2015-11-03, 17:08
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Man hittar bara det DNA som man söker efter, i detta fall misstänktas och BO.
Okänt DNA vad är det!
Antigen matchar det eller åxå inte.
Självklart har man inte tagit med det som inte matchat i fup.

DNA som inte kan kopplas till någon person man försöker matcha emot. Det är väl inte så svårt att förstå.
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ja, två halvlekar med spel mot öppet mål och mutade motspelare, som det tycks.

Det är inte mycket som talar för att Nerijus Bilevicius är oskyldig, men det är inte heller mycket som tillåtits komma fram som talar till hans fördel. Uppenbarligen har man ganska tidigt bestämt sig för att det är han och ägnat ett jättearbete på att ta fram fakta som talar mot honom. Trots att man ganska tidigt måste ha haft DNA och annat som stöd så har åtalet skjutits upp: man har velat vara hundra procent säker på att nita honom. Det känns som det är hela Sverige mot en litauisk gästarbetare som tidigt fick misstankar riktade mot sig.
...
Men det fetade kan du väl inte mena som kritik mot polis och åklagare? Det är väl utmärkt att man samlar ihop alla bevis man har innan åtal väcks.

Att den tekniske officeren SH skulle ha en speciell tjänst inom försvaret är såvitt jag kan förstå en ren "tråd-sanning" och fri fantasi. Det faktum att han får hjälp av kollegor inom försvarsmakten säger ingenting om det.
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Missade också att de 10 Lisa's tillhörigheter som hittades längs grusvägen inte hade något DNA eller fingeravtryck från MGM.

Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Vad en försvarare har för tankar i hjärnan är svårt att sia om. Hon är bunden till sin klients version och jag tycker hon försöker göra sitt bästa för att framföra och försvara den.

Ja, eller om man vänder uppochner på det som hon förvarade sina tillhörigheter i
2015-11-03, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Jag hoppas han får nått straff i fängelset också. Isoleringscell hade varit passande eller en grov misshandel varje dag. Kan inte förstå varför det finns såna sjuka människor som bara måste få utlopp för sina vidriga fantasier. Stackars flicka.

Han lär behöva lämna in en ansökan om P18 ganska omgående då han anländer till anstalten. Det tror jag absolut
2015-11-03, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth
Ja, eller om man vänder uppochner på det som hon förvarade sina tillhörigheter i

Precis.
2015-11-03, 17:10
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Dom bestämde sig redan den 8:e. Läs fupen - anmälan.

De "bestämde" sig inte den 8:e
2015-11-03, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Du känner personligen inte att hon brister totalt gällande strategi, logik och framförallt retorik?

Jag skulle vilja påstå att advokat inger Rönnbäck var värdelös när det gäller alla tre. Hon framstår som riktigt inkompetent och jag skulle aldrig i livet kunna tänka mig att ha henne som försvarsadvokat.

Jag säger det inte för att jävlas. Jag hade faktiskt tyckt att fallet hade blivit intressantare och rättvisare om det hade varit en kompetent försvarsadvokat.

Det finns nog inte någon bra strategi för att försvara en mördare.
Hon gör sitt jobb och får ta mycket skit för det.
Mission impossible.
2015-11-03, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Visst, usel plädering, ingen linje alls, bara en massa hoppande fram och tillbaka mellan ämnen.

Det är synd att sanningen ska avgöras av befattningshavares kompetens.

Sanningen avgörs inte av befattningshavarens kompetens.
Sanningen avgörs istället av den bevisning som finns.
2015-11-03, 17:12
Medlem
Om litauern döms, kommer han hamna på en särskild anstalt/avdelning för sexualbrottslingar då?
2015-11-03, 17:13
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jo, men hon har ju valt strategin att måla upp en konspiratorisk omvärld. Därmed får hon ju en trovärdighetsuppgift - hur sannolikt är det att hennes offer/klient råkat ut för en så inkompetent och direkt illvillig omvärld ? Jag tror inte att hon väcker sympati/respekt - snarare tvärtom.

Bevisningen vilar ju på faktiska, tekniska bevis. Hon borde ha koncentrerat sig på att försvaga dessa på ett professionellt kliniskt sätt. Jag (och kanske många fler) uppfattar henne mest som bitter och grälsjuk.

Jag delar den uppfattningen i mycket. Jag är ingen juridiskt kunnig person, eller ens påläst i rättsprocesser men amatörmässigt skulle jag vilja säga att i detta fallet, som försvarsadvokat skulle man nog klarat sig bättre desto enklare man håller det. Fokus på vitala delar, och utöva kreativitet i dom vitala delarna.
Att peka ut lillebror, polis, boende på Blomberg osv osv, gör bara att allt rasar som ett gigantiskt korthus i orkanen som åklagare och målsägarbiträde blåst upp.

Hon borde fokuserat på att luta endast två kort mot varandra, noggrant och grundligt?
2015-11-03, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sp8018
Om litauern döms, kommer han hamna på en särskild anstalt/avdelning för sexualbrottslingar då?

Bra fråga, tror det är tveksamt. Det där kommer KV:s placeringsenhet få ta ställning till.
2015-11-03, 17:15
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Men betänk OM det mot förmodan skulle vara sant att han inte vet, vad fan ska han då säga?? Däremot borde då försvaret göra ett MKT bättre arbete med att försöka hitta förklaringar. Det kanske inte har varit den bästa försvarsadvokaten han haft, hon har iofs fått NOLL tid på sig också...

Hon kunde ha begärt längre tid för sin utredning.

Det är svårt att göra ett bättre arbete med den DNA- bevisning som finns.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in