2015-11-04, 08:14
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Så kallade stjärnadvokater vinner inte fler mål än lokala förmågor.

Nej men hade man inte kunnat få detta till en mildare dom genom att inte blåneka till allt? Han kunde väl ha erkänt en del ? Typ att han varit med henne eller liknande ?

Hade det för övrigt gått hem att säga typ att han bara röjt undan kroppen? Han såg den hängandes där och var rädd för att bli straffad för något han inte gjort
2015-11-04, 08:31
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Hur stor är chansen att en svensk gärningsman hade klarat ur sig detta ?
Tänker då hur man är insatt i rättsväsendet, hur han borde ha betett sig inför DNA-beviset, typ erkänt att han försökt våldta henne eller liknande och att det gick överstyr

Tänker även på det språkliga, sedan på möjligheterna på att få bort kroppen .

Men det viktigaste av allt kanske valet av försvarare, en svensk hade säkerligen sett till att få typ silbersky, denne hade nog kunnat få detta att stranda i frikännande dom eller medhjälp alternativt dråp ?
Det här var aldrig tal om en våldtäkt på "vanligt" sätt.
Det var GM:s sjuka fantasier som förverkligades och tog sig dessa bisarra uttryck, han ville ha makten över en kvinnas/flickas liv, att kontrollera och dominera för att sedan se henne maktlöst dö.
Det var hans perversa lustar, att onanera under en kvinnas/flickas dödskamp hängd i en snaras.
Förloppet var uttänkt och planlagt innan, sannolikt hade GM sett ut platsen med röret, förberett så att saker som behövdes, rep, tejp osv. fanns lättillgängligt.
Det var detta han fantiserade om då han stod i fönstret och onanerade som vetter mot kaféts ingång och spanade på tjejerna, det var detta han tänkt göra med den joggande kvinnan i det fall han fått med sig henne dagen innan.
Det finns dessvärre människor så störda med så skruvade fantasier, det är dock ovanligt att de omsätts i praktisk handling.
Du och andra som tror att detta var en våldtäkt som spårade ur har verkligen ingen koll.
Dock var handlingen sexuellt betingad, blottandet av kroppsdelar, onanerandet säger detta med all tydlighet. Dödandet ingick i planen från början och var ingen "slump".
Ytterst tragiskt.
2015-11-04, 08:35
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Nej men hade man inte kunnat få detta till en mildare dom genom att inte blåneka till allt? Han kunde väl ha erkänt en del ? Typ att han varit med henne eller liknande ?

Hade det för övrigt gått hem att säga typ att han bara röjt undan kroppen? Han såg den hängandes där och var rädd för att bli straffad för något han inte gjort

Jag tror att du enklast förstår problematiken om du tänker dig själv in i situationen.

Ponera att du går in lokalen, och där hänger en kropp i vattenledningsröret. Visst köper jag att du skär ner kroppen omedelbart, visst köper jag att du river bort tejpen, visst kan dina salivspår runt Lisas mun förklaras med att du givit konstgjord andning. Kanske kan till och med blodspår på kläderna förklaras av att det gått vilt till vid nedtagningen och du skurit dig.

Men den historien har ju inte den åtalade berättat, och inte ens den historien skulle fungera om man lägger till övriga komponenter, framförallt döljandet av kroppen och agerandet för att den inte skall upptäckas.

Men visst är det så att i en alternativ verklighet hade den åtalade omedelbart ringt 112 för att berätta att det behövs hjälp med någonting hemskt och redogjort för polisen vad som hänt och vad som gjorts. Sedan hade förstås utredningen ändå kunnat beslå honom med avvikelser från historien, om den varit påhittad.

Men nu verkar det ju inte vara så det hände, och det visar ju utredningen på ett övertygande sätt.
2015-11-04, 08:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
TV4 Play: "35-åringens hustru gav honom alibi"
Citat:
Hasse Aro berättar hur Lisa Holm-rättegångens sista dag i går såg ut och vad som hände.
Längd 3:49 min
2015-11-04, 08:44
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det här var aldrig tal om en våldtäkt på "vanligt" sätt.
Det var GM:s sjuka fantasier som förverkligades och tog sig dessa bisarra uttryck, han ville ha makten över en kvinnas/flickas liv, att kontrollera och dominera för att sedan se henne maktlöst dö.
Det var hans perversa lustar, att onanera under en kvinnas/flickas dödskamp hängd i en snaras.
Förloppet var uttänkt och planlagt innan, sannolikt hade GM sett ut platsen med röret, förberett så att saker som behövdes, rep, tejp osv. fanns lättillgängligt.
Det var detta han fantiserade om då han stod i fönstret och onanerade som vetter mot kaféts ingång och spanade på tjejerna, det var detta han tänkt göra med den joggande kvinnan i det fall han fått med sig henne dagen innan.
Det finns dessvärre människor så störda med så skruvade fantasier, det är dock ovanligt att de omsätts i praktisk handling.
Du och andra som tror att detta var en våldtäkt som spårade ur har verkligen ingen koll.
Dock var handlingen sexuellt betingad, blottandet av kroppsdelar, onanerandet säger detta med all tydlighet. Dödandet ingick i planen från början och var ingen "slump".
Ytterst tragiskt.

Jag säger inte att det var någon urspårad våldtäkt men han gör sig väl knappast en tjänst genom att hålla käften och blåneka till allt?
2015-11-04, 08:48
Medlem
Vilken tid meddelar tingsrätten om NB skall sitta kvar i häktet eller inte, vet någon?
2015-11-04, 08:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nästan hela vittnesmålet med MP-Tor*jörn:

http://www.skovdenyheter.se/article/hor-missing-people-vittnet/

Slarvfel av mig.
Det ska givetvis vara Bj*rn Sa*l från MP som lämnar detta vittnesmål.
2015-11-04, 08:50
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Vilken tid meddelar tingsrätten om NB skall sitta kvar i häktet eller inte, vet någon?

14:00 tas beslut tror jag
2015-11-04, 08:57
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Det fetade, hur vet DU att bröderna var artiga? Hur vet DU att MP folket var arroganta och kaxiga? Var DU DÄR JUST DÅ?
MP-personernas dagbok redovisades.
Och iden står det hur de betedde sig mot balterna.
Att de närmade sig med skepsis redan från början. Och att de blev sura för att balterna berättade att området redan hade genomsökts.
De blev Jättekränkta för att balterna sa det. de började omedelbart hetsa upp varandra för det.
Och när balterna sen frågade om de hade hittat något så blev de Riktigt otrevliga, typ i stil med att "det ska väl du bar ta o skita i."

Ja, jag reagerade verkligen när jag läste dagboksutdraget.
Och polisen som sen "förhörde" dem gjorde bara allt värre genom att hetsa upp dem ytterligare: "Fick ni 'felkänsla' av balterna" och såna frågor.

De svarade såkalrt att "Oja, vi fick typ SÅN felkänsla asså, Shit Mannen ba va typ asså lixom."
2015-11-04, 08:57
Medlem
Om det är makt, kontroll och dominans gärningsmannen går igång på, vilket jag inte betvivlar. Så fortsätter egentligen gärningsmannen med sin perversa lek även under rättegången. Genom att neka sig igenom hela rättsprocessen och förvägra Lisas fam en förklaring så bibehåller han någon form av makt.

När han tappar den, kommer han bryta ihop totalt. Det kommer egentligen inte att ske förens hovrätten har sagt sitt.
2015-11-04, 08:59
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Jag säger inte att det var någon urspårad våldtäkt men han gör sig väl knappast en tjänst genom att hålla käften och blåneka till allt?
Hur menar du? Han kommer att dömas för detta alldeles oavsett om han erkänner eller ej, straffet blir detsamma, troligen livstid.
Det här är ett skambrott av enorma proportioner att erkänna, att man umgås med så sjuka tankar och fantasier, att man omsätter dessa i praktisk handling, att man utsätter en värnlös flicka för något så grymt, att man objektifierar henne för sina snedvridna och pervers lustar.
Det är nog väldigt svårt att erkänna en gärning av den här kalibern.
Det kan också vara bättre att blåneka och påstå att man varit utsatt för en "komplott" inför släkt och inför det liv som kanske återstår efter avtjänat straff.
Inte ett dugg konstigt skulle jag säga.
Hoppas dock Litauern blir ihjälslagen i fängelset innan frigivningen, inte troligt kanske men man kan alltid hoppas.
Ett skambrott som föraktas av alla, också av grova brottslingar förstås.
2015-11-04, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Först säger Aivaras att inte använt silvertejp på jobbet. När han inser att hans DNA finns på en tejpbit som hittats i ladan och som kan betydelse för fallet då ena ändan den matchar på tejpen på Lisa så säger han att kanske använt tejpen någon gång men minns inte när. Visst kan det vara så att det råkade vara Aivaras som använde tejpen för länge sedan och efter använde ingen person tejpen innan Nerijus använde i samband med mordet på Lisa.
Aivaras behöver inte ha använt tejpen. Det räcker att han bara placerat tejprullen i spiklådan efter det att NB använt den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in