Citat:
Ursprungligen postat av
ToZon
Det behövs nog en riktigt duktig hjärnskrynklare att få grepp om denna individ och brottet är ett grovt "skambrott" vilket inte gör det lättare. Dessutom så ger en stor P7'a knappast mer info om själva brottet men möjligen om personen, bakgrund, relation till kvinnor, sexuella preferenser etc.
En total förnekelse till brottet trots mycket graverande bevisning, ibland undrar man om en övervakningskamera med förloppet inspelat ens skulle få honom att erkänna.
En lekman som jag skulle nog komma fram till en "narcissistisk personlighetsstörning".
Det är nog inte läge här ännu att gissa sig till vad en RPU ger för utslag, vi vet ju egentligen inget om
karln och jag tror som du att det blir svårt att få ett grepp om denna herre. Han har rört på sig från barnsben, flyttade tidigt hemifrån till mormor och efter det har han rest land och rike runt för att
arbeta. NB sitter helt enkelt på sin egen historia.
Inte nog med att han flackat omkring så är han även Litauer med kulturella skillnade dessutom
i behov av tolk, självklart finns det svårigheter att bedriva en rättspsykiatrisk undersökning med tolk. Det blir liksom inget flyt i samtalen. En tolk har begränsade möjligheter att hinna med i långa
monologer och måste för översättningen ibland avbryta personen för att hinna med, detta kan och
ofta gör gott för personen. Är han upprörd får tolkens avbryt då en lugnande effekt, detsamma gäller
ifall han "öppnar sig" . Lyssnandet och förståelsen blir självklart till viss del
lidande. Utöver problematiken som kan föreligga vid en RPU med tolk tror jag inte heller NB kommer
att samarbeta vid en undersökning, det är locket på här som gäller.
Brottet i sig är hemskt men utifrån endast det går det inte att säga varken det ena eller det andra,
jag ser att sexualsadist är på tapeten i tråden. Psykopat kommer likaså alltid upp i trådarna visst
kan man slänga sig med dessa ord men det blir endast förstärkningsord för att man tycker brottet
är vidervärdigt, vilket det självklart är men det finns inget som visar på att brottet är tex
sexualsadistiskt. Jag ser att media också försöker på ett diskretare vis få in läsarna
att tänka lustmord, sexualsadism. "NB levde ett dubbelliv" är rubrikerna och på det skall det dras
paralleller till att just NB kan vara en sexualsadist för många tror att detta kännetecknar en
sexualsadist. " I hemmets vrå den perfekta för att på natten smyga ut och mörda " - så är det dock sällan och aldrig. En myt.
Snabbt händelseförlopp, oplanerat och slarvigt och just detta tyder inte på att detta är ett
sadistiskt sexualbrott. Tvärtom den typen av brott är mer utstuderade, strukturerade, planerade
och utdragna. Framförallt för att kategorisera NB som sexualsadist måste vi hela vägen till hans
barndom, det börjar (nästan) alltid där och det blir ett jobb för det rättspsykiatriska teamet det. . .