2015-11-04, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
GM använde handskar under själva gärningen och vidrörde sannolikt också BO:s kropp under "akten" med handskar på för att stilla sina sjuka lustar då BO hängdes, kontamineringen av GM.s frus DNA på BO:s trosor indikerar detta, att GM vidrört BO då han haft sina byxor neddragna för att onanera.
GM slarvade dock, kanske tog han av handskarna för att lättare knäppa upp BO:s byxor.
Blodavsättningar på BO:s kläder kommer sannolikt från GM då han skrapat armarna under gärningen.
Utan handskar hade det funnits DNA överallt. Det som finns räcker för all del.
Ja, du kan ha rätt men eftersom ingen DNA finns tejpen så antar jag att han använt tunna plasthandskar för att kunna hantera den och behovet att ta av dom litet. Om han tagit av sig handskarna så borde det finnas DNA och fingeravtryck på diskbänken där hår och rep låg. Han kan ju ha satt på dom igen men då borde det inte ha blivit någon DNA på jackan. Har han knäppt upp byxorna utan handskar så borde det finnas delar av fingeravtryck och DNA på byxknappen och bältet.

Det är svårt att få ihop ett händelseförlopp som förklara DNA där det finns och där det inte finns. Man förstår att åklagaren hoppar över en ev. förklaring men jag förstår inte varför advokaten gjorde det.

Det är möjligt att GM skrapat armarna under gärningen men det var blåsigt den dagen så han borde ha haft en jacka.

Jag kanske hakar upp mig på onödiga detaljer men tycker ändå det är viktigt eftersom det handlar om mord och livstids fängelse.
2015-11-04, 20:31
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vad jag menade är att han tillstår att han masturberar ofta och även på arbetet.

Då har du använt fel ord:

http://www.typkanske.se/synonym/Erotomani

Erotomani
Exempel på användning
Erotomani är en typ av vanföreställning som förekommer i till exempel vanföreställningssyndrom. Det innebär att en person är kär i en annan, ofta känd person och tror att han/hon också är förälskad i honom/henne.
2015-11-04, 20:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMario50
Finns alltså folk härinne som inte tror att psykopaten dödade Lisa? Då vill jag gärna läsa era funderingar om vem det annars är? Som inte lämnar NÅGOT spår efter sig överhuvudtaget, hur det kommer sig att alla bevis pekar på en person.

Både polisen och Lisas far var under sökveckan inne på att bevis / fynd planterades. Faderskapet tror jag vid något tillfälle påstods sig vara 100% säker i något fall gällande fynd.

Om dom nu hade rätt därvidlag – blir den logiska frågeställningen - hur till vida även DNA kan ha planterats.
Senast redigerad av LeeVan 2015-11-04 kl. 20:37.
2015-11-04, 20:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du svarade inte på frågan.

Jo, och det gjorde jag dessutom alldeles överjävligt tydligt.

nopomil citat;
Citat:
Varför skulle mgm överhuvudtaget vistas på Martorp på fredagen om han var skyldig?

OY citat;
Citat:
Därför att AJ hade bett bröderna att leta efter järn på Martorp som skulle användas till en balkong på Blombergs egendom 10, om jag inte minns fel.

Jag ger dig minst ett skäl till varför mgm överhuvudtaget skulle vistas på Martorp om han är skyldig. NB jobbar för AJ, chefen har bett bröderna att besöka Martorp i ett speciellt ärende, fredag var en arbetsdag för bröderna.

Att de skulle leta mask är ett annat skäl till att besöka Martorp den där fredagen. De visste att det fanns en gödselhög på Martorp, i sådana högar brukar det finnas bra maskar som passar att agna metkrokar med.
2015-11-04, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Och hur tror du då att man gör när man tar blodprov och skickar på analys?

Vet inte vilka svar du vill ha ut av din fråga, Nerijus är toppsad fyra gånger, det är i munhålan, sen vidare på olia rivsår han har, allt finns att läsa i FUP
2015-11-04, 20:34
Medlem
Lisa har sannolikt heller aldrig varit i ladan. Att påstå att det är där mordet skett framstår som naivt.
2015-11-04, 20:35
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det bevisat att byssjan var okänd för de flesta som inte arbetade på Martorp? Fanns det folk på Martorp 24/7 som hade koll på vem som rörde sig på fastigheten och var de eventuellt gjorde det.

Dessutom, de som arbetar på Martorp besökte byssjan ytterst sällan, så hur kan de veta vem som strök omkring nämnda byggbod när Martorpsfolket inte var i närheten av byssjan?

De flesta förutom de som arbetade på Martorp, säger du. De flesta utesluter inte att någon utanför Martorpspersonalen kände till byssjan.

Jag vill bara få fram att ditt påstående är värt noll och intet som bevis. Totalt meningslöst att föra fram det i en domstolsförhandling tycker jag.

Du har naturligtvis helt rätt i det du skriver. Men i kombination med att Lisa var flyttad från ladan (vem förutom någon som var förknippad med ladan skulle flytta kroppen?) till byssjan (som enligt vittnesuppgift av en som arbetade på Martorp få kände till) så byggs en skarpare bild upp.
2015-11-04, 20:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja, du kan ha rätt men eftersom ingen DNA finns tejpen så antar jag att han använt tunna plasthandskar för att kunna hantera den och behovet att ta av dom litet. Om han tagit av sig handskarna så borde det finnas DNA och fingeravtryck på diskbänken där hår och rep låg. Han kan ju ha satt på dom igen men då borde det inte ha blivit någon DNA på jackan. Har han knäppt upp byxorna utan handskar så borde det finnas delar av fingeravtryck och DNA på byxknappen och bältet.

Det är svårt att få ihop ett händelseförlopp som förklara DNA där det finns och där det inte finns. Man förstår att åklagaren hoppar över en ev. förklaring men jag förstår inte varför advokaten gjorde det.

Det är möjligt att GM skrapat armarna under gärningen men det var blåsigt den dagen så han borde ha haft en jacka.

Jag kanske hakar upp mig på onödiga detaljer men tycker ändå det är viktigt eftersom det handlar om mord och livstids fängelse.

Den person som sågs komma ut från ladan den där söndagskvällen uppges ha haft en jacka på sig om jag inte minns fel. Blåa jeans och en jacka som var ljusare blå än jeansen, rätta mig om jag har fel.
2015-11-04, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Och hur tror du då att man gör när man tar blodprov och skickar på analys?

Blodprov som skickas på analys ligger i en speciell behållare som håller blodet rörligt och blandar med en tillsats som förhindrar att det levrar sig, jag har varit med om att behöva ta om blodprov för de hade missat att sätta röret i behållaren så det hade legat stilla och stelnat, levrat sig.
Senast redigerad av justina 2015-11-04 kl. 20:50.
2015-11-04, 20:37
Medlem
Vad menar den Långström, som är en attentionlus, när han svamlar om "tvångsmässig onani"? Vad är skillnaden mellan det och icke tvångsmässig onani?
2015-11-04, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Är det någon som tror att det är svårt att plantera bevis eller DNA?
Det har rysk underrättelsetjänst gjort länge.

Skulle inte svenska militärer klara det? Eller poliser? Är dom så värdelösa?

Jag tror det är lite knöligt att plantera dna men i det här fallet har det uppenbarligen hänt, om än av misstag, då fruns dna befanns på Lisas trosa. Att avlägsna dna anses däremot omöjligt.
Nu handlar det inte om det. Man har inte funnit någon dna som inte varit spårbar, vilket betyder att man inte funnit dna från någon annan människa än de som toppsats. Ingen dna från någon okänd alltså!

Skulle någon planterat dna på så många ställen och på så besvärliga och oförklarliga ställen, som i det här fallet, kan man tycka att något enstaka utomstående dna borde slunkit med på vägen.
En ev. planterare kan väl ändå inte lyckas så väl att förutom själva planterandet av dna, dessutom få undan den misstänkte från hemmet exakt vid de tidpunkter som kan binda honom vid brottet.

Min åsikt är alltså att de dna som funnit i det här fallet kommer från den som berövade Lisa Holm livet.
2015-11-04, 20:40
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det som är intressant med snöret är att NB:s DNA inte finns på den del som satt runt halsen (eller på tejpen runt huvudet) bara på snörbitar som hade haft kontakt med golvet. Han hade tidigare på exakt samma ställe monterat ner mjölkutrustningen och i rummet bredvid roat sig med annan DNA-verksamhet. Så vad säger egentligen snöret?
Då kanske du kan förklara detta med... för du har fel om enbart golvet! Och Lisas hårstrån... hur kom dom dit?
Ta dig en titt på snöret... det verkar ha varit knutet...

sidan 668 i fup
Till höger från mellanrummet sett, mot östra väggen, stod en diskbänk med två
tvätthoar. På bänkens södra kant låg ett munstycke till vattenslang, en skruvmejsel och
en rulle torkpapper. I högra (södra) tvätthon stod det gulbrunt vatten som täckte dess
botten, avloppet i tvätthon var tillstängt och det fanns inget avloppsrör monterat till
bänken. I vattnet kunde man se korta hårstrån från vad som såg ut att vara hår från djur.
Mellan tvätthoarna låg ett blått snöre, S208, med flera ändar. Dess ena ände låg ner i det missfärgade vattnet i högra tvätthon. På snöret fanns både Nerijus Bilevicius och Lisas Holms DNA i blandning samt ett hårstrå från Lisa Holm.

sidan 671 i fup med bild på snöret som ligger PÅ diskbänken
Text till bilden
Bild 27: Diskbänken mot östra väggen. På snöret, S208, som låg på bänken fanns en
blandning av Nerijus Bilevicius och Lisa Holms DNA samt hårstrå från Lisa Holm.
Mellan tvätthoarna säkrades ett långt ljust hårstrå, S163. Likaså säkrades ett hårstrå
under bänken, S165.
Senast redigerad av Timeout 2015-11-04 kl. 20:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in