2015-10-31, 18:10
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Advokaten kan inte kalla honom för att han kanske pekar ut NB. Men den "objektive" åklagaren riskerar inget.

Okej, vi kanske har olika uppfattning om när man ska vara helt objektiv och sen när det kan vara okej att inte vara det.
Under förundersökningen tycker jag att det ska vara helt objektivt, men i rätten så blir det inte riktigt så objektivt. Troligen är jag påverkad av en massa filmer och har dålig koll på hur det verkligen ska gå till i svenska rättegångar.
Att man inte kan kalla alla vittnen till en rättegång är ju förståeligt och nånstans sållar man och då försvinner den fullständiga objektiviteten.
2015-10-31, 18:10
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Advokaten kan inte kalla honom för att han kanske pekar ut NB. Men den "objektive" åklagaren riskerar inget.

Med vad ska vittnet redogöra för? Att det kanske var NB eller kanske någon annan? Vad ska vittnet tillföra förhandlingen?

Advokaten har förstås möjlighet att prata med vittnet innan hon kallar honom om hon vill veta vad han har att säga. Varför gör hon inte det (eller har hon kanske gjort det?) om det nu finns en möjlighet att vittnet kan tala om att det var någon annan än NB som han såg?

Vilka frågor är det som borde ställas till vittnet och vem vill ställa dessa? Det är ingen idé att kalla någon till en förhandling om man sen inte har några frågor till personen ifråga. Man måste också ha ett bevistema för varje vittne. Hur borde ett bevistema vara utformat avseende detta vittne?
2015-10-31, 18:11
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Mindre tid till när? Det fanns tid mellan pizzaköpet 20:10 och pappans ankomst ca 20:40.

Så hon har hängt i ladan från 18.30 medan man i godan ro åkt och köpt pizza? Jumalauta!
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Allt talar för att den åtalade är inblandad i mordet, men antag att själva förloppet var ett annat än det som åklagaren hävdar.
Detta är väl identiskt Ydriks variant som anser att det var nonsens med sexualsadism?
Är du en copy cat?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hur som haver handlar diskussionen om blod på hjälmens insida vid munparti, om hon är hängd med hjälmen på: Vilket jag inte tror.
Borde resultera i karaktäristiskt skav på hjälmens gummikant.
2015-10-31, 18:12
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Har du läst de sekretessbelagda delarna?

Jag använder min hjärna.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Enligt min hypotes
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
kom alla tre i bil in på gården där Lisa stod. Alla visste att det hade skett stölder på kafeterian och de tre anade att Lisa förstod vad de hade tänkt göra. Det är förstås en svaghet i hypotesen, men jag föreställer mig att de kände sig avslöjade och att de handlade så som psykopater ibland handlar när de känner sig utsatta.

En förklaring till den åtalades obrutna motstånd skulle kunna vara att han hämtar kraft ur det faktum att han "offrar sig" för sitt barn, sin fru och sin bror.

Bra hypotes. Men gällande "det är klart" blir jag tveksam. Tror inte hon hade pratat svenska med dem som knappt ens kan engelska men som för alla sina samtal på engelska.
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Varför detta vara till fördel för den misstänkte? Ett osäkert vittne är ett osäkert vittne..han kan likväl ha sett MGM komma ut ur ladan.

Det är inte frågan att det ska vara "till fördel för den misstänkte". Det är frågan om att det ska vara "till fördel för brottsmålet". Det är utifrån denna princip som utredarna ska arbeta efter.

Oavsett om vittnesiakttagelsen styrker eller avslår att det är just MGM som observeras komma från ladan vid en högst intressant tidpunkt, så bör detta vittnesmål tas på stort allvar.
2015-10-31, 18:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ok...kort och koncist förklarat
Volt med moppen...kanske hade man bytt ut hjälmen? En pappa med säkerhetstänk.
Hjälm av: borde ha lämnat stänkspår...då han svingat hjälmen.
Nu var det inte ett sving som en krossad melon jag menade - snarare att hjälmen kom vid munnen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Vittnet (pizzaköparen), som såg den mörkklädde mannen med det mörka, rufsiga håret komma från ladan strax innan kl 18:30, borde ha fått genomgå en fotoidentifiering. Precis som joggerskan fick göra. Det är anmärkningsvärt att detta ej har gjorts.

Det är nämligen inte säkert att mannen som kom från ladan är NB. Han har inte mörkt hår, utan snarare cendréfärgat.

Helt korrekt!
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Om håret är blött/svettigt då? Då blir det mörkare...

Det stämmer bra. Har samma färg på håret själv
2015-10-31, 18:15
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har redan skrivit vad som framkommer: tungben, blånader ben, ej peteckier.
Sen uppstår frågan om blod i hjälm.

Så inget bett i tungan? Jaha..jag anser då att hon måste nästan ha haft hjälmen på sig då tungbenet gick av men om detta va vid hängningen eller inte...hmmm...skulle den ha skadas genom annat yttre våld skulle det ha synts också som en skada..vilket lämnar hängningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in