2015-11-03, 17:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchezest90
Nej det tror jag inte. Däremot kommer han överklaga och troligen bli fri efter hovrättsdom. Men vad vet jag? Bara en gissning.
Vad skulle fria honom? Vilka bevis är tvivelaktiga tycker du, förklara.
2015-11-03, 17:39
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola-Connyy
Om nu MGM blir dömd, tror ni att han kommer att snacka? Kan tänka mig att chansen ökar att han skulle erkänna då när allt hopp om att komma undan är släckt. Finns det några belägg för att folk ofta erkänner när de först är dömda?
Jag tror han kör någon variant och erkänner städjobb en sväng i hovrätten innan han kommer på sådana tankar?
2015-11-03, 17:41
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Lyssnar på Expressen och Alheim och finner hans kritik av IR lite märklig. Även hans översvallande beröm av TB.
Klart att det stora mediala intresset påverkar alla även rätten och att hon vill inpränta detta i rätten. Hon har inte så mycket att gå på. Men hennes kritik av TB är berättigad han kan påstå lite hur som helst utan att det är verifierat. Maskletandet är knappast någon stor sak, skulle NB hindra folk från att leta på Martorp skulle han ha behövt bosätta sig där. Vittnesmålen om bilfärden är inte heller så där hundra. Men sammantaget med blodspåren hjälper det förstås till att ge en helhetsbild.

Nu är det lite för mycket NB blod på LH:s kläder för att slumpen ska orsakat detta. Men om det är ett läge där bevisen är betydligt mer dubiösa blir det tungt för en åtalad när man i rätten inte bara ska ha en åklagare utan också ett partiskt målsägarbiträde som inte allas har åklagarens krav på stringens.

Jag kan instämma i det du skriver, delvis åtminstone. Min bedömning, efter att förhandlingen är över, kvarstår: det är rätt gärningsman som sitter åtalad. Däremot håller jag med om att detta raljerande advokaterna emellan är ytterst onödigt och aningen osmakligt. Givetvis ska man ha rätten att uttala sig, men då ska man bibehålla en stringens och professionalism. Kan jag tycka.
2015-11-03, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Ja, jag kan tycka att folk är lite snabba med att döma ut henne som inkompetent. Speciellt när de inte har någon juridisk kompetens. Slutpläderingen var väldigt spretig och någon annan hade säkert kunnat göra det bättre. Men man måste ställa slutpläderingen i relation till bevisen och den historia som GM har gett. Hon har helt enkelt lite att gå på.

Kanske kunde hon ha kunnat försöka fokusera på att förringa relevansen i den tekniska bevisen. Men vad vet jag.
Det blev lite för mycket slå åt alla håll från hennes sida i slutpläderingen.
Antagligen är vi många som tycker så men hon har som sagt en mycket
svår uppgift i att försvara NB.
Hon har alldeles säkert gjort sitt allra bästa för att hjälpa sin klient.
Hur domen än blir i tingsrätten kommer säkert fallet upp i hovrätten.
Då blir det säkert en annan försvarsadvokat.
2015-11-03, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchezest90
Nej det tror jag inte. Däremot kommer han överklaga och troligen bli fri efter hovrättsdom. Men vad vet jag? Bara en gissning.

Skuldfrågan kommer även HR anse vara bortom rimligt tvivel. Det enda som skulle kunna ändras i en eventuell HR förhandling är straffvärdet men att det till slut ändå kommer landa på livstid känns absolut som det mest sannolika.
2015-11-03, 17:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Så om jag har förstått det hela rätt så hävdar MGM att han har varit hemma hela tiden och frugan hävdar nu att han kom hem vid 1845? Vilka jävla idioter alltså.

Hur menar du nu. Om Lisa ringde 18.26 och han var hemma 18.45 så menar du att han kunnat göra det han åtals för på 20 minuter?
2015-11-03, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Han lär behöva lämna in en ansökan om P18 ganska omgående då han anländer till anstalten. Det tror jag absolut

Ursäkta vad är P18 ?
2015-11-03, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Alternativet är ju att polisens "intuition" innebar att dom tidigt förstod vem som är GM och skyddar denne.

Jag har förstått att du är inne på det spåret.
Kalla mig gärna naiv,men jag tvivlar en smula på att hela denna utredningen,med allt vad det innebär i fråga om inte minst kostnader,skulle utförts med ett enda syfte:Att låta en flickmördare gå lös.
2015-11-03, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Så hur förklarar du hans blod på insidan av hennes byxor? Hans och hennes DNA på snöret?

Hans dna på snöret är inget konstigt alls eftersom han arbetar på gården och garanterat har hanterat balsnörena..
Hans dna i blodfläckarna på insidan av byxorna kan väl ha kommit till när hon släpats över tex golv där hans dna finns, eftersom det då är insidan av byxan som är utåt (nerdragna till anklarna)...
2015-11-03, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsstig
Ursäkta vad är P18 ?

P18 är självisolering. Man kan begära detta på anstalten ifall man t,ex blivit eller känner sig hotad av sina medfångar. Det känns inte helt orimligt att något sådant kommer ske då NB anländer till sin anstalt.

Jag tror rentav inte att han kommer ges något val från sina kamrater på avdelningen.
2015-11-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
NB kände sig utpekad redan måndag eller tisdag, varför gjorde han det, han visste ju inte vad som hade hänt Lisa.

Han jobbade i ladan, därför kände han sig utpekad. Förmodligen därför att han visste att Lisa dog i ladan.

Han gillade väl inte att bli topsad.
2015-11-03, 17:51
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Lyssnar på Expressen och Alheim och finner hans kritik av IR lite märklig. Även hans översvallande beröm av TB.
Klart att det stora mediala intresset påverkar alla även rätten och att hon vill inpränta detta i rätten. Hon har inte så mycket att gå på. Men hennes kritik av TB är berättigad han kan påstå lite hur som helst utan att det är verifierat. Maskletandet är knappast någon stor sak, skulle NB hindra folk från att leta på Martorp skulle han ha behövt bosätta sig där. Vittnesmålen om bilfärden är inte heller så där hundra. Men sammantaget med blodspåren hjälper det förstås till att ge en helhetsbild.

Nu är det lite för mycket NB blod på LH:s kläder för att slumpen ska orsakat detta. Men om det är ett läge där bevisen är betydligt mer dubiösa blir det tungt för en åtalad när man i rätten inte bara ska ha en åklagare utan också ett partiskt målsägarbiträde som inte allas har åklagarens krav på stringens.

Du skriver med bägge fötterna på marken.

Alhem har en tendens att gå på grund i sina egna funderingar ibland, men i detta fallet ska TB ha beröm, fast mer pga emfasen gentemot allmänheten och allra mest, vilka han företräder.

Egentligen, om man vrider upp pärmen ordentligt - så kanske även IR anser att det är lite för mycket av hennes klients blod på Lisas kläder. Hon med sitt hjärta kanske är nöjd med dagen ändå, nu när ridån gått ner.
Men det är en sak man bara får skriva på Flashback.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in