2015-10-30, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Åklagaren (om jag inte minns fel)kommenterade även detta och bekräfta att han kände till alla vittnen..men trodde inte han hade några ev frågor till alla😜

Det stämmer
2015-10-30, 14:26
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Om man kollar på tidigare fall är det svårt att bortförklara själva blandningen av BO och MGM.
Det är ett av de tunga bevisen i detta fallet.
Jobbet runt DNA tycker jag verkar vara välgjort och binder honom till Lisa trots att han själv bara nekar.

Absolut! Det är mycket besvärande faktorer för MGM. Det behövs definitivt en förklaring till detta. Som pappan uttryckte det så flyger det ju inte dit av sig självt. Men om det bevisar mordet? Det är ju upp till rätten att bedöma. Vi får se!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Julie's pappa i förhör:

FUO sidan 156

Ove berättade att familjen för många år sedan blivit hotade av "bröderna Lindkvist" som
enligt Ove hade varit inblandade i "gödselbrunnsmordet utanför Skara". De hade inte märkt
av några hot o d från dessa sedan dess.

Det verkar inte vara så lugnt på landet som man tror.
Medlem
Sanchezest90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Vad har fått dig att tvivla? Ingenting som framkommit i TR har varit till den åtalades fördel. Allt talar emot honom och absolut ingenting talar för honom. Vart ligger ditt tvivel?
Just det du skriver ."allt talar emot honom" det känns för enkelt. Sen godsfruns vittnesmål men mest av allt att han NEKAR. Jag trodde han skulle erkänna under rättegången men det gör han ju inte . Jag säger inte att han är oskyldig men det KAN ju vara så .
2015-10-30, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Hovrätten friar, och ett enormt skadestånd utbetalas till GM.....det är Sverige i ett nötskal det.

Visst i alla mål kan man hävda att det kan finnas alternativa gm. Men i detta fallet måste det isåfall varit ett spöke som mördade lisa för finns inget dna funnet från någon annan. Detta är nog det enklaste mordåtalet på länge.
2015-10-30, 14:27
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Åter igen sitter jag utan sökverktyg (FUP), så rätta mig gärna nu om jag har fel i detalj.

Jag tror i huvudsak inte heller Lisa var planerat som offer, och inte heller den andra tjejen, eller ens någon specifik tjej.

Minnes att färdvägen Lisa fått utstakad att köra, faktiskt passerar litauernas bostad/Säteriet, och vidare längs grusvägen tills utfarten intill caféet nås.
Iom introduceringen för Arne, skulle denna färdväg fortsättningsvis vara okej.

Mopeden kan då ha uppfattats på morgonen. Det kan egentligen dragits en slutsats genom att bara höra mopedmotorn vid den tiden på morgonen.

Men det som jag egentligen hela tiden sagt, efter mitt egna besök i Blomberg 14/7, är att orsaken till att det här ens hänt är:
"Mopedtjejen blir nästan alltid/regelbundet ensam på baksidan vid återkommande tidsangivet klockslag vid stängning."

Antalet mopedåkande tjejer som arbetar säsong lär ha varit några stycken genom dom åren NB arbetat/verkat vid ladan.
Ett sinnessjukt frö sått....
Fast han kan inte ha vetat vare sig vilken färdväg som var utstakad eller att hon skulle åka den vägen hem -- eftersom detta var första gången det skulle ske.

Julia åkte däremot regelbundet moped till och från arbetet - och har han haft någon planering så är det högre sannolikhet att hon (som denna dag lämnade tidigare) var målet och inte Lisa.
2015-10-30, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Vidare i förhör ändrar han sig och säger att det mycket väl kan vara så att IB har rätt, då han tror att hon trots allt vet bättre på denna punkten då det var hon som tvättade.

Ja, han ändrar väldigt mycket den käre AB. Han ville bara en sak och det var att lämna häktet och det så snart som möjligt.
2015-10-30, 14:28
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Julia brukade åka moped till och från jobbat - inte Lisa.
Var det planerat så var sannolikt Julia - inte Lisa - målet.
Gärningen var planerad. Vad är det du inte förstår?
BO kunde blivit vilken kvinna eller flicka som helst, möjligtvis att GM hade vissa preferenser om blont hår eller dyl.
2015-10-30, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tycker att Aivaras åtminstone borde svara i telefon när TR ringer. Det är ju han som försett polisen med uppgifterna som nu används mot hans bror. Fiskaren Aivaras som helt aningslöst följde sin bror till Martorp bara för att han, som inte ens var intresserad av fiske, påstod att det fanns metmaskar där. Vilket polisen köpte med hull och hår. Man kan ju undra vilken av bröderna är psykopat och vilken av dem har den styrande rollen i familjen. Är det Nerijus som är hyfsat utåtriktad, kan svenska och engelska trots bara ett par års vistelse i Sverige. Eller är det Aivaras som jobbat här i sju år men kan varken svenska eller engelska, hälsar inte på folk, hatar alla och porrsurfar dagarna ända. Bilderna på strypsex osv kommer från Aivaras dator.

Hur som helst är kanske anledningen till Aivaras inte längre svarar i sin telefon att han flyttat till ett annat land, ett land som inte kommer lämna ut honom.

Nu har du nog blandat ihop bröderna😃 Har du läst FUP?? NB har varit i Sverige i många år.... AB endast ett par år.... och visst gillade NB att fiska 😄
2015-10-30, 14:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
/.../ Jag tror i huvudsak inte heller Lisa var planerat som offer, och inte heller den andra tjejen, eller ens någon specifik tjej.

Minnes att färdvägen Lisa fått utstakad att köra, faktiskt passerar litauernas bostad/Säteriet, och vidare längs grusvägen tills utfarten intill caféet nås.
Iom introduceringen för Arne, skulle denna färdväg fortsättningsvis vara okej.

Mopeden kan då ha uppfattats på morgonen. Det kan egentligen dragits en slutsats genom att bara höra mopedmotorn vid den tiden på morgonen.

Men det som jag egentligen hela tiden sagt, efter mitt egna besök i Blomberg 14/7, är att orsaken till att det här ens hänt är:
"Mopedtjejen blir nästan alltid/regelbundet ensam på baksidan vid återkommande tidsangivet klockslag vid stängning."

Antalet mopedåkande tjejer som arbetar säsong lär ha varit några stycken genom dom åren NB arbetat/verkat vid ladan.
Ett sinnessjukt frö sått....
Efter att dagen dessförinnan ha varit hos Handlar´n vid 19.20-tiden och på hemvägen fått syn på en joggande tjej i hans smak (och som det är oklart huruvida han känt igen från AJ:s visning av pågående byggnation, men detta är långtifrån uteslutet), bör han efter sitt totala fiasko att locka in tjejen i det lilla tomma, insynsskyddade huset vid den nedlagda elstationen, ha kommit i otakt med sig själv och känt behov av revansch.

Hans nervositet kan ha tilltagit; han drack ur sin ölpack men kan ha haft svårt att sova, eller sovit oroligt under natten. När LH kört förbi på sin moped kan det ha räckt att han, som du så riktigt skriver, har hört mopedmotorn, alt. kan han t.o.m. ha hunnit fram till fönstret för att hinna se LH - och han var åter redo för en ny framstöt.

Denna planerade attack kan ha inletts redan innan AB vaknat (och IB befann sig hos fru J - som senare, strax efter kl. 18.00, såg honom genom sitt biblioteksfönster, precis innan han slagit i AB/IB nya lögner och hunnit lämna sin bostad) genom att han först åkt och slängt upp det utlovade fönsterblecket (ett vittne kan ha iakttagit hans bil före kl. 12); sedan återvänt till bostaden för nya lögner och påstådda göranden; typ hämta bättre plåtsax mm. Hela dagen fram till dess fru J fått syn på trojkan, kan sedan ha ägnats åt att förbereda en attack mot LH (som jag tror var utsedd som offer, även om inte ett slumpmässigt offer kan uteslutas).

Det faktum att NB tidigare under lördagen haft tillfälle att se joggerskan, och det faktum att han kan ha haft tillfälle att se även LH, gör att attacker mot i förväg utsedda, särskilt åtrådda mål inte kan uteslutas.
Senast redigerad av letsdoit 2015-10-30 kl. 14:32.
2015-10-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Precis som Arbogamördaren Schürrer menar du? (NOT). DNA-beviset talade starkt för att det var hon men inte lika starkt som i detta fallet.
Han kommer med 99.99.99.99% inte komma undan hur högt han väl överklagar.

Väldigt många kommatecken i din procentangivelse, men jag hoppas du har rätt i att bevisningen är stark och att GM (och hans medhjälpare) inte kommer undan.

Är inte särskilt insatt i Schurrers fall, men där fanns det väl ett överlevande offer som kunde peka ut GM? Och vad jag minns så blev GM dömd i alla instanser och inget skadestånd blev därför aktuellt? utbetalades? Nåväl, Arboga-fallet är off topic ....
2015-10-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja, han ändrar väldigt mycket den käre AB. Han ville bara en sak och det var att lämna häktet och det så snart som möjligt.

Det är ju sannolikare att frun själv vet när hon tvättar än att AB vet, eller?

Vad mer för bevis har du för "den käre AB" då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in