2015-11-03, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Retoriskt sätt är ju IR totalt värdelös.

Nog för att hon har ett svårt fall, men ska hon fortsätta som försvarsadvokat kan det vara bra att plugga lite retorik och förstå hur man lägger upp en redogörelse retoriskt.

Hennes slutplädering är ruskigt osammanhängande, väldigt luddig och framför allt riktigt spretig.

Värdelös försvarare är hon, den goda inger Rönnbäck.

Målsägande väljer iallafall ett retoriskt grepp och håller en linje vilket han ska ha kredd för.

Håller med. Även om har ett svårt/omöjligt fall så tycker jag inte att hon ger ett trovärdigt intryck. En retorisk katastrof, som blir ännu värre när man hör ljudupptagningarna från slutpläderingen.
2015-11-03, 16:32
Medlem
Tingsnotariens avatar
Förfärlig plädering, och det med full vetskap om att det inte är en lätt situation.
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Någon insatt i DNA? Varför finns inga DNA-spår av Lisa i bilen, trots att hon transporterats i den till arbetsboden? Finns det liten statistisk chans att DNA inte fastnar?

Förmodligen för att hon varit inplastad eller något sånt. Något litauern bör ha haft med i sin planering.

Tror inte han använt någon annan bil. Det bör väl ha undersökts noggrant?
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Någon insatt i DNA? Varför finns inga DNA-spår av Lisa i bilen, trots att hon transporterats i den till arbetsboden? Finns det liten statistisk chans att DNA inte fastnar?

Han kan ha använt sig av t.ex. plast. Det finns många scenarion där man kan tänka sig att DNA inte fastnar.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Åklagaren hävdade i slutpläderingen att hon lindats in i plast, men han glömde att redogöra för vart plasten tog vägen efteråt.
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
MGM NB hade tillgång till byggplast och säckar från arbetsplatsen. Det troligaste IMO är att han riggat detta i bilen (och kanske på golvet i slaktrummet) på eftermiddagen innan mordet. Plasten hade han 5 dagar på sig att slänga eller elda upp.
2015-11-03, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridayfreedom
Så du menar att om det inte finns vittnesuppgifter så skulle en gärningsman aldrig fällas mot sitt nekande?

Man måste se till helheten och där ingår självklart teknisk bevisning.
Jag tycker dock att det är fel att den tekniska bevisningen skall ha alltför stor tyngd då den så lätt går att manipulera.

I Sverige så har vi inställningen att alla har 100 % integritet och att korruption inte existerar. Jag har jobbat mycket I Sydamerika och vet att inte människor är så perfekta, I sydamerika vet alla att det är så.

Vi är lite naiva tror jag I Sverige som inte tror att det existerar korruption.
Jag tror att det förekommer även i SVerige.
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
IR är uppe i 1h15min nu dessutom. Det är ganska fundamentalt i muntlig framställan att inte överskrida en timme om man vill ha lyssnarnas uppmärksamhet. Ledamöterna är bara människor och de har suttit och lyssnat sedan 9 i morse och tänker nog mest på att åka hem. Dags för IR att runda av med lite effekt.

Jag ställer mig till och med tveksam till att hon kommer kunna ha en retorisk slutkläm. Hon är verkligen katastrofdålig hittills.

Hon måste väl förstå att en av de viktigaste egenskaperna som försvarsadvokat är att vara grym retorisk.

Inte helt oväntat blev hon sågad i Expressens live-tv, till och med av försvarsadvokaten som innan dess försvarat henne hela tiden.
Medlem
Det är märkligt att en arbetare på gården inte sett Lisa i skåpet i arbetsboden på tisdagen när han gick in där. Jo, för hon var inte där då, säger Rönnbäck.
idag 16.31

Japp igen.
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Retoriskt sätt är ju IR totalt värdelös.

Nog för att hon har ett svårt fall, men ska hon fortsätta som försvarsadvokat kan det vara bra att plugga lite retorik och förstå hur man lägger upp en redogörelse retoriskt.

Hennes slutplädering är ruskigt osammanhängande, väldigt luddig och framför allt riktigt spretig.

Värdelös försvarare är hon, den goda inger Rönnbäck.

Målsägande väljer iallafall ett retoriskt grepp och håller en linje vilket han ska ha kredd för.

Är du på rättegången och hör IB tala eller läser du live rapport?

För nlt's rapportering är absolut inte bra i dag, jag läser även på andra live rapporteringar och det blir väldigt olika formulleringar, sammandrag etc, så jag är säker på att om man hör ljudupptagningar så framstår IB mycket skarpare än i live rapporteringarna då är det ju är journalisterna som försöker att hinna med att rapportera vad som sägs.
2015-11-03, 16:34
Medlem
everythingiss avatar
Å herregud vad denna IR svamlar... vad är det hos säger, hon är ju helt förvirrad. Väntar på andra delen i hennes anförande... holy shit.
2015-11-03, 16:34
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Av den enkla anledningen att Nerijus har plast bak i bilen.
Byggplast t.ex är väldigt tjock och ogenomsläpplig och det är väl kanske inte helt otroligt att han har lindat in henne i plast innan han la henne i bilen... kanske till och med ovanpå mer plast.
Den plasten är väldigt lätt att göra sig av med sen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in