2015-10-31, 10:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Varför är det av stor vikt?Det känns som det skulle ta mycket resurser för att bara komma fram till en omständighet till.
De har ju inte ens analyserat alla provtagningar,långt därifrån.
Det hade gett tyngd åt fallet givetvis. Det är många år det handlar om och det är ett ytterst ovanligt brott då det är sexualsadism. Att få fram att NB gjort nåt tidigare hade varit ytterligare en stark indicie. De råkar nämligen ha relativt signifikanta saker för sig. Att debutera vid 35 och var fungerande (dubbelliv) är inte märkligt. Att vara sexualsadist däremot och gå från noll till hundra är ytterst ovanligt.
Citat:
Ulf Åsgård, psykiatriker och tidigare expert i rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp, har läst den misstänktes personutredning och konstaterar att ingen egentligen vet något om den misstänktes förflutna innan han kom till Sverige.
- I den är det sida upp och sida ner vad dem misstänkte själv säger. Och jag har påpekat att det är väl själva fan att man inte skaffat referenser i hemlandet och Sverige, utöver hans arbetsgivare. I Litauen finns det säkert register hit och dit, och personer som inte är hans närstående, som man kunnat tala med, säger Ulf Åsgård.
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2879962-den-misstanktes-forflutna-ar-ett-svart-hal
2015-10-31, 10:45
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Att GM skulle ha vid flertal tillfällen setts med en vit pickuplikande bil, tex av joggeskan...är något jag funderar på. Kan han ha haft tillgång till denna bil även aktuell dag. Joggeskan oavsett hur dålig man är på bilmärken så tror jag att man ser skillnad på kombi och en typ skåpbil och både hon och någon tant sa att det var några dekaler på bilen. Vem som än äger denna bil, varför inte komma fram med det? Vad kan vara värre än ha lånat ut sin bil till en mördare?

Jag tror inte det finns någon annan bil som NB haft tillgång till.

Och om man är helt ointresserad av bilar så är det fullt möjligt att kalla en Sharan för en skåpbil.
2015-10-31, 10:47
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Här har du lite uppgifter om SOG...

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rskilda_operationsgruppen
Som jag förstår det är SOG en obekräftad uppgift som några gillar att älta. Mer spännande så...
2015-10-31, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det hade gett tyngd åt fallet givetvis. Det är många år det handlar om och det är ett ytterst ovanligt brott då det är sexualsadism. Att få fram att NB gjort nåt tidigare hade varit ytterligare en stark indicie. De råkar nämligen ha relativt signifikanta saker för sig. Att debutera vid 35 och var fungerande (dubbelliv) är inte märkligt. Att vara sexualsadist däremot och gå från noll till hundra är ytterst ovanligt.

Han är nog tyvärr ingen första gångare, han har mer lik i bagaget som man säger.
2015-10-31, 10:48
Medlem
Citat:

Vad jag menar är att de har tillräckligt ändå.Tänk dig gnället över vilken tid FU hade tagit då...
2015-10-31, 10:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ditt (eller någon annans - minns inte) argument var ju att NB stod som misstänkt redan måndag pga att han hittat handsken.
Jag vet ju inte säkert men som jag utgår ifrån så hade de inte något DNA resultat eller annat som pekade emot NB just då måndag.
Med argumentet att han står som misstänkt i brottsanmälan redan måndag fanns ju - just att han hittat handsken.
Om det att han hittar handsken gjorde honom misstänkt borde ju rimligtvis de andra som var med stå som misstänkte. Eller hade de andra indicier just emot NB den dagen? Då var ju Lisa listad som försvunnen.
Mitt argument var det inte - men de facto stämmer bröderna in på det som GMP profilerar.
Självklart kollar de på dem utifrån deras expertis. Det är lokalen det handlar om utifrån att handsken hittats i den - inte handsken fristående.
Lokalkännedom (grusvägen) gömmer kroppen, rör sig kända lokaler (för GM) dvs ladan.
Japp, det kan du vara säker på att de funderade kring: de personer som rört sig precis på samma sätt. I detta läge när en förundersökning startas så är det ögonen på skaft på hela högen som kan passas in.
2015-10-31, 10:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Vad jag menar är att de har tillräckligt ändå.Tänk dig gnället över vilken tid FU hade tagit då...
Det hade stärkt markant. Vilket är viktigt i indiciemål. Äsch, låt folk gnälla: Ju bättre utredning, ju större, ju längre tid.
De gnäller på allt ändå - vissa blir aldrig nöjda. Det har nog inte med FU att göra utan snarare person.
2015-10-31, 10:54
Medlem
Citat:
Polisen kunde ha hämtat in den mordmisstänkte 35-åringen redan dagen efter att Lisa Holm, 17, försvann.
Vid 15-tiden den 8 juni uppgav joggaren – som stoppades av en man som hon nu själv har pekat ut som Nerjius Belivicus – att han kunde vara kunde personen som stoppade henne.
Men polisens utredare satte inte ens in span på mannen.
– Med facit i hand kanske vi skulle ha satt span på honom, säger poliskommissarie Lars Johansson.

http://www.expressen.se/gt/vi-kanske-skulle-ha-satt-span-pa-honom/
2015-10-31, 10:56
Moderator
Semesters avatar
Kan han inte tänkas vara nekrofil? Att han går igång på döda kroppar?
2015-10-31, 11:00
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Att GM skulle ha vid flertal tillfällen setts med en vit pickuplikande bil, tex av joggeskan...är något jag funderar på. Kan han ha haft tillgång till denna bil även aktuell dag. Joggeskan oavsett hur dålig man är på bilmärken så tror jag att man ser skillnad på kombi och en typ skåpbil och både hon och någon tant sa att det var några dekaler på bilen. Vem som än äger denna bil, varför inte komma fram med det? Vad kan vara värre än ha lånat ut sin bil till en mördare?
Jag kan inte släppa de där andra tysktalande Litauerna, som blev rädda för polishelikoptern, som också arbetade i Blomberg aktuell tid.
Jag kan tänka mig att de därför har riktigt knackig engelska.
Våra Litauer i ärendet ser väldigt ryska ut, och jag har för min egen del svårt att se skillnad på personer av rysk börd. De har något drag som gör att att många ser lika ut.
2015-10-31, 11:00
Medlem
Citat:
Joggerskan kan jag förstå om hon inte fokuserat på bilen. Hon kom springande, hög puls, andfådd och troligen allt fokus på personen som ville tala med henne. Bilen var nog mer något i bakgrunden som i förbifarten noterades.
2015-10-31, 11:08
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Förvånar mig inte om NB har ett hemligt ställe någonstans i Blombergsområdet, åtminstone att det finns en ännu inte hittad dator, och lite annat. NB har ju iaf sysslat med "live-sex" via minst tre olika webbsidor. Synd att detta inte går att få fram då man undersöker datorn.
Här har någon som kallar sig Nerux blivit bannad. Behöver självklart inte vara NB, men han kallade ju sig Nerux28 på andra siter.

https://chaturbate.com/nerux/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in