägodelar runt om i området, dra tillbaka hem för att skypa med morsan och träffa upp frugan med rak ansikte utan att de misstänker något. Efter alla sina äventyr blir han ju självklart hungrig så han drar och köper sig en Billy's pizza.
Allt detta sker också på superbaltens arbetsplats för han är ju alldelles för lat, eventuellt för snål (bensinpengar) för att utföra brottet någon annanstans än där han jobbar.
Inte fan ska någon misstänka mig tänkte gästarbetaren som inte kan svenska, precis innan han gick till attack.
Nej du har alldelles rätt. Polisen och åklagaren gjorde ett utmärkt jobb utan några håll i utredningen.

Detta är precis det som gör att jag har lite svårt med att acceptera rakt av att NB är gm. Ett par saker bara:
ta på henne kläder behövdes nog inte, de var nog aldrig av.
han verkar inte behöva ta hänsyn till drivmedelskostnaderna, det får han av godsägaren som från början tankade åt honom men på senare tid har han börjat ta själv från godsets tank.

Jag är inte främmande för att han faktiskt är gm men isf tror jag att det finns flera stora hål i beskrivningen och att dessa då kan ställa till det med vissa av vittnesmålen.
2015-11-05, 21:35
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Det finns asså en MGM som avsätter blod, DNA överallt på flickans kläder, förutom på de mest intima klädesdelarna. Där finns istället MGM frus DNA... Han har asså alternativt kysst sin fru innan mordet, sparat hennes saliv, kräkt ur sin egen saliv och därefter hängt LH...
Mest sannolikt är att frugans DNA överförts via GM:s kläder, handskar, alt kökskniven. Frugan kan vid nåt tillfälle ha snorat och snörvlat på honom, gråtit. Han var ju tydligen inte särskilt snäll mot henne.
2015-11-05, 21:40
Medlem
ziracorns avatar
NB är skyldig som synden.
IB är skyddande av brottsling/medhjälp.
Stört omöjligt att hennes DNA finns på BO:s kropp, när inte NB:s finns där om hon inte är vetande.
2015-11-05, 21:41
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
En tänkbar förklaring är att han inser att han kommer att bli ifrågasatt som utlänning och som snickare (sexualbrottslingar är ju oftast hanterverkare sager psykiatriker Långström) som dessutom arbetade i ladan, väldigt nära platsen där Lisa försvann.

GW säger att han måste ha känt till något som han inte kunde ha vetat men det håller jag inte med om. Alla visste att cafeet stängde 18:00 och därför vore det bra att varit hemma 18:00.

Litauerna var kanske osäkra på sina tider, vem är inte det och NB tyckte kanske att det var battre att de kunde svara lite säkrare än bara "jag vet inte riktigt".

Nu vet inte jag om det var så, han kanske ljög för att han var skyldig, vad vet jag , jag var inte där. Men jag tycker inte att detta på något sätt vare sig bevisar eller ens indikerar att han var skyldig. Under liknande omständigheter hade jag gjort exakt samma sak.

Jag tror du missar poängen med det GW säger. Om, vilket jag inte vet säkert men GW påstår, NB har bett IB och AB om alibi innan det är allmänt känt att en flicka är försvunnen så är det konstigt.

Oavsett om caféet stänger 18 och alla vet detta så är det vid den aktuella tidpunkten inte allmänt känt att ett brott har begåtts.

Det kan iofs vara så att NB bad din fru varenda dag att ljuga om tidpunkten han kom från jobbet, men det är ingen av de som bodde med NB som sagt något om detta i polisförhören.

Att ett brott har begåtts vet vid 19-tiden på söndagen endast GM samt eventuella vittnen till mordet. Om NB råkat bevittna mordet på Lisa, eller ser henne strax efteråt, så torde den normala reaktionen vara att ringa polis och ambulans. Detta gäller, enligt min mening, även om man är litauisk gästarbetare.

Vidare så borde NB, om han bara bevittnat det hela och inte var inblandad på något sätt samt låter bli att ringa 112 (tex pga lojalitet eller rädsla) rimligtvis uppvisa ett lite mer stressat beteende än han gör. Han är precis som vanligt och skajpar med morsan och åker till affären! Hade han råkat stövla in och bara hitta Lisa död i ladan så borde han ha fått en rejäl chock som jag tror skulle varit svår att dölja, särskilt om han också blivit hotad av den riktige GM.

Nu anser jag att bevisningen mot NB är solid och att han är skyldig till mord så ovanstående är bara ett försök att bemöta de alternativ som dyker upp i tråden.
2015-11-05, 21:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vet inte hur jag ska göra det lättare för dig, vi försöker.

Nytt blod = Färskt blod.
Gammalt blod = Gammalt blod, något som har tvättats bort från kläder men som syns i uv-belysning.

Alltså om man letar efter blod i denna belysning på jakt efter DNA så kan man markera både nya och gamla blodfläckar (tvättade).

En blodbesudling för mig är just en blodbesudling, en upphöjd eller utsmetad droppe koagulerat blod, det är lätt att urskilja med blotta ögat. Vad jag ser på Lisas kläder ser ut att var gamla fläckar (byxan). Jackan ser också smutsig ut även där fram, smuts eller NB:s blod, kan det vara från golvet? Kan du utesluta det? det är ju utsmetat och har ingen form kvar av droppat blod? Även Lisas blod finns där på jackan och man kan undra var resten av spåren på golv är? Det där fram är inte undersökt och ingen uv-belyst bild visas och hade för mig gett svar på många frågor vad det gäller kläder och händelseförlopp.

Det är inte omöjligt att det är NB:s blod på jackan, det är heller inte omöjligt att det är en gammal blodfläck med smuts som ser ut som en blodbesudling med NB:s DNA, eller NB:s blod från golv (inte helt undersökt och ingen uv-bild visad). Det finns ju andra metoder att testa för blod och man kan ju alltid lägga prov under mikroskop. Jag vet inte vad som är gjort för att utesluta smuts på en gammal (tvättat) blodfläck som flaggat för blod. Dom fick väl i uppgift att ta prov for DNA i just den misstänkta fläcken som kallades blodbesudling. Så gör NFC några fler analyser av det som ser ut som blod för att bestämma blodgrupp och vem det tillhör förutom just DNA-testen (framför allt då mer DNA av olika människor hittas i samma blod)?

Kort, jag anser att DNA många gånger är osäkert, magin som löser alla fall och i många fall bidrar det starkt, men här som i stort sett enda bevis? Förr bestämmdes blodgrupp, man sökte noggrant efter fingeravtryck och fibrer, sökte motiv och kopplingar. I det här utredningen ser man inte mycket sådant och Lisa som offer anses vara ett slump. Enkelt, då slipper man det jobbet för man var fullt upptagen att jaga balter och det var kanske rätt. Det är troligt att NB är helt ensam skyldig om inte så har man gjort bort sig rejält. Om inte annat så har man lämnat luckor som gör att han kan gå fri i hovrätt.

Jag är ingen expert på detta, jag lär medan jag läser och skriver just nu. Har du bättre kunskap och information så langa gärna över länkar på det du tycker jag har fel på så kan jag lära vidare, och då lära rätt.
OK, så om jag fattar dig rätt så menar du att det skulle kunna finnas gamla blodfläckar på LHs kläder som:
a) skulle synas under UV-ljus och likande sökmetoder,
b) inte skulle innehålla användbart DNA som skulle visa sig vid profilering.
c) skulle kunna vara blandade med annat biologiskt material från NB innehållande dennes DNA.

Jag skall inte för ett ögonblick försöka hävda att jag har svaret på den frågan, men Hamilkar kan nog bidra med sin expertis. Däremot ställer jag mig mycket skeptisk till att NFC skulle missta sig upprepade gånger och tro att de blodbesudlingar de hittat var färska medan de i själva verket var gamla (tvättade?) fläckar.

När man på exv. FUP s.544 skriver att man påvisat blod, och att "blodet/DNA:t kommer från NB" (grad +4) så utgår jag från att man är säker på att DNA-profilen härrör just från blodceller. Det är ju faktiskt vad man skriver.
2015-11-05, 21:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Först markerade den avföringen, därefter mjölkrummet .... ingen specialsökshund.

Forensikern? Detta var hunden till första polis på plats,
Enligt FUP var det fem forensiker och en kriminalsökhund. Att hunden skulla ha markerat bajset är nog ett påhitt i tråden.
2015-11-05, 21:44
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Mest sannolikt är att frugans DNA överförts via GM:s kläder, handskar, alt kökskniven. Frugan kan vid nåt tillfälle ha snorat och snörvlat på honom, gråtit. Han var ju tydligen inte särskilt snäll mot henne.
Så nu är det populärt med kläder som DNA-kontaminering, helt plötsligt. Det var det ju inte för nåra dar sen. Chezzus...
2015-11-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är felaktigt och man har i sitt vittnesmål som expert uttalat sig om hur blodet har avsatts på Lisas kläder. Det handlar alltså inte om gamla fläckar utan i så fall ska någon gått och duttat med ett provrör med blod. Vad du sen anser eller får för dig är en helt annan sak än vad det här handlar om. Det gäller även det experiment som man försökt sig på själv med att blöta ner en blodfläck för att sedan trycka det mot en tygbit. Det är inte heller korrekt bild av det som finns på Lisas kläder i detta fallet.
Det är möjligt att du har rätt då en expert som jobbar för polisen troligen har rätt. Gamla blodfläckar kan alltså inte överföras till ett tyg på ett trovärdigt sätt, mängd uppsugen avgör kanske. Jag tycker fläckarna ser intetsägande ut då dom verkar kraftig utsmetade. Det är inte mycket mer man kan göra åt det, upplösningen på bilderna är egentligen för dåliga för att se hur fläckarna ser ut. Det finns heller inga bilder i uv-ljus (eller annan ljus om det nu är annan test) som gör att man kan dra några andra slutsatser. Närbilden på byxliningens fläckar ser i alla fall inte ut som en förväntad blodbesudling.

Hur är det då med två eller fleras DNA i blod, kan man avgöra via DNA vems eller vilkas blod det ursprungligen var. Jag har svårt att tro att dom kan se celltyp i dessa DNA prov. Testar dom blodet separat eftersom dom kan skriva vem det kommer ifrån?

Man får lära mer och återkomma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in