2015-11-05, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Skadorna på moppen är dokumenterade och verifierade långt innan denna kväll

Det var den andra tjejen som oxå åkte moppe de såg,därför inga mer utredningar i det fallet

Jag tror att också du förstår vikten av att skadorna utreds. Du tycks dock inte vilja att det utreds.

Den andra tjejen som åkte moped färdades norrut, hon sågs av en annan person.
2015-11-05, 20:29
Medlem
Grandiosos avatar
Advokatens frenetiska bestyr i domstolen för att få sin klient friad har ju diverse
kommentatorer i media riktat uppmärksamheten på och hennes pajaskonster tyckte ju
en sån som LGWP mera hörde hemma i ett amerikanskt rättegångsdrama på tv än i en
svensk domstol anno 2015. Nog kan man ha skäl att misstänka att damen ifråga avlagt
ett och annat besök i denna livaktiga tråd för att hämta "inspiration" eller har somliga
ihärdiga figurer av den alternativa sorten legat på med snillrika uppslag mailvägen eller
rentav telefonledes...
Hur som helst har onekligen den kvinnliga advokaten som gavs det otacksamma uppdraget
att försvara denne mordåtalade gästarbetare från Litauen ansträngt sig över hövan för
sin klients skull och etiken och måttligheten fick stundtals stryka på foten där det drogs fram i
denna grymt hopplösa kamp att få vederbörande att framstå som oskyldig eller så att
det åtminstone skapades ett visst rimligt tvivel kring dennes skuld.
Oförskräckt och något desperat viftades det åt alla håll och kanter närmast.
Det viftades ända in på den åtalades broder medan cirkusen pågick dessa medialt mycket
uppmärksammade dagar då hösten kopplat sitt beslutsamma grepp om nationen.
Hur det nu än viftades energiskt så viftades det förgäves; skulden låg kvar där den legat
från början och inte ett dyft hade tvivel åstadkommits i denna centrala fråga.
Om oklarhet möjligen finnes på någon punkt så handlar det då om det bedrivits några
ansträngningar från den frisläppta duon i gästarbetarhemmet som är i nivå med
att aktivt skydda en brottsling. Därom får vi nog aldrig säkert besked.

Ja, advokat Inger Rönnbäck gjorde förvisso sitt bästa och lite därtill för sin envist tigande
klients räkning.
Vilken dag som helst skulle hon nog kunna få provspela inför en roll "over there"; hon har
ju de rätta takterna har vi fått se klart och tydligt.

En grej till som jag observerade under framfarten var att hon närmast genomgående
talade om Lisa som "flickan". Till skillnad från åklagaren och målsägarbiträdet som
talade om Lisa som just Lisa.
Medvetet gjort eller inte så kan man lätt få intrycket av att det var ett sätt att distansera
sig från offret genom att benämna Lisa som "flickan".
Jag hade redan tidigare intrycket av en rätt känslokall person och det intrycket har nu
förstärkts.
Någon skrev tidigare att NB och IR förtjänade varandra. Kanske inte så dumt tänkt det där
faktiskt.
2015-11-05, 20:30
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Den frågan kan inte en snorunge som inte har några barn själv besvara.
Varje normal förälder hade agerat som pappan i det här fallet har agerat.

Själv hade jag nog försökt skjuta fanskapet för mitt liv är ju ändå inget värt efter det min dotter har blivit utsatt för. Så bestialiskt så orden fattas...
Ditt liv kommer visst vara värt att leva... särskilt om du har ett barn till som du skall vara far till. Jag håller såklart med att man skulle vilja ha ihjäl fanstyget med sina bara händer, och det skulle jag nog kunna tänka mig att ha, även om det inte var min dotter som han så sadistiskt hade tagit av daga.

Min okontrollerbara sida skulle ha tagit chansen vid vallningen ute vid cafeet, men tyvärr så är man ju så jävla uppbunden av förpliktelser i det här tillrättalagda samhället... tyvärr så har jag ansvar för andra människor än mig själv, vilket jag antar att de flesta utav oss har... tyvärr. Vi får sätta vår tilltro till rättssystemet och hoppas att den enda myndigheten som får stänga in förbrytare bakom lås och bom, gör det ordentligt, jag hoppas på livstid.
2015-11-05, 20:31
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Jag tror att också du förstår vikten av att skadorna utreds. Du tycks dock inte vilja att det utreds.

Den andra tjejen som åkte moped färdades norrut, hon sågs av en annan person.
Lisa for omkull med moppen vid ett tidigare tillfälle. Vad ska utredas, menar du?
2015-11-05, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varsågod.
IB gå hemifrån kl 09 och kommer hem kl 14

NB påstår han var hemma och sov fram till kl 14

AB om söndag fm

Litauernas bil har iakttagits. Från Martorphållet:

Litauernas bil har iakttagits. Gum gård:

Lisas resväg till cafét förbi litauernas hus (1.1 km):

Lisa passerade litauernas bostad

Ja. Jag tror att NB precis som vanligt satt på sin trappa och rökte, troligen väckt när IB gått upp och går upp och tar sig ett bloss. Helt enligt sedvanliga rutiner.
Lisa lär ha passerat där nånstans 9.20 och NB:s bil ses sen vid Gum gård kommande från Blombergshållet på fm och sen ses den även komma från Martorphållet vid 10-10.30.

Det ger mig fan att äcklet åkte efter henne och spanade vart hon tog vägen. Vore identiskt samma tillvägagångssätt som dagen innan, men vis av erfarenhet väljer han ett annat sätt. Pappan:

NB kan ha vädjat till Lisas empati för att vinna hennes förtroende.

Jag har varit inne på den linjen att han har sett henne på morgonen när hon åker till jobbet, det är definitivt inte en vanlighet att en ung tjej på moppe passerar Blomberg. För offret var det första gången på väg till sommarjobbet. Hans nyfikenhet har startat och kan ju knappast vara svårt att höra där mopedljudet upphör bara några hundra meter bort från Blomberg.

Kan ha åkt förbi stället för att kolla och då börjar det snurra i knoppen på NB. Jobbet t.ex. på GUM kan inte tagit 1-1,5 timmar när t.o.m. brodern säger det tar max 20 minuter. Ser man sen till hur reparationen är gjord så tar det fem minuter även för en lärling.
2015-11-05, 20:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag står fast vid att det klokaste för GM i den uppkomna situationen, med MP, militär och fans moster i krokarna, hade varit att tända eld på byssjan. Även om han hade åkt fast för det hade det ju bundit honom mindre till brottet än de blodspår med DNA som nu hittades.
Med ett par liter bensin i dunk (-ar?) framför skåpet hade det väl knappast blivit något DNA kvar att få profil från, eller?
Hade det varit diesel i stället för bensin hade det räckt att hälla det över kroppen utan att ena tutta futt på det. Det lärde oss en viss Toni Alldén. De var ingen rättsgenetiker som visste det innan.
2015-11-05, 20:33
Medlem
T34Panzers avatar
Nu när vi vet att hon tagits ur skåpet i Bysskjan (det är trångt med 4 1 kropppersoner så tror jag hon placerats utanför i väntan på transport. De kan ju knappast ha baxat ut henne, 4 personer, ur den trånga Byssjsn raka vägen ut i en transport.

Jag tycker fortfarande att det ser ut som en liggande person (bakom stolpen) med halsen sträckt. Vi ver ju att de tog av kläder och tejp på platsen. De 4 teknikerna verkar väldigt fokuserade, mer intresserat betraktande än för ett ev fotspår, där i mörkret...

https://minfil.org/W3Jdj0b1bf/Martorp_2.png
Senast redigerad av T34Panzer 2015-11-05 kl. 20:42.
2015-11-05, 20:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så det räcker inte med ett åklagarbiträde, åklagaren behöver två. Det är ofta så att målsägande är övertygade om misstänkts skuld, rent önsketänkande, och det kan påverka hans agerande. Om bevisningen är så stark borde han låta rättsprocessen ha sin vanliga gång.
Sluta yra, Vi har redan haft diskussionen om målsägarbiträden, tillsättning vid vissa brott och vad familjen väljer:

Detta är deras önskan, din fjant.
2015-11-05, 20:34
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Aha, ja självklart Mats Alm, borde ha kommit på det själv
Fast Mats Alm hade ju relation till offret o Kunde förklara dna
2015-11-05, 20:34
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Jag tror handsken ramlade ur fickan i hennes rosa jacka i strid i ladan, den andra handsken satt i fickan på jackan i rishögen
Var har du läst det? Så står det inte i fup.
2015-11-05, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Den frågan kan inte en snorunge som inte har några barn själv besvara.
Varje normal förälder hade agerat som pappan i det här fallet har agerat.

Själv hade jag nog försökt skjuta fanskapet för mitt liv är ju ändå inget värt efter det min dotter har blivit utsatt för. Så bestialiskt så orden fattas...

Precis. Om inte föräldrarna agerat så snabbt hade LH kanske aldrig hittats över huvud taget. All heder till dom!

Jag hoppas och tror att brittisk, littauisk och svensk polis undersöker unga tjejer som "försvunnit" i områden där NB rört sig.

LH hade kunnat vara ett mystiskt försvinnande OM det inte var pga ansvarstagande föräldrar.

En skicklig FU och bra polisarbete har också resulterat i en exemplarisk FUP.

Som de flesta inser om man inte är helt blind pga att foliehatten är så djupt nedtryckt så man varken ser eller hör och dessutom har en intellektuellt begränsad förmåga.
2015-11-05, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om NB endast säger typ "jag vet inte", "jag vet verkligen ingenting" ... spelar det då någon roll hur många timmars förhör det är om hans utsaga inte förändrar sig alls. Vid vilket valfritt ögonblick som helst hade han kunnat tillföra utredningen något och fått all uppmärksamhet samt ytterligare tid. Gör NB det? Nej.
Jo det spelar stor roll hur han översätter! Och om gärningsmannen har haft flera timmars förhör så är han ju sjukt trött på att svara de stämplar honom redan innan! Det spelar stor roll vilken del av förhöret dem tar med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in