2015-11-03, 16:52
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
INGEN MED IQ HÖGRE ÄN EN FISKMÅS!
Det finns inte en chans i helvete att han släpps. Bevisningen är för massiv!
Jag tycker nästan (men bara nästan) lite synd om henne. Jisses så härjad hon ser ut på livebilderna.

Jag tror hon underskattade hur massivt mediaintresse den här rättegången skulle få och det märks att hon blivit nervös av rampljuset. Å andra sidan, vilken Silbersky-wannabe skulle tackat nej till chansen att visa upp sig?
2015-11-03, 16:52
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth
Spelar roll. Om inte MGM börjar sjunga och ge en rimlig anledning till bevisningen mot honom är felaktig så kommer knappast HR att ta upp fallet

Krävs inte PT i HR för denna typ av mål.
2015-11-03, 16:53
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Men okej, advokaten menar att LH INTE låg i skåpet när förmannen på Martorp tittade in. Men hon förstår väl att det är näst intill omöjligt att få in henne där om likstelheten redan infunnit sig, eftersom det tog fyra personer att få ut henne. Menar advokaten då att LH inte dog den 7 juni?
Ett alternativ är att Lisa dödats på måndagen eller tisdagen (osäkra uppgifter av Martorpsvittnet) och lagts in efter att Boden inspekterats.
Det återstående skulle vara att hon lagts dit efter likstelheten avtagit. Men det borde finnas i obduktionsprotokollet om det vore ett möjligt alternativ? Jag saknade de uppgifterna i vittnesmålen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
BRA av IR!
Hon fick med det mesta. Missade bara några detaljer.
Moppen, skorna + några till.

Nu väntar jag bara på skärpet eller har hon redan nämnt det?
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore
Då var det över. Spel mot öppet mål. Allt annat än livstid är en sensation.
Ja, två halvlekar med spel mot öppet mål och mutade motspelare, som det tycks.

Det är inte mycket som talar för att Nerijus Bilevicius är oskyldig, men det är inte heller mycket som tillåtits komma fram som talar till hans fördel. Uppenbarligen har man ganska tidigt bestämt sig för att det är han och ägnat ett jättearbete på att ta fram fakta som talar mot honom. Trots att man ganska tidigt måste ha haft DNA och annat som stöd så har åtalet skjutits upp: man har velat vara hundra procent säker på att nita honom. Det känns som det är hela Sverige mot en litauisk gästarbetare som tidigt fick misstankar riktade mot sig.

Men bristerna i utredningen kastar en skugga över polisarbetet. Tänk om det nu inte var han som mördade Lisa Holm? Det finns trots allt en liten risk att han blir oskyldigt dömd. (För dömd blir han och hovrätten kommer att fastställa tingsrättens dom och högsta domstolen kommer inte att bevilja prövningstillstånd). Om den verkliga mördaren inte ens blir lagförd, vilka intressen har då överambitiösa poliser och ylande vargflockar tjänat?

Det ryktas att pappan inte är vem som helst och det är han inte heller. Redan samma kväll kunde han samla kollegor från det militära för att hjälpa till i sökandet och eftersom han var känd hos polisledningen så kunde man hoppa över det obligatoriska "men vänta och se, de brukar dyka upp efter några dagar". Polisen var på plats några timmar efter försvinnandet och när Missing People började sitt sökande var många av hans vänner och bekanta med i sökandet.

Så långt, så väl! Men om polisutredningen har påverkats av pappans sociala ställning så motverkar det familjens och hela samhällets intressen: att den verkliga mördaren blir dömd och fängslad. Desto tidigare man bestämde sig för att sätta fast Nerijus Bilevicius desto större är sannolikheten att de förutfattade meningarna har påverkat slutresultatet. Och som någon skrev, inte ens om någon träder fram och erkänner så skulle det ändra någonting.

Totalförsvaret har bestämt sig för att denne är den skyldige , men sanningen är inte vad man gör den till.
2015-11-03, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det naturliga hade varit att lämna plasten på Martorp, helst kvar på kroppen. Varför lämna hjälm och jacka, och ta med plasten? Helt ologiskt.
Inte alls särskilt ologiskt. Plasten är med modernt språkbruk "interfacet" mellan GM:s och BO:s DNA. Klart att man gör sig av med interfacet. Han hann göra sig av med plasten på nåt sätt, men inte jackan. Valborg hade redan varit. Vid det perfekta brottet finns inte GM:s DNA på någonting kopplat till BO. Han var inte tillräckligt noggrann.
Nästa fiffiga sak är att NB tydligen hade sina verktyg och annat i baksätet och bagageutrymmet tomt. Varför då? Behövde de aldrig transportera sig alla tre (NB, IB och AB)?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Ett alternativ är att Lisa dödats på måndagen eller tisdagen (osäkra uppgifter av Martorpsvittnet) och lagts in efter att Boden inspekterats.
Det återstående skulle vara att hon lagts dit efter likstelheten avtagit. Men det borde finnas i obduktionsprotokollet om det vore ett möjligt alternativ? Jag saknade de uppgifterna i vittnesmålen.

När försvinner likstelheten?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nej, det tjänar inget alls, vad jag hört i pläderingen. Min uppfattning är dock att detta är ett mål som aldrig kan komma att tjäna MGM i någon väsentlig del. Som sagt, materialet är vad det är.

Det är rätten som dömer. De ska inte döma efter Flashback eller media. Du och andra glömmer det.
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Ditt karriärsval är av intresse därför att det, som jag tidigare påpekade, framgår av anställningsavtalet att man inte får ta privata uppdrag. Men är det lagstöd du vill ha så varsågod...

Rättegångsbalkens 12 kap handlar om rättegångsombud. Att målsägarbiträde omfattas av 12 kap framgår av lag om målsägarbiträde §4.

RB 12 kap 3 §
Lagfaren domare i eller rättsbildad befattningshavare vid domstol eller allmän åklagare eller kronofogde får ej vara ombud, med mindre regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer giver lov därtill. Vad nu sagts skall dock ej avse den som, under tjänstledighet, i utbildningssyfte tjänstgör såsom biträde åt advokat.

Ej må nämndeman vid den domstol han tillhör föra annans talan. Lag (1992:1511).

12 kap. behandlar tvistemål och är därmed inte tillämplig på situationen vi pratar om i det här fallet som råkar vara ett brottmål, så du får nog försöka hitta någon ny källa.

Framgår det av anställningsavtalet så är det förstås så men då du, med tanke på ganska simpla felhänvisningar, knappast har skrivit på ett sådant avtal ställer jag mig frågande till om du verkligen har rätt i ditt påstående. Det skulle även krävas ett förtydligande av "privata uppdrag", ett målsägandebiträde utses av rätten och ses väl därmed inte nödvändigtvis som ett privat uppdrag.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2015-11-03 kl. 16:57.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato

Försvarets rättsläkarexpert ansåg att det var möjligt att kroppen lagts där efter att likstelheten avtagit.
2015-11-03, 16:55
Medlem
Eller nej, jag ändrar mitt tidigare påstående. Tänker inte ge henne någon cred. Jisses! Bara att lyssna på henne blir man ju galen av.

Är det någon som ärligt talat tror att det kan bli en friande dom?
2015-11-03, 16:55
Medlem
Inger Rönnbäck alltså, vad är det för sjuk känslokall hagga?
Jag skiter i om det är hennes jobb, hon borde förfan avsäga sig detta fallet då hon VET att han är skyldig till 100%.

Att ha mage att säga framför Lisas familj att "hon kan ha levt i flera dagar efteråt" är så jävla vidrigt så jag spyr.

Äcklig människa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in