2015-10-23, 15:02
Medlem
Vill man ha slöa så har man det, vill man inte så behöver man inte.
Det är det som borde vara det viktiga i Sverige.
Citera
2015-10-23, 18:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Du menar som zuchetons, kipa eller andra religiösa mössor?

Nej, med mössa refererar jag till en vanlig mössa.
Citera
2015-10-23, 19:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskisMaximus
Vill man ha slöa så har man det, vill man inte så behöver man inte.
Det är det som borde vara det viktiga i Sverige.

1/ Det beror på sammanhanget.

2/ Du förstår tydligen inte hur liberalismen fungerar i ett demokrati. Det finns BÅDA rättigheter OCH skyldigheter.
Citera
2015-10-23, 23:46
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Det förstod jag men jag pratade om religiösa kläder i det du kommenterade vilket slöja kan ses som då det används av Ortodoxa Judar/Kristna samt många muslimer.

Vilket var varför jag pratade om de religiösa mössorna.

[Tillagt]

Men det hela bottnar till slut i en tolkningsfråga om huruvida slöja skall ses som något religiöst, kulturellt eller enbart som ett klädesplagg för i slutändan så är ett förbud enbart riktade mot en specifik religion fel då det enbart leder till ett aggressivt försvarande av den religionen och dess sämre sidor som samhället kanske vill se utvecklas till det bättre.
Senast redigerad av Ondahamstern 2015-10-23 kl. 23:49.
Citera
2015-10-25, 22:19
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:

Jag är själv f.d. grundskola-lärare och jag kan inte se nån principiell anledning till att förhindra nån elev från att ha t.ex. en mössa på sig; det skulle inte ändra på undervisnings-scenariet.
Finns det enl dig någon slags klädsel eller oklädsel som skulle ändra på"undervisnings scenariet", flicka som pojke?
Citera
2015-11-02, 21:01
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razor11
Skulle vara underbart att alla fanatiska SD'er slutar döma, hata människor och deras tro. Ni är inget gott exempel på hur en människa ska leva sitt liv och ni är absolut inte bättre än någon som tror på Gud tvärtom ni är ett skam för mänskligheten då ni bara drivs av Hat.

Slå och fäkta i blindo verkar vara en favoritsport för fanatiker.
Vilken jävla gud yrar du om förresten?
Citera
2015-11-03, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Onödig provokation. Kommer bara göra muslimerna mer arga och radikala.

Instämmer. Detta förslag kommer bara innebära kaos och demonstrationer. Nej tack, skit dumt förslag. Låt de bära slöja om de vill sålänge de inte kränker någon.
Citera
2015-11-03, 09:55
Bannlyst
Citat:
1/ Det beror på sammanhanget.

2/ Du förstår tydligen inte hur liberalismen fungerar i ett demokrati. Det finns BÅDA rättigheter OCH skyldigheter.

Naturligtvis. Gör din plikt kräv din rätt.

Men rättigheterna är att få bära slöja sålänge det inte kränker någon. Att ha som argument i grunden "bär inte slöja det är en skyldighet" är inget argument.
Citera
2015-11-03, 12:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det förstod jag men jag pratade om religiösa kläder i det du kommenterade vilket slöja kan ses som då det används av Ortodoxa Judar/Kristna samt många muslimer.

Vilket var varför jag pratade om de religiösa mössorna.

[Tillagt]

Men det hela bottnar till slut i en tolkningsfråga om huruvida slöja skall ses som något religiöst, kulturellt eller enbart som ett klädesplagg för i slutändan så är ett förbud enbart riktade mot en specifik religion fel då det enbart leder till ett aggressivt försvarande av den religionen och dess sämre sidor som samhället kanske vill se utvecklas till det bättre.

Jag struntar i stort sett i religiös klädsels-symbolism, jag är rent pragmatisk omkring att slöjar inte hör hemma i skolan.
Citera
2015-11-03, 12:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Finns det enl dig någon slags klädsel eller oklädsel som skulle ändra på"undervisnings scenariet", flicka som pojke?

Ja, om man t.ex. inte ens vet med säkerhet VEM eleven är p.g.a. att denna är kamuflerat.
Citera
2015-11-03, 12:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik.N
Men rättigheterna är att få bära slöja sålänge det inte kränker någon. Att ha som argument i grunden "bär inte slöja det är en skyldighet" är inget argument.

Jag talar rent pragmatisk. Inte från nån vacklande tolkning av den missbrukade lagen om religionsfrihet eller om hurvida en paranoisk religion kännar sig "kränkt".
Citera
2015-11-03, 13:59
Medlem
goran744s avatar
Skulle jag om jag nu vore vikingaintresserad få komma in i klassrummet i klädd vikingahjälmen så ja då vare det väl inget att reagera över.
Min son sa att han skulle göra så men gjorde det aldrig
Jag håller med SD.
Det bör undvikas. I Sverige har vi ej den kulturen och skall ej anpassa oss efter andras krav,religion och kultur.
De befinner sig i Sverige och skall då anpassa sig efter lagen,kulturen och vårt samhälle.
Åker jag till Jordanien så måste jag anpassa mig.
Så ja en lag på detta vore perfekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in