2015-11-03, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Kom in i matchen!
Om motsvarande bevisning som föreligger mot NB hade pekat på "godsägarens son" så hade han varit i samma situation som NB.
Att förespegla något annat är en smula naivt och okunnigt.

Ja, isåfall skulle inga svenskar någonsin dömas i Sverige.
2015-11-03, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Hittar du någonstans i fup att något testats mot honom.
Hittar du någonstans i fup att någonting överhuvudtaget har testats mot någon annan än de misstänkta och BO.
Varför skulle man behöva topsa mot någon annan när det matchar den misstänkte? Det är ju inte så att man behöver ha DNA från en person för att kunna hitta det. Hade man hittat mängder med oidentifierad DNA på besvärande ställen från okänd person hade man väl topsat fler.
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Jag har aldrig påstått att de har samma arbetsuppgift även om åklagaren ibland även företräder målsäganden om inget speciellt biträde har utsetts, det jag skrev var att de inte är motparter.

Hänvisa till något som tyder på att en åklagare inte får vara målsägandebiträde istället för att fundera över min karriär så att ditt inlägg tillför någonting.

Ditt karriärsval är av intresse därför att det, som jag tidigare påpekade, framgår av anställningsavtalet att man inte får ta privata uppdrag. Men är det lagstöd du vill ha så varsågod...

Rättegångsbalkens 12 kap handlar om rättegångsombud. Att målsägarbiträde omfattas av 12 kap framgår av lag om målsägarbiträde §4.

RB 12 kap 3 §
Lagfaren domare i eller rättsbildad befattningshavare vid domstol eller allmän åklagare eller kronofogde får ej vara ombud, med mindre regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer giver lov därtill. Vad nu sagts skall dock ej avse den som, under tjänstledighet, i utbildningssyfte tjänstgör såsom biträde åt advokat.

Ej må nämndeman vid den domstol han tillhör föra annans talan. Lag (1992:1511).
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiffUpper-lip
Nu är ju det så att det var frun själv som i sista stund insisterade på att vittna.
Ja, vi får väl anta att hin så här fem i tolv kommit fram till att hon skall ta tillbaka sina tidigare lämnade uppgifter och i stället lämna alibi. IR måste rimligen vara säker på detta eftersom hon kallat IB som vittne.

Den riktiga rysaren blir om IB och IR går "all-in" och hänger ut lillebror genom att påstå att han inte var hemma söndag 18:30!
2015-11-03, 10:27
Medlem
krackelerars avatar
En sladdertacka och lögnerska till mördarhustru ska nu per telefon ljuga och ta tillbaka vad hon sagt tidigare i förhör.
Hon ser till sin egen situation och sitt fortsatta liv i Litauen med släkt och vänner, här gäller det att ställa upp som en lojal hustru, en mördad svensk tonårsflicka och hennes anhöriga skiter hon i.
Den ljugande sladdertackan påstår att hon blivit sååå illa behandlad i Sverige, av svensk polis och litar inte på svenskt rättsväsende.
Som att det skulle vara bättre i korrupta länder som Litauen eller i Ryssland .
Hennes ord är inte värda pappret hon torkar sitt feta arsle med. En fars!
Gräva mask.
2015-11-03, 10:28
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Sperman och avföringen kan ha kommit dit när som helst, det bevisar inget. Och att den åtalade inte satt på internet vid den tiden, bevisar inte att han i stället var sysselsatt med Lisa. Dock kan detta med internet ge alibi åt brodern, det stämmer. Men VET man vem som satt på nätet - vad gjorde personen på nätet, som bevisar att det endast kan vara den personen? Jag gissar att dessa tre kände varandra rätt bra, kände varandras vänner, kunde varandras lösenord, visste var de andra brukade härja på nätet...

Men det finns ingen aktivitet under den perioden på loggen i datorn.
Denna miss med online spel försökte advokaten släta över igår.
Men frun har vittnat annorlunda tidigare.
Så ärligt vad håller de på med.
Och så nu med frun dom är självmords benägen, hjärtsjuk, mordhotad och rädd för svenska polisen
Vilken parodi!?
Även om dritten kunnat komma dit långt före
Bortförklarar det inte blodet på Lisa och övrig bevisning.
Jag blir bara så trött
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, så han kan alltså komma på fri fot emellan rättegångarna? I så fall kan han ju dra utomlands och försvinna? Eller man kanske inte ger tillbaka passet under tiden?

Ja, om tingsrätten (mot min bedömning, skall sägas) släpper den åtalade på fri fot lär det heller inte kvarstå häktningsskäl (det är ett paket...). Då försvinner MGM blixtsnabbt till Litauen, och vill man ha hit honom (för att pröva saken i Hovrätten) blir det ett utlämningsärende. Om han då går att hitta är ju mer oklart.
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Hittar du någonstans i fup att något testats mot honom.
Hittar du någonstans i fup att någonting överhuvudtaget har testats mot någon annan än de misstänkta och BO.

Enligt NFC finns INGET annat DNA än 35-åringens. Svårt att matcha mot någon, när det inte finns något spår/DNA att matcha mot
2015-11-03, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
En sladdertacka och lögnerska till mördarhustru ska nu per telefon ljuga och ta tillbaka vad hon sagt tidigare i förhör.
Hon ser till sin egen situation och sitt fortsatta liv i Litauen med släkt och vänner, här gäller det att ställa upp som en lojal hustru, en mördad svensk tonårsflicka och hennes anhöriga skiter hon i.
Den ljugande sladdertackan påstår att hon blivit sååå illa behandlad i Sverige, av svensk polis och litar inte på svenskt rättsväsende.
Som att det skulle vara bättre i korrupta länder som Litauen eller i Ryssland .
Hennes ord är inte värda pappret hon torkar sitt feta arsle med. En fars!
Gräva mask.

Håller med. Det är upprörande att hon tillåts förhala rättegången såhär.
2015-11-03, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Beror på hur rätten ser på ett sådant erkännande, skulle de finna att det ligger någon sanning bakom kommer det givetvis kunna leda till en friande dom sen om det kan leda till en fällande dom för hustrun beror väl lite på, vi har ju sett hur man inte endast ska gå på ett erkännande för att döma någon utan det måste finnas viss stödbevisning. Så endast den omständigheten att hon "erkänner" får inte henne att bli fälld per automatik.

Det vi vet om Irina, och hennes roll i denna sak som hustru och tidigare misstänkt för delaktighet eller skyddande av brottsling innebär att det finns inget att hämta, eller ställa henne till ansvar för.

Jag anser att det är fel att plåga henne och söka upp henne överhuvudtaget för hon har inte kapaciteten att hantera detta.

Åklagaren påtalade att det var ärekränkning när advokaten Inger Rönnbäck pekade ut brodern.

Inder Rönnbäck behöver någon som får ta smällen av dåligt juridiskt arbete och vara målvakt för hennes möda med att hitta "tvivel". Det har inget med de åtalade att göra, det har endast med Inger Rönnbäck att göra och hur hon arbetar. Hon har målat in sig själv i ett hörn, och det vanliga i Sverige är att man kommer undan med dåligt arbete om man jobbar i staten eller i rättsväsendet!

Jag vill se broderns advokat göra sitt jobb när detta är klart och plocka av Rönnbäckskan arvodet i en skadeståndstalan! För det är ärekränkning Inger Rönnbäck sysslar med. Det inte kan bli mer kränkande än så här!

I belysning av att den tekniska bevisningen och allt annat som binder den åtalade så är detta bara sadism mot enkla människor som försöker fortsätta det som är kvar av deras liv.
2015-11-03, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja, isåfall skulle inga svenskar någonsin dömas i Sverige.

Jag talar inte bara om nationalitet utan också om klass och kontakter.
Nej, jag tror ingen hade försökt sätta dit någon som har inflytelserik familj, pengar till stjärnadvokater, god utbildning och god förmåga att formulera sig på svenska.

Det är mycket lättare att sätta dit någon som inte har pengar, inte kan svenska, inte har utbildning och inte kan försvara sig.

Det är det jag säger.
2015-11-03, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Hittar du någonstans i FUP att man funnit testvärdig DNA som inte knutits till BO, N, frun eller brodern?
Precis jag hittar inte det någonstans!
Läs gärna vad jag skrev en gång till.
Fundera på vad jag menar. Läs gärna igenom inlägget jag svarade på oxå.

"""Ursprungligen postat av fridayfreedom
Du tror seriöst att godsägarens son INTE hade åtalats om hans DNA hittats på de ställen där den åtalades DNA har hittats?"""

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in