2015-11-04, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Till skillnad från dig har jag läst en hel del litteratur om just överklass.
Till skillnad från dig upplever jag överklassen varenda jävla dag. Jag läser inte om den i någon bok, jag lever i den, har den omkring mig.

Citat:
Eftersom överklassen inte uppstått idag utan skapats ur historien så får man läsa på en hel del om överklassens historia för att få en helheltbild. Gör det och återkom sen.

Upplev överklassen på riktigt istället för att läsa om den i en bok. Gör det och återkom sen.
Citera
2015-11-04, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Till skillnad från dig upplever jag överklassen varenda jävla dag. Jag läser inte om den i någon bok, jag lever i den, har den omkring mig.

Upplev överklassen på riktigt istället för att läsa om den i en bok. Gör det och återkom sen.

Du, jag har upplevt/upplever, om du nu måste ha det i ord, nu vad det hjälper detta samtal.

http://www.metro.se/noje/man-vet-valdigt-lite-om-overklassen/Objgcu!16_5709-45/

Där har du en kvinna som skrivit en bok om överklassen, där nämner hon efter ett tiotal intervjuer att det är tabu att framhäva att man är överklass, men du vet förstås bättre än de hon intervjuat och henne själv som skriver en hel bok om det?
Citera
2015-11-04, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Posta en länk?

2) Lol @ "den främsta societeten".

Det står ingenstans man måste vara ITK för att veta det.

https://www.youtube.com/watch?v=dStaN-oEB4Q

Tycker du familjen på Beckershof är överklass?
Citera
2015-11-04, 15:54
Medlem
Babianens avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=dStaN-oEB4Q

Tycker du familjen på Beckershof är överklass?

Du menar den första familjen som bodde på herrgården? Kvinnan är typisk över-klass för du kan se att hon försöker verka vanlig, hon har den typiska "över-klass auran". Mannen är sannolikt en över-klass fuck-up alltså en man från över-klassen som det är något fel på. Jag ska titta på de andra också och återkomma med en kommentar.

Mannens (Charles?) föräldrar (i gårds-huset @ 10.50) är legit över-klass. De är ganska typiska.
Senast redigerad av Babianen 2015-11-04 kl. 16:06.
Citera
2015-11-04, 16:37
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Du, jag har upplevt/upplever, om du nu måste ha det i ord, nu vad det hjälper detta samtal.

Där har du en kvinna som skrivit en bok om överklassen, där nämner hon efter ett tiotal intervjuer att det är tabu att framhäva att man är överklass, men du vet förstås bättre än de hon intervjuat och henne själv som skriver en hel bok om det?

1) Man säger aldrig att man är överklass för man vill inte att andra ska känna sig awkward. Titta på all butthurt i den här tråden till exempel.

2) Jag har tittat på hela videon nu och kvinnan i den första familjen (med herrgården) är den ni ska titta på om ni vill se hur typiska över-klass människor är. Ni skulle aldrig tro att hon är över-klass om ni såg henne på gatan.
Senast redigerad av Babianen 2015-11-04 kl. 16:40.
Citera
2015-11-04, 16:48
Medlem
Citat:
Du menar den första familjen som bodde på herrgården? Kvinnan är typisk över-klass för du kan se att hon försöker verka vanlig, hon har den typiska "över-klass auran". Mannen är sannolikt en över-klass fuck-up alltså en man från över-klassen som det är något fel på. Jag ska titta på de andra också och återkomma med en kommentar.

Mannens (Charles?) föräldrar (i gårds-huset @ 10.50) är legit över-klass. De är ganska typiska.

Så man är en typisk överklass om man försöker verka vanlig? När dörrarna stängs förvandlas hon till en rollfigur i Downtown Abbey men så länge hon "försöker verka" som en Svensson i offentliga sammanhang är hon en överklass?
Citera
2015-11-04, 16:54
Medlem
Citat:
1) Man säger aldrig att man är överklass för man vill inte att andra ska känna sig awkward. Titta på all butthurt i den här tråden till exempel.

2) Jag har tittat på hela videon nu och kvinnan i den första familjen (med herrgården) är den ni ska titta på om ni vill se hur typiska över-klass människor är. Ni skulle aldrig tro att hon är över-klass om ni såg henne på gatan.

Men själv säger du att du är överklass, hur får du ihop det?

Kvinnan är förmodligen ingift och kommer från en enklare familj än mannen, därav hennes "naturliga" beteende. Kläderna dom bär kan väl tänkas vara ganska enkla, men temat för dagen var grillning ute i kylan, så dessa paltor kan antas vara deras oömma kläder.

http://static.images-di.se/Databas/2008/06/10/asker-text-430.jpg

Här ser du en annan bild av henne, ny bedömning?

I filmen
Citera
2015-11-04, 17:03
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Så man är en typisk överklass om man försöker verka vanlig?

Titta på kvinnan i videon ser du hur hon inte klädde upp sig utan hade vanliga kläder på sig? Tror du att hon inte har råd att köpa fancy kläder för att se fin ut på TV? Nej det är för att hon vill verka så vanlig som möjligt. Det är så man gör om man är över-klass.

Citat:
När dörrarna stängs förvandlas hon till en rollfigur i Downtown Abbey men så länge hon "försöker verka" som en Svensson i offentliga sammanhang är hon en överklass?

När dörrarna stängs tar man fram gitarren och chillar precis som i det här klippet, https://www.youtube.com/watch?v=mMuTDdWXbNo
Citera
2015-11-04, 17:07
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Men själv säger du att du är överklass, hur får du ihop det?

Jag har mycket erfarenhet av fattiga människor.

Citat:
Kvinnan är förmodligen ingift och kommer från en enklare familj än mannen, därav hennes "naturliga" beteende. Kläderna dom bär kan väl tänkas vara ganska enkla, men temat för dagen var grillning ute i kylan, så dessa paltor kan antas vara deras oömma kläder.

http://static.images-di.se/Databas/2008/06/10/asker-text-430.jpg

Här ser du en annan bild av henne, ny bedömning?

I filmen

1) No dude. Alla i över-klassen har ett naturligt beteende.

2) Jag menar när hon var inomhus. Jämför henne med kvinnorna i "real housewives of..."

3) Nope hon har bara en annan stil på den bilden.
Citera
2015-11-04, 17:08
Medlem
Citat:
Titta på kvinnan i videon ser du hur hon inte klädde upp sig utan hade vanliga kläder på sig? Tror du att hon inte har råd att köpa fancy kläder för att se fin ut på TV? Nej det är för att hon vill verka så vanlig som möjligt. Det är så man gör om man är över-klass.

När dörrarna stängs tar man fram gitarren och chillar precis som i det här klippet, https://www.youtube.com/watch?v=mMuTDdWXbNo

Ditt favoritklipp? Är han din role model? För att återigen kommentera klippet så, tycker du att dom har kläder som är "chill"? Dom är ju dressade upp till öronen, vilket säger emot dina påståenden.

Filmsekvensen skulle mycket väl kunna vara en söndagsmorgon i Downtown Abbey, men sådant glättigt säljer inte numera på TV.
Citera
2015-11-04, 17:12
Medlem
Citat:
Jag har mycket erfarenhet av fattiga människor.

1) No dude. Alla i över-klassen har ett naturligt beteende.

2) Jag menar när hon var inomhus. Jämför henne med kvinnorna i "real housewives of..."

3) Nope hon har bara en annan stil på den bilden.

Och på vilket sätt var det ett svar på min fråga? Tappat bort monokeln?

Dom hade likadana kläder på sig inomhus som utomhus. Hade du grillat hade du väl stått i urtvättade mjukisbyxor och någon trasig tröja, för att verka chill?

Nej, bilden är tagen för att visa någonting, klass, stil och flådighet, och dom godkände bilden.
Citera
2015-11-04, 17:12
Medlem
Citat:

Men vad är det du inte förstår? Du har ju samma läsförståelse som en treåring. Läs mina inlägg igen tills du förstår vad det är jag skriver.

Ja, i verkliga livet, i den fysiska världen så är det ingen som erkänner sig vara överklass. Men det gäller såklart inte på ett anonymt internetforum när man dessutom diskuterar just klassfrågor.

Så, förklara gärna vad i mina inlägg det är du har så svårt att greppa. Är det skillnaden mellan den fysiska världen och ett anonymt internetforum du inte förstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in