2015-11-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
GJ kommer inte ihåg huruvida han hälsat på någon, och om så vore kan det ha varit den ljugande IB resp. AB han hejat på - och sedan IB återberättat detta för NB.

Men det styrk ju också av AJs hustru som
såg tre personer sitta och fika. Vem skulle i så fall
den tredje bullpersonen vara? Ett troll?
2015-11-01, 23:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, det kan det inte när de har en +4 och inget blandprov.

Hur är det med mängden av material som DNA-proven görs på? Redovisas den på något sätt?
2015-11-01, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
GJ kommer inte ihåg huruvida han hälsat på någon, och om så vore kan det ha varit den ljugande IB resp. AB han hejat på - och sedan IB återberättat detta för NB.

Dessutom kan tiden 19.10 som GJ anländer stämma!!
Det måste ha varit ca 18.45
2015-11-01, 23:11
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag tyckte skissen pekade ut toaletten. Vilken skiss talar du om?

Rättsläkarna är inte säkra på att hängning är dödsorsaken.

Rättsläkaren kommer att vittna och då klargöra hur säkra dom är på dödsorsaken.
Då gäller det för Rönnbäck att ha en annan rättsläkare som obducerat Lisa för att ändra på deras slutsats, och då talar vi om en som har högre rang än de här två.

FU.
Skissen ligger i FU.
- Aivaras delges att Nerijus själv uppgivit i förhör att han avsatt sperma i det rum som Lisa
Holm med stor sannolikhet har hängts i.
2015-11-01, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krutkungen
Dessutom kan tiden 19.10 som GJ anländer stämma!!
Det måste ha varit ca 18.45

Alltså INTE 19.10
2015-11-01, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Jag är fortfarande störd på att Irinas dna hittades på Lisas trosor. Om man ska våga sig på en gissning så tror jag att de blandade dna-fynden på Lisas kläder kan ha kommit från Nerijus blod och Lisas sekret. Det låter kanske hemskt men det är hemskt, hela händelseförloppet som tog Lisas liv är hemskt och jag hoppas att det blir ett kännbart straff för den eller de som döms för mordet.

Nu till Irinas dna. Jag kan inte tänka mig att det har avsatts av NB utan det känns som att Irina faktiskt har varit på platsen. Hon kan också haft några sjuka böjelser och velat sniffa eller andas, kyssa Det ställe där dna fanns. Tiden för detta har funnits om man betänker att de stannade till och lyfte in Lisas kropp i bilen när de kom tillbaks från macken eller där de nu handlade pizza.

Jag tror att Lisas far kom till caféet klocka 20.30 ungefär, så det kan ju varit så att de lastade bilen på baksidan av ladan och sedan for till Martorp. Jag vill bara understryka att jag inte är en konspirationsteoretiker utan det här är bara tankar jag har haft. Jag tyckte att jag läste att NB var ut flera gånger på kvällen på söndagen när Lisa bragdes om livet, men jag är absolut inte säker på det.

Kan det vara ett troligt scenario eller är det bara ytterligare en galen konspirationsteori?

Bra. Det finns all anledning att vara störd över att Irinas DNA finns på Lisas trosor. Jag återkommer till det ofta i tråden, och nöjer mig inte med att folk i denna tråd redogör för kontaminering.

Irina är en enkel kvinna som tidigt får in en "sanning" om att hennes man är en snuskpelle och att hon bara tvättar en gång i veckan. En story jag inte tror på. Men storyn är skickligt implementerad för scenariot passar in i bilden av en karl som bajsar på golvet och okontrollerat skvättar sperma omkring sig.

Det finns många snuskpellar därute i stugorna, i alla åldrar som slänger sina kläder på golvet i sovrummet eller i badrummet. Och det finns lika många kvinnor som plockar upp kläderna och lägger i dem i tvättmaskinen.

Av broderns redogörelse tvättade Irina samma dag, på förmiddagen trots att hon påstår att hon inte brukade tvätta på söndagar. Det var tvätt, innan tvätten av MGMs kläder när han kom hem smutsig.

Jag tror inte på att Irina bara tvättar en gång i veckan, eller inte gör som folk flest när de har tillgång till egen tvättmaskin. Man tvättar när det blir en full maskin. Det går inte att vänta i en hel vecka med att tvätta för 3 personer, för det blir för mycket på en gång. Det är bara möjligt när man bor i lägenhet och har flera maskiner i tvättstuga som man kan ha tvättdag.

Jag tror också att Irina är både renlig och prydlig i och med att hon fick hjälpa AJs fru med olika sysslor som man inte anlitar smutsiga personer för. Jag tror att Irina hanterat trosorna. Vad hon sen känt till är av intresse, men det är tydligt att hon är rädd av olika anledningar.
2015-11-01, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Varför placerar han kroppen på detta sätt? Den får väl inte plats bättre för att benen är vikta bakåt?
Det är ruskigt att tänka sig in i detta, men så här tror jag att diskussionen har gått. Hon går inte in med rygg eller bröst mot öppningen (höftbredd >skåpbredd). Hon går inte in stående (skåphöjd<kroppslängd). Återstår att på något sätt vika benen med ryggen vänd mot den ena väggen. FUP:ens förklaring är svårtolkad (språkförbistring). Hon kan ha s a s stått på knäna med lodrätt kropp och benen uppvikta mot baken eller hon kan ha haft låren uppvikta framför sig med underbenen vända neråt och utfläkta. Vad som är möjligt bestäms av offrets ålder (yngre=flexiblare), kön (kvinnor böjligare i leder, speciellt i höfterna), graden av likstelhet, dumparens brutalitet.
2015-11-01, 23:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Rättsläkarna är inte säkra på att hängning är dödsorsaken.
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 479
Fynden talar starkt för att döden orsakats av hängning.
Det innebär att sannolikheten för alternativ är mycket liten.
2015-11-01, 23:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Men han har nu läst hela Fup och han har ju varit med om en och annan rättegång förr så han vet vad han talar om.
Jo, men vi lekmän söker efter de skyldiga. Också jag inser vem som kommer att bli dömd genom att läsa i Fup.
2015-11-01, 23:16
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Nja. lyssna på vad hon säger

Den som säger det vet vad bröderna befann sig och hur långt det är till platsen där mordoffret påträffades. Vilket egentligen bara mördaren visste just då. Indirekt pekar hon ju ut att informationen kommer från någon som vet. +försöket att ge ett mycket tidsmässigt exakt alibit vid samma tidpunkt då lisa sågs senast i livet. Hon är snarast mycket väl insatt i mordets centrala delar och notera att inget av den skiten hon häver ut sig finns i FUP. Hon försöker liksom MGM att manipulera utredningen. Om det beror på att hon är rasist eller inte är inte klart, men har hennes son verkligen inte begått några brott hemmavid men börjar här så kan man ju alltid fråga mammuten om hur länge de har varit rasister. för den penseln bör nog fungera åt båda hållen.

Hon har bra info från mördaren, undrar vem som gett henne den. Journalisterna har ett underligt perspektiv på att framföra krypskytte åsikter här. Och bombar aningslöst ut hennes jävla propaganda. Som dessutom innehåller mycket intressant saklig info.

Hon kanske borde svar på frågan om hur hennes sons sagge hamnade på väggarna och i lampskärmen i stället, liksom förekomsten av hans DNA på diverse ställen.

Gav hon Nerijus mycket stryk? Eller var det den frånvarande pappan som gjorde det när han väl var hemma? Jag tror inte att det är något han själv erkänner om sin spruckna uppväxt eller dess betingelser. Men lite anomalier finns det nog i relationen.
Fredman uppgav I en intervju 13 eller 14 juni att bröderna befunnit sig på en plats c:a 100m ifrån där Lisa senare påträffas. Det fanns även flera konstiga avståndsuppgifter som visar på att polisen inte är några fenor på den biten i övrigt.
15 juni gick polisen även ut offentligt med att det var just på Martorp Lisa hittades.

Däremot minns jag inte vilken tid NB pratade med sin morsa den 12/6?
Men visst var det väl runt 19.30-20-tiden. Då berättade han säkert att de varit vid verkstaden och att MPS varit där.
Sedan fick ju inte mamman tag i bröderna eller IB och blev orolig och ringde någon i Sverige (förmodligen Jönssons?) och blev informerad av vad som hänt. Sedan framgick att familjen följde förloppet på svensk media där hon antagligen fick uppgiften att de varit 100m från fyndplatsen.
NB kan ju rimligtvis inte berättat det själv vid samtalet då de greps innan Lisa återfanns.
2015-11-01, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Bra. Det finns all anledning att vara störd över att Irinas DNA finns på Lisas trosor. Jag återkommer till det ofta i tråden, och nöjer mig inte med att folk i denna tråd redogör för kontaminering.

Irina är en enkel kvinna som tidigt får in en "sanning" om att hennes man är en snuskpelle och att hon bara tvättar en gång i veckan. En story jag inte tror på. Men storyn är skickligt implementerad för scenariot passar in i bilden av en karl som bajsar på golvet och okontrollerat skvättar sperma omkring sig.

Det finns många snuskpellar därute i stugorna, i alla åldrar som slänger sina kläder på golvet i sovrummet eller i badrummet. Och det finns lika många kvinnor som plockar upp kläderna och lägger i dem i tvättmaskinen.

Av broderns redogörelse tvättade Irina samma dag, på förmiddagen trots att hon påstår att hon inte brukade tvätta på söndagar. Det var tvätt, innan tvätten av MGMs kläder när han kom hem smutsig.

Jag tror inte på att Irina bara tvättar en gång i veckan, eller inte gör som folk flest när de har tillgång till egen tvättmaskin. Man tvättar när det blir en full maskin. Det går inte att vänta i en hel vecka med att tvätta för 3 personer, för det blir för mycket på en gång. Det är bara möjligt när man bor i lägenhet och har flera maskiner i tvättstuga som man kan ha tvättdag.

Jag tror också att Irina är både renlig och prydlig i och med att hon fick hjälpa AJs fru med olika sysslor som man inte anlitar smutsiga personer för. Jag tror att Irina hanterat trosorna. Vad hon sen känt till är av intresse, men det är tydligt att hon är rädd av olika anledningar.

Frågan är under vilka omständigheter IB skulle ha hanterat trosorna, det är inte helt enkelt att komma fram till en bra hypotes angående detta. Hur återfanns trosorna - satt de kvar eller var de neddragna? Att IB skulle ha hanterat kroppen håller jag för mycket osannolikt.
2015-11-01, 23:18
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutkungen
Alltså INTE 19.10
Jag har vägt samman alla tidsuppgifter och hamnar också någonstans vid 18.45-18.50 för att få det att gå ihop.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in