Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Hur vet du att ett brott inte har begåtts, det är väl en domstol som avgör det, finns det prejudikat?
Eftersom jag inte orkar leta i lagboken just nu, får du ta mig på mitt skrivna ord
O.Cantwell är småkänd för att vara en ensidig gnällspik, och denna föreningen kommer inte slå en flisa ur någons tand med denna "strategi" att tvinga in lag om rättstolk.
Jag tar detta på bonn-svenska, så får någon juridiskt bevandrad utveckla akademiskt vid behov.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Jag tror inte heller att tingsrätten kommer få kritik, men det är väl onödigt att inte eftersträva en smidig process? Vad är det som är så svårt att man inte kan planera in kompetenta (auktoriserade) tolkar som är redo?
Vi såg ju också att tingsrättens val av tolk var ju inte så lyckat. Det ter sig extra bedrövligt att det blir sådana här efterräkningar och diskussioner i ett mål som var så väl underbyggt av åklagaren.
Ja, bättre smidighet vore såklart önskvärt, dock verkade det klart som att förutsättningarna för tolk-smidighet inte var direkt gynnsamma igår.
Föreningen som nu JK-anmäler kan dock inte beskrivas smidiga heller, då det blir genomskinligt att dom passar på nu i ett uppmärksammat fall.
Däremot hoppas jag föreningen kan komma att få komma in med början på noll - tillslut. Det vore väl bra?
Såvida seriösa rättstolkar inte går ur föreningen nu när detta "medvetna" uppenbarar sig