2015-10-31, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Först får du lära dig när insida blir utsida.

Återigen, om du hade läst FUP så hade du vetat att DNA spår hittades på BÅDE ut och insidan, vilket jävla troll du är alltså.

Lisa hade två par byxor på sig. Ett par jeans och ett par träningsbyxor.
Jeansen hade hon innerst. Byxorna var vrängda ut och in och nerdragna nere på smalbenen.
Även hennes trosor satt nere på smalbenen. På jeansen som Lisa hade på har följande spår säkrats:

- På vänster ficka fram var det blod från Nerijus.
- På avigsidan vid knäppningen var det blod och i det blodet finns ett bland-DNA
från Lisa och Nerijus.

- I ett område vid knäppningen var det ett bland-DNA mellan Lisa och Nerijus.

På Lisas träningsbyxor som satt utanpå jeansen, har följande spår säkrats:

- Avigsida höger upptill bland-DNA Nerijus och Lisa.
- Rätsida höger upptill bland-DNA Nerijus och Lisa.
- Avigsida vänster upptill bland-DNA Nerijus Lisa.

Säkrat följande spår på jackan:

- blod på jackan från Nerijus.
- DNA från Nerijus har säkrats på båda ärmarna.
- På jackans bakstycke och ärmar har man säkrat DNA inom fyra områden.

I alla områdena är det säkrade spåren ett bland DNA mellan Nerijus och Lisa
2015-10-31, 18:38
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Fel!

Pappan åkte efter 30 minuter. Inte 45 min.

Pappan blev Orolig pga fickringningen.
Eftersom det innehöll okända unga mansröster.
Därför satt pappan och gnagde på sina naglar fram till 2000.
Han började misstänka att Lisa tänkte gå på fest.

Pappan har ju redan tidigare åkt och tvingat ut Lisa från fester hon gått på.

Pappan var alltså på väg att kidnappa sin dotter.
Han trodde hon var på fest - med POJKAR.

Det var Därför han åkte redan efter 30 minuters sen hemkomst.

Ursäkta min högst personliga fråga.

Men känner du Lisas pappa?

Frågar eftersom du skriver att han tidigare tvingat ut henne från fester hon varit på.
Här på vächötta-landet brukar vi uttrycka oss så om det typ är känt på hele byggden att just Lisas pappa alltid förstör party stämningen.

Men jag minns inte att det står att han brukade gå in å handgripligen hämta ut sin dotter i ren affekt???!???
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Jag har skrivit om detta. T o m två gånger. Men ok - jag gör det en gång till.

Mordet har skett i plötsligt vredesmod. Det sexuella motivet är arrangerat.

Ja precis så tror jag med
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Kanske "Det är pojkvännen som ska ha den andra soppan", helt enkelt?

Jag antar att hon menade att pojkvännen varit chevaleresk nog att avstå soppan för sin del och ge den portion som fanns till sin flickvän när de hörde att det bara fanns en portion kvar. Att det alltså inte fanns någon gäst som skulle bli irriterad.
Antingen är det ett språkligt missförstånd som vittnet själv sa - eller så fanns ordet pojkvän med och Lisa skämtade för att hon ville rädda upp situationen åt henne.
2015-10-31, 18:39
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu var det inte ett sving som en krossad melon jag menade - snarare att hjälmen kom vid munnen.
Ahh..du menar att hon skadade sig då han drog av henne hjälmen lite för vårdslöst? Det kan också stämma och i övrigt kan blodet ha spridits som jag tidigare sa. Ok hjälmen kan ha varit av. Jag ger mig
2015-10-31, 18:41
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Svårt att hänga med och läsa ikapp denna snabbväxande tråd.
Heder åt alla skribenter som läser FUP analytiskt och påtalar brister i utredningen. Ni gör en insats för rättssäkerheten.

Ni andra konspirationsteoretiker som dömer den misstänkte på förhand utan sakliga grunder under pågående rättegång kan gömma sig under en sten istället för att beskylla dem tänker logiskt för att vara ondsinta foliehattar och andra otrevliga tillmälen. Påminner om att det här en mordrättegång som inte får påverkas av känslomässigt sentimentala aspekter. Visst, fam. Holms stora sorg är beklaglig men det är inget hinder och är missriktad respekt att inte utreda oklarheterna som faktiskt finns.

Vi har inte sett ännu vad IR har att komma med. Jag anser också att det finns många hål i FUP även om jag inte orkar redogöra för brister som jag har hittat. Jag vidhåller att det finns stöd för planteringsteorin utan att man behöver peka ut någon särskild. Utgången är oviss.

Hej Klurigkluring! Tack för din fina infosida, med FUP uppdelad i lagom portioner.

Jag håller med dig. Nu när vi har FUP framför oss handlar det främst om att hitta luckor, fel och gärna något mönster kring det. Planteringsteorin är icke att förakta.

Apropå söken kring Martorp, sidan 439 i FUP, och vad man såg där:
Citat:
det låg en delvis nergrävd ko i marken
får en att undra om inte den som gjort detta, även gjort det snurriga, vansinniga brottet mot Lisa?
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Jag funderar på om det var till ladan han var på väg och där såg Lisa? Eller om han sa det för att det inte skulle
vara misstänkt om han sågs vid ladan vid den tiden.

Relevant fråga, däremot blir svaret lite blekt.

Jag tror inte han är kapabel att planera på det viset, att aktivt bygga alibi gentemot sina anhöriga innan dådet, utan jag tror helt enkelt han insåg att han glömt/missat en viktig detalj som kommer behövas.

För att åka hem och rota i kökslådan krävs en ursäkt - "Plåtsax" blir den ursäkten.
Viss reservation kring att han vet att det nog ska bli gnäll om han inte fixat det där blecket också, men det är ett snabbjobb (därtill hans alibi). Resten av tiden tror jag han lagt på att åka runt caféet lite, samt så småningom stanna och bevaka.

Jag är starkast inriktad på att han planerat att göra så här, mer än att han av en händelse fått syn på Lisa vid caféet.
Det räcker att han fått syn på mopeden, och egentligen räcker det om han hört en moped passera förbi hans bostad på morgonen.

Blekt svar, som sagt. Det du frågar efter finns ju enbart i något intetsägande förhörsuppgifter.
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har skrivit om detta. T o m två gånger. Men ok - jag gör det en gång till.
Mordet har skett i plötsligt vredesmod. Det sexuella motivet är arrangerat.
Är det en Xenia variant - ynglingen från Skövde är pappan som mördar.

Hur känner Pappan litauen då så att han kan städa upp?
2015-10-31, 18:42
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vadå "konstig anledning"? DNA håller t ex inte en obegränsad tid. Molekylerna förstörs.

Du letar bara fel och "mystiska" saker och glömmer helt bort den faktiska bevisningen. Låt säga att blodfläcken på golvet skulle tillhöra en i Blomberg bosatt person - skulle det på något vis fria Nerijus?

Dessutom är ju du en av dom som gapade massor innan FUP kom ut om att DNA minsann inte bevisade någonting - det skvätte lite varstans om man bodde i närheten typ. Vad säger då en fläck på golvet som inte är i närheten av mordet? Om det var Nerijus eller Lisas blod så tillför det inget i bevisvärde. Om det var en annan persons? Det finns precis som du själv påpekat mängder av skäl till att en sån fläck kan hamna där. Om det nu öht var människoblod och inte djurblod?

Kan du inte förklara en gång för alla för oss (du har fått frågor men inte svarat vad jag vet) vad det är som gör att du tror att Nerijus är helt oskyldig trots alla bevis? Varför skulle en annan person vara troligare som gärningsman - trots att han inte lämnat några som helst spår? Vad är det för märkligt scenario som gjort att Nerijus
- först utpekas som den person som försökte få in en ung tjej skrämmande lik Lisa Holm i sin bil dagen innan (i mycket nära anslutning till att han var och handlade i Källby!)
- "råkar" vara ute någonstans samtidigt som mordet begås
- kommer hem och ber sin bror och fru ljuga om att han varit hemma den aktuella tiden, samtidigt som vad som högst troligt är hans bil har observerats vid flera tillfällen av olika personer mellan 18.30 och 19.30
- visar tecken under veckan på att vara nervös och orolig
- springer omkring nära fyndplatsen och ljuger för Missing People om att platsen redan är avsökt (påstår i förhöret att en kollega sagt detta till honom vilket kollegan bestämt hävdar att han inte gjort)
- Har avsatt DNA i form av blod på en färsk fläck på ett rör i taket mycket nära (1-2 dm) från den plats som repet Lisa Holm hängdes i fästes i röret
- Har avsatt DNA på repstumpar av samma typ som det rep som Lisa hängts i och som hittades på mordplatsen
- Har avsatt DNA på flera ställen på offrets jacka - blandat med offrets DNA
- Har avsatt DNA på flera ställen på kläderna på offrets kropp - även på INSIDAN av kläderna
- Är gift/delar säng med en person vars DNA finns på offrets trosor (kom ihåg att hennes DNA också hittades på ett av Nerijus klädesplagg vilket visar att kontaminering redan skett i annat sammanhang)

Hur i helvete är det möjligt att den här personen med någon rimlig sannolikhet skulle kunna vara oskyldig till mordet och inte inblandad överhuvudtaget. Förklara för oss hur du tänker! Annars ser jag inte poängen att du ska fortsätta posta en massa gnäll och ifrågasättanden runt perifer bevisning och att polisen inte har skickat hundratals mer eller mindre ointressanta föremål på dyrbara tekniska undersökningar.
Lite synd att ditt inlägg inte kommenterats av trådens alternativteoretiker. Eller alla andra för den delen.
Att DNA (sekret) från MGM:s fru återfunnits på brottsoffrets underkläder minskar naturligtvis urvalet av möjliga gärningspersoner. Till det att Nerijus uppmanat sin fru och bror att ljuga ihop ett alibi* borde inte leda någon annanstans än rakt in i buren på livstid. Slumpen har gränser.

Och som jag sagt tidigare, hade MGM sannolikt tjänat på att medge att han "träffat" BO vid något tillfälle. Den chansen togs inte, och nu är det för sent att ändra sig i detta. Att det finns folk som fortfarande tvivlar (eller inte vågar uttrycka sig i skuldfrågan - hej XeniaOnatoppen) ser jag som intet annat än tragiskt. Snacka om bortkastat engagemang.
* Ett alibi som i sin blotta konstruktion kräver vetskap om när brottet är begånget.
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Hörde du vittnet i rätten?
Det är språkliga missförstånd, det har framgått att det Lisa avseer är gästens pojkvän, det är min
uppfattning, men orkar inte leta reda på alla fakta som jag vilar den åsikten på.

Nej jag vet inte varför Lisa hade uppfattningen att det var ok, men något i deras samtal i samband med beställningen tycks ha klargjort det.

Tex: Lisa :Tyvärr soppan är slut, finns bara en av den godaste soppen. Killen: Det är ok, jag kan ta den soppan som är nästan lika god.

Fattar du nu?????
Varför ljuger du?
det var inte så det hördes under förhöret.

Det Enda som räknas är de allra närmaste vittnesuppgifterna.
Efter tid så försvinner minnesbilder och detaljerna går förlorade.

Det kollegan berättade var att Lisa berättade att gästen Inte skulle bli arg/ta illa upp om han fick en annan soppa - eftersom det var hennes Pojkvän.
Dvs typ: ""Nej han kommer inte bli arg, det är ju min pojkvän/kille."

Angående kollegans "språkkunskaper" så är det inget problem.
Hon pratade utan problem i förhören, hon återgav utan problem samtalen med Lisa.

En person utan språkkunskaper hade gjort som de tre balterna, att antingen bryta kraftigt/inte hitta rätt ord, eller använda lika dålig engelska eller använda tolk.
Kollegan pratade fritt

Dessutom - Allt som står om Lisa o hennes personlighet i fupen visar att Lisa var på jakt efter en ny pojkvän.
Att hon sökte Aktivt efter ny pojkvän.
Att hon inte hade något emot att tillomed träffa killar hon inte kände.
Att hon använde internet för att söka efter killar.

Dvs - tillsammans med kollegans vittnesuppgifter att Lisas pojkvän satt i caféet visar Lisas aktuella personlighet att det dessutom är Troligt att hennes nya/blivande pojkvän var o hälsade på.
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Om håret är blött/svettigt då? Då blir det mörkare...

Väldigt bra fråga - och svar!

För det är precis en sådan fråga som utredarna borde ha ställt sig själva när vittnet sa att mannen var mörkhårig. En fotoidentifiering hade då kunnat styrka eller avslå om det var en cendréfärgad NB med blött/svettigt hår, eller om det kunde röra sig om någon annan mörkårig man. Men nu följde man inte upp den iakttagelsen närmare.
2015-10-31, 18:43
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så hjälm på, hängd, hjälm av, tejpad efter döden? Tror du inte en sexualsadist gillar själva skräcken med tejpandet?

Det tror jag.
du har säkert läst mitt svar redan...jag har gett mig...
Edit : men den sortens skador som du vill ha det till verkar inte förekomma. Jag vet att det är knepigt detta med hjälmen men om bara utgår från det vi vet och jobbar utifrån det?
Senast redigerad av Titiana 2015-10-31 kl. 18:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in