Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Jag struntar i stort sett i religiös klädsels-symbolism, jag är rent pragmatisk omkring att slöjar inte hör hemma i skolan.
Då skall inte heller andra typer av huvudbonader vara det heller, för man skall inte förbjuda det ena men tillåta det andra.
Vill man att muslimer, ortodoxa (kristna som judar) skall kasta av sig sina slöjor så skall det ske genom en passiv väg där de självmant väljer att göra det och inte genom tvång.
Tvång leder nämligen alltid till sura miner och i värsta fall våldsamheter då man anser att man diskrimineras eller utsätts för en felaktighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Jag talar rent pragmatisk. Inte från nån vacklande tolkning av den missbrukade lagen om religionsfrihet eller om hurvida en paranoisk religion kännar sig "kränkt".
Vilket återigen betyder att man skulle bli tvungen att förbjuda alla former av huvudbonader och inte enbart slöja, tar man bort en sak så måste resterande också försvinna vilket även betyder att man måste kunna argumentera för ett sådant förbud utan att få specifika grupper att reagera negativt på det.