2015-11-04, 19:19
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag bryr mig inte om vad OC säger och tycker, att det kan ha begåtts ett lagbrott var jag intresserad av redan när ackrediterade tolkar kom på tal första gången, för hur många dagar sedan det nu var. Jag har tittat i den svenska lagboken men också i EU-direktivet som står över svensk lag.

Finns det prejudikat eller inte? Kan du inte styrka vad du påstår och det inte finns prejudikat så är ditt ord inte mer värt än klanen Bilevicius utsagor tycker jag, även om jag i övrigt för det mesta tycker att du är läsvärd.

Om det har begåtts ett lagbrott så kan det kanske handla om ett rättegångsfel, vad händer i ett sådant läge?

Det finns två nivåer (egentligen tre)

Den första, skandalnivån, är om det behövs tolk, men ingen tolk finns att tillgå. Genomför man då förhandlingen i alla fall gör man ett allvarligt fel, rättegången får tas om

På nivå två har man en tolk, men inte en auktoriserad tolk. Det är tillåtet att göra så, men domstolen prövas mot ifall det varit lämpligt eller nödvändigt. Här kan det nog bli fråga om en anmärkning i det här fallet, i synnerhet om det visar sig att auktoriserade (prövade och godkända) tolkar gått att anlita. Skulle tolkarna vara inkompetenta eller kunna beslås med felöversättningar kan det bli tänkbart att göra om rättegången med kompetent tolk. (Det här kan prövas i efterhand, allt finns inspelat).

Tredje nivån är när domstolen anlitar auktoriserade rättstolkar. Då finns inget att klaga på. Det finns dock ingen garanti (det ligger i sakens natur) att det blir helt rätt i alla fall.
2015-11-04, 19:21
Medlem
allegragellers avatar
Jag tycker resonemanget kring det faktum att Lisa flyttades från platsen där hon (förmodligen) dog för att GM hade anknytning till platsen är intressant och övertygande. Ingen vill kacka i eget bo (även om det var precis vad NB gjorde..) En passerby hade inte brytt sig om att flytta kroppen. Lägg därtill att byssjan var okänd för de flesta förutom de som arbetade på Martorp.

Någon som vet huruvida man frågat andra som jobbat i ladan om de skitit där, minns inte från FUP vad som sades kring det. NB ville ju få det att framstå som en vanlig grej.

En sak som IR sa i slutpläderingen om det som hon benämnde som spermarummet; att endast 2 besudlingar var identifierade av de cirka 11 man funnit och det skulle kunna vara så att många män hade stått där och runkat.. Hon ville normalisera spermarummet! En åtgärd inför HR kunde vara att testa alla besudlingar..

Någon i tråden framförde teorin att man skulle kunna bestämma tidpunkten då Lisa dog genom att analysera maginnehållet, detta kanske redan är gjort och ingår i den sekretessade delen? Konstigt isåfall att man inte talar om det på rättegången i samband med diskussionen om tidpunkten. Åtminstone borde man då få fram att hon inte hållits fången flera dagar med mat och dryck (vilket advokaten nämnde och jag inte alls tror på).
2015-11-04, 19:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
På tal om dessa tolkar är domstolen anmäld. Men förmodligen efter eget slarv med ändrade förhållanden i vittnes följden med för kort varsel, skulle det förvåna mig om det leder någon vart.

Och det är ju sant som sakt den som söker enbart fel kommer aldrig hitta annat i livet.

Egenansvar är ett vackert ord

Jag behöver inte ens leta för att hitta minst två fel, det fetade stavas sagt, och vittnesföljden är ett sammansatt ord, lär dig svenska om du vill betraktas som seriös.

Varför det har blivit fel om det nu har blivit det, och att ett lagbrott kan konstateras så är skälet till det brottet ovidkommande för det här fallet, det intressanta är hur ett eventuellt lagbrott kan betraktas som ett rättegångsfel anser jag.

Hur kan ett eventuellt fel vad gäller tolkarna påverka giltigheten av domstolsförhandlingen, det är min fråga.
2015-11-04, 19:30
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag behöver inte ens leta för att hitta minst två fel, det fetade stavas sagt, och vittnesföljden är ett sammansatt ord, lär dig svenska om du vill betraktas som seriös.

Varför det har blivit fel om det nu har blivit det, och att ett lagbrott kan konstateras så är skälet till det brottet ovidkommande för det här fallet, det intressanta är hur ett eventuellt lagbrott kan betraktas som ett rättegångsfel anser jag.

Hur kan ett eventuellt fel vad gäller tolkarna påverka giltigheten av domstolsförhandlingen, det är min fråga.

Här är en krönika om saken av Oisin Cantwell:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article21703286.ab

"Misstankarna mot den åtalade mannen är starka och jag har ingen anledning att tro att avgörande misstag har begåtts.

Icke desto mindre väcker turerna kring tolkarna olust. Att föreningen Rättstolkarna har beslutat sig för att anmäla tingsrätten till justitiekanslern är bra. Detta bör utredas."
Senast redigerad av allegrageller 2015-11-04 kl. 19:33.
2015-11-04, 19:32
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Att NB:s DNA borde finnas på bälte, trosor, tröja, bh och kropp, han blödde ju och kladdade ner jackan och byxorna.
GM använde handskar under själva gärningen och vidrörde sannolikt också BO:s kropp under "akten" med handskar på för att stilla sina sjuka lustar då BO hängdes, kontamineringen av GM.s frus DNA på BO:s trosor indikerar detta, att GM vidrört BO då han haft sina byxor neddragna för att onanera.
GM slarvade dock, kanske tog han av handskarna för att lättare knäppa upp BO:s byxor.
Blodavsättningar på BO:s kläder kommer sannolikt från GM då han skrapat armarna under gärningen.
Utan handskar hade det funnits DNA överallt. Det som finns räcker för all del.
2015-11-04, 19:39
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Herregud Läs resten i FUP!!!
Den soppan som byttes ut köptes av en äldre dam. Kvittona och namnet på damen finns i fup!
Det där med pojkvän var troligen ett skämt!
EN ENDA person på caféet har hört Lisa fälla den kommentaren.
Lisa hade humor! Har det undgått er alla?

Du har fel!:

FUP 118 +119

Förhör med Andersson Romlycke, Rebecka; 2015-06-09 13:50

Det finns uppgifter om att någon beställt soppa, men att den var slut. Känner du till något
om det?

Det var ett ungt par. Killen är ganska lång och har en tofs bak i håret. Han är mörkhårig.
Tjejen är ganska kort och är ljushårig. De är båda ca 20-25 år. De brukar ofta vara och ficka
på Caféet.

Det var Rebecca som tagit upp beställningen och betalningen från killen och tjejen.
De beställde en ängasoppa och en vårsoppa. Sedan visade det sig att ängasoppan var slut. Det
var sedan Lisa som gick ut och pratade med paret. Efteråt kom Lisa tillbaka med en lapp i
kassan. På lappen stod det att han köpt en ängasoppa men sedan ändrat sig till dagens. Han
hade betalat 149kr och skulle därför få pengar tillbaka. Lappen var för att de inte skulle
glömma bort att han hade pengar tillgodo. Paret köpte sedan ficka och de reglerade
betalningen.

Paret var där på besök någon gång under eftermiddagen. Rebecka tror att det var någon gång
efter kl 14.00 hon är dock väldigt osäker på tiden.

Därefter har även Rebecca hört att det varit en som fick fel soppa och att det skulle varit en
pojkvän eller fd pojkvän till Lisa. Dessa uppgifter har Rebecca hört i dag (tisdag) då de
pratade i personalgruppen på caféet.

När Rebecca och Sofi Svedung åkte till Stockholm i måndags, så pratade de om vad som
kunde hänt Lisa. Sofi visade då en bild på Lisas pojkvän eller fd pojkvän, på sin mobil. När
Rebecca fick se bilden, så var det ingen som hon kände igen över huvudtaget.

FUP 134

Beslag 5000-K698204-15, kvitto i soptunna.

Maria, som jobbar i köket på caféet, har uppgett i förhör att Lisa sagt till henne att hennes
pojkvän varit på caféet under söndagen. Detta skall ha skett när det kom en beställning på
Ängasoppa och denna var slut. Maria hade blivit lite orolig för hur kunden skulle reagera på
detta. Lisa hade då sagt att det inte var någon fara eftersom det var hennes pojkvän som gjort
beställningen och att han kunde ta en annan soppa (vårsoppa).
I soptunna utanför Caféet upphittades en papperslapp med notering om att en kund betalt för
en soppa som tagit slut (Ängasoppa). Kunden tog en annan soppa (Vårsoppa) som var billigare
och skulle därför kompenseras för detta senare. Kunden hade betalt 145 kronor för soppan. I
samma sopsäck hittades också ett kvitto från kassaaterminalen på summa 145 kronor.
Papperslappen och kvittot satt inte ihop.
På kvittot kan man läsa att köpet gjorts klockan 13.28 den 7 juni 2015. Kortnumret slutar på
3898.
Enligt de utdrag vi fått från babs och de banker vars kunder varit och handlat på caféet kan
man se att kortinnehavaren är en Kerstin Hamilton, fördd -43, från Hällekis
2015-11-04, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Är det korrekt att man bara hittat MGM:s och BO:s DNA på snöret? Det är i så fall inte helt oviktigt. Snarare direkt utpekande. Så här tänker jag: om balsnöret är använt som avsett så kommer det ifrån en balbindningsmaskin. I så fall är det inget märkvärdigt med att det är helt tomt på DNA först. Den som laddade maskinen med snöre kladdade säkert ner det yttersta lagret på rullen med sitt DNA. Särskild då de första få metrarna snöre när han trädde snöret genom maskinen. Men när man bundit några balar med maskinen kommer det bara att finnas "jungfruligt" snöre runt balarna. Aldrig berört av människohand. Dessa balar travas sedan med frontlastare. När man behöver halm till nåt tar man en bal och skär av snöret och skottar ut det man behöver med hötjuga. Snöret puttar man åt sidan med samma verktyg. På så vis kan det ligga snören som ingen tagit i på en lantgård. NB kunde inte förklara. Alltså kan vi utesluta att han använt slikt snöre då han la om taket. (Till att markera en rät linje till ex.)
Det som är intressant med snöret är att NB:s DNA inte finns på den del som satt runt halsen (eller på tejpen runt huvudet) bara på snörbitar som hade haft kontakt med golvet. Han hade tidigare på exakt samma ställe monterat ner mjölkutrustningen och i rummet bredvid roat sig med annan DNA-verksamhet. Så vad säger egentligen snöret?
2015-11-04, 19:46
Medlem
Först en domare som häktar på ett brott som inte finns.
Till det en utredande polis som använder psykiskt tortyr som är ett brott enligt FN:s tortyrkonvention.
Sedan en åklagare som ljuger.
Därefter en tingsrätt som inte skaffar rättstolkar.

Förutom all missarna-hålen-frågetecknen förundersökningen.

Detta börjar bli en praktskandal.
2015-11-04, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
GM använde handskar under själva gärningen och vidrörde sannolikt också BO:s kropp under "akten" med handskar på för att stilla sina sjuka lustar då BO hängdes, kontamineringen av GM.s frus DNA på BO:s trosor indikerar detta, att GM vidrört BO då han haft sina byxor neddragna för att onanera.
GM slarvade dock, kanske tog han av handskarna för att lättare knäppa upp BO:s byxor.
Blodavsättningar på BO:s kläder kommer sannolikt från GM då han skrapat armarna under gärningen.
Utan handskar hade det funnits DNA överallt. Det som finns räcker för all del.

Exakt, man behöver knappt vara normalbegåvad och svensk för att räkna ut det, just att rysskans dna finns på trosan är oerhört tacksamt, det utesluter en mängd gärningsmän.........
2015-11-04, 19:48
Medlem
cossinuss avatar
Kan någon motivera varför det inte blir t ex 18 års fängelse ? Det har ju inte varit frågan om någon utdragen tortyr innan dödsfallet. tt det varit sexuellt anser jag inte utgör "särskilt allvarligt". Det är snarare att omgivningen kan lättare reta sig på eller ta åt sig det som provokativt.
2015-11-04, 19:48
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Det evinnerliga tjatet om att NB bajsat och mastruberat i ladan; mig veterligen finns inga bevis för att han gjorde något av de under/strax efter det dåd han är häktad för. Det är rena tankefoster och frosserier av somliga här inne på forumet att påstå det.
2015-11-04, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
...

Någon i tråden framförde teorin att man skulle kunna bestämma tidpunkten då Lisa dog genom att analysera maginnehållet, detta kanske redan är gjort och ingår i den sekretessade delen? Konstigt isåfall att man inte talar om det på rättegången i samband med diskussionen om tidpunkten. Åtminstone borde man då få fram att hon inte hållits fången flera dagar med mat och dryck (vilket advokaten nämnde och jag inte alls tror på).
Även livmodern kan undersökas (är som en klocka), kanske då också är i den sekretessbelagda delen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in