2015-10-30, 13:30
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tror dock inte att Lisa var målet om det nu var planerat. Det bör ha varit Julia som var målet - eftersom NB knappast kunde veta att Lisa skulle åka hem på egen hand just den här dagen.

Julie's pappa i förhör:

FUO sidan 156

Ove berättade att familjen för många år sedan blivit hotade av "bröderna Lindkvist" som
enligt Ove hade varit inblandade i "gödselbrunnsmordet utanför Skara". De hade inte märkt
av några hot o d från dessa sedan dess.
2015-10-30, 13:32
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Ja det stämmer, det står i FUP att både AB och NB var med när de hittade handsken.

Tycker hennes vittnen talar emot redogjord bevisning. Farbror Jönsson vittnade om att han tom plockat upp den.
Inte trovärdigt vittne. Man kan ju heller inte be om ett karaktärs utlåtande av ett vittne som inte känner en person.
Hur ska han kunna veta om han var deppig om de typ aldrig pratat.
Dumt gjort av försvaret
2015-10-30, 13:34
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Jag tycker hela DNA historien är konstig...

Man hittar inga spår från MGM på några prylar förutom på jackan samt byxorna. Inget på tejpen vad jag sett eller på repet på kroppen. bara på repet på marken i "ladan".
På trosorna hittar man DNA från frugan (+3). Resultatet talar extremt starkt (-4) för att DNA't inte kommer från MGM. Om det kom dit så "starkt DNA" från frugan som +3 via MGM (kontaminering) borde då inte MGM's DNA också finnas där? Eller är jag helt ute och cyklar?

Är det en kontaminering måste väl DNA't gått via honom till offret?

Vidare har man kunnat urskilja blodlika besudlingar på Lisas svarta tröja som hon hade på sig när hon anträffades samt på koftan som låg i ett skåp bredvid men dessa har man inte undersökt vidare??? Varför inte kolla DNA på dem?? Massa tester har de ju inte gått vidare med, örhängena, öronpropparna etc etc....

Du är ute och cyklar. Hans DNA fanns tom i hjälmen.
Länk till FUP finns på sida 1. Där har du bilder och DNA prov för att visa trolighetsvärdet och vart man hittat DNA
2015-10-30, 13:36
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Du är ute och cyklar. Hans DNA fanns tom i hjälmen.
Länk till FUP finns på sida 1. Där har du bilder och DNA prov för att visa trolighetsvärdet och vart man hittat DNA

Det är ju FUP jag läser ifrån. Exempelvis hjälmen

Hjälm - utomhus, på baksidan av rishög på södra delen av
Martorps gård
Forums materialnr: 201500923912

DNA I en undersökt besudling på insidan vid munområdet påvisades
blod.
Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t
kommer från Lisa Holm (Grad +4), om man bortser från
möjligheten att det kommer från en nära släkting.

I två undersökta områden samt en besudling på utsidan kunde
sekret/DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.
Fingeravtryck På materialet säkrades inga avtryck som bedömdes vara
användbara för individualisering.

Så.....ute och cyklar vet jag inte?
2015-10-30, 13:36
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Det var Lisa pappas handskar som var för stora för henne, men hon använde dom som moppehandskar ändå.
Varifrån har du fått det?

De som hittar handsken konstaterar att den är för liten för att tillhöra någon av dem och därför kan vara den försvunna Lisas..
2015-10-30, 13:39
Medlem
Willow1s avatar
Är det nån som gjort en sammanställning av hittills gjorda förhör ställda mot bevisningen?

Sett att det finns förvirring runt detta.
Som hansken mm
2015-10-30, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det betyder att hon efter alla år som åklagare inte vet när ett åtal är styrkt, och vad det krävs i bevishänseende för att tingsrätten ska gå på en parts linje.

Hon borde rimligen veta bättre. Dessutom har hon ju en rutinerad kriminalutredare vid sin sida samt en teknisk forens expert. Kan vara att dom behöver helgen på sig för att gå igenom materialet.

Dagens förhör resulterade inte i något av större värde för NBs sak, rent av blev det kontraproduktivt.
2015-10-30, 13:40
Medlem
ziracorns avatar
Citat:

De som hittar handsken konstaterar att den är för liten för att tillhöra någon av dem och därför kan vara den försvunna Lisas..

Pappan sa väl det i rätten när dom fråga om hanskarna, eller minns jag helt knasigt!?
2015-10-30, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Tycker hennes vittnen talar emot redogjord bevisning. Farbror Jönsson vittnade om att han tom plockat upp den.
Inte trovärdigt vittne. Man kan ju heller inte be om ett karaktärs utlåtande av ett vittne som inte känner en person.
Hur ska han kunna veta om han var deppig om de typ aldrig pratat.
Dumt gjort av försvaret

Nej, det är ganska befängt att göra. Dessutom, nu uppvisade han ju dessa nervositetstecken i sin hemmamiljö, i sitt hus med brodern och hustrun. Det finns ingen anledning att han skulle visa upp det för eventuella arbetskamrater, det hade bara gjort honom misstänkt anser jag. De flesta människor upprätthåller en viss fasad gentemot utomstående, så risken att han gör detsamma tycker jag är rätt stor.
2015-10-30, 13:41
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Pappan sa väl det i rätten när dom fråga om hanskarna, eller minns jag helt knasigt!?
Du minns helt rätt, pappan sa att det var hans handskar som Lisa hade när hon körde moppe.
2015-10-30, 13:41
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Jag tror dock inte att Lisa var målet om det nu var planerat. Det bör ha varit Julia som var målet - eftersom NB knappast kunde veta att Lisa skulle åka hem på egen hand just den här dagen.

Åter igen sitter jag utan sökverktyg (FUP), så rätta mig gärna nu om jag har fel i detalj.

Jag tror i huvudsak inte heller Lisa var planerat som offer, och inte heller den andra tjejen, eller ens någon specifik tjej.

Minnes att färdvägen Lisa fått utstakad att köra, faktiskt passerar litauernas bostad/Säteriet, och vidare längs grusvägen tills utfarten intill caféet nås.
Iom introduceringen för Arne, skulle denna färdväg fortsättningsvis vara okej.

Mopeden kan då ha uppfattats på morgonen. Det kan egentligen dragits en slutsats genom att bara höra mopedmotorn vid den tiden på morgonen.

Men det som jag egentligen hela tiden sagt, efter mitt egna besök i Blomberg 14/7, är att orsaken till att det här ens hänt är:
"Mopedtjejen blir nästan alltid/regelbundet ensam på baksidan vid återkommande tidsangivet klockslag vid stängning."

Antalet mopedåkande tjejer som arbetar säsong lär ha varit några stycken genom dom åren NB arbetat/verkat vid ladan.
Ett sinnessjukt frö sått....
2015-10-30, 13:42
Medlem
Citat:

Handskarna som Lisa använde hade hennes pappa vunnit i något lotteri/tävling. Lisa fick dom av pappan. Pappan har ju vittnat om att handsken som hittats var Lisas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in