2015-11-04, 22:25
Medlem
Blir intressant att få se NB:s reaktion när han döms till livstids fängelse. Kommer han erkänna eller fortsätta att förneka efter några år i fängelse? Troligtvis det senare. Tack och adjö, case closed.
2015-11-04, 22:26
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Personligen är han troligen GM eller inblandad i mina ögon men det är många frågetecken.

Om man inte kan förklara bort DNA så är han bunden till att ha hanterat kroppen. Det gå inte att binda honom till att ha begått mordet anser jag och detta är den stora bristen i utredningen (inte mitt fel).

Ingen DNA eller fingeravtryck på tejpen och ingen DNA på snöret runt halsen. Det finns heller inga spår runt Lisas hals och hud efter NB. Alltså inga starka bevis för den dödande handlingen. Det finns heller inga bevis från något fordon trots att det borde finnas på ratten och växelspaken. Konstigt om han skulle ha tagit av sig handskarna i bilen och även om han gjorde det så borde det finnas spår där han la dom. Hanskar hade han på sig i boden då inga spår av honom finns där heller.

Ska man hålla sig inom ramarna för de spår som finns så är andra tänkbara GM IB eller AB. Går man utanför och ser att det inte finns spår av någon för den dödande handlingen så kan det vara en okänd GM.

I så fall finns inga spår från denna okända gärningsman. Hade det funnits okänt DNA så hade det registrerats i spårregistret. Ifall man i framtiden hittar denne fantom.
2015-11-04, 22:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
2. GM var stressad och ville ha ett så litet tidsglapp som möjligt för att kunna återvända till bostaden snabbt för att sätta sig och skypa till mamman i Litauen= försöka skaffa ett alibi.
Vänern funkar nog bra att dumpa en kropp i om man anser sig ha tid till detta, här var det brådis för att inte väcka misstankar hos frun och den yngre brodern med lång frånvaro och för att skaffa sig ett alibi med skypesamtal.

Då har jag en fråga till dig..........Är du totalt blåst?
Från kaféet till Martorp är det 2,7 km. Från kaféet till Vänern är det 2,1 km.

Hur blåst är du? Svara inte.
2015-11-04, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Hon var ihopvikt på nåt sätt så att benen var vända " åt fel håll". Oklart vad det betyder men kanske benen är knäckta på nåt sätt.

Jag tror benen vad vikta bakåt vid knävecken, inte knäckta. Som om att hon stod på knä med underbenen upp längs med låren.
2015-11-04, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande:

FUP sidan 183

Förhör med Jönsson, Arne; 2015-06-17
Gustav har sagt att då han körde förbi litauerna så vinkade de och klockan var då ca 19.15.
Detta är vad de tänkt på och som har kommit fram efter det hemska dådet, säger Arne.

Ja det har väl Gustav sagt till Arne eftersom det står "Gustav har sagt" och det är Arne som säger det.
Det är i alla fall den mest logiska att det hänger ihop så.

Jag är övertygad om att Gustav GJ, mötte mgm där på gården. Men jag tror att det var
tidigare än 19.15. I alla fall om man utgår från vittnet med rullskidorna. Enligt honom kom
NJ 18.58 till honom. Han var exakt med den tiden. Men då måste HJ åkt från gården 18.50
Men innan HJ åker pratar han 5 minuter med sin bror GJ. Då måste ju GJ kommit till gården
18.45. Om han då vid denna tidpunkt hälsar på mgm, ger det mgm väldigt kort tid att ha utfört mordet.
2015-11-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hon satt, med ryggen mot bakväggen.

http://fscomps.fotosearch.com/compc/PHT/PHT655/faa096000269.jpg
2015-11-04, 22:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maulca
Det var det mest sannolika beslutet och kanske också bäst för alla parter i målet. Ingen hade trott någonting annat. Vi avvaktar den 17 november kl. 11.00 då dom faller. Uppenbart så kan Hovrätten för Västra Sverige börja planera för att ett överklagande kommer inkomma i målet.
Skaraborgs tingsrätt ligger dock inom Göta Hovrätts domkrets, om man nu ska vara anal.
Medlem
Det vore fruktansvärt om en oskyldig människa
döms till livstid. Ännu hemskare vore om en galen
iskall mördare skulle springa lös på kullarna i Kinnekulle.
Önskar att man hade starkare bevis. Och att man inte
låst sig så i utredningen från första stund. Polisen kanske
hoppades på ett erkännande. Jag är rädd att fel man döms.
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Från kaféet till Martorp är det 2,7 km. Från kaféet till Vänern är det 2,1 km.

Hur blåst är du? Svara inte.
För att dumpa en kropp så att den inte flyter upp krävs diverse material, emballering och sänke, detta tar tid att fixa.
Dumpa kroppen i skåpet krävde inget sådant och var därför enklare och gick snabbare, kroppen skulle med största sannolikhet brännas i rishögen vid första bästa tillfälle men det förhindrades av det snabba och massiva sökandet.
Hur blåst är trådens största idiot? Du behöver inte svara då alla redan vet.
2015-11-04, 22:39
Medlem
Jag vill klargöra översättandet på ett par punkter. Många har diskuterat översättarens kapacitet och kunskap.

Jag vill understryka att det finns översättare och tolkar. Översättare omskriver dokument från ett språk till ett annat i lugn och ro med massa lexikon och datorer till sin hjälp. De har en lägre "rang" och håller sig till just dokument. Den senare, tolken, kan ha en rad olika auktorisationer beroende på arbetsområde. Det kan vara på sjukhus, hos tandläkare, i samtal med myndigheter, samtal med polis, samtal vid förhör och det allra högsta auktorisationen är i domstol.

De genomgår en mängd tester att de kan återge ett ord och meningar med ett givet ord och förklaringar löpande, inte prata förklarande runt ordet. Det får inte ta lång tid. Kraven är mer eller mindre kunskap i flera språk helt flytande, nästan som två modersmål plus en mängd fackuttryck inom medicin, juridik och så vidare.

En tolk med samtliga auktorisationer är närmast att betrakta som en advokat i en domstol.

Att Nerijus fått nöja sig med sämre vilket inte gynnat hans situation är givetvis nonsens.
2015-11-04, 22:41
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Finns det något DNA bevis på att hårståen som hittades i slaktrummet var Lisa's ?

559
15/S208 Blått rep - I diskbänksho på den östra bänken i slaktrum
Resultaten talar extremt starkt för att hårstrået kommer från Lisa (Grad +4).
I ett undersökt område på snöret påvisades DNA. Resultaten talar starkt för att huvuddelen av DNA:t kommer från Lisa (Grad +3).
Resultaten talar starkt för att den mindre delen av DNA:t kommer från Nerijus (Grad +3),
2015-11-04, 22:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
För att dumpa en kropp så att den inte flyter upp krävs diverse material, emballering och sänke, detta tar tid att fixa.
Dumpa kroppen i skåpet krävde inget sådant och var därför enklare och gick snabbare, kroppen skulle med största sannolikhet brännas i rishögen vid första bästa tillfälle men det förhindrades av det snabba och massiva sökandet.
Hur blåst är trådens största idiot? Du behöver inte svara då alla redan vet.
Varför lades inte kroppen i rishögen direkt, och tändes på innan sökteamet var ens i närheten av Martorp?
Kroppen behövde inte sänkas i Vänern, den skulle hittas så småningom, precis som i boden, och all DNA hade varit borta.
Jag håller med, alla vet redan hur blåst trådens största idiot är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in