2015-10-28, 16:30
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
"Fler blir beroende av cannabis än alkohol!"

Så nu vet ni det...
Citat:
Som föreläsare hade man journalisten Pelle Olsson, som är mycket kunnig inom området.
Så jävla kunnig tror jag inte att Pelle är. Om det stämmer och han nu verkligen är det på riktigt så lider han däremot av ideologisk mytomani, vanligt bland politiker.

Kontrar med när Magnus Calmyr klär av Pelles teser: Pelle Olsson: 8 myter om cannabis
Citat:
...det är ytterst tveksamt om svenska kommuner ska använda sig av detta material i sin ANDT-förebyggande verksamhet.
Senast redigerad av Mollip 2015-10-28 kl. 16:32.
Citera
2015-10-28, 20:56
Medlem
LivinginthePasts avatar
Haha, man undrar om journalisten medvetet gjorde narr av experten när slutordet fick bli "– Det finns säkra källor, dessa är fakta baserad på forskning och publicerad i vetenskapliga tidskrifter samt officiell statistik. Allt annat är osäkra källor."
...och hör sen... typ.
Citera
2015-10-30, 20:44
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Uruguay siktar på att producera 6-10 ton marijuana varje år, enligt Milton Romani, chef för landets narkotikanämnd. Landets liberala lagar om drogen är unik i världen och nu kan snart försäljningen börja.
http://www.svd.se/uruguay-mal-10-ton-marijuana-per-ar/i/senaste
Citera
2015-11-02, 17:37
Medlem
tanjeross avatar
" Ireland plans to decriminalise the possession of small amounts of drugs, including heroin, cocaine and cannabis"

http://www.irishtimes.com/news/ireland/irish-news/injection-rooms-for-addicts-to-open-next-year-in-drug-law-change-says-minister-1.2413509
Citera
2015-11-03, 08:54
Medlem
Irländsk minister: Vi ska avkriminalisera droger
Citera
2015-11-03, 18:53
Medlem
jamesdeans avatar
Ikväll ska den amerikanska delstaten Ohio hålla folkomröstning om legalisering. Jag tycker, precis som killen i artikeln, att lagförslaget är ganska dåligt skrivet. Enligt förslaget så ska bara 10 stycken butiker få sälja gräs, dessa 10 butiker kommer sen ha monopol på försäljningen. Känns inte optimalt. Jag förstår dem som vill rösta nej och skriva ett bättre förslag istället.
Citera
2015-11-03, 19:42
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Ikväll ska den amerikanska delstaten Ohio hålla folkomröstning om legalisering. Jag tycker, precis som killen i artikeln, att lagförslaget är ganska dåligt skrivet. Enligt förslaget så ska bara 10 stycken butiker få sälja gräs, dessa 10 butiker kommer sen ha monopol på försäljningen. Känns inte optimalt. Jag förstår dem som vill rösta nej och skriva ett bättre förslag istället.
Nja, tio farmer ska få odla cannabisen, enligt lagförslaget. I vilket fall är det, som du säger, oerhört korkat.
Citera
2015-11-03, 19:58
Medlem
Pixm0s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Nja, tio farmer ska få odla cannabisen, enligt lagförslaget. I vilket fall är det, som du säger, oerhört korkat.

Mycket riktigt är det endast själva odlandet som är reglerat till 10st och inte försäljning. Sen är ju de 10 som får lov att odla investerare vilket skulle kunna antyda att nya intressenter kan få samma möjlighet. Vidare läste jag även att odling för personligt bruk upp till 4 plantor skulle bli lagligt.

Men visst, kanske inte idealt men helt klart ett rejält kliv i rätt riktning.
Citera
2015-11-03, 20:09
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixm0
Mycket riktigt är det endast själva odlandet som är reglerat till 10st och inte försäljning. Sen är ju de 10 som får lov att odla investerare vilket skulle kunna antyda att nya intressenter kan få samma möjlighet. Vidare läste jag även att odling för personligt bruk upp till 4 plantor skulle bli lagligt.

Men visst, kanske inte idealt men helt klart ett rejält kliv i rätt riktning.

10st odlare är bättre än 10 butiker, jag är glad att jag hade fel där. Men det är fortfarande problematiskt.

En extra grej som gör det här lagförslaget problematiskt är att det handlar om en grundlagsändring, som är betydligt svårare att ändra än en vanlig lag. Hade det handlat om en vanlig lag hade man enkelt kunnat göra små justeringar i lagen, t.ex för att tillåta fler odlare, vid ett senare skede. Men nu när det handlar om en grundlag så måste man isf hålla en folkomröstning varje gång man vill ändra i regleringarna. Det betyder å andra sidan att man också skulle behöva en folkomröstning för att avskaffa legaliseringen, vilket gör att förbudspolitiker inte kan komma och återinföra förbudet hur som helst.
Citera
2015-11-03, 20:30
Medlem
Kadodis avatar
Citat:
10st odlare är bättre än 10 butiker, jag är glad att jag hade fel där. Men det är fortfarande problematiskt.

En extra grej som gör det här lagförslaget problematiskt är att det handlar om en grundlagsändring, som är betydligt svårare att ändra än en vanlig lag. Hade det handlat om en vanlig lag hade man enkelt kunnat göra små justeringar i lagen, t.ex för att tillåta fler odlare, vid ett senare skede. Men nu när det handlar om en grundlag så måste man isf hålla en folkomröstning varje gång man vill ändra i regleringarna. Det betyder å andra sidan att man också skulle behöva en folkomröstning för att avskaffa legaliseringen, vilket gör att förbudspolitiker inte kan komma och återinföra förbudet hur som helst.
Äh med tanke på hur förtryckta cannabisbrukare varit så är det ett fint kliv i rätt riktigt om så bara 2 affärer fick sälja och att man får röka lagligt. Blir ju liksom ytterligare en stat att lägga till listan av stater som legaliserat.
Citera
2015-11-03, 20:56
Medlem
Citat:

Såg någon intervju med Ethan Nadelmann om det och även om han tyckte det var idiotiskt så såg han fram emot det för det kommer med största sannolikhet att ändras efteråt.

(Om jag minns rätt )

edit: Monopolet alltså.
Citera
2015-11-03, 21:04
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadodi
Äh med tanke på hur förtryckta cannabisbrukare varit så är det ett fint kliv i rätt riktigt om så bara 2 affärer fick sälja och att man får röka lagligt. Blir ju liksom ytterligare en stat att lägga till listan av stater som legaliserat.
Visst är det trevligt att få börja bruka det på lagligt vis. Men monopol är aldrig bra, i synnerhet inte monopol som är uppbackade av staten. De få farmer som lyckats muta till sig särskilda rättigheter kan, i brist på riktig konkurrens, ta ut ockerpriser på sin produkt eftersom de vet att konkurrenter inte kan ta sig in på marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in