2015-11-01, 22:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
/.../ F.ö så är det mycket möjligt att fönsterblecket blev fixat redan på f.m då han blev sedd körandes från Martorp vid 10.00-10.30.
Dessa vittnen är mycket säkra på sina iakttagelser, och de mötte sedan samma bil c:a 19.45 då den kom körandes från Martorpshållet (FUP, s. 359ff). - Det innebär också att MTM dessförinnan kan ha hört/sett när LH passerade förbi hans bostad.
2015-11-01, 23:01
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
+2 för att Lisas DNA är nästan borttvättat, och +4 för att NB har kontaminerats nyligen.
Vadå kontaminerats?????
2015-11-01, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Jag är fortfarande störd på att Irinas dna hittades på Lisas trosor. Om man ska våga sig på en gissning så tror jag att de blandade dna-fynden på Lisas kläder kan ha kommit från Nerijus blod och Lisas sekret. Det låter kanske hemskt men det är hemskt, hela händelseförloppet som tog Lisas liv är hemskt och jag hoppas att det blir ett kännbart straff för den eller de som döms för mordet.

Nu till Irinas dna. Jag kan inte tänka mig att det har avsatts av NB utan det känns som att Irina faktiskt har varit på platsen. Hon kan också haft några sjuka böjelser och velat sniffa eller andas, kyssa Det ställe där dna fanns. Tiden för detta har funnits om man betänker att de stannade till och lyfte in Lisas kropp i bilen när de kom tillbaks från macken eller där de nu handlade pizza.

Jag tror att Lisas far kom till caféet klocka 20.30 ungefär, så det kan ju varit så att de lastade bilen på baksidan av ladan och sedan for till Martorp. Jag vill bara understryka att jag inte är en konspirationsteoretiker utan det här är bara tankar jag har haft. Jag tyckte att jag läste att NB var ut flera gånger på kvällen på söndagen när Lisa bragdes om livet, men jag är absolut inte säker på det.

Kan det vara ett troligt scenario eller är det bara ytterligare en galen konspirationsteori?

Ja, IBs DNA är verkligen en märklig omständighet. Jag anser det vara klarlagt att NB använt handskar under tiden för dådet med tanke på avsaknaden av fingeravtryck på exempelvis tejpen. Troligtvis så kommer de DNA spår som han avlämnat således inte från händerna utan från exempelvis underarmarna, som förmodligen var bara. Kanske skrapade han sig i något tidigt skede, eller så rör det sig om psoriasissår som andra varit inne på. Så hur kom IBs DNA dit? Speciellt som inget DNA från NB återfinns i samma område? De alternativ jag ser är;

1. IB har varit vid brottsplatsen. Det känns dock ytterst osannolikt med tanke på övriga uppgifter (alibi, inga andra DNA spår)

2. NB har använt IBs handskar. Inte heller sannolikt, då det troligtvis skulle lämnat fler spår från IB och dessutom ett ologiskt val av handskar för NB.

3. NB har vidrört LH med ett föremål som hanterats av IB, kanske kökskniven, kanske en sexleksak eller liknande. Känns inte heller jättetroligt.

4. NB har vidrört LH med en kroppsdel/klädesplagg som också vidrörts av IB. IBs DNA överfördes till offret men inte NBs. Osannolikt, men kanske inte helt omöjligt.

Finns det fler möjligheter som jag missat? Problemet jag ser är att alla dessa alternativ är relativt osannolika. Däremot inte sagt att osannolika händelser inte inträffar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Håller med i stort, det enda jag tycker haltar är förhören med de misstänkta, jag vet inte om det är på grund av språkförbistring eller tolkproblem, jag tycker inte att det blir något flyt i förhören, men det är bara vad jag tycker.... inte sagt att det är något som gäller som sanning. Min sammanlagda uppfattning om utredningen är att den är jäkligt proffsig gjord... och jag har läst en hel del fuppar tidigare.
Polisen höll av allt att döma korrekta förhör, därmed inte sagt att de var effektiva. De lär ha ju ha starkt misstänkt MGM, så som de pressade på och faktiskt uppmanade honom att erkänna. Med kännedom om gärningen så visste de alltså att de förhörde en misstänkt som skulle vara en gravt störd person och, tycker jag, insett att de var inkompetenta för denna speciella uppgift. Översättarna verkar ju ha rätt dåliga svenskkunskaper, vilket inte underlättade. Dock tror jag att detta mest var till MGM:s fördel. Han fick extra betänketid och han kunde avsiktligt missförstå frågor. Kanske en variant hade varit en litauisk FL ? En psykiatriker med polis som bisittare ?
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutkungen
Det i mina ögon mest pålitliga vittnet:
Mannen med rullskidorna. Han säger att
HJ var där 18.59 och stannade några minuter.
Om vi utgår från den tiden och räknar bakåt:
Färd dit: 6-8minuter: 18.52
Prat med GJ i allen: 5 minuter: 18.47
Gmg hälsar på GJ, måste då ha varit
runt denna tid.
Det ger honom endast ca
20 minuter att ha utfört mordet.
Han kan A) inte ha varit ensam b)
Mordet sker i två etapper c) det är inte
rätt mgm. Vissa talar om tiden 19.10.
Men detta kan ju INTE vara logiskt
möjligt.
GJ kommer inte ihåg huruvida han hälsat på någon, och om så vore kan det ha varit den ljugande IB resp. AB han hejat på - och sedan IB återberättat detta för NB.
2015-11-01, 23:03
Medlem
Citat:
Nu håller jag inte riktigt med dig, men det är klart att man undviker information som pekar på någon annan i en FUP. Dock räcker det inte med att inget tyder på att någon annan utfört brottet i en indiciedom, man måste visa att ingen annan kan ha gjort det.

nä, det som gäller är "utom rimligt tvivel" inte "utom allt rimligt tvivel"
2015-11-01, 23:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Vadå kontaminerats?????
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kontamination
Citat:
Kontamination eller kontaminering betyder helt enkelt att någonting har blivit förorenat, utsatt för något främmande på ett sådant sätt att detta inte kan rättas till. Det är alltså fråga om en för ändamålet mer problematisk händelse än vanlig nedsmutsning. Ordet kommer av latinets contaminare som betyder befläcka. Ordet kontamination säger ingenting om det främmande ämnets eventuella giftighet eller farlighet. Ordet används i samband med radioaktivitet samt i samband med kemiska, bakteriologiska och medicinska analyser.
2015-11-01, 23:04
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plural69
Kan nån förklara hur hon hängdes. Hon ser ut o väga 50 kg. Lyfta upp nån till ett snöre. Hon slåss för sitt liv sparkas, klöser med naglar måste vara skitsvårt? Hade den misstänkte några yttre skador? Slogs hon medvetslös o sedan hängdes upp? Känns så meningslöst om det var att se henne lida till max om det var det han ville.

Onanerade han när hon hängdes upp? Är det en möjlighet? Dom hade ju hittat sperma i ladan men kanske inte där hon blev mördad?

Spermaavgång fanns i anslutande rum. Han har självt ritat en skiss om var man troligen kan hitta hans sperma. Det visar sig att han då markerar just det rum han hängt henne i. Han säger ungefär där ja på frågor i förhör. Att det skulle vara en normal företeelse med 11 spermafläckar på golv och väggar är inte troligt. Motivet här är sexuellt vilket då offrets dödsorsak och mordplats, fyndplats antyder.

Exakt hur han då gjort då han hängde henne förtäljer inte FU. Men hängd är hon vilket två rättsläkare skrivit under i sitt utlåtande. Den delen lär vara oerhört svår att ändra på.
Den misstänkte hade hudavskrapningar vilket man tror är det som avsatt blodet på Lisas kläder bland annat. Jag tror dock att hon var vaken och vid liv då hon hängdes och det ingick i hans fantasier. Att hänga någon som inte är medveten är inte samma kick för den här typen av sadister.
2015-11-01, 23:05
Medlem
Citat:
Nu håller jag inte riktigt med dig, men det är klart att man undviker information som pekar på någon annan i en FUP. Dock räcker det inte med att inget tyder på att någon annan utfört brottet i en indiciedom, man måste visa att ingen annan kan ha gjort det.

Det verkar dom övertygande har lyckats med. Allt övrigt finns i sk slasken som advokaten lusläst - 5000 sidor. Hittills verkar hon inte hittat mycket som har relevans för NB.

Men vem vet i morgon är en annan dag.
2015-11-01, 23:05
Medlem
Att mgm hälsade på GJ 18.45 styrks ju av
att han såg att dottern körde och inte GJ.
Detta är ju lite otippat annars. Om detta är
sant så kanske nästa sak som mgm också sa
är sant: nämligen att GJ bara stannade i typ
fem minuter.
2015-11-01, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plural69
Kan nån förklara hur hon hängdes. Hon ser ut o väga 50 kg. Lyfta upp nån till ett snöre. Hon slåss för sitt liv sparkas, klöser med naglar måste vara skitsvårt? Hade den misstänkte några yttre skador? Slogs hon medvetslös o sedan hängdes upp? Känns så meningslöst om det var att se henne lida till max om det var det han ville.

Onanerade han när hon hängdes upp? Är det en möjlighet? Dom hade ju hittat sperma i ladan men kanske inte där hon blev mördad?
Jag vill inte vara elak, men den här diskussionen har förts i flera varv de senaste dagarna. Själva mekaniken anser jag vara utredd, det som är knepigt är den exakta ordningsföljden av olika handlingar som strypning, tejpning osv. Det var inte bara jag som deltog i diskussionen så jag vill inte försöka sammanfatta den.
2015-11-01, 23:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Spermaavgång fanns i anslutande rum. Han har självt ritat en skiss om var man troligen kan hitta hans sperma. Det visar sig att han då markerar just det rum han hängt henne i. Han säger ungefär där ja på frågor i förhör. Att det skulle vara en normal företeelse med 11 spermafläckar på golv och väggar är inte troligt. Motivet här är sexuellt vilket då offrets dödsorsak och mordplats, fyndplats antyder.

Exakt hur han då gjort då han hängde henne förtäljer inte FU. Men hängd är hon vilket två rättsläkare skrivit under i sitt utlåtande. Den delen lär vara oerhört svår att ändra på.
Den misstänkte hade hudavskrapningar vilket man tror är det som avsatt blodet på Lisas kläder bland annat. Jag tror dock att hon var vaken och vid liv då hon hängdes och det ingick i hans fantasier. Att hänga någon som inte är medveten är inte samma kick för den här typen av sadister.
Jag tyckte skissen pekade ut toaletten. Vilken skiss talar du om?

Rättsläkarna är inte säkra på att hängning är dödsorsaken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in