2015-10-30, 22:57
Medlem
ZenginsMasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Giovonco har slagit rekord och tagit Toronto till deras första slutspel genom tiderna. Man inledde inte oväntat med att åka på en förlust med 3-0 mot Montreal.

Men Giovinco tog det på rätt sätt, och var redo att fightas med fansen efter matchen:

http://video.gazzetta.it/giovinco-quasi-rissa-tifosi-montreal/be16d9b4-7f36-11e5-ae2e-e7dc3a3187bd

Vaffanculo:
https://www.youtube.com/watch?v=7zAO3f0c1XY
Varför spelar inte Giovinco i Europa? När man sett han göra hur mycket mål och assist i MLS. Är det mer pengar där än i Europa?
Citera
2015-10-30, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenginsMask
Varför spelar inte Giovinco i Europa? När man sett han göra hur mycket mål och assist i MLS. Är det mer pengar där än i Europa?

Han är den bäst betalda italienska fotbollsspelaren. Och Toronto bygger laget kring honom. Han får och tar ansvar. Och uppmärksamheten kring honom gör honom till en gigantisk stjärna.
Senast redigerad av Brille68 2015-10-30 kl. 23:12.
Citera
2015-10-30, 23:43
Medlem
ZenginsMasks avatar
Citat:
Han är den bäst betalda italienska fotbollsspelaren. Och Toronto bygger laget kring honom. Han får och tar ansvar. Och uppmärksamheten kring honom gör honom till en gigantisk stjärna.
Okej, men borde inte Juventus som han spelat i förut och som nu går ganska dåligt vilja ha tillbaka han? Han skulle få lika mycket ansvar i Juventus som i Toronto eftersom han är såpass bra, han är landslagsman ju.
Citera
2015-10-31, 00:55
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Giovonco har slagit rekord och tagit Toronto till deras första slutspel genom tiderna. Man inledde inte oväntat med att åka på en förlust med 3-0 mot Montreal.

Men Giovinco tog det på rätt sätt, och var redo att fightas med fansen efter matchen:

http://video.gazzetta.it/giovinco-quasi-rissa-tifosi-montreal/be16d9b4-7f36-11e5-ae2e-e7dc3a3187bd

Vaffanculo:
https://www.youtube.com/watch?v=7zAO3f0c1XY

Äsch, det där är pajaser som kacklar. Synd att inte Tie Domi är kvar i Toronto så han hade kunnat sköta det där med motståndarfans:

Supporter har synpunkter (54 sek)
https://www.youtube.com/watch?v=OcgivAeVlI4

Montreal blir enkelt, för med Sergio Momesso i laget så blir det ju mest kramkalas. Hans farsa, Alessandro Momesso, emigrerade till Montreal 1951 från San Doná di Piave utanför Venedig. Han lär ha varit en hyfsad mittfältare i San Doná som låg i Serie C på den tiden. Alessandro Momesso hade velat satsa på att vara proffsspelare även i Kanada men tvingades snart inse att fotbollen där helt enkelt var värdelös. De hade ett lag som hette Montreal Cantalia Soccer Club som ska ha gått obesegrade i över 100 matcher på raken. Källan här är osäker måste jag erkänna. San Doná slutade dock 8a i Serie C 1950 så om Momesso var ordinarie där när han emigrerade till Montreal året efter så lär han ju ha kunnat dominera där borta.

Familjen Momesso satsade senare på att driva café & restaurang i Montreal där det dracks espresso & snackades soccer. Efter att sonen Sergio Momesso's karriär i NHL (med bla Montreal) avslutats så har även han gått över till familjens verksamheter i restaurangbranschen. Det ska fortfarande vara lite av samlingsplats för soccer-snack, så jag kan tänka mig att Marco Donadel kanske tittat in där då han numera huserar på Montreals mittfält.

Men som sagt, med Momesso blir det mest kramkalas, så Montreal blir inga problem:

Momesso kramas med Quebec (1.30 min)
https://www.youtube.com/watch?v=Iiia4uyZzeE

Momesso kramas med Quebec igen (59 sek)
https://www.youtube.com/watch?v=QWVyIK0d0gU

Jaha, var det calcio/soccer tråden handlar om? Allt snack om Toronto vs Montreal fick mig att tro annat...
Citera
2015-10-31, 01:36
Medlem
Maaans avatar
Citat:
Jag håller i stort med. Till skillnad mot t ex Cagliari står man inte särskilt väl rustade inför framtiden. Och symptomatiskt så ledde Murgia Cagliaris Primavera borta mot Bologna till en vinst med 0-4. Nu sex raka segrar för Cagliari som såklart dominerar Campionato Primavera. Man leder nu Girone B med fyra poäng före Inter på andra plats.

Du utelämnar väl inte att Chievos mini-åsnor avfärdade Cagliaris dito med 4-0 i cupen hoppas jag? Eller luftar även primaveralagen reserverna när det vankas inhemsk cup?
Citera
2015-10-31, 02:31
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Medan ett lag som Sassuolo kommer att försvinna då deras suger daddy och framgång försvinner...

Säg inte det. Fotbollen är ju i ständig förändring. Det är svårt att förutspå hur utvecklingen blir i den "moderna fotbollen". Kanske tvingas man omvärdera vilka klubbar som är "stora" & vilka som är "publiklag". Det är inte säkert att det galna & passionerade som tex Napoli alltid stått för blir det som gäller framöver. Nya aktörer tar kanske för sig av nya kakor.

Hur fan hamnade jag i att posta videos på hockeyslagsmål? Vad fan hände där? Toronto & Montreal kom upp på tapeten eftersom Italiens bäst betalde spelare hamnat i hetluften med soccer-fans där borta. Annat än när Alessandro Momesso emigrerade till Montreal 1951 & knappast kunde försörja sig på soccer i en bedrövlig liga. Vetefan hur jag kom in på hans italienska restaurang & att hans grabb istället kom till att syssla med den lokala passionen, att slåss i hockeyrinkar.

San Doná har gått i konkurs massvis med gånger & aldrig blivit något stort. Ändå mötte dom Venezia i derby i Serie D så sent som 2011/12. För Venezia, som vi känner igen från Serie A med bla Daniel Andersson, har ju också gått i konkurs flera gånger på senare tid. Venezia som förresten numera har amerikansk ägare, Joe Tacopina. En italo alltså.

Det var vid den tiden då Momesso emigrerade till Montreal kring 1950 som San Doná var som bäst & låg i tredje divisionen Serie C. 1999/00 var man dock uppe i tredjeligan igen, Serie C1, men slutade sist. Då mötte man en mängd lag som varit i Serie A under den tid jag följt fotboll. Siena, Pisa, Livorno, Como, Modena, Reggiana & Cremonese. Samt även några lag som varit i Serie A i äldre tider. Betänk att både Sassuolo & Carpi då fortfarande harvade i C2. Om San Doná kom sist i C1 den säsongen så kom Carpi faktiskt sist i C2! Divisionen under!

Poängen är alltså att det kommer bli svårt att förutspå vilka som blir vinnare & förlorare framöver. Fotbollskartan kan mycket väl ritas om när nya tider kommer.
Citera
2015-10-31, 08:48
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Säg inte det. Fotbollen är ju i ständig förändring. Det är svårt att förutspå hur utvecklingen blir i den "moderna fotbollen". Kanske tvingas man omvärdera vilka klubbar som är "stora" & vilka som är "publiklag". Det är inte säkert att det galna & passionerade som tex Napoli alltid stått för blir det som gäller framöver. Nya aktörer tar kanske för sig av nya kakor.

Hur fan hamnade jag i att posta videos på hockeyslagsmål? Vad fan hände där? Toronto & Montreal kom upp på tapeten eftersom Italiens bäst betalde spelare hamnat i hetluften med soccer-fans där borta. Annat än när Alessandro Momesso emigrerade till Montreal 1951 & knappast kunde försörja sig på soccer i en bedrövlig liga. Vetefan hur jag kom in på hans italienska restaurang & att hans grabb istället kom till att syssla med den lokala passionen, att slåss i hockeyrinkar.

San Doná har gått i konkurs massvis med gånger & aldrig blivit något stort. Ändå mötte dom Venezia i derby i Serie D så sent som 2011/12. För Venezia, som vi känner igen från Serie A med bla Daniel Andersson, har ju också gått i konkurs flera gånger på senare tid. Venezia som förresten numera har amerikansk ägare, Joe Tacopina. En italo alltså.

Det var vid den tiden då Momesso emigrerade till Montreal kring 1950 som San Doná var som bäst & låg i tredje divisionen Serie C. 1999/00 var man dock uppe i tredjeligan igen, Serie C1, men slutade sist. Då mötte man en mängd lag som varit i Serie A under den tid jag följt fotboll. Siena, Pisa, Livorno, Como, Modena, Reggiana & Cremonese. Samt även några lag som varit i Serie A i äldre tider. Betänk att både Sassuolo & Carpi då fortfarande harvade i C2. Om San Doná kom sist i C1 den säsongen så kom Carpi faktiskt sist i C2! Divisionen under!

Poängen är alltså att det kommer bli svårt att förutspå vilka som blir vinnare & förlorare framöver. Fotbollskartan kan mycket väl ritas om när nya tider kommer.

Det räcker kanske med en modern,fullsatt och mindre arena gjord för en bra tvproduktion för att bli ett "publiklag" för alla de italienare och utlänningar som följer fotbollen från tvsoffan. Om laget dessutom spelar bra fotboll och kommer högt upp i tabellen år efter år,vilket Sassuolo gör, kanske den lokala förankringen inte behövs på samma sätt. Så många klubbar gör så mycket fel/ saknar möjlighet gällande produkten de lägger fram att Sassuolos ansträngning kanske räcker en bra bit upp i hackordningen.

Men som du skrev Stivali i ett tidigare inlägg. Lag som Empoli har fortfarande en imponerande publiksiffra sett till stadens storlek och ljumma framgångar. Lokalpatriotismen har inte än ätits upp än av den moderna fotbollen.
Senast redigerad av sebastian_ 2015-10-31 kl. 08:52.
Citera
2015-10-31, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maaan
Du utelämnar väl inte att Chievos mini-åsnor avfärdade Cagliaris dito med 4-0 i cupen hoppas jag? Eller luftar även primaveralagen reserverna när det vankas inhemsk cup?
Ha ha... jo jag tänkte fullständigt bortse från den lilla detaljen... (strålande faktagranskning )

*

Fantastiska matcher ikväll:

Derby della Mole:
http://40.media.tumblr.com/d78d4c1666540e230ee169f14e88e47d/tumblr_nx30sbiUyW1qa33wlo1_1280.jpg

Och sedan stor match mellan Inter och Roma.

Vilken jävla Calcio-kväll!
Citera
2015-10-31, 16:08
Medlem
Har tidigare dillat en hel del om Cagliaris emblem. Stadens färger och Sardiniens flagga. Många hundra års historia, som delvis kan spåras utifrån, men som nu är självklara symboler för det lokala.

Snackade nyligen med en person vars rötter delvis kommer från Grekland. Och att Grekland är en självklar del av Italiens historia. Även om det går långt tillbaka i tiden...

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
...
Lokalpatriotismen har inte än ätits upp än av den moderna fotbollen.
Satt och funderade lite på Hellas Veronas namn. Varför Hellas? Visade sig att skitungarna som grundade laget 1903 helt enkelt gjorde det för att hedra sin lärare i klassisk (grekisk romersk antik).

Hellas smeknamn Gialloblu syftar på stadens färger och Mastini respektive Scaligeri syfter båda på Mastino I della Scala. Smeknamn och klubbemblem som är förankrade i stolthet över stadens historia.

Även t ex Napolis stads historia hänger intimt samman smeknamnet Partenopei. Neapels grekiska arv var självklart även då Rom styrde världen.

Och även om det var romaren Vergilius som kanske bäst beskrev att romarna härstammar från Troja, så var det sicilianaren med grekisk bakgrund Stesicoro som 600 år före beskrev hur den trojanska hjälten Aeneas (känd såklart från Homeros Iliaden) leddes av den italienska stjärnan till Italien. Några hundra år senare så grundar hans ättlingar Romulus och Remus Rom.

Den italienska stjärnan anses därmed vara den äldsta symbolen för Italien. Samma symbol som Juventus valde till att visa på att de vunnit tio mästerskap 1958. En tradition som sedan spridit sig över fotbollsvärlden.
Senast redigerad av Brille68 2015-10-31 kl. 16:12.
Citera
2015-10-31, 17:49
Medlem
Cagliaris Primavera tog ännu en seger. Denna gång mot Hellas Verona, 4-1.

CAGLIARI (4-3-1-2): Montaperto; Pinna (33'st Arca), Granara, Bernardi, Cotali; Scanu, Colombatto, Murgia; Serra (40'st Manca); Arras, Piras (25'st Taccori). In panchina: Galizia, Puledda, Alberti, Pennington, Camba. Allenatore: Max Canzi.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfl1/v/t1.0-9/11011464_432681466935543_8596359940656907982_n.jpg ?oh=88c45832b4fa6c8ca7da107ff9809ba3&oe=56B499BC

Sju matcher och sju segrar!
Citera
2015-10-31, 21:53
Medlem
Försöksdjurs avatar
Torino suger kuk. Eller hur? Jag menar att inte klå ett sså svagt Juve va fan?

EDITR: OM man fick välja skulle jag ta Roma i år. Fint lag på pappret. iofs är garcia ganska skitnödig med han och hans fiol. Som han själv fått käka upp ett antal gånger.
Brille! Fan vad jag hoppas Cagliari tar sig upp igen. Med storari i mål. Fan lärt sig av en pelar, ett monument.
Senast redigerad av Försöksdjur 2015-10-31 kl. 21:57.
Citera
2015-10-31, 22:01
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
Hoppas verkligen inte min Gio återvänder. Europa misshandlar bara hans enorma talang. Juventus framförallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in