2015-11-05, 08:44
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Fast borttagandet av slöja bland muslimer är något som vi åtminstone såg i Turkiet för minst 10 år sedan, så det är på god väg bland muslimerna.

Grejen är det att vi måste vilja få dem till att bli sekulära istället för att skrika om förbud då vi vet att förbud av saker oftast leder till en motsatt effekt speciellt om man skyller det på en religion, det är en process som kommer att ta tid (precis som alla andra stora processer) men jag tror åtminstone att vi inom 15-20 år (om vi har tur) kommer att se en ny splittring inom islam som liknar den inom den kristna världen när protestantismen och reformationen svepte igenom Europa som kommer att bidra till allt tolerantare troende muslimer eller i bästa fall ett ökat antal sekulära i mellanöstern.

Men det är mer av en önskedröm än en profetia så citera mig inte när det kommer till bestämda tidsramar osv osv.

Ja. Undrar om det forskats på hur muslimer förändras i sitt levnadssätt när de lever i kristna eller sekulariserade länder? Jag har svårt att hävda att Sverige är kristet, vi är det minst troende landet skulle jag tippa. Vi helgar inte ens vilodagen längre, allt är öppet som en vardag på söndagarna, jämför med Danmark och Norge där de det vanligaste är att hålla stängt.
Citera
2015-11-05, 09:43
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Ja. Undrar om det forskats på hur muslimer förändras i sitt levnadssätt när de lever i kristna eller sekulariserade länder? Jag har svårt att hävda att Sverige är kristet, vi är det minst troende landet skulle jag tippa. Vi helgar inte ens vilodagen längre, allt är öppet som en vardag på söndagarna, jämför med Danmark och Norge där de det vanligaste är att hålla stängt.

Och drar du tillbaka klockan så var Turkiet det första sekulära landet i världen (om jag inte mins helt fel förstås) så potentialen finns bland muslimerna också.

Sedan huruvida det har skett någon forskning kan jag inte svara med säkerhet på vilket även är varför jag enbart jämför med de reformer som skedde i Europa och därigenom ser på det som sker/skedde i bland annat Turkiet.
Senast redigerad av Ondahamstern 2015-11-05 kl. 09:48.
Citera
2015-11-06, 05:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Grejen är det att vi måste vilja få dem till att bli sekulära istället för att skrika om förbud då vi vet att förbud av saker oftast leder till en motsatt effekt speciellt om man skyller det på en religion, det är en process som kommer att ta tid (precis som alla andra stora processer)

Kohandlande med religiösa fanatikerär en återvändsgränd.

Citat:
men jag tror åtminstone att vi inom 15-20 år (om vi har tur) kommer att se en ny splittring inom islam som liknar den inom den kristna världen när protestantismen och reformationen svepte igenom Europa som kommer att bidra till allt tolerantare troende muslimer eller i bästa fall ett ökat antal sekulära i mellanöstern.

Sannolikt, men det betyder väl inte att Sveriga tills dess skall "lägga sig" för religiös fanatism.
Citera
2015-11-06, 06:12
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Med Fanatiker, JA
De flesta som bär slöja är dock inte fanatiker.
Börjar vi behandla dem som sådana, så ökar dock risken exponentiellt att de blir det.

Citera
2015-11-06, 06:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Med Fanatiker, JA

I en undervisnings-situation är kravet om en slöja religiös fanatism (d.v.s. verklighets-främmande och opragmatisk).

Citat:
De flesta som bär slöja är dock inte fanatiker.

Vad är dom då? Zombier som passivt anammar rutinerna från religiös fanatism.

Citat:
Börjar vi behandla dem som sådana, så ökar dock risken exponentiellt att de blir det.

Som sagt: Inget kohandlande omkring sån fanatism ... oavsett om fanatismen är aktivt eller passivt vald. Särskild inte från ditt underlag av "curling" pop-psykologi.

Kan man inte anpassa sig enkel pragmatik har man inget i Sverige att göra.
Citera
2015-11-06, 08:08
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Vad är dom då? Zombier som passivt anammar rutinerna från religiös fanatism.

De är en individ som råkar bära en slöja, slå upp ordet fanatiker innan du fortsätter att påstå att alla muslimer är det.

Citat:
Som sagt: Inget kohandlande omkring sån fanatism ... oavsett om fanatismen är aktivt eller passivt vald. Särskild inte från ditt underlag av "curling" pop-psykologi.

Bra, då hoppas jag att du inte är emot ett förbud mot skolavslutningar i kyrkor eller på andra religiösa platser.
Citera
2015-11-06, 09:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
De är en individ som råkar bära en slöja, slå upp ordet fanatiker innan du fortsätter att påstå att alla muslimer är det.

Och slöjan är en manifestation av religiös fanatism.

Citat:
Bra, då hoppas jag att du inte är emot ett förbud mot skolavslutningar i kyrkor eller på andra religiösa platser.

Jag har inget att invända mot skolavslutningers geografiska placering i kyrkor o.dyl. bara skolavslutnings-ritualet inte får religion insmusslat i sig.
Citera
2015-11-06, 11:46
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Och slöjan är en manifestation av religiös fanatism.

Jag har inget att invända mot skolavslutningers geografiska placering i kyrkor o.dyl. bara skolavslutnings-ritualet inte får religion insmusslat i sig.

Förutom att slöja inte är ett tvång i vissa muslimska länder, Turkiet hade inget sånt tvång för 10+ år sedan men jag kan inte svara på hur det är idag med 100% säkerhet.

Men du verkar föredra dubbelmoral då en avslutning i en kyrka sköts genom att en präst håller i det (det var åtminstone så när jag gick i skolan) och det är direkt en beröring av det religiösa vilket betyder att du aktivt bör vara emot det med ditt egna resonemang.

Så hur skall vi göra, skall vi plocka bort allt religiöst ur skolan genom förbud och tvång eller skall vi aktivt vilja vidhålla ett sekulärt samhälle genom att få dem att vilja kasta av sig de religiösa symbolerna genom sin egna fria vilja?
Citera
2015-11-07, 00:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Förutom att slöja inte är ett tvång i vissa muslimska länder, Turkiet hade inget sånt tvång för 10+ år sedan men jag kan inte svara på hur det är idag med 100% säkerhet.

Och? Finns det inget slöja-tvång är det inte heller fanatism.

Citat:
Men du verkar föredra dubbelmoral då en avslutning i en kyrka sköts genom att en präst håller i det (det var åtminstone så när jag gick i skolan) och det är direkt en beröring av det religiösa vilket betyder att du aktivt bör vara emot det med ditt egna resonemang.

Försök inte omtolka vad jag faktisk, specifikt och tydligt skriver.

Citat:
Så hur skall vi göra, skall vi plocka bort allt religiöst ur skolan genom förbud och tvång eller skall vi aktivt vilja vidhålla ett sekulärt samhälle genom att få dem att vilja kasta av sig de religiösa symbolerna genom sin egna fria vilja?

Falsk dikotomi.
Citera
2015-11-07, 07:43
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Och? Finns det inget slöja-tvång är det inte heller fanatism.

Försök inte omtolka vad jag faktisk, specifikt och tydligt skriver.

Falsk dikotomi.

Du kallare slöjbärandet fanatism men omsjag tolkar dig rätt så ser du inte några problem med att barnen skall tvingas iväg till en skola där de tvingas att lyssna på en prästen.

Detta är definitionen av dubbelmoral.
Citera
2015-11-07, 09:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du kallare slöjbärandet fanatism men omsjag tolkar dig rätt så ser du inte några problem med att barnen skall tvingas iväg till en skola där de tvingas att lyssna på en prästen.

Detta är definitionen av dubbelmoral.

Men du tolkar mig INTE rätt.
Citera
2015-11-07, 09:42
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Men du tolkar mig INTE rätt.

Var då tydlig med att rätta mig istället för att fortsätt och veva runt som en idiot.

Så om du menar att vi bör förbjuda avslutningar i kyrkor på samma princip till varför vi skall förbjuda slöja och andra potentiella religiösa symboler?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in