Citat:
Ursprungligen postat av
Tingsnotarien
Är dock osäker på om brottet falsk tillvitelse, se nedan, kan aktualiseras i samband med vittnesförhör. Se det fetstilade, domstolen är inte en sådan myndighet som tar upp anmälan.
"Den som, i annat fall än som avses i 6 §, hos åklagare, Polismyndigheten eller annan myndighet sanningslöst tillvitar någon annan en brottslig gärning, påstår besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet, döms, om myndigheten ska ta upp anmälan i sådan sak, för falsk tillvitelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader."
Det är ju en oerhört knepig mark för mig, det här, men jag skulle då vilja kombinera befrielsen från vittnesplikten (som domstolen naturligtvis kan, och skall, bevaka) med ett mer allmänt ansvar för en som hörs upplysningsvis och utanför domstolens edgångsram.
Men jag tror ju att man får tillåta att hustrun yttrar sig utan sanningsplikt, lyssna med omdöme och förstånd, och så får domstolen tillämpa den mildhet som tillerkänns de närstående då de vittnar om man bedömer att "det här kan man inte ta hänsyn till".
Vi vet ju (när detta skrivs) inget om vad som skall sägas.