2015-11-03, 17:29
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Samtidigt som det ändå stämmer att han, enligt uträkning om sträcka från Källby, måste ha befunnit sig på vägen vid den tiden. Det vore ett konstigt sammanträffande.

Inte enkom enligt uträkning. Uträkning i kombination med bildbevis från Handlar'n i Källby strax dessförinnan. Man gör alltså här ett antagande om att Nerijus rimligtvis ska ha passerat denna sträcka kort efter besöket på bensinmacken. Antagandet vilar på orsak- och sambandsprincipen i kombination med bland annat vittnesmål från Adriana.
2015-11-03, 17:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth
Visst känns det som att hon hade rasistkortet på sin tunga här?
Rasism? Det är en fullödig arier som döms. I varje fall en nordeuropé, även utseendemässigt.
2015-11-03, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Man måste se till helheten och där ingår självklart teknisk bevisning.
Jag tycker dock att det är fel att den tekniska bevisningen skall ha alltför stor tyngd då den så lätt går att manipulera.

I Sverige så har vi inställningen att alla har 100 % integritet och att korruption inte existerar. Jag har jobbat mycket I Sydamerika och vet att inte människor är så perfekta, I sydamerika vet alla att det är så.

Vi är lite naiva tror jag I Sverige som inte tror att det existerar korruption.
Jag tror att det förekommer även i SVerige.

Korruption förekommer i alla länder, även i Sverige. I den svenska makteliten finns kopplingar överallt om en börjar att titta hur makteliten ser ut. Sen lever dolda nätverk som frimurare m fl kvar. Män med samhällsposition har alltid skyddats av rättsväsendet. Det är inget nytt.

Håller med, i Sverige talas inte om korruptionen. Rättsväsendet är i stort ogranskat av media.I andra länder finns bättre granskning av korruption och maktmissbruk, där har svensk media mycket att lära.

Ja, den tekniska bevisningen är allt för lätt att manipulera. Eftersom polisförhören ser ut som dom gör, pappan inte är granskad, mopeden, skärpet, skorna, mobiltrafiken etc inte är undersökta/redovisade så talar det för större sannolikhet att den tekniska bevisningen är manipulerad än om utredningen hade sett ut/genomförts på ett annat sätt.

Lägg där till det osannolika/orimliga i den tekniska bevisningen och hela tillvägagångssättet med fynd, 300 meters sökområde i början, resultatlösa sökningar, misstänkliggörande av litauerna, militärernas agerande, det snabba skeendet på fredagen etc så går det inte att utesluta korruption och maktmissbruk i detta fall.
2015-11-03, 17:32
Medlem
joh80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Förstår inte vad du menar med ovan replik. Tror du också på en konspiration mot MGM?
Det är väl så att DNA:t bara matchas mot de anhållna/misstänkta dvs bara mot frun, brodern och mgm.
2015-11-03, 17:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Så brukar det heta när det inte matchat mot sökobjekten, i detta fall misstänkta och BO.
Repetion är kunskapens moder heter det, så vi kör ett varv till:
--------------------------------------------------------------------
Jag skrev ett långt inlägg till dig om hur DNA-profilering fungerar och då släppte du detta ett kort tag, men nu är du tillbaka utan att på något sätt försökt sätta dig in i hur det fungerar. Tröttsamt.

Repetition: man analyserar DNA i ett spår genom att mäta antal repetitioner av sekvenser på ett antal (11, 13) punkter (eller loci) i DNA-molekylerna. Olika individer har olika antal repetitioner och dessa antal för de olika punkterna (loci) ger en DNA-profil.

Man kan alltså inte leta efter "ditt" eller "mitt" DNA, utan man undersöker DNAt som sådant och får en profil. Matchar den din DNA-profil perfekt, då är det +4 på hypotesen "DNA i provet har lämnats av frijidpink" relativt mot-hypotesen "DNA i provet har lämnats av någon annan än frijidpink".

https://en.wikipedia.org/wiki/DNA_profiling

EDIT: eftersom antalet sekvenser vid de 11-13 undersökta loci är statistisk okorrelerade så är chansen för två individer att ha samma profil i princip noll. Det innebär att om DNA-profilen i ett spår matchar MGM med +4 så är det klart, man behöver inte gå vidare. Man kan givetvis jämföra profilen med kända profiler i ett register elle i utredningsmaterialet, och det kan man ha gjort eftersom det rimligen bara är några knapp-tryckningar bort, men det spelar alltså ingen som helst roll.
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-11-03 kl. 17:39.
2015-11-03, 17:33
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Då missuppfattade jag dig. Det finns ingen tidsuppgift när den första polispatrullen kom till platsen den 7.e (förutom hundföraren).
Det har du rätt i, vilket jag faktiskt tycker är konstigt... det kan ju vara jäkligt bra att veta. Om man å andra sidan går helt på åklagarens linje så kanske det är mindre viktigt eftersom det då inte sker några mer aktiviteter från gärningsmannen på den platsen.

Jag vill dock understryka att jag bara undrade om brottsoffret kunde ha flyttats efter Nerijus och Irina kom från Källby efter klockan 20. Jag är helt på åklagarens linje, men ville bara kolla om den senare tiden även den skulle vara möjlig.
2015-11-03, 17:33
Moderator
OYs avatar
NB kände sig utpekad redan måndag eller tisdag, varför gjorde han det, han visste ju inte vad som hade hänt Lisa.

Han jobbade i ladan, därför kände han sig utpekad. Förmodligen därför att han visste att Lisa dog i ladan.
2015-11-03, 17:34
Medlem
Lyssnar på Expressen och Alheim och finner hans kritik av IR lite märklig. Även hans översvallande beröm av TB.
Klart att det stora mediala intresset påverkar alla även rätten och att hon vill inpränta detta i rätten. Hon har inte så mycket att gå på. Men hennes kritik av TB är berättigad han kan påstå lite hur som helst utan att det är verifierat. Maskletandet är knappast någon stor sak, skulle NB hindra folk från att leta på Martorp skulle han ha behövt bosätta sig där. Vittnesmålen om bilfärden är inte heller så där hundra. Men sammantaget med blodspåren hjälper det förstås till att ge en helhetsbild.

Nu är det lite för mycket NB blod på LH:s kläder för att slumpen ska orsakat detta. Men om det är ett läge där bevisen är betydligt mer dubiösa blir det tungt för en åtalad när man i rätten inte bara ska ha en åklagare utan också ett partiskt målsägarbiträde som inte allas har åklagarens krav på stringens.
2015-11-03, 17:34
Medlem
Om nu MGM blir dömd, tror ni att han kommer att snacka? Kan tänka mig att chansen ökar att han skulle erkänna då när allt hopp om att komma undan är släckt. Finns det några belägg för att folk ofta erkänner när de först är dömda?
2015-11-03, 17:36
Medlem
Sanchezest90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola-Connyy
Om nu MGM blir dömd, tror ni att han kommer att snacka? Kan tänka mig att chansen ökar att han skulle erkänna då när allt hopp om att komma undan är släckt. Finns det några belägg för att folk ofta erkänner när de först är dömda?
Nej det tror jag inte. Däremot kommer han överklaga och troligen bli fri efter hovrättsdom. Men vad vet jag? Bara en gissning.
2015-11-03, 17:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola-Connyy

Jag tror inte att han kommer att erkänna. Han lever i en förnekelse för att döva sitt samvete.
2015-11-03, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Snabbt jobbat!
Som sagt,man skall inte underskatta magkänsla

Alternativet är ju att polisens "intuition" innebar att dom tidigt förstod vem som är GM och skyddar denne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in