2015-11-05, 20:07
Medlem
Dessutom misstänker jag att pappan kan vara en av flera som driver opinion för åklagaren i den här tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Ja, pappans uppträdande i rätten är intressant. Liksom hans till-fullo engagemang i Blomberg under veckan. Pappans tycks vilja kontrollera vad som händer under veckan i Blomberg, såväl dag som natt. Av någon anledning.

Pappan är aktiv under rättegången, han är engagerad, han är också redan i början av förhandlingen övertygad om den åtalades skuld och agerar därefter, utan att han ens har hört den åtalade/vittnen/sakkunniga/försvarsadvokaten mm. Han ifrågasätter inte polisens och åklagarens alla brister/oegentligheter i utredningen. Pappan tycks intresserad av att den åtalade döms. Av någon anledning. Pappan tycks nöjd med den bristande objektiviteten i utredningen och polisens och åklagarens osannolika hypotes. Varför då?

Pappan har valt en suspekt sexualbrottsadvokat till målsägarbiträde.

Pappan uppträder inte som en målsägande med andra ord. Detta agerande känns alltför välbekant.
2015-11-05, 20:08
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vet inte hur jag ska göra det lättare för dig, vi försöker.

Nytt blod = Färskt blod.
Gammalt blod = Gammalt blod, något som har tvättats bort från kläder men som syns i uv-belysning.

Alltså om man letar efter blod i denna belysning på jakt efter DNA så kan man markera både nya och gamla blodfläckar (tvättade).

En blodbesudling för mig är just en blodbesudling, en upphöjd eller utsmetad droppe koagulerat blod, det är lätt att urskilja med blotta ögat.

Det är felaktigt och man har i sitt vittnesmål som expert uttalat sig om hur blodet har avsatts på Lisas kläder. Det handlar alltså inte om gamla fläckar utan i så fall ska någon gått och duttat med ett provrör med blod. Vad du sen anser eller får för dig är en helt annan sak än vad det här handlar om. Det gäller även det experiment som man försökt sig på själv med att blöta ner en blodfläck för att sedan trycka det mot en tygbit. Det är inte heller korrekt bild av det som finns på Lisas kläder i detta fallet.
2015-11-05, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Visst. Man kan inte heller vara säker på vilken innebörd någon lägger i orden, men traditionellt förknippas väl kokerska med matlagning i storkök, medan kock förknippas med restaurang och lite mera sofistikerad yrkesutövning. Hur som helst uppfattar jag hennes situation som att hon ville komma efter till Sverige och fick ta det påhugg som erbjöds. Hon städade och hjälpte till på olika sätt på Martorp också, så hon var nog beredd på sysslor inom ett brett spektrum av okvalificerade tjänster.

Och så verkar det mest som om IB arbetade svart med diverse på "godset" eller vad då "hjäpte till"... 😉
2015-11-05, 20:11
Medlem
Angående skadorna på mopeden.
Är det nån som kan säga hur sådana skador uppkommer?

Polisen utreder inte hur och när skadorna uppkommit.

I FUP (s. 19) står att sista uppgiften om LH:s mobil är kl 18:39 från mast i riktning mot Blombergs säteri.

Anders som sett en moped köra söderut är inte hörd.

Så skadorna på mopeden är viktiga att utreda.
2015-11-05, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Tycker att det är förlite matrial från förhöret med nb han har ju haft 4 timmars förhör. Och borde inte tolkens uttalanden vara med i fupen?

Tolken ska vara som en icke existerande person, i fupen står ju ibland att tolken frågar om något, men en tolk som jobbar bra ska inte märkas.
2015-11-05, 20:14
Medlem
Citat:
Ja, pappans uppträdande i rätten är intressant. Liksom hans till-fullo engagemang i Blomberg under veckan. Pappans tycks vilja kontrollera vad som händer under veckan i Blomberg, såväl dag som natt. Av någon anledning.

Pappan är aktiv under rättegången, han är engagerad, han är också redan i början av förhandlingen övertygad om den åtalades skuld och agerar därefter, utan att han ens har hört den åtalade/vittnen/sakkunniga/försvarsadvokaten mm. Han ifrågasätter inte polisens och åklagarens alla brister/oegentligheter i utredningen. Pappan tycks intresserad av att den åtalade döms. Av någon anledning. Pappan tycks nöjd med den bristande objektiviteten i utredningen och polisens och åklagarens osannolika hypotes. Varför då?

Pappan uppträder inte som en målsägande med andra ord. Detta agerande känns alltför välbekant.
Engagemanget var både rimligt och beundransvärt, dessutom bra för honom själv känslomässigt.

Hans aktivitet under rättegången var en del i hans roll som målsägare. Bra att han orkade.

Hans uppfattning om skuld är väl knappast dokumenterad. Om han var övertygad om MGM:s skuld, så var han inte precis ensam. Som målsägare är han part i målet och har inga objektivitetskrav på sig. Han hade alldeles säkert inte ens tittat i FUP, däremot lyssnat på målsägarbiträdet (det var ju som rådgivare denne skulle bistå bl a) och denne var nog övertygad om skuld, baserat på sin erfarenhet och på studiet av FUP.

Utfallet talar för att det var ett klokt val av målsägarbiträde. Biträdet har säkert haft en inte bara professionellt nyttig funktion utan säkert också bidragit till familjens sinnesro.

Pappan uppträder som målsägande och gör det samlat, redigt och beundransvärt.

Sammanfattningsvis kan den insinuanta karakteristiken av pappan klassas som lögnaktigt och ärerörigt. Förtal med andra ord.
2015-11-05, 20:15
Medlem
Citat:

Ja varför agerar han på detta viset? För honom spelar det tydligen ingen roll, vem som döms! Tycker han ev vill ha makt, det ingår ju i hans jobb att ha det!
Tycker också, att pappan, borde vilja ha fram sanningen? ELLER? han verkar inte inntreserad av att rätt man döms! Tycker att det begått en hel del fel i denna utredning, tror att vissa saker har mörkats! jag vet inte om NB är skyldig? men är han det, så ska han ha sitt straff!

Sen om han nu blir dömd NB, så kan ni räkna med att journalister kommer att gräva långt ner i detta fallet! Detta är min tro i detta!
2015-11-05, 20:15
Medlem
Citat:

I FUP (s. 19) står att sista uppgiften om LH:s mobil är kl 18:39 från mast i riktning mot Blombergs säteri.

Skadorna på moppen är dokumenterade och verifierade långt innan denna kväll

Det var den andra tjejen som oxå åkte moppe de såg,därför inga mer utredningar i det fallet
2015-11-05, 20:16
Medlem
Timeouts avatar
Citat:

Är du en fullständig idiot eller???
Hade det varit min dotter eller barnbarn hade dom fått släpa bort mig med våld från platsen där hon kunde ha försvunnit. Vilken förälder som helst hade varit med och sökt tills dom stupade!
Hade det varit min dotter och jag hade läst fupen så hade jag också med bestämdhet varit övertygad om hans skuld!!!
Vi som är friska i huvudet är nämligen av den åsikten att bevis är bevis och inget annat!

Gå och läs dina läxor nu och lägg ner dina sjuka spekulationer.
Senast redigerad av Timeout 2015-11-05 kl. 20:24.
2015-11-05, 20:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Om det nu finns fler gärningsmän så är det inte intressant heller?
Hur skulle han hunnit med allting på den lilla tid han hade till sitt förfogande?

Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Jag har också problem med en del av sakerna som inte riktigt går hem hos mig.
Tex, även om DNA:t finns så är det INGENTING som säger HUR det har kommit dit. Inte ens NÄR. Det är i mina ögon ALLDELES för många lösa trådar i det här fallet.

Blodspåren och annat i bevisningen i fallet visar tydligt att ingen annan har avsatt spår på LH. Endast NB. Finns ingen medhjälpare eller alternativ GM

En timme räcker gott och väl till att utföra det. Inga problem.

Så här ligger det till....

1. Blodet som annan person har avsatt på LH var färskt när det avsattes på henne.

2. Det är alltså inte NBs blod från gammal skada som LH kommit i kontakt med.

3. Blodet är avsatt på sådant sätt att det med 100% säkerhet har avsatts på LH under det brott som har begåtts mot henne.

4. Det är NBs blod.

Det är solklart. Åklagaren och polisen har gjort ett utmärkt arbete med FUP.

Och där sitter kräket och "har ingen aning om hur det kan komma sig?".
2015-11-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Dessutom misstänker jag att pappan kan vara en av flera som driver opinion för åklagaren i den här tråden.

Det kan nog tänkas finnas flera militärer som driver opinion här, ja.

Om pappan är GM så finns det nog flera militärer som kan tänkas ha gjort sig skyldiga till skyddande av brottsling.

Det är en global struktur att polis och militär hotar dom som vill synliggöra/avslöja polisers och militärers egna brott. Händer alltså överallt i världen. Det hoppas vi inte sker i detta fall om så skulle vara fallet, det skulle vara allvarligt.
2015-11-05, 20:20
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Hon har kört omkull vid tidigare tillfälle, vilket SH bekräftar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in