2015-11-03, 14:55
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag är själv f.d. grundskola-lärare och jag kan inte se nån principiell anledning till att förhindra nån elev från att ha t.ex. en mössa på sig;
Tydligt att våra lärare nuförtiden är behjälpliga med att förpassa begreppen "etikett" och "hyfs" till historien..
Där eleverna förr kom från trassliga hem fungerade i stället skolan som en korrigerande/uppfostrande kraft vad gäller vilka normer som samhället byggde på. Det var förr det, numer är "normer" inget levande begrepp längre...tvärtom, var o en för sig själv.....
Citera
2015-11-03, 17:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Tydligt att våra lärare nuförtiden är behjälpliga med att förpassa begreppen "etikett" och "hyfs" till historien..
Där eleverna förr kom från trassliga hem fungerade i stället skolan som en korrigerande/uppfostrande kraft vad gäller vilka normer som samhället byggde på. Det var förr det, numer är "normer" inget levande begrepp längre...tvärtom, var o en för sig själv.....

Och vad är ditt princip-resonemang för statiska norm-värden?
Citera
2015-11-03, 18:21
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Och vad är ditt princip-resonemang för statiska norm-värden?
Det är skillnad på att hålla sig med 'up-dated' normer som gör att samhället fungerar drägligt och att stort sett släppa alla tidigare normer o ersätta dem just ingenting...
"Statiska" normer är en onödig hårddragning..
Men i ett mång-etniskt samhälle som vårt nu snabbt utvecklar sig mot, med mkt stora inslag av människor med helt annan kulturbakgrund o andra värderingar finns det ingen anledning att vara förvånad över utvecklingen i det här avseendet...
Vi får det samhälle vi själva skapar...
Senast redigerad av swedenflooded 2015-11-03 kl. 18:28.
Citera
2015-11-03, 20:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är skillnad på att hålla sig med 'up-dated' normer som gör att samhället fungerar drägligt och att stort sett släppa alla tidigare normer o ersätta dem just ingenting...
"Statiska" normer är en onödig hårddragning..
Men i ett mång-etniskt samhälle som vårt nu snabbt utvecklar sig mot, med mkt stora inslag av människor med helt annan kulturbakgrund o andra värderingar finns det ingen anledning att vara förvånad över utvecklingen i det här avseendet...
Vi får det samhälle vi själva skapar...

Vad jag kan se ... vi är trots allt någotsånär överens: Samhälls-normer kan utvecklas, men inte genom kulturshock; så det borde gå bra att ha en mössa, men inte en slöja på sig i klassrummet.
Citera
2015-11-03, 20:31
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Jag struntar i stort sett i religiös klädsels-symbolism, jag är rent pragmatisk omkring att slöjar inte hör hemma i skolan.

Då skall inte heller andra typer av huvudbonader vara det heller, för man skall inte förbjuda det ena men tillåta det andra.

Vill man att muslimer, ortodoxa (kristna som judar) skall kasta av sig sina slöjor så skall det ske genom en passiv väg där de självmant väljer att göra det och inte genom tvång.

Tvång leder nämligen alltid till sura miner och i värsta fall våldsamheter då man anser att man diskrimineras eller utsätts för en felaktighet.

Citat:
Jag talar rent pragmatisk. Inte från nån vacklande tolkning av den missbrukade lagen om religionsfrihet eller om hurvida en paranoisk religion kännar sig "kränkt".

Vilket återigen betyder att man skulle bli tvungen att förbjuda alla former av huvudbonader och inte enbart slöja, tar man bort en sak så måste resterande också försvinna vilket även betyder att man måste kunna argumentera för ett sådant förbud utan att få specifika grupper att reagera negativt på det.
Senast redigerad av Ondahamstern 2015-11-03 kl. 20:34.
Citera
2015-11-03, 20:46
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Vad jag kan se ... vi är trots allt någotsånär överens: Samhälls-normer kan utvecklas, men inte genom kulturshock; så det borde gå bra att ha en mössa, men inte en slöja på sig i klassrummet.
Ingen könsdiskriminering - ingen huvudbonad i klassrummet. Där får vi väl vara oöverens då.
Kulturschock? Upplever inte MENA-invandrarna det tro? Liberala Sverige, där tjejerna visar mycket hår o ändå mera hud o gör allt som koranen förbjuder?
Citera
2015-11-04, 06:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag struntar i stort sett i religiös klädsels-symbolism, jag är rent pragmatisk omkring att slöjar inte hör hemma i skolan.

Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Då skall inte heller andra typer av huvudbonader vara det heller, för man skall inte förbjuda det ena men tillåta det andra.

Jag tänker inte svart/vit, men kan se nyanser.
Citera
2015-11-04, 06:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kulturschock? Upplever inte MENA-invandrarna det tro? Liberala Sverige, där tjejerna visar mycket hår o ändå mera hud o gör allt som koranen förbjuder?

Jag har inte den minste sympati för invandrares problemer med att anpassa sig (jag är själv invandrare, och jag anpassade mig).
Citera
2015-11-04, 17:19
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Onödig provokation. Kommer bara göra muslimerna mer arga och radikala.

Tassa på du. Är så trött på detta tassande. Lars Vilks tog de kål på, han lever, men har inget liv längre. Man glömmer emellanåt det där.
Citera
2015-11-04, 17:48
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Tassa på du. Är så trött på detta tassande. Lars Vilks tog de kål på, han lever, men har inget liv längre. Man glömmer emellanåt det där.

Man behöver inte tassa på tå men man skall inte heller agera likt ett intelligensbefriat skogstroll heller för den delen.

Det är bättre att se till att de vill göra något än att tvinga dem till det.
Citera
2015-11-04, 17:54
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Man behöver inte tassa på tå men man skall inte heller agera likt ett intelligensbefriat skogstroll heller för den delen.

Det är bättre att se till att de vill göra något än att tvinga dem till det.

Hur ska en enda individ kunna säga att dottern inte ska ha slöja? Det går inte, det lokala samhället är starkt, och deras regler vet vi mycket lite om.
Citera
2015-11-04, 22:52
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Hur ska en enda individ kunna säga att dottern inte ska ha slöja? Det går inte, det lokala samhället är starkt, och deras regler vet vi mycket lite om.

Fast borttagandet av slöja bland muslimer är något som vi åtminstone såg i Turkiet för minst 10 år sedan, så det är på god väg bland muslimerna.

Grejen är det att vi måste vilja få dem till att bli sekulära istället för att skrika om förbud då vi vet att förbud av saker oftast leder till en motsatt effekt speciellt om man skyller det på en religion, det är en process som kommer att ta tid (precis som alla andra stora processer) men jag tror åtminstone att vi inom 15-20 år (om vi har tur) kommer att se en ny splittring inom islam som liknar den inom den kristna världen när protestantismen och reformationen svepte igenom Europa som kommer att bidra till allt tolerantare troende muslimer eller i bästa fall ett ökat antal sekulära i mellanöstern.

Men det är mer av en önskedröm än en profetia så citera mig inte när det kommer till bestämda tidsramar osv osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in