Citat:
GJ kan varken bekräfta eller dementera att han höjt handen till en hälsning. Han säger sig heller inte veta huruvida det i så fall varit en eller två personer han som hastigast kan ha hälsat på.Citat nedan från rättegångens rapportering från NLT, NB talar om att han såg GJ. Han frågar också förvånat : Varför ljuger han? Varför ljuger GJ frågar NB.
Vad sager ni andra som läst FUP om detta?
Vad sager ni andra som läst FUP om detta?
"Semir Hasanbegovic: – Nej, det var vid sjutiden.
09:32, 3 November 2015
Semir Hasanbegovic: Det här är inte senare skede som du har sett honom, undrar åklagaren
09:31, 3 November 2015
Semir Hasanbegovic: – Inte utifrån polisförhör.
Semir Hasanbegovic: Det stämmer inte med vad han själv uppger, säger åklagaren.
Semir Hasanbegovic: – Nej, han var där i fem minuter på sin höjd.
Semir Hasanbegovic: Så du menar att han inte stannade kvar hos gårdsägaren?
Semir Hasanbegovic: – Han åkte hemåt. Åt det hållet.
Semir Hasanbegovic: Var tror du att han var på väg?
Semir Hasanbegovic: – Men han bromsade inte ens in, jag såg bara att han lyfte handen och åkte vidare, berättar 35-åringen
Semir Hasanbegovic: – Vi satt utanför dörren till vår lägenhet och jag såg när han kom körandes på allén. Vid det här stora huvudhuset, till gårdsägaren. Han stannade till vid huvudtrappan. Han klev ut ur bilen från passagerarsidan, gick in huset, stannade där i högst fem minuter och gick sedan tillbaka till bilen. Han körde ut genom den lilla grinden där vårt hus finns och när han höll på att sätta sig i bilen gick jag emot honom, tänkte jag stanna honom och berätta att jag gjort i ordning fönsterblecket."
09:30, 3 November 2015
09:32, 3 November 2015
Semir Hasanbegovic: Det här är inte senare skede som du har sett honom, undrar åklagaren
Semir Hasanbegovic: – Inte utifrån polisförhör.
Semir Hasanbegovic: Det stämmer inte med vad han själv uppger, säger åklagaren.
Semir Hasanbegovic: – Nej, han var där i fem minuter på sin höjd.
Semir Hasanbegovic: Så du menar att han inte stannade kvar hos gårdsägaren?
Semir Hasanbegovic: – Han åkte hemåt. Åt det hållet.
Semir Hasanbegovic: Var tror du att han var på väg?
Semir Hasanbegovic: – Men han bromsade inte ens in, jag såg bara att han lyfte handen och åkte vidare, berättar 35-åringen
Semir Hasanbegovic: – Vi satt utanför dörren till vår lägenhet och jag såg när han kom körandes på allén. Vid det här stora huvudhuset, till gårdsägaren. Han stannade till vid huvudtrappan. Han klev ut ur bilen från passagerarsidan, gick in huset, stannade där i högst fem minuter och gick sedan tillbaka till bilen. Han körde ut genom den lilla grinden där vårt hus finns och när han höll på att sätta sig i bilen gick jag emot honom, tänkte jag stanna honom och berätta att jag gjort i ordning fönsterblecket."
09:30, 3 November 2015
Hur som helst kan IB och NB ha pratat sig samman - vilket även gäller Skype-samtalet som ej kan uteslutas att endast IB deltagit i. Det som talar för detta är att endast hennes konto varit aktivt (ej NB:s) samt att hon och NB:s mor också haft kontakt tidigare under dagen. Vidare har IB och NB olika versioner av samtalet.).
IB:s version:
Mmm, eh är det ett långt samtal han har med sin mamma?
Det, jag var upptagen i köket, jag bara hört att han pratade…
Mmm
…och sedan går jag in i rummet och frågar honom pratar du med mamma, ja säger han och
jag går därifrån.
Det, jag var upptagen i köket, jag bara hört att han pratade…
Mmm
…och sedan går jag in i rummet och frågar honom pratar du med mamma, ja säger han och
jag går därifrån.
Men dom bekräftar ju inte den här historien.
Jag säger bror kanske inte kan det…
Nej
… men min hustru verkligen hon måste göra…
Men hon…
… hon var ju bredvid mig hela tiden, hon bör bekräfta…
Mmm
… tillsammans vi pratade i Skype ända tills vi åkte till Källby, vi har inte ens skilts åt nån gång…
Jag säger bror kanske inte kan det…
Nej
… men min hustru verkligen hon måste göra…
Men hon…
… hon var ju bredvid mig hela tiden, hon bör bekräfta…
Mmm
… tillsammans vi pratade i Skype ända tills vi åkte till Källby, vi har inte ens skilts åt nån gång…
Kontentan av förhören blir att NB inte deltog i Skype-samtalet 19.35 – 19.53; IB hörde honom komma och avslutade samtalet. Hon fann NB sitta och röka på stentrappan och gjorde honom sällskap. I samma veva kan GJ ha kört hem för att hämta något. Efter att ha frågat AB om han ska ha något från affären sätter de sig i bilen och far i väg. De anländer till affären 20.07 och bör ha åkt c:a 19.59.