Citat:
Ursprungligen postat av
Pixm0
Mycket riktigt är det endast själva odlandet som är reglerat till 10st och inte försäljning. Sen är ju de 10 som får lov att odla investerare vilket skulle kunna antyda att nya intressenter kan få samma möjlighet. Vidare läste jag även att odling för personligt bruk upp till 4 plantor skulle bli lagligt.
Men visst, kanske inte idealt men helt klart ett rejält kliv i rätt riktning.
10st odlare är bättre än 10 butiker, jag är glad att jag hade fel där. Men det är fortfarande problematiskt.
En extra grej som gör det här lagförslaget problematiskt är att det handlar om en grundlagsändring, som är betydligt svårare att ändra än en vanlig lag. Hade det handlat om en vanlig lag hade man enkelt kunnat göra små justeringar i lagen, t.ex för att tillåta fler odlare, vid ett senare skede. Men nu när det handlar om en grundlag så måste man isf hålla en folkomröstning varje gång man vill ändra i regleringarna. Det betyder å andra sidan att man också skulle behöva en folkomröstning för att avskaffa legaliseringen, vilket gör att förbudspolitiker inte kan komma och återinföra förbudet hur som helst.