2015-11-05, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Alla människor idag har det bättre än den rikaste över-klass personen för 200 år sen. Om ni åkte 200 år tillbaka i tiden skulle ni då skryta om typ era kläder, eran lägenhet, eran dator, era resor och så vidare? Eller skulle ni tycka att kläder, lägenhet, dator, resor inte är så märkvärdigt?

Jag kan inte hålla mig borta.

Man blir smått chockad av dig. Har du ens vidrört en historiebok eller varit utanför din enrummare?
Har du inte sett slotten som byggdes på 1800-talet och alla gods? Tror du dom kostade lika mycket som en laptop?
Citera
2015-11-05, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Men kanske vore för skrytigt med blogg på ämnet. Överklassen vill ju inte vara för mer eller förhäva sig, i alla fall är det vad de hela tiden vill tuta i mindre lyckligt lottade. Bättre då kanske att skryta och ha sig anonymt över nätet istället.

Hängde en del överklass när jag jobba som skogsarbetare. De babblade så mycket om att de inte var förmer än andra och som vilka som helst och hur jordnära man var. Ja, och? Ska jag tro annat? Alltså, det blir ju bara ett skryt till slut och inget annat om man hela tiden bara vill frambringa hur jävla jordnära man är. Jag tror de driver med oss helt enkelt. Dags och se igenom detta, tycker jag.

För att koppla samman det där med längd dom andra pratade om och angående det att inte skryta. Så är hälsosam livsstil och låg profil (ödmjuk) en följdeffekt av att vara överklass. Det är inte så att man blir överklass bara för att man är smal och ödmjuk, som vissa apor verkar tro.

Överklass är något svårt att uppnå, det krävs inte bara förmögenhet utan också en viss livsstil och beteende som inte många klarar av att uppnå. Epitet överklass växte fram för att vissa (få) personer var väldigt rika och kunde bekosta sig att leva lyxigt, fast med klass och stil. Bara för att man är rik betyder det inte automatiskt att man spenderar sin förmögenhet med klass, överklassen är den lilla grädda som förmår en viss livsstil de flesta andra inte klarar av. Det är inte som apan tror att vara överklass är någon man själv känner bara för att man har en bra dag eller pengar.
Citera
2015-11-05, 15:04
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Beror på vad man menar med komplex. Ja, jag kanske har lite smått klasskomplex, jag kan erkänna det. Det är dock inget som påverkar mig i någon negativ riktning och är på en harmlös nivå. Det är inte så att jag dör för att jag inte fötts in i överklassen precis. Mitt liv kretsar knappast kring sådan bryderier, även om jag kan erkänna att det vore lite sexigt att känna att man tillhörde nån fin uradlig gammal släkt typ Lewenhaupt.

Gå och presentera dig som över-klass för folk som du inte känner och se hur länge det är roligt.

Citat:
Har du klasskomplex? Det man ser i andra är ju ofta också hur man ser på sig själv. Men nej, du tillhör ju överklassen. Ni sysslar ju inte med sånt som att ha komplex.

Jag brukar störa mig på under-klassen för att de är så trashiga men jag är ändå trevlig mot dem. Jag vet inte om det räknas som klass-komplex.

Citat:
Ser fram emot detta instagramkonto. Häng ut dig själv ordentligt nu samtidigt som du visar att du inte är skrytig ett dugg. Ska bli intressant och se hur du ska lyckas med det konststycket.

Jag kommer att vara anonym så klart.

Citat:
Ja, jag tror många, inte alla, inom överklassen bryr sig att driva med människor som de ser som mindre lyckligt lottade, ja. Jag är väl inte naiv och går och tror att alla i överklassen bara är harmlösa och öppna och trevliga inför omvärlden.

Brukar du driva med folk som är mindre lyckligt lottade i Thailand?
Citera
2015-11-05, 15:08
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Jag kan inte hålla mig borta.

Man blir smått chockad av dig. Har du ens vidrört en historiebok eller varit utanför din enrummare?
Har du inte sett slotten som byggdes på 1800-talet och alla gods? Tror du dom kostade lika mycket som en laptop?

Alltså det är dragit och jävligt, det är en gammal byggnad, och underhållet är hemskt. Jag kan garantera att du hade velat flytta tillbaka till din lägenhet efter 1 månad. Jag vet inte hur det är med slott av sten, men om du har en herrgård är det lite som att äga en villa x10, det är 10 golv som ska bytas, 10 fuktskador, 10 mögliga väggar, 10 rum att måla/tapetsera om, 10 gånger så mycket husfärg, men din lokala färghandel kommer att vara jätteglad. Så nej du vill inte ha det.
Citera
2015-11-05, 15:13
Medlem
Citat:
Alltså det är dragit och jävligt, det är en gammal byggnad, och underhållet är hemskt. Jag kan garantera att du hade velat flytta tillbaka till din lägenhet efter 1 månad. Jag vet inte hur det är med slott av sten, men om du har en herrgård är det lite som att äga en villa x10, det är 10 golv som ska bytas, 10 fuktskador, 10 mögliga väggar, 10 rum att måla/tapetsera om, 10 gånger så mycket husfärg, men din lokala färghandel kommer att vara jätteglad. Så nej du vill inte ha det.

Och du svarade på vilken fråga?
Citera
2015-11-05, 15:14
Medlem
AndersM79s avatar
De som påstår sig tillhöra överklassen gör till 99.99% inte det. De försöker bara göra sig avundsvärda. Det är klart att de som tillhör den 'normala' överklassen då och då får handla dagligvaror själva, men de riktigt rika gör inte det. De anser detta vara under deras värdighet.

På tal om dagligvaror..
JAMES! klockan är över tre, var fa-en är min martini?
Citera
2015-11-05, 15:18
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Gå och presentera dig som över-klass för folk som du inte känner och se hur länge det är roligt.

Jag brukar störa mig på under-klassen för att de är så trashiga men jag är ändå trevlig mot dem. Jag vet inte om det räknas som klass-komplex.

Jag kommer att vara anonym så klart.

Brukar du driva med folk som är mindre lyckligt lottade i Thailand?

Du brukar störa dig på underklassen för att den är så trashig men är ändå trevlig mot dem? Oj, ja, varför skulle du vara otrevliga mot folk för. Jag har inte trott att du inte skulle vara det.

Bra att du är anonym. Det friställer ju dig från att du skulle ha några som helst baktankar om att du vill skryta.

Du är ohederlig i dina resonemang. Du svarar bara med att vända det till något jag inte säger eller som du vill få mig att framstå som. Tycker du framstår som fördomsfull i dina svar också. Det präglar hela din diskussion. Är fördomar också ett tecken på överklass?

Vad då om jag brukar driva med folk som är mindre lyckligt lottade i Thailand? Eh, nej, jag sa bara att jag inte är så jävla naiv att jag går och tror att alla i överklassen är rakt igenom gulliga människor.
Citera
2015-11-05, 15:22
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
De som påstår sig tillhöra överklassen gör till 99.99% inte det. De försöker bara göra sig avundsvärda. Det är klart att de som tillhör den 'normala' överklassen då och då får handla dagligvaror själva, men de riktigt rika gör inte det. De anser detta vara under deras värdighet.

På tal om dagligvaror..

De riktigt rika isom ser det vara under sin värdighet att inte handla daglivarorna själva gillar jag mer än de som typ säger att de inte är förmer. De som anser det vara under sin värdighet står ju i alla fall för att de ser sig vara mer, medans de som hela tiden vill påvisa hur jävla enkla och helylle de är gör det på ett diskret och fegt sätt.

Finns det någon i Sverige anno 2016 som har butler?
Citera
2015-11-05, 15:22
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Seriöst, du lägger ut porrfilmer på dig själv (bl.a. [här] och [här]) och kallar alla som inte är överklass för underklass (ingen särskrivning!) och anser dessutom många av oss är trashiga?
Citera
2015-11-05, 15:23
Medlem
Babianens avatar
Citat:
För att koppla samman det där med längd dom andra pratade om och angående det att inte skryta. Så är hälsosam livsstil och låg profil (ödmjuk) en följdeffekt av att vara överklass. Det är inte så att man blir överklass bara för att man är smal och ödmjuk, som vissa apor verkar tro.

Överklass är något svårt att uppnå, det krävs inte bara förmögenhet utan också en viss livsstil och beteende som inte många klarar av att uppnå. Epitet överklass växte fram för att vissa (få) personer var väldigt rika och kunde bekosta sig att leva lyxigt, fast med klass och stil. Bara för att man är rik betyder det inte automatiskt att man spenderar sin förmögenhet med klass, överklassen är den lilla grädda som förmår en viss livsstil de flesta andra inte klarar av. Det är inte som apan tror att vara överklass är någon man själv känner bara för att man har en bra dag eller pengar.

Lol. Du kan leva precis samma livs-stil som överklassen om du är medel-klass.

Citat:
Och du svarade på vilken fråga?

Ditt påstående om att det är bättre att bo i slott än i en modern lägenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79

På tal om dagligvaror..

1) I Sverige handlar alla sin mat själva. I andra länder är det vanligare att man har personal men det är inte för att man anser det under sin värdighet att handla mat utan för att man redan har personal som sköter om andra saker då blir det ett "package deal". Men det här är på väg bort bland yngre generationer, det är de äldre som har personal.

2) Åk till Thailand och skaffa personal själv så får du se. Good help is hard to find. En bra chaufför är guld värd. En dålig chaufför kommer att förstöra ditt liv. Så en bra chaufför betalar du vad han vill ha och mer.
Citera
2015-11-05, 15:23
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Seriöst, du lägger ut porrfilmer på dig själv (bl.a. [här] och [här]) och kallar alla som inte är överklass för underklass (ingen särskrivning!) och anser dessutom många av oss är trashiga?

Vad då, överklassen är väl precis som oss andra och lägger ut lite knullfilmer på oss själva.
Citera
2015-11-05, 15:26
Medlem
Citat:
Vad då, överklassen är väl precis som oss andra och lägger ut lite knullfilmer på oss själva.

Så länge man knullar med rak rygg, glatt leende och iklädd sockar från Åhlens tycker nog Babianen att det är en överklass-grej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in