Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Efter att dagen dessförinnan ha varit hos Handlar´n vid 19.20-tiden och på hemvägen fått syn på en joggande tjej i hans smak (och som det är oklart huruvida han känt igen från AJ:s visning av pågående byggnation, men detta är långtifrån uteslutet), bör han efter sitt totala fiasko att locka in tjejen i det lilla tomma, insynsskyddade huset vid den nedlagda elstationen, ha kommit i otakt med sig själv och känt behov av revansch.
Hans nervositet kan ha tilltagit; han drack ur sin ölpack men kan ha haft svårt att sova, eller sovit oroligt under natten. När LH kört förbi på sin moped kan det ha räckt att han, som du så riktigt skriver, har hört mopedmotorn, alt. kan han t.o.m. ha hunnit fram till fönstret för att hinna se LH - och han var åter redo för en ny framstöt.
Denna planerade attack kan ha inletts redan innan AB vaknat (och IB befann sig hos fru J - som senare, strax efter kl. 18.00, såg honom genom sitt biblioteksfönster, precis innan han slagit i AB/IB nya lögner och hunnit lämna sin bostad) genom att han först åkt och slängt upp det utlovade fönsterblecket (ett vittne kan ha iakttagit hans bil före kl. 12); sedan återvänt till bostaden för nya lögner och påstådda göranden; typ hämta bättre plåtsax mm. Hela dagen fram till dess fru J fått syn på trojkan, kan sedan ha ägnats åt att förbereda en attack mot LH (som jag tror var utsedd som offer, även om inte ett slumpmässigt offer kan uteslutas).
Det faktum att NB tidigare under lördagen haft tillfälle att se joggerskan, och det faktum att han kan ha haft tillfälle att se även LH, gör att attacker mot i förväg utsedda, särskilt åtrådda mål inte kan uteslutas.
Dubbelkollat nu. Kartan på sid.9
Förhörsuppgift om färdväg finns beskrivet på sid.164
Ännu en dubbelkoll genom Maps visar att - Så länge hon använde den tilltänkta färdvägen (sannolikt) när hon åkte till jobbet, då har hon passerat litauernas hus på morgonen.
NB är förhörd ang om han hör/ser mopeder om mornarna ( sid.1456) men det omfrågas uteslutande om mopedtrafik vid ladan/caféet då, och såvitt jag kan se är varken NB, AB eller IB
ej omfrågade ang mopedtrafik utanför
bostaden.
Inte avgörande på något vis måhända, men lite irriterande att polisen inte hört trion om detta, eftersom det kunde skvallrat lite om "planeringen" för dagen
?
EDIT
Ja, jag funderar på något här..