2015-11-04, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sundancekid1976
Seriöst , lägg ner era teorier om super förband och allt möjligt , pappan jobbar med att laga stridsvagnar, å inget annat ... Han är ingen super militär så är det bara ..

Hur vet du det?
Så du menar att läckan till GP var felaktig?
Det står ju i FUP att hon sagt till expojkvännen, "Lisa är ledsen för hon känner inte igen sin pappa, han är borta så mycket."
Han är borta så mycket, är det så mycket tjänsteresor involverade i att laga stridsvagnar?
2015-11-04, 18:48
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Denna rättegång var ingenting som förbättrade allmänhetens förtroende för rättsväsendet.
  • Att Irina inte fick information om att hon kunde vittna per telefon utan att Expressens rysktalande reporter var tvungen att ringa och berätta detta för henne så att hon kunde vittna, enligt den före detta åklagaren Alhem är det ett allvarligt rättegångsfel.
  • Jag håller också med om att man borde inväntat tolk som ville och kunde arbeta, det man gjorde denna gång kändes mycket rättssosäkert. Antingen så vittnar en person eller inte, det skall inte påverkas av att TR inte klarar att få fram tolkar. Ryska är ju dessutom ett relativt stort språk.
  • Att så många frågor lämnas obesvarade, att polisen enbart riktat in sig på att sätta dit balterna.
  • Att poliserna sitter och skrattar under rättegången.
Du måste vara en rättshaverist av guds nåde
Hur i helvete får du ihop det fetade? Lyssna själv
Frun Irina säger klart och tydligt

– Hör du mig, vi ringer från Skaraborgs tingsrätt, frågar Anna-Karin Lundberg som är ordförande i målet.

Ganska omgående svarar frun att hon inte vill delta i rättegången.

– Jag vill inte vittna mot min man, säger frun.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6290542

Att hon sen ändrar sig och vill vittna och ger ett otroligt vimsigt vittnesmål kanske vi ska glömma bort eller?
När det gäller nära anhörigas vittnesmål ska dom räknas för vad dom är. Dom är färgade av släktskapet med den åtalade och dom kan ljuga fritt under förhören för dom kan inte åtalas för mened. Hon behöver ju tydligen hans pengar nu med...

Semir:*Är du beroende av din man nu? För din försörjning.
10:37, 3 November 2015
Semir:*– Ja, jag jobbar inte. Det är bara han som jobbar och tjänar ihop pengar till vår familj.
10:37
Semir:*Hur går det nu när 35-åringen sitter häktad?
Semir:*– Jag lever på det som finns kvar av hans lön.
10:38
2015-11-04, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
I tre undersökta områden samt två undersökta besudlingar på handskens rätsida kunde sekret/DNA som kan jämföras mot person inte påvisas

När det står så i FUP betyder det då att det finns annat DNA men det matchar inte mot de misstänkta som var frun, brodern och mgm? Alltså det finns okänt DNA som aldrig undersökts vidare eftersom de inte matchar personerna i fråga?

Nej det betyder att det inte gick inte att påvisa något DNA i besudlingarna.
Det kanske var för gamla fläckar, eller besudlingar av annan art, inte från människosekret.

Hade de hittat DNA från en okänd person så hade de ju jämfört det med fler personer för att få träff.
2015-11-04, 18:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur vet du att ett brott inte har begåtts, det är väl en domstol som avgör det, finns det prejudikat?

Eftersom jag inte orkar leta i lagboken just nu, får du ta mig på mitt skrivna ord

O.Cantwell är småkänd för att vara en ensidig gnällspik, och denna föreningen kommer inte slå en flisa ur någons tand med denna "strategi" att tvinga in lag om rättstolk.

Jag tar detta på bonn-svenska, så får någon juridiskt bevandrad utveckla akademiskt vid behov.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror inte heller att tingsrätten kommer få kritik, men det är väl onödigt att inte eftersträva en smidig process? Vad är det som är så svårt att man inte kan planera in kompetenta (auktoriserade) tolkar som är redo?

Vi såg ju också att tingsrättens val av tolk var ju inte så lyckat. Det ter sig extra bedrövligt att det blir sådana här efterräkningar och diskussioner i ett mål som var så väl underbyggt av åklagaren.

Ja, bättre smidighet vore såklart önskvärt, dock verkade det klart som att förutsättningarna för tolk-smidighet inte var direkt gynnsamma igår.
Föreningen som nu JK-anmäler kan dock inte beskrivas smidiga heller, då det blir genomskinligt att dom passar på nu i ett uppmärksammat fall.

Däremot hoppas jag föreningen kan komma att få komma in med början på noll - tillslut. Det vore väl bra?
Såvida seriösa rättstolkar inte går ur föreningen nu när detta "medvetna" uppenbarar sig
2015-11-04, 18:56
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Ja men nu handlar det om Stefan Holm i något sammanhang har varit involverad i SOG? Inget tyder på på det så därför sprider konspirationsteoriker sin desinformation.

I GP publicerades följande uppgifter www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2744823-ett-av-polisens-spar-pappans-militara-uppdrag

Det kanske är därifrån ett sådant antagande kommer?
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-11-04 kl. 19:11.
2015-11-04, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Du måste vara en rättshaverist av guds nåde
Hur i helvete får du ihop det fetade? Lyssna själv
Frun Irina säger klart och tydligt

– Hör du mig, vi ringer från Skaraborgs tingsrätt, frågar Anna-Karin Lundberg som är ordförande i målet.

Att hon sen ändrar sig och vill vittna och ger ett otroligt vimsigt vittnesmål kanske vi ska glömma bort eller?
När det gäller nära anhörigas vittnesmål ska dom räknas för vad dom är. Dom är färgade av släktskapet med den åtalade och dom kan ljuga fritt under förhören för dom kan inte åtalas för mened. Hon behöver ju tydligen hans pengar nu med...

Semir:*Är du beroende av din man nu? För din försörjning.
10:37, 3 November 2015
Semir:*– Ja, jag jobbar inte. Det är bara han som jobbar och tjänar ihop pengar till vår familj.
Semir:*Hur går det nu när 35-åringen sitter häktad?
Semir:*– Jag lever på det som finns kvar av hans lön.
10:38

Att vara rättshaverist är det att ifrågasätta enligt din mening? Det känns som att alla som över huvud taget vågar ifrågasätta polis och rättsväsende med en gång skall stämplas som "rättshaverister".

Även om man tycker att NB är självklart skyldig så tycker jag att man skall ifrågasätta fel som begås.
Att åklagare ljuger och poliser skrattar under rättegång tycker jag inte är OK.
Men det tycker kanske du?
2015-11-04, 18:57
Medlem
Är det korrekt att man bara hittat MGM:s och BO:s DNA på snöret? Det är i så fall inte helt oviktigt. Snarare direkt utpekande. Så här tänker jag: om balsnöret är använt som avsett så kommer det ifrån en balbindningsmaskin. I så fall är det inget märkvärdigt med att det är helt tomt på DNA först. Den som laddade maskinen med snöre kladdade säkert ner det yttersta lagret på rullen med sitt DNA. Särskild då de första få metrarna snöre när han trädde snöret genom maskinen. Men när man bundit några balar med maskinen kommer det bara att finnas "jungfruligt" snöre runt balarna. Aldrig berört av människohand. Dessa balar travas sedan med frontlastare. När man behöver halm till nåt tar man en bal och skär av snöret och skottar ut det man behöver med hötjuga. Snöret puttar man åt sidan med samma verktyg. På så vis kan det ligga snören som ingen tagit i på en lantgård. NB kunde inte förklara. Alltså kan vi utesluta att han använt slikt snöre då han la om taket. (Till att markera en rät linje till ex.)
2015-11-04, 19:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Eftersom jag inte orkar leta i lagboken just nu, får du ta mig på mitt skrivna ord

O.Cantwell är småkänd för att vara en ensidig gnällspik, och denna föreningen kommer inte slå en flisa ur någons tand med denna "strategi" att tvinga in lag om rättstolk.

Jag tar detta på bonn-svenska, så får någon juridiskt bevandrad utveckla akademiskt vid behov.

Jag bryr mig inte om vad OC säger och tycker, att det kan ha begåtts ett lagbrott var jag intresserad av redan när ackrediterade tolkar kom på tal första gången, för hur många dagar sedan det nu var. Jag har tittat i den svenska lagboken men också i EU-direktivet som står över svensk lag.

Finns det prejudikat eller inte? Kan du inte styrka vad du påstår och det inte finns prejudikat så är ditt ord inte mer värt än klanen Bilevicius utsagor tycker jag, även om jag i övrigt för det mesta tycker att du är läsvärd.

Om det har begåtts ett lagbrott så kan det kanske handla om ett rättegångsfel, vad händer i ett sådant läge?
2015-11-04, 19:02
Medlem
joh80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Varifrån kommer den uppgiften?
Det var under rättegången det kom fram att han blivit topsad flera gånger. Advokaten tog upp det med honom.

Fick du någon förklaring varför det var så många provtagningar på dig?
– Nej.

Har de tagit något från din hand?
– Ja, de har tagit prover från mina sår. Jag hade skrapmärken på händerna.

Inger Rönnbäck frågar om de gånger hennes klient varit topsad.
– Det har hänt vid fyra tillfällen. Första gången hemma hos mig. Andra tillfället var när jag greps och kördes till polisstationen i Skövde. Och tredje och fjärde gången var det vid 10-15 minuters förhör i Skövde. Det hade blivit något fel så de gjorde det en gång till.
2015-11-04, 19:03
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Citat nedan från rättegångens rapportering från NLT, NB talar om att han såg GJ. Han frågar också förvånat : Varför ljuger han? Varför ljuger GJ frågar NB.
Vad sager ni andra som läst FUP om detta?

"Semir Hasanbegovic: – Nej, det var vid sjutiden.
09:32, 3 November 2015
Semir Hasanbegovic: Det här är inte senare skede som du har sett honom, undrar åklagaren
09:31, 3 November 2015
Semir Hasanbegovic: – Inte utifrån polisförhör.

Semir Hasanbegovic: Det stämmer inte med vad han själv uppger, säger åklagaren.

Semir Hasanbegovic: – Nej, han var där i fem minuter på sin höjd.
Semir Hasanbegovic: Så du menar att han inte stannade kvar hos gårdsägaren?

Semir Hasanbegovic: – Han åkte hemåt. Åt det hållet.

Semir Hasanbegovic: Var tror du att han var på väg?

Semir Hasanbegovic: – Men han bromsade inte ens in, jag såg bara att han lyfte handen och åkte vidare, berättar 35-åringen

Semir Hasanbegovic: – Vi satt utanför dörren till vår lägenhet och jag såg när han kom körandes på allén. Vid det här stora huvudhuset, till gårdsägaren. Han stannade till vid huvudtrappan. Han klev ut ur bilen från passagerarsidan, gick in huset, stannade där i högst fem minuter och gick sedan tillbaka till bilen. Han körde ut genom den lilla grinden där vårt hus finns och när han höll på att sätta sig i bilen gick jag emot honom, tänkte jag stanna honom och berätta att jag gjort i ordning fönsterblecket."
09:30, 3 November 2015

Hur ska vi veta vem som ljuger? Och egentligen inte direkt viktigt om man relaterar till övrig bevisning

Hur kan en man som inte kan förklara något utan att säga -jag vet inte som svar på allt hävda att någon ljuger.
2015-11-04, 19:04
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det var det översatta som kom fram... IB kan ha haft viktig information att komma med, nu hindrades det av att tolken inte kunde avsluta förhöret och den andra tolken backade ur, så vi får inte veta vad hon ville säga.

Telefonförhör är inte i första hand avsett för vittnen som inte orkar, det är till för att spara pengar för domstolen.
Citat:
Ursprungligen postat av winterburnman
Flashbacks största troll, har du inget gett dej av från tråden än? du dyker upp i olika skepnader i olika trådar.......triggar igång alla jävla foliehattar i den här tråden med ditt skräppostande om olika teorier som du inte ens själv tror på, Inger Rönnbäck fakturerar iaf staten på ett fett arvode för sitt försvarande av Nerijus
Då tycker jag det stora trollet ska ta och leta fram en tolk som kan översätta vad frun säger här när hon enligt tolken vägrar att vittna MOT sin man. Inte för utan mot är det översatt till.

Sen kan väl trollet ta och översätta allt annat med när han ändå är igång...
2015-11-04, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Att han på fritiden håller på med motorsport (enduro) har iofs inget med hans yrke att göra.

Allt detta snack om SH har inte med fallet att göra. Skärp er nu!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in