2015-11-05, 19:54
Medlem
Ålens avatar
Ni som hela tiden säger emot Babianen, räkna ni er själva till överklassen eller är ni bara insatta i ämnet?
Citera
2015-11-05, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Ja jag håller med om allt du säger.

2) Det som jag ville säga är att det inte är en "bara för överklassen" grej att jaga i Sverige som det är i en del andra länder. Man kan vara både arbetarklass och medelklass och jaga precis som du säger.

1) Svara på mina argument,

hur vill du förklara det här?

2) Tror du att någon orkar vara formell hela tiden speciellt mot människor som man träffar ofta? Ska man gå runt och kalla folk för "herr geve" i flera år bara för att?

Svaret blir då att gåslevern är godast som paté och därtill ett lagom sött fruktigt vitt vin.
Citera
2015-11-05, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Ni som hela tiden säger emot Babianen, räkna ni er själva till överklassen eller är ni bara insatta i ämnet?

Jag är bara här för att lära mig allt om horhusets historia och leverne, vilket Babianen besitter enorm kunskap inom.
Citera
2015-11-05, 20:17
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Porr är den nya överklassporten.

Det är väl typ golf, som idag kreti och pleti sysslar med, snarare än jakt som överklassen övergett.

När det gäller jakt. Vad jagar överklassen helst? Hagelbössa är ju lite mer elegant så där medans älgstudsare verkar mer macho arbetarklass. Sveriges överklass vill väl gärna vara engelsk, och i England som bekant finns ju inte djurens konung.

1) Överklass människor sysslar med det som de gillar. Om du vill jaga då jagar du, om du inte vill jaga då gör du något annat. Det är inte så att när jakt-säsongen börjar åker alla i överklassen ut till sina gods, tar ut sina hästar och räv-hundar, går på jakt med kungen.

2) Jag känner ingen överklass person som jagar så jag kan inte svara på det.

3) Jag var barn under golf och tennis eran så jag kan inte säga om golf någonsin har varit en överklass sport. Mina vänner sysslade med saker som basket, volleyboll, segling, skogsvandring, simmning, du kan se att det finns allt möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Jag är bara här för att lära mig allt om horhusets historia och leverne, vilket Babianen besitter enorm kunskap inom.

You know what they say en hora är någon som ligger med alla utom dig.
Citera
2015-11-05, 20:47
Medlem
Merwinnas avatar
[quote=Babianen|55288941]1) Vad menar du med "den nyblivna, nyrika överklassen"? Menar du fattiga människor som har fått pengar och låtsas vara överklass?

2) Det är exakt 0 personer i överklassen som bryr sig om adel och kungar. Du kan vara kejsare av det galaktiska imperiet det är ingen som kommer att tänka på det.

3) Tror du att någon idag går runt och är en "adelsman"? Lever du på en annan planet?

4) I överklassen är det tabu att döma folk. Om en kvinna vill knulla runt med somalier och white trash då kommer ingen att bry sig eller döma henne för det.

Men sluta nu. Du tror inte att Mrs Eva O'Neill har kämpat som ett djur för att först gifta och skilja sig till pengar från fyra olika rika män, och sedan gifta in sina ena dotter med en brittisk godsägare, sin andra dotter med en österrikisk adelsman, och sin son med en svensk prinsessa..? Alltihop har bara skett av en slump, eller..?
Citera
2015-11-05, 21:03
Medlem
Ålens avatar
[quote=Merwinna|55289924]
Citat:
1) Vad menar du med "den nyblivna, nyrika överklassen"? Menar du fattiga människor som har fått pengar och låtsas vara överklass?

2) Det är exakt 0 personer i överklassen som bryr sig om adel och kungar. Du kan vara kejsare av det galaktiska imperiet det är ingen som kommer att tänka på det.

3) Tror du att någon idag går runt och är en "adelsman"? Lever du på en annan planet?

4) I överklassen är det tabu att döma folk. Om en kvinna vill knulla runt med somalier och white trash då kommer ingen att bry sig eller döma henne för det.

Men sluta nu. Du tror inte att Mrs Eva O'Neill har kämpat som ett djur för att först gifta och skilja sig till pengar från fyra olika rika män, och sedan gifta in sina ena dotter med en brittisk godsägare, sin andra dotter med en österrikisk adelsman, och sin son med en svensk prinsessa..? Alltihop har bara skett av en slump, eller..?

Man kan tycka det där med titlar är larv, men det hela handlar om överlevnad antar jag. Utan att bry sig om detta hade överklassen till slut sakta men säkert bara blivit en del av övriga samhället. Att kungabarnen gifter sig med icke kungliga är början på undergången för deras del. Kortsiktigt är det givetvis bra att hänga med och verka moderna, men på lång sikt kommer det vara förödande. Hur rojalister tillåter detta är intressant. Synen på kärlek, att man tar den man vill ha och inte följer traditioner, är nog något av det revolutionära man kan tänka sig som bara ställa till oreda för de som vill upprätthålla någon form av aristokrati.
Senast redigerad av Ålen 2015-11-05 kl. 21:07.
Citera
2015-11-05, 21:07
Medlem
Merwinnas avatar
[quote=Ålen|55290161]
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Man kan tycka det där med titlar är larv, men det hela handlar om överlevnad antar jag. Utan att bry sig om detta hade överklassen till slut sakta men säkert bara blivit en del av övriga samhället. Att kungabarnen gifter sig med icke kungliga är början på undergången.

Ja alltså, hade det inte funnits något som var finare, så hade det ju inte heller funnits något att kämpa för... Då hade alla kunnat ligga på stranden och dricka öl. Och låta sina döttrar göra du-vet-vad med luffare och tattare!
Citera
2015-11-05, 21:10
Medlem
Babianens avatar
Jag vill skriva ett inlägg om adel och UK för att folk verkar ha en fetish för det.

1) Man är överklass om man har pengar + passar in i överklassen.

2) Man är inte automatiskt överklass bara för att man är adlig. En del adliga människor är överklass, en del adliga människor är underklass.

3) De flesta i överklassen är inte adliga, men det finns så klart de som är det. Det spelar ingen roll inom överklassen om man är adlig eller inte.

4) Om man inte har pengar men passar in då får man vara med ändå ingen bryr sig om att personen inte överklass.

5) Det är inte svårare än så att umgås med överklassen. Alla som säger att man måste vara greve och bo i ett slott är wannabes som hittar på.

6) I UK är folk besatta av adel och klass-skillnader. Det är en brittisk grej som inte gäller någon annan stans. Så när ni ser brittiska lorder på TV betyder det inte att det fungerar likadant utanför UK.

Citat:

Men vad är så speciellt med att vara en brittisk man som äger ett gods, en österrikisk man med en adels-titel, eller en svensk kvinna med en prinsess-titel? Du kan också köpa ett brittiskt gods och kalla dig för kung imorgon, ingen kommer att bry sig men folk kommer att tycka att du är konstig.
Citera
2015-11-05, 21:12
Medlem
Ålens avatar
[quote=Merwinna|55290219]
Citat:

Ja alltså, hade det inte funnits något som var finare, så hade det ju inte heller funnits något att kämpa för... Då hade alla kunnat ligga på stranden och dricka öl. Och låta sina döttrar göra du-vet-vad med luffare och tattare!

Ja, något sånt. Väljer du inte samma skrot och korn som du själv förändrar du gången för det sociala arvet framåt, detta gäller ju både uppåt och nedåt. Att Victoria gifte sig Daniel kan tyckas harmlöst på kort sikt, men får det fortsätta kommer det sociala arvet gå nedåt.
Citera
2015-11-05, 21:27
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Man kan tycka det där med titlar är larv, men det hela handlar om överlevnad antar jag. Utan att bry sig om detta hade överklassen till slut sakta men säkert bara blivit en del av övriga samhället. Att kungabarnen gifter sig med icke kungliga är början på undergången för deras del. Kortsiktigt är det givetvis bra att hänga med och verka moderna, men på lång sikt kommer det vara förödande. Hur rojalister tillåter detta är intressant. Synen på kärlek, att man tar den man vill ha och inte följer traditioner, är nog något av det revolutionära man kan tänka sig som bara ställa till oreda för de som vill upprätthålla någon form av aristokrati.

1) Jag kan inte säga något om hur adel funkar för jag har 0 koll på det. Men inom den "icke-adliga överklassen" har folk alltid gift sig med folk från underklassen och ingen tycker att det är konstigt. Det skulle vara 100 gånger konstigare om någon insisterade på att bara gifta sig med en överklass person.

2) Om kungabarnen har pengar + passar in i överklassen så kan de gifta sig med somalier från Rinkeby de kommer att vara överklass ändå. Till exempel det är inte helt ovanligt att vita överklass människor gifter sig med icke vita underklass människor tror du att någon bryr sig? Alla i överklassen gör som de vill och ingen har rätt att döma dem för det.

3) Inom överklassen är traditionen att alla gör precis vad de vill. Det finns inga måsten annars skulle det suga att vara överklass.

4) Men vem tror du orkar "upprätthålla en aristokrati"? Gör det själv om du är intresserad.
Citera
2015-11-05, 21:28
Medlem
Citat:
Jag vill skriva ett inlägg om adel och UK för att folk verkar ha en fetish för det.

Men vad är så speciellt med att vara en brittisk man som äger ett gods, en österrikisk man med en adels-titel, eller en svensk kvinna med en prinsess-titel? Du kan också köpa ett brittiskt gods och kalla dig för kung imorgon, ingen kommer att bry sig men folk kommer att tycka att du är konstig.

Snälla, kan inte du köpa ett brittisk gods imorgon samt lägga upp en bild på dig och godset samt avtal på ditt nya flådiga instagram-konto. Bara för att visa hur lätt det är. Ok?
Citera
2015-11-05, 21:31
Medlem
[quote=Ålen|55290307]
Citat:

Ja, något sånt. Väljer du inte samma skrot och korn som du själv förändrar du gången för det sociala arvet framåt, detta gäller ju både uppåt och nedåt. Att Victoria gifte sig Daniel kan tyckas harmlöst på kort sikt, men får det fortsätta kommer det sociala arvet gå nedåt.

Det är just därför den riktiga överklassen är konservativ och har sin historia i blodet. Man fostras och driver vidare traditioner för generation för generation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in