2015-10-21, 16:09
  #805
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bipollen
Käkade Citalopram i 6 år mot depression. Har fortfarande problem med sexlust o orgasm... Och magen pajade. SSRI tycks inte vara någon hit för tarmarna


Är väl att man blir förstoppad av dom..
Känner jag bara efter 3 Veckor..
Är väl bara se till att äta mkt fibrer..
Citera
2015-10-23, 23:10
  #806
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
Är väl att man blir förstoppad av dom..
Känner jag bara efter 3 Veckor..
Är väl bara se till att äta mkt fibrer..

Du kan lägga till magnesium. Det ger lite stöd för ångesten, och ta så mycket du behöver tills du skiter normalt!
Citera
2015-10-29, 14:30
  #807
Medlem
Fjantors avatar
Har nu käkat dessa i 4 veckor och är uppe på 20mg.
Mår jäkligt bra på dom.
Ingen ångest eller stress..
Det kan jag känna är på morgon då jag vaknar att jag måste ha tabletten, så tar den och mår toppen ett par timmar senare..
Har en negativ sak att säga om dom och det är att jag känner mig tom inuti..
liksom varken glädje eller sorg...
Har en fin tjej som jag älskar över allt annat, men känner inte direkt några känslor då jag är med henne..Och det sexuella är inte ens att tala om..
Känns som att hon knappt får röra mig och det gör mig förbannad och ledsen..
Och hon känner sig nog sårad med av det..
Vill verkligen inte att det ska ta slut pga mig och min medicin..
Hoppas verkligen att det går över och jag är tillbaka till mitt normala jag.

Ni som käkat denna länge..
Har ni varit med om samma sak.?
Citera
2015-10-29, 16:28
  #808
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
Har nu käkat dessa i 4 veckor och är uppe på 20mg.
Mår jäkligt bra på dom.
Ingen ångest eller stress..
Det kan jag känna är på morgon då jag vaknar att jag måste ha tabletten, så tar den och mår toppen ett par timmar senare..
Har en negativ sak att säga om dom och det är att jag känner mig tom inuti..
liksom varken glädje eller sorg...
Har en fin tjej som jag älskar över allt annat, men känner inte direkt några känslor då jag är med henne..Och det sexuella är inte ens att tala om..
Känns som att hon knappt får röra mig och det gör mig förbannad och ledsen..
Och hon känner sig nog sårad med av det..
Vill verkligen inte att det ska ta slut pga mig och min medicin..
Hoppas verkligen att det går över och jag är tillbaka till mitt normala jag.

Ni som käkat denna länge..
Har ni varit med om samma sak.?

Ja, det har jag. Skulle inte kunna ha ett förhållande på SSRI. På andra psykofarmaka, ja - på SSRI, nej.
Citera
2015-11-03, 08:03
  #809
Medlem
SkiZoRs avatar
Happ då har man skummläst era erfarenheter. Något avskräckande, finns det några alternativ som kanske skulle passa en bättre?

Hemma, hänger läpp. Ångest
Citera
2015-11-03, 11:09
  #810
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkiZoR
Happ då har man skummläst era erfarenheter. Något avskräckande, finns det några alternativ som kanske skulle passa en bättre?

Hemma, hänger läpp. Ångest

Prova *E*-scitalopram istället - den har något färre biverkningar - delvis samma aktiva substans. Man tog fram den just för att förbättra Citalopram.

Dock, har du provat någon antidepp tidigare? Vad har du främst problem med? Ångest? Depression? OCD?

Det finns massor att föreslå, men om du inte har provat Escitalopram innan, så går det så klart inte att säga om det finns något bättre - först måste ju preparatet provas. Kan hända att det funkar kanoners, vettu!
Citera
2015-11-03, 12:14
  #811
Medlem
fyfan vad jag mår alltså. skulle behöva käka de här
Citera
2015-11-03, 12:22
  #812
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av themotherload
fyfan vad jag mår alltså. skulle behöva käka de här


Gör det..
Käkat i snart 5 veckor ja..
Mår riktigt bra...
Känner inte av några biverkningar alls..
Kände lite darrningar i kroppen då jag ökade från 10-20 mg...
Men annars inget ..
Citera
2015-11-03, 12:58
  #813
Medlem
sån jävla grov ångest av all skit man hållt på med på senaste.
rädd för den ska bli värre av pillerna, sen ska jag ju till thailand vill inte sitta fängelse för dom dock
Citera
2015-11-03, 16:47
  #814
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av themotherload
sån jävla grov ångest av all skit man hållt på med på senaste.
rädd för den ska bli värre av pillerna, sen ska jag ju till thailand vill inte sitta fängelse för dom dock

Du behöver inte oroa dig för Citalopram, den är inte med på några av dom kontrollerade substanserna som är otillåtna att föra in och ut ur Thailand.

"Guidance for Travellers Carrying Narcotics into/out of Thailand"
http://narcotic.fda.moph.go.th/welcome/?p=7200

E-scitalopram, den närbesläktade medicinen, är dessutom tillåten och förskriven i Thailand. Dock så är inte C-italopram i sig själv listad och förskriven där, av någon anledning...

Men det ska inte vara några problem! =)

Be bara din läkare att skriva dig ett intyg på engelska, och ha med en papperskopia på ditt recept också, så har du alla möjliga vinklar täckta. Dom här sakerna är inte heller svåra att få, så bara att ringa din vårdcentral eller läkare imorgon så fixar dom det åt dig.
Citera
2015-11-08, 21:40
  #815
Medlem
Fjantors avatar
Nått jag märkt som biverkning sen jag började med dessa är att jag kan vara sjukt pissnödig, men ändå pissar ja så jäkla långsamt..
Tar fan en timme att pissa...

Sen så känner jag mig väldigt känslokall..
Har en fin tjej som jag älskar, men inget slags intimt har vi..
Hon vill typ hela tiden, men jag säger alltid att jag inte är sugen..
Så detta förhållande kommer säkert gå åt helvete med min otur..

Nån som har några bra tips på det.?
Citera
2015-11-08, 22:31
  #816
Medlem
Gusselbys avatar
Dels har jag personlig erfarenhet av citalopram, dels och framförallt har jag en nära anhörig med långvarig "förlamande" depression som när han fick pröva citalopram i upptrappning först blev ännu sämre men det var väntat och han väntade ut det och står nu på 60mg dagl och har gjort så i flera år. Han räknar inte längre med att sluta utan är inställd på att detta ger honom det som saknades. Troligen kemisk obalans eller predisponering. Finns fler i släkten genom tiderna med tendens åt depression så det är inte omöjligt att det är genetiskt. Han tycker att han har ett riktigt liv nu, känner sig normal och fungerar normalt. Sexuellt vet jag inte riktigt men själv märkte jag inget när jag tog detta. Möjligen lite segare. Kanske. Svårt att veta vad som är vad.

Men muntorrhet följer med, åtminstone till en början.

Min käre anhörig mår så mycket bättre och det är så bra att ssri finns, jämfört med de gamla tricykliska som var bra mycket besvärligare på alla sätt. Han har dock fortfarande en del problem med insomnia fortfarande även om det inte på långa vägar går att jämföra med hur det var innan när han i stort sett inte sov alls och höll på att ta livet av sig bara för att få sova.

Tycker alltså inte att man ska vara rädd för dessa läkemedel men det finns varianter och man kan få pröva sig fram (tyvärr) för att hitta det som passar en själv bäst.

Viktigt att trappa upp lite långsamt och ha tålamod åtminstone en månad. Ännu viktigare är det att trappa ner långsamt p g a obehagliga utsättningssymptom som yrsel, man måste ta det försiktigt när man rör huvudet åt sidan, konstiga pirrsensationer i kroppen, huvudvärk och framförallt instabilitet och irritabilitet.

Citalopram är nog det mest använda ssri-preparatet av dem alla, enligt min erfarenhet, det tycker jag säger en del, att det är ett "snällt" läkemedel.

Lycka till ni som behöver det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in