2015-11-04, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Är det någon som tror att det är svårt att plantera bevis eller DNA?
Det har rysk underrättelsetjänst gjort länge.

Skulle inte svenska militärer klara det? Eller poliser? Är dom så värdelösa?

Varför ??? är du desinformerad om verkligheten ? jag skar av mej benet, 8 h senare när jag kom hem hade allt levrat, det var 2 liter blod, tror du man kan ta med sig blod i burk ? suck, du är inte så beläst, eller så har man försökt lära dej så du kanske är EFTERBLIVEN, det känner jag några som är pga sjukd som jag älskar överallt annat, men du är ju fan pucko
2015-11-04, 20:20
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Det kan inte fortgå på det här viset. Den allmänna brottsligheten har eskalerat mycket.
Källa på det?
2015-11-04, 20:21
Medlem
Varför skulle mgm överhuvudtaget vistas på Martorp på fredagen om han var skyldig? Varför är anser den vittnande MP-militären att det är skumt att mgm är vid sitt hem och tittar på bilar som åker förbi?

Den här vittnesmålet inklusive åklagaren är ju ett skämt!
2015-11-04, 20:22
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Kan du visa var du har fått uppgifter om att andra än GM runkat och lagt ut satser med sperma i ladan?
Vem mer än GM har skitit i det blå skåpet dvs. bajsat i ladan och låtit skithögen ligga kvar?
Jag trodde att djur beter sig så, inte människor.
Litauern är väl för all del mer djur och predator än människa om man betänker hans handlingar.
Jag har svårt att tro att det finns fler som är så sjuka i huvudet och rent äckliga på den lilla orten.
Tack på förhand!

Jag orkar i ärlighetens namn inte besvara ditt inlägg. Du verkar inte ha vidare koll på hur det går till på vischan, hur primitiva hantverkare kan vara på landsbygden.
2015-11-04, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Var läser du att åklagaren ljuger UNDER rättegången och varifrån kommer det att poliser skrattar. Jo just ja... uppgiften om skrattandet kommer från den åtalades advokat

Du har bevisat otaliga gånger din syn på rättsväsendet och det tolkar jag som att du är en rättshaverist och det står jag för!

Jag har aldrig tidigare kritiserat rättsväsendet. Jag kritiserar nu en polisutredning, gör det mig till en rättshaverist? Jag litar inte på just denne åklagare, gör det mig till en rättshaverist?

Ni som är övertygade om att rätt man är dömd och att polis och åklagare aldrig gör fel, vad gör ni då i denna tråd? Är ni här för att gotta er i makabra detaljer? Eller för att spy galla över "mördarlitauer"? Eller är ni här för att ni ser det som ert ansvar att tysta mig och andra rättshaverister?
2015-11-04, 20:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Varför skulle mgm överhuvudtaget vistas på Martorp på fredagen om han var skyldig? Varför är anser den vittnande MP-militären att det är skumt att mgm är vid sitt hem och tittar på bilar som åker förbi?

Den här vittnesmålet inklusive åklagaren är ju ett skämt!

Därför att AJ hade bett bröderna att leta efter järn på Martorp som skulle användas till en balkong på Blombergs egendom 10, om jag inte minns fel.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns två nivåer (egentligen tre)

Den första, skandalnivån, är om det behövs tolk, men ingen tolk finns att tillgå. Genomför man då förhandlingen i alla fall gör man ett allvarligt fel, rättegången får tas om

På nivå två har man en tolk, men inte en auktoriserad tolk. Det är tillåtet att göra så, men domstolen prövas mot ifall det varit lämpligt eller nödvändigt. Här kan det nog bli fråga om en anmärkning i det här fallet, i synnerhet om det visar sig att auktoriserade (prövade och godkända) tolkar gått att anlita. Skulle tolkarna vara inkompetenta eller kunna beslås med felöversättningar kan det bli tänkbart att göra om rättegången med kompetent tolk. (Det här kan prövas i efterhand, allt finns inspelat).

Tredje nivån är när domstolen anlitar auktoriserade rättstolkar. Då finns inget att klaga på. Det finns dock ingen garanti (det ligger i sakens natur) att det blir helt rätt i alla fall.

Om jag får lov att justera lite:
0/ Ingen tolk alls.
1/ Person som pratar språket. (tex Anna-Karin Lundgrens ryska granntant som bakar gott Borodinsky-bröd)
2/ Auktoriserad tolk (av kammarkollegiet)
3/ Auktoriserad utbildad rättstolk. (av kammarkollegiet - med rättsutbildning)

Samt att gå på djupet med en fråga om detta då.

Fru IB flög upp från sin pall, fick ju spontan-ryck och bestämde sig för att lämna vittnesmål, men den direkta förklaringen vid fick var ju att hennes vittnesmål helt enkelt inte tillför något.
JK-anmälan får ställas mot detta faktum?

Gällande NB användes två tolkar i ombyte, varav den ena utbildad rättstolk.

Ställt mot ovanstående - Finns relevans gällande själva användningen/växlingen av tolk i rättsprocessen och vilka delar av rättegången som bedöms vara av vikt?

Ex.
I förhör med MGM används utbildad rättstolk, men i enbart lyssning går det att använda en "vanlig" auktoriserad tolk.
JK-anmälan får ställas mot detta faktum?

Nu blev det tre frågor istället.

--------------
Källa:
http://www.kammarkollegiet.se/interpreter/sv/search?language=lit&user_lang=sv
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Hur fan får det det till att det är uppenbart? Du kan väl misstänka det om du så gärna vill, men det är ju helt stört att du, baserat på texten ovan, bedömer det som uppenbart.

Vad är det flum-vittnesmål? Ska han gå omkring och "känna" och bedöma "utstrålning"??
Men inte veta vad fem meter är? Och väderstreck är?

Jag kan inte fatta att en svensk rättsprocess innehåller detta vittnesmål överhuvudtaget.
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Du har fel!:

FUP 118 +119

Förhör med Andersson Romlycke, Rebecka; 2015-06-09 13:50

Det finns uppgifter om att någon beställt soppa, men att den var slut. Känner du till något
om det?

Det var ett ungt par. Killen är ganska lång och har en tofs bak i håret. Han är mörkhårig.
Tjejen är ganska kort och är ljushårig. De är båda ca 20-25 år. De brukar ofta vara och ficka
på Caféet.

Det var Rebecca som tagit upp beställningen och betalningen från killen och tjejen.
De beställde en ängasoppa och en vårsoppa. Sedan visade det sig att ängasoppan var slut. Det
var sedan Lisa som gick ut och pratade med paret. Efteråt kom Lisa tillbaka med en lapp i
kassan. På lappen stod det att han köpt en ängasoppa men sedan ändrat sig till dagens. Han
hade betalat 149kr och skulle därför få pengar tillbaka. Lappen var för att de inte skulle
glömma bort att han hade pengar tillgodo. Paret köpte sedan ficka och de reglerade
betalningen.

Paret var där på besök någon gång under eftermiddagen. Rebecka tror att det var någon gång
efter kl 14.00 hon är dock väldigt osäker på tiden.

Därefter har även Rebecca hört att det varit en som fick fel soppa och att det skulle varit en
pojkvän eller fd pojkvän till Lisa. Dessa uppgifter har Rebecca hört i dag (tisdag) då de
pratade i personalgruppen på caféet.

När Rebecca och Sofi Svedung åkte till Stockholm i måndags, så pratade de om vad som
kunde hänt Lisa. Sofi visade då en bild på Lisas pojkvän eller fd pojkvän, på sin mobil. När
Rebecca fick se bilden, så var det ingen som hon kände igen över huvudtaget.

FUP 134

Beslag 5000-K698204-15, kvitto i soptunna.

Maria, som jobbar i köket på caféet, har uppgett i förhör att Lisa sagt till henne att hennes
pojkvän varit på caféet under söndagen. Detta skall ha skett när det kom en beställning på
Ängasoppa och denna var slut. Maria hade blivit lite orolig för hur kunden skulle reagera på
detta. Lisa hade då sagt att det inte var någon fara eftersom det var hennes pojkvän som gjort
beställningen och att han kunde ta en annan soppa (vårsoppa).

I soptunna utanför Caféet upphittades en papperslapp med notering om att en kund betalt för
en soppa som tagit slut (Ängasoppa). Kunden tog en annan soppa (Vårsoppa) som var billigare
och skulle därför kompenseras för detta senare.
Kunden hade betalt 145 kronor för soppan. I
samma sopsäck hittades också ett kvitto från kassaaterminalen på summa 145 kronor.
Papperslappen och kvittot satt inte ihop.
På kvittot kan man läsa att köpet gjorts klockan 13.28 den 7 juni 2015. Kortnumret slutar på
3898.
Enligt de utdrag vi fått från babs och de banker vars kunder varit och handlat på caféet kan
man se att kortinnehavaren är en Kxxx Hxxx, fördd -43, från Hällekis
Du kanske skulle läsa alltihop! Den yngre kunden tog en dagens i stället och den andra kunden bytte till en Vårsoppa i stället.
Det är kunden som bytte soppa till Vårsoppa vittnesmålet om pojkvän kommer upp.
Maria är inte svenskfödd och pratar lite knagglig svenska. Därav trolig ett missförstånd från hennes sida.
2015-11-04, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winterburnman
Varför ??? är du desinformerad om verkligheten ? jag skar av mej benet, 8 h senare när jag kom hem hade allt levrat, det var 2 liter blod, tror du man kan ta med sig blod i burk ? suck, du är inte så beläst, eller så har man försökt lära dej så du kanske är EFTERBLIVEN, det känner jag några som är pga sjukd som jag älskar överallt annat, men du är ju fan pucko
Och hur tror du då att man gör när man tar blodprov och skickar på analys?
2015-11-04, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Därför att AJ hade bett bröderna att leta efter järn på Martorp som skulle användas till en balkong på Blombergs egendom 10, om jag inte minns fel.

Du svarade inte på frågan.
2015-11-04, 20:29
Medlem
Jag svarar fortfarande inte på någon som har ansluter till en gruppavatar av skäl jag redogjort för.

Jag frågade om det var svårt att plantera DNA. Om det är okänd kunskap i just Sverige.
Finns annars exempel där DNA har använts för att sätta dit människor - utomlands.
Men svenskar kanske är dummare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in